• Przedstawiamy 94 najważniejsze nowości 2023 r., uszeregowane alfabetycznie według producentów
  • Zdecydowana większość ma już ustalony termin debiutu na polskim rynku
  • Zestawienie obejmuje też nowości, które będą mieć światową premierę w 2023 r., ale do polskich salonów sprzedaży trafią w 2024 r.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Szykuje się rok sensacji i emocji. Bo oprócz wyżej wspomnianych rewelacji można liczyć np. na pierwszego seryjnego elektrycznego Abartha i zapowiedź ostatniego spalinowego coupe Alfy Romeo. Fiat wróci do nazwy 600, a europejska gama SUV-ów Hondy powiększy się aż 2-krotnie. Potężne zmiany czekają też rodzinę SUV-ów Hyundaia, na czele ze zmodernizowanym Tucsonem oraz kompletnie nowymi generacjami Kony i Santa Fe. Ofertę Kii zwieńczy zaś SUV o długości prawie pięciu metrów. Z kolei do gamy Mazdy wróci silnik Wankla, ale w kompletnie nieoczekiwany sposób. Mercedes przedstawi natomiast sportowe auto, które zastąpi aż cztery modele tego producenta. Toyota zacznie sprzedaż piątej generacji swojej najsłynniejszej hybrydy, VW pokaże zaś kolejne wcielenie modelu, który sprzedaje się jeszcze lepiej od Golfa.

Uwaga: daty debiutów poszczególnych samochodów mogą ulec zmianie, np. z powodu problemów z dostępnością.

Abarth

Abarth 500e Foto: Stellantis
Abarth 500e

W drugim kwartale 2023 r. pojawi się Abarth 500e, czyli pierwszy seryjny samochód tej firmy z napędem elektrycznym. To miniauto – wyposażone w akumulator trakcyjny o pojemności 42 kWh i 155-konny silnik – przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 s.

Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia (po modernizacji; model na 2023 r.) Foto: Stellantis
Alfa Romeo Giulia (po modernizacji; model na 2023 r.)

Największą sensacją będzie prototyp centralnosilnikowego coupe z V6 i karbonową strukturą nośną. Seryjny samochód pojawi się po 2025 r. i może być ostatnią w historii spalinową 2-drzwiową Alfą Romeo.

Choć zmodernizowane Alfy Romeo Giulia i Stelvio można zamawiać od grudnia 2022 r., to dostawy ruszą w połowie 2023 r. Samochody mają m.in. inne reflektory, grill i ekran zestawu wskaźników. Ponadto oferta wzbogaciła się o wersję wyposażeniową Competizione, a do gam obu modeli mają trafić silniki o mocy 160-280 KM.

Audi

Audi RS 6 Avant performance Foto: Audi
Audi RS 6 Avant performance

2023 r. to dla Audi czas liftingów i debiutów kolejnych wersji samochodów z serii RS. Jedynym kompletnie nowym modelem będzie SUV Q6 e-tron, czyli auto klasy średniej, plasujące się między kompaktowym Q4 e-tron a większym Q8 e-tron (do niedawna nazywanym po prostu e-tron). Światowa premiera Q6 e-trona odbędzie się w czwartym kwartale 2023 r.

W 2023 r. Audi przedstawi też cztery auta po liftingu: A6 i Q8 (światowe premiery w trzecim kwartale), Q7 (światowa premiera w czwartym kwartale) oraz Q8 e-tron (debiut w Polsce w pierwszym kwartale). W drugim kwartale 2023 r. gama Audi RS 6 Avant i RS 7 Sportback wzbogaci się o wersje performance, w obu przypadkach rozwijających po 630 KM i przyspieszających od 0 do 100 km/h w 3,4 s.

BMW

BMW XM (od 2022 r.) Foto: BMW
BMW XM (od 2022 r.)

Choć BMW XM i M2 Coupe można już zamawiać, to pierwsze samochody dotrą do Polski w kwietniu 2023 r. XM to najmocniejsze seryjne auto w historii BMW M: ten luksusowy SUV o długości 511 cm rozwija 653 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s. Jesienią 2023 r. firma przedstawia jeszcze potężniejszą wersję, czyli BMW XM Label Red, o mocy 748 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm.

Co jeszcze? Najwcześniej późną wiosną BMW przedstawi kolejną, czyli ósmą generację serii 5. Jesienią możemy zaś poznać drugie wcielenie kompaktowego SUV-a X2. Zarówno nowa ”piątka”, jak i kolejne X2 mogą być dostępne także w wersji elektrycznej.

Citroen

W czwartym kwartale 2023 r. odbędzie się światowa premiera nowej, czwartej generacji Citroena C3, choć nie wiadomo, czy samochód trafi na polski rynek jeszcze w 2023 r. W gamie tego miejskiego auta mają się znaleźć wersje spalinowe i elektryczne.

Cupra

Nowości Cupry: od lewej Tavascan (2023 r.), Terramar (2024 r.) i UrbanRebel (2025 r.) Foto: Seat
Nowości Cupry: od lewej Tavascan (2023 r.), Terramar (2024 r.) i UrbanRebel (2025 r.)

Pod koniec 2023 r. zadebiutuje Cupra Tavascan, elektryczny SUV klasy średniej i jednocześnie topowy model tej hiszpańskiej marki. Najmocniejsza odmiana może rozwijać 306 KM i przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe 6,5 s. W Polsce samochód pojawi się w 2024 r.

Dacia

Dacia Jogger Hybrid 140 Foto: Renault
Dacia Jogger Hybrid 140

Gama modelu Jogger powiększy się o spalinowo-elektryczną wersję, która tym samym zostanie pierwszą seryjną hybrydową Dacią. Auto będzie rozwijać 140 KM, a na polski rynek trafi prawdopodobnie jesienią 2023 r.

DS

DS 7 (wersja po modernizacji na 2023 r.) Foto: Stellantis
DS 7 (wersja po modernizacji na 2023 r.)

Na 2023 r. DS przygotował aż trzy zmodernizowane samochody. Pierwszy – czyli DS 7 – pojawi się już w styczniu. Auto ma m.in. nowe efektowne światła do jazdy dziennej, szerszy grill i inne tylne lampy. Z nazwy zniknęło słowo ”Crossback”, teraz to po prostu DS 7.

Tę samą metamorfozę przeszedł również najmniejszy z SUV-ów DS. Miejski DS 3 Crossback został DS 3. W nim również zmieniono grill i światła dzienne. DS 3 pojawi się w Polsce w pierwszym kwartale 2023 r., a pod koniec roku na nasz rynek trafi trzecia modernizacja, czyli odświeżony topowy DS 9.

Fiat

Po 13 latach przerwy Fiat powróci do nazwy 600, przedstawiając w lipcu 2023 r. noszącego tę liczbę miejskiego SUV-a, który zastąpi model 500X. Auto będzie produkowane w Tychach i na nasz rynek może trafić jesienią. W gamie znajdą się prawdopodobnie wersje spalinowe i elektryczne.

Pierwszy Fiat 600 (1955-1969) był miejskim samochodem, drugi – już miniautem. Mowa o produkowanym w latach 1997-2010 Fiacie Seicento (czyli po włosku ”sześćset”), który od 2005 r. sprzedawano właśnie jako Fiat 600.

Ford

Ford Mustang Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Ford Mustang

Forda czeka intensywny rok. W drugiej połowie 2023 r. na polskim rynku zadebiutuje kolejna generacja Mustanga, późną jesienią można się też spodziewać odmłodzonej Kugi, z kompletnie nowymi reflektorami i grillem. Kierunek zmian wyznacza niedawno odświeżony Ford Escape, czyli wersja Kugi na rynek USA.

Po Mustangu i Explorerze do Polski trafi kolejna amerykańska legenda, czyli Bronco. Ten SUV w stylu retro ma się u nas pojawić już w czwartym kwartale 2023 r. W tym samym czasie Ford przedstawi elektrycznego kompaktowego SUV-a, który dzięki umowie z koncernem VW, będzie bazował na volkswagenowskiej platformie MEB. Od 2024 r. ten model będzie dostępny także w wersji coupe. Poza tym w 2023 r. do Polski trafi kompletnie nowy Ford Ranger.

Honda

Honda e:Ny1 (wersja prototypowa) Foto: Honda
Honda e:Ny1 (wersja prototypowa)

W 2023 r. europejska gama SUV-ów Hondy poszerzy się 2-krotnie i tylko HR-V nie przejdzie większym zmian. W drugiej połowie roku w Polsce pojawi się bowiem miejski elektryczny SUV o nazwie e:Ny1. W tym samym czasie zadebiutuje kompaktowy hybrydowy ZR-V, plasujący się pomiędzy modelami HR-V i CR-V. Sama Honda CR-V też się zmieni, ponieważ również w drugiej połowie 2023 r. na polski rynek trafi szósta generacja tego modelu, na tyle większa od poprzedniczki, by nie konkurować z ZR-V. Z kolei w czerwcu można się spodziewać odmłodzonej Hondy Jazz.

Hyundai

Hyundai Seven Foto: Hyundai
Hyundai Seven

Hyundai mocno przearanżuje gamę SUV-ów. W styczniu 2023 r. odbędzie się światowy pokaz drugiej generacji Kony. Nowość jest aż o 15 cm dłuższa od poprzedniczki i ma o 6 cm większy rozstaw osi, aby jeszcze bardziej się zdystansować od mniejszego Hyundaia Bayona. Plasujący się powyżej Kony Hyundai Tucson przejdzie modernizację, a pozycjonowana nad Tucsonem Santa Fe pojawi się w kompletniej nowej, piątej generacji. Gamę SUV-ów zwieńczy elektryczny Ioniq 7, zapowiedziany pod koniec 2021 r. przez prototypowego Hyundaia Seven z 3,2-metrowym rozstawem osi. Samochód może się jednak pojawić już w 2024 r. Z kolei Hyundaia Ioniqa 6 będzie można zamawiać w Polsce od stycznia.

Jeep

Jeep Avenger 2022 1. generacja Foto: Jeep / Auto Świat
Jeep Avenger 2022 1. generacja

Pod koniec pierwszego kwartału 2023 r. w naszym kraju zadebiutuje Jeep Avenger, pierwszy samochód tej marki produkowany w Polsce (Tychy). Avenger to najmniejszy z Jeepów, mierzy jedynie 408 cm długości. W naszym kraju samochód będzie dostępny w wersji elektrycznej ze 156-konnym silnikiem, akumulatorem trakcyjnym 54 kWh i 392-kilometrowym zasięgiem. W Hiszpanii i we Włoszech Avengera można kupić także w spalinowej wersji, ze 100-konnym silnikiem 1.2 turbo.

W 2023 r. pojawią się kolejne dwa nowe elektryczne modele, które na polski rynek trafią już w 2024 r. To Jeep Recon oraz 600-konny luksusowy SUV z zasięgiem ok. 640 km i przyspieszający od 0 do 100 km/h w ok. 3,5 s.

Kia

Kia EV9 (wersja prototypowa z 2021 r.) Foto: Kia
Kia EV9 (wersja prototypowa z 2021 r.)

W marcu odbędzie się światowa premiera Kii EV9, topowego elektrycznego SUV-a, którego prototyp ma 493 cm długości, 179 cm wysokości, 310 cm rozstawu osi i 22-calowe obręcze kół. Samochód trafi do Polski w czwartym kwartale 2023 r. Jesienią pojawi się też prototyp kompaktowej elektrycznej Kii EV4.

W 2023 r. Kia Sportage skończy 30 lat, więc we wrześniu na rynku zadebiutuje specjalna rocznicowa edycja. W drugim kwartale 2023 r. do Polski trafi zmodernizowana Kia Picanto, a w czwartym – odświeżona Kia Sorento.

Lexus

Lexus UX (wersja po modernizacji na rok 2023 r.) Foto: Toyota
Lexus UX (wersja po modernizacji na rok 2023 r.)

Nową generację Lexusa RX można już zamawiać, ale pierwsze samochody dotrą do Polski w lutym. W pierwszym kwartale 2023 r. pojawi się u nas również zmodernizowany Lexus UX.

Mazda

Po 11 latach przerwy do gamy Mazdy powróci silnik Wankla. Niestety, nie będzie on napędzał kół i nie trafi też do kolejnej generacji RX-7 (na którą na razie się nie zanosi). W styczniu 2023 r. odbędzie się światowa premiera nowej wersji Mazdy MX-30, wyposażonej w range extendera. I to właśnie tym range extenderem będzie pierwszy od 11 lat seryjny Wankel Mazdy.

Na 2023 r. Mazda przygotowała jeszcze dwie nowości: topowego SUV-a CX-80 (czyli, mówiąc najprościej, wersję modelu CX-60 z trzema rzędami siedzeń) oraz zmodernizowaną Mazdę MX-5.

Mercedes

Mercedes EQG (wersja prototypowa z 2021 r.) Foto: Mercedes-Benz Group
Mercedes EQG (wersja prototypowa z 2021 r.)

17 nowości? Serio? No tak, bo w 2023 r. Mercedes przedstawi szóstą generację klasy E (sedan i kombi, w 2024 r. dołączy odmiana All-Terrain), drugie wcielenia GLC Coupe i Mercedesa-AMG GT oraz model EQE SUV. Większego Mercedesa EQS SUV można już zamawiać, ale pierwsze dostawy zostaną zrealizowane w styczniu 2023 r. Pod koniec roku zadebiutuje elektryczny wariant Mercedesa klasy G, który może się nazywać EQG, ale do Polski trafi już w 2024 r.

W przyszłym roku pojawią się ponadto zmodernizowane wersje klas A i B oraz modeli CLA, GLA, GLB, GLE, GLE Coupe, GLS oraz EQA i EQB.

W gamie Mercedesa zadebiutuje też kolejne oznaczenie: CLE. Otrzyma je samochód dostępny w wersjach coupe i cabrio, który zastąpi aż cztery modele: klasę C Coupe, klasę E Coupe, klasę C Kabriolet i klasę E Kabriolet.

MINI

MINI Aceman (wersja prototypowa z 2022 r.) Foto: BMW
MINI Aceman (wersja prototypowa z 2022 r.)

W 2023 r. pojawi się pierwszy seryjny kompaktowy SUV w historii MINI. Będzie się nazywał… Countryman. Tak jest, tak samo jak obecny miejski SUV MINI. Jak to możliwe? Po prostu wraz z trzecią generacją MINI Countryman urośnie i zmieni segment na wyższy, aby zrobić miejsce dla spodziewanego w 2024 r. mniejszego MINI Acemana.

Mitsubishi

Mitsubishi ASX (druga generacja) Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX (druga generacja)

Segment zmieni też Mitsubishi ASX. Nowa generacja jest aż o 13,7 cm krótsza od poprzednika (teraz mierzy 422,8 cm długości), stając się tym samym miejskim SUV-em, co da więcej swobody kompaktowemu Mitsubishi Eclipse Cross. Drugie wcielenie Mitsubishi ASX pojawi się w Polsce pod koniec marca 2023 r. i będzie dostępne w wersjach o mocy od 91 do 160 KM. Jak widać na zdjęciu, nowość mocno bazuje na Renault Captur (Mitsubishi i Renault łączy alians).

Kolejny tegoroczny debiut, czyli Mitsubishi Colt, też ma mieć wiele wspólnego z innym Renault, czyli Clio. 9. generacja Colta pojawi się w Polsce w listopadzie i będzie pierwszym Mitsubishi o tej nazwie w Europie po 9-letniej przerwie.

Nissan

Nissan Townstar Foto: Nissan
Nissan Townstar

Nissan pokazał tyle nowości w 2022 r., że w 2023 r. czeka go względny spokój. W pierwszym kwartale pojawi się elektryczna wersja kombivana Nissan Townstar Combi. Samochód ma rozwijać 122 KM, a maksymalny moment obrotowy wyniesie 245 Nm. Modernizacji Nissana Juke należy się raczej spodziewać już w 2024 r.

Opel

Opel Astra Electric Foto: Stellantis
Opel Astra Electric

Gama Opla Astry wzbogaci się o elektryczną odmianę w niewymuszony sposób nazwaną Electric. Dostępny w wersjach hatchback i kombi samochód ma akumulator trakcyjny 54 kWh, 156-konny silnik oraz do 416 km zasięgu. Opla Astrę Electric będzie można zamawiać w Polsce od marca 2023 r.

Kolejną nowością w gamie tego kompaktowego modelu będzie Opel Astra GSe, czyli 225-konny wariant z napędem hybrydowym, dostępny z nadwoziami hatchback i kombi. Samochód pojawi się pod koniec pierwszego kwartału 2023 r., razem z Oplem Grandlandem GSe, czyli 300-konną hybrydową odmianą tego kompaktowego SUV-a. Ów wyjątkowo mocny Opel przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s.

Peugeot

Peugeot 408 Foto: Stellantis
Peugeot 408

Kluczową nowością będzie Peugeot 408. Samochód można już zamawiać, dostawy zaczną się w pierwszym kwartale 2023 r. Mierzące 468,7 cm długości auto plasuje się między kompaktowym 308 a reprezentującym klasę średnią 508. Od 308 hatchbacka nowe Peugeot 408 jest dłuższe o 32 cm, od 508 – krótsze już tylko o 6,3 cm, za to wyższe o 7,5 cm. Początkowo do gamy modelu 408 trafią wersje o mocy od 130 do 225 KM.

W pierwszej połowie 2023 r. w Polsce zadebiutuje Peugeot E-308, czyli wersja z napędem elektrycznym, dostępna z nadwoziami hatchback i kombi. Wyposażony w akumulator trakcyjny 54 kWh samochód rozwija 156 KM i ma zasięg ok. 400 km.

Renault

Renault Kangoo E-Tech Electric Foto: Renault
Renault Kangoo E-Tech Electric

W pierwszej połowie roku na polskim rynku pojawi się Renault Kangoo E-Tech Electric w wersji osobowej. Tę elektryczną odmianę Kangoo wyposażono w akumulator trakcyjny o pojemności 45 kWh. Silnik auta rozwija 120 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 245 Nm.

W 2023 r. Renault ma przedstawić SUV-a klasy średniej, który powinien zastąpić nie tylko Koleosa, ale być może także Espace’a. Samochód będzie mieć przeszło 460 cm długości, a w gamie znajdą się wersje z dwoma i trzema rzędami siedzeń. Na polski rynek auto trafi pewnie już w 2024 r.

Seat

Jedyną nowością Seata w 2023 r. może być zmodernizowana wersja topowego SUV-a Tarraco.

Skoda

W 2023 r. czeska firma przedstawi dwa zupełnie nowe modele i dwa zmodernizowane, ale prawie wszystkie trafią na polski rynek dopiero w 2024 r. W pierwszej grupie znajdzie się druga generacja Skody Kodiaq i kolejne wcielenie Skody Superb (jej wersja kombi to właśnie ta jedyna nowość tej firmy, która może się pojawić w Polsce jeszcze w 2023 r.) Z kolei Skoda Scala i Kamiq przejdą restylizację, otrzymując m.in. nowe logo.

Toyota

Toyota Prius (piąta generacja) Foto: Toyota
Toyota Prius (piąta generacja)

W drugiej połowie 2023 r. w Polsce zadebiutuje rewelacyjnie wyglądająca piąta generacja Toyoty Prius. W porównaniu z poprzednikiem nowość jest o 4,6 cm krótsza, ale ma o 5 cm większy rozstaw osi. Jedna z wersji rozwija 223 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s.

Piąty Prius to pierwsza Toyota oparta na drugiej generacji platformy TNGA. Ta sama architektura trafi także do drugiego wcielenia Toyoty C-HR, które ma zostać przedstawione w połowie 2023 r., ale na polski rynek może trafić w 2024 r. Z kolei w pierwszym kwartale 2023 r. zaczną się dostawy zmodernizowanej Toyoty Corolli, którą już można zamawiać.

Volvo

Volvo EX30 Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Volvo EX30

Po 43 latach przerwy szwedzka firma powróci do segmentu aut miejskich elektrycznym SUV-em Volvo EX30. To pierwszy samochód tej marki oparty na platformie SEA, która ma trafić także do Izery (producent polskiego auta będzie kupować tę architekturę od holdingu Geely, czyli właściciela Volvo Cars). Volvo EX30 może mieć zasięg ok. 400 km i mniej więcej 420 cm długości. W Polsce samochód zadebiutuje jesienią 2023 r., a producent ujawnił na razie tylko jedno zdjęcie tego modelu (powyżej). Z kolei w pierwszej połowie roku na nasz rynek trafią zmodernizowane wersje Volvo XC40 Recharge i C40 Recharge.

VW

VW ID.3 (szkic zmodernizowanej wersji na 2023 r.) Foto: Volkswagen
VW ID.3 (szkic zmodernizowanej wersji na 2023 r.)

Wczesną jesienią 2023 r. odbędzie się światowa premiera dziewiątej generacji VW Passata i trzeciego wcielenia VW Tiguana (w 2021 r. jego produkcja była przeszło 2-krotnie większa od Golfa). Oba modele trafią do Polski w 2024 r. Passat pierwszy raz będzie dostępny wyłącznie w wersji kombi, zaś z gamy Tiguana zniknie przedłużona odmiana Allspace – zastąpi ją osobny model.

W połowie roku na nasz rynek trafi zmodernizowany VW ID.3 (m.in. wyższa jakość, standardowy 12-calowy wyświetlacz w środkowej konsoli), zaś pod koniec 2023 r. zadebiutują dwa zrestylizowane SUV-y: T-Cross i Touareg.