• Trzecia generacja Peugeota 308 zadebiutowała w 2021 r. w wersjach spalinowych i zelektryfikowanych
  • Do wersji benzynowych, diesla i hybryd plug-in dołączy wariant czysto elektryczny
  • Wszystkie wersje napędowe skonstruowane na tej samej platformie stylistycznie się nie różnią
  • Osiągów wersji elektrycznych jeszcze nie podano, ale zapowiadane zużycie prądu jest obiecujące

Mimo nieubłaganej ekspansji SUV-ów wszelkich klas samochody kompaktowe mają się wciąż całkiem dobrze. O ile producenci coraz częściej rezygnują z aut klasy średniej, o tyle w segmencie C prezentują nowe generacje zgodnie z cyklem życia modeli. Od zeszłego roku na rynku obecny jest – jako hatchback i kombi – Peugeot 308 trzeciej generacji, techniczny krewny nowego Opla Astry i DS 4. Dotychczas kompaktowy Peugeot oferowany był z silnikami spalinowymi (benzyniaki i diesel), a także w wariantach hybrydowych plug-in o mocy 180 KM i 225 KM. Na połowę 2023 r. Francuzi zapowiadają wersję czysto elektryczną.

Zgodnie z zapowiedzią Peugeot e-308 otrzyma całkiem nowy silnik elektryczny o mocy 156 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Średnie zużycie prądu wynieść ma 12,7 kWh/100 km. Nowością jest również instalowany w e-308 akumulator trakcyjny – o pojemności 54 kWh (51 kWh netto), co wystarczyć ma na przejechanie do ponad 400 km na jednym ładowaniu (wg WLTP). 400-woltowy akumulator o zmodyfikowanym składzie chemicznym zawiera 80 proc. niklu, 10 proc. manganu i 10 proc. kobaltu. Czas ładowania akumulatora od 20 do 80 proc. to nawet mniej niż 25 minut (z kolumny o mocy 100 kW). Wyposażenie standardowe Peugeota e-308 obejmuje pokładową ładowarkę prądu trójfazowego o mocy 11 kW.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Peugeot e-308 i e-308 SW dostępne będą w wersjach Allure i GT. Stylistycznie auta nie różnią się od wariantów spalinowych i PHEV. Subtelnie stylizowane E w oznaczeniu modelu i pokrywa gniazda ładowania nad tylnym nadkolem zdradzają elektryki.

Wszystkie warianty napędowe kompaktowego Peugeota skonstruowane są na tej samej platformie EMP2. Producent zapewnia, że wersje elektryczne zostały zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym, żeby mimo zwiększonej masy osiągnąć jak najniższe zużycie prądu i rzeczywiście obiecywane 12,7 kWh/100 km świadczy o dużej dbałości o wydajność. Widoczną nowością zaprojektowaną specjalnie dla elektryków są 18-calowe, aluminiowe obręcze kół o zmniejszonych oporach powietrza. Kierowca ma do wyboru tryby jazdy Eco, Normal i Sport, co pozwala mu zarządzać zużyciem energii. Poza tym w trybie Brake może poprawić odzyskiwanie energii hamowania.

Peugeoty e-308 i e-308 SW w połowie 2023 r.

Ceny są w tej chwili jeszcze nieznane. Obecnie najtańszy w cenniku Peugeot 308 jest 110-konnym wariantem benzynowym z 3-cylindrowym silnikiem 1.2 turbo i wyposażeniem Active Pack, wyceniony na 103 300 zł. Podstawowa hybryda plug-in o mocy 180 KM w wersji Allure kosztuje 167 600 zł. Elektryk tańszy nie będzie, ale za to w jego przypadku można liczyć na państwowe dopłaty, jeśli oczywiście program "Mój elektryk" utrzyma się do połowy przyszłego roku.