- Nowy SUV wpisuje się stylistycznie i technologicznie w rozwiązania typowe dla rodziny EQ
- Przestronność wnętrza i większy bagażnik stanowią przewagę nad limuzyną z punktu widzenia przydatności dla rodziny
- Wersje silnikowe takie jak w limuzynie EQE, w tym dwa warianty AMG o mocy do 687 KM i momencie obrotowym 1000 Nm
- SUV trafi do klientów nie wcześniej niż w maju przyszłego roku, a ceny są jeszcze nieznane
- Na końcu prezentujemy całą obecnie dostępną na rynku gamę elektryków Mercedesa z rodziny EQ
Klasa E i jej poprzednicy – W124, W123 i /8 (Strich-Acht) – od zawsze wyznaczali środek palety Mercedesów. A ponieważ dziś większe zainteresowanie klientów budzą elektryczne SUV-y niż sześciocylindrowe limuzyny, nadszedł czas na EQE SUV-a.
Stylistycznie nowy Mercedes podąża szlakiem wyznaczonym przez innych członków rodziny EQ. Zamknięty grill z czarnym panelem, daleko do przodu wysunięte przednie słupki, olbrzymi rozstaw osi, który w tym przypadku wynosi 3,03 m (ale jest o 9 cm krótszy niż w limuzynie) i miękkie, płynne linie. Wszystko tu jest zorientowane na perfekcyjną ergonomię wnętrza i doskonałą aerodynamikę. Rezultatem ma być współczynnik Cx równy 0,26. Dla SUV-a wartość godna uwagi.
EQE SUV skonstruowane jest na platformie samochodów elektrycznych, na czym korzysta przestronność wnętrza. Z przodu kierowca i pasażer mają dużo miejsca, ale z tyłu przestronność jest po prostu wybitna. Już samo to stanowi argument za SUV-em, a przeciw ciaśniej skrojonej limuzynie. Największą zaletą jest jednak to, co znajduje się za kabiną – bagażnik o pojemności 520-1675 l. Gorzej wyglądają, niestety, dane dla przyczepy. SUV z napędem na tylne koła może pociągnąć zaledwie 750 kg, warianty 4Matic – 1800 kg.
Mercedes EQE SUV – będzie także wersja AMG
Do napędu służą silniki elektryczne znane z limuzyny. W wersjach 350 i 350 4Matic rozwijają moc 292 KM, w 500 4Matic – 408 KM. Powyżej plasują się warianty AMG: "mały", 476-konny 43 4Matic lub mocarz 53 4Matic+, osiągający 626 KM i 950 Nm. Jeśli komuś tego jeszcze mało, to z pakietem AMG Performance w trybie Race z boostem rozwinąć da się 687 KM i 1000 Nm. Tak przysposobiona bestia setkę osiąga w 3,5 s od startu i rozpędza się do 240 km/h. To o 20 km/h więcej niż w pozostałych wersjach. Ile wtedy pozostanie ze średniego zasięgu 500 km, to już inna sprawa. Akumulator o pojemności 90,6 kWh może być ładowany prądem o mocy do 170 kW.
Test limuzyny Mercedes-AMG EQE 43 4Matic znajdziesz tu.
Techniczne smaczki mają także prostsze wersje, pod warunkiem wyboru dodatkowych opcji. Hyperscreen o szerokości 1,41 m, integrujący dwa 12,3-calowe wyświetlacze i centralny ekran o przekątnej 17,7 cala, z interfejsem użytkownika "zero layer", jest wart rozważenia. Wszystkie ważne funkcje dostępne są za jednym kliknięciem, co eliminuje uciążliwe przedzieranie się przez kolejne menu. Pasażer może na swoim ekranie oglądać filmy. Jeśli jednak kierowca zbyt często zerka w tę stronę, kino się wyłącza – kamera widzi wszystko i system reaguje.
Opcjonalna tylna oś skrętna dostarcza mnóstwo frajdy. W zależności od prędkości tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku, co przednie, lub w tym samym. W pierwszym przypadku dużym SUV-em daje się łatwo manewrować, średnica zawracania maleje z 11,9 do 10,5 m. Przy wyższych prędkościach samochód zyskuje na stabilności.
O cenach EQE SUV-a Mercedes nie informuje. Tylko tyle: tańszy niż limuzyna raczej nie będzie, a za nią trzeba zapłacić co najmniej 319 900 zł. Pierwsze samochody mają trafić do klientów w maju przyszłego roku.
Mercedes EQE SUV – naszym zdaniem
O ile limuzyna EQE ma charakter bardziej reprezentacyjny i prestiżowy, o tyle Mercedes EQE SUV dołącza do tego jeszcze całą paletę funkcjonalnych cech, które czynią z niego praktyczny pojazd na wszystkie okazje, także wakacje z rodziną. W codziennym użytkowaniu przekonuje zasięgiem, wspaniałym komfortem i przestronnością. Szkoda tylko, że innowacyjne rozwiązania będą wymagały dopłaty, co wywinduje cenę do nieosiągalnych dla zwykłych ludzi wartości.
Mercedes EQE SUV 500 4Matic – dane
Silniki | dwa elektryczne |
Moc systemowa | 408 KM |
Moment obr. | 858 Nm |
Pojemność akumulatora | ok. 90,6 kWh |
Moc ładowania | do 170 kW (prąd stały) |
Napęd | 4x4/aut. |
Dł./szer./wys. | 4863/1940/1686 mm |
Rozstaw osi | 3030 mm |
Masa przyczepy | 1800 kg |
Bagażnik | 520-1675 l |
Zużycie prądu | od 19,0 kWh/100 km |
Zasięg | do 547 km |
Cena | bd. |
Rodzina Mercedesów EQ
Rodzina elektrycznych Mercedesów EQ jest coraz liczniejsza. SUV-y są już w komplecie, ale paleta limuzyn czeka na rozszerzenie. Niedawno pisaliśmy o planowanym na 2025 r. Mercedesie EQC.