Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Nie każde nowe auto musi być elektryczne. Daihatsu pokazało smakowity "zakazany owoc"

Nie każde nowe auto musi być elektryczne. Daihatsu pokazało smakowity "zakazany owoc"

Daihatsu Vision Copen przenosi nas do szalonych czasów, gdy klienci pożądali małych roadsterów, a na liście sprzedaży gier na konsolę królowało kultowe "Gran Turismo 4". Dwuosobowy roadster miał silnik z kosiarki i napęd na przód, ale i tak wielu chciało go mieć. Nowa generacja to zrywająca z tradycją bomba – Daihatsu bierze na celownik Mazdę MX-5.

Daihatsu Vision Copen zadebiutuje na targach Japan Mobility Show w TokioŹródło: Daihatsu

Daihatsu Vision Copen to premiera tyleż zaskakująca, co ekscytująca. Chociaż mały japoński roadster nigdy nie bił rekordów popularności w Europie, zna go każdy fan motoryzacji. A już na pewno ten, który ściskał w nerwach pad do konsoli i głowił się nad rozwojem kariery kierowcy wyścigowego w grach z serii "Gran Turismo". Teraz Japończycy zapowiedzieli nową generację tego sympatycznego autka sportowego.

Nowe Daihatsu Copen już nie jest kei-carem. To zła informacja dla MX-5

Fenomen Daihatsu Copen jest trudny do wytłumaczenia, bo to samochód z pozoru pozbawiony sensu. Jak można marzyć o roadsterze, który ma napęd na przód i filigranowy 68-konny silnik o pojemności niespełna 0,7 l? W dodatku ciasnym, bo mającym tylko 3,4 m długości, niecałe 1,5 m szerokości i 1,26 m wysokości. Takie dane techniczne to nic dziwnego – Daihatsu chciało, żeby Copen należał do objętego ulgami podatkowymi segmentu kei-carów. Poza Japonią oferowany był też silnik 1.3.

Pierwsza generacja Daihatsu Copen
Pierwsza generacja Daihatsu CopenŹródło: Auto Świat

Druga generacja auta została opracowana według tej samej filozofii, ale nie była już dostępna w Europie. Teraz Daihatsu Copen ma radykalnie się zmienić. Chociaż karoseria auta koncepcyjnego wyraźnie nawiązuje do pierwowzoru, skrywa się pod nią zupełnie nowa koncepcja. Roadster urósł prawie do rozmiaru Mazdy MX-5 (3,84 m długości, 1,7 m szerokości i 1,27 m wysokości) i tak jak ona będzie mieć napęd na tył.

Nowe Daihatsu Copen. Czy wróci na Stary Kontynent?

Niewiele wiemy o silniku. Daihatsu zdradziło na razie tylko, że pod maską znajdzie się 1,3-litrowa jednostka dostosowana do zasilania paliwem syntetycznym. Zdjęcia, a właściwie rendery, sugerują, że już-nie-taki-mały roadster będzie dostępny tylko z automatyczną przekładnią (wcześniej był też 5-biegowy "manual").

Nowe Daihatsu Copen będzie miało tylko automat
Nowe Daihatsu Copen będzie miało tylko automatŹródło: Daihatsu

Czy znowu zawita do Europy? Bardzo byśmy tego chcieli, bo Maździe MX-5 zdecydowanie brakuje towarzystwa na naszym kontynencie – tanie kabriolety dostarczające frajdę z jazdy praktycznie wyginęły. Niestety, to raczej mało prawdopodobne, bo ponad 10 lat temu Daihatsu zwinęło całą europejską sieć dilerską. Pomarzyć zawsze można!

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków