• Od 1 kwietnia 2023 r. oferowane w Polsce nowe samochody wyposażone w odbiorniki radiofonii DAB+ muszą mieć możliwość wyświetlania... slajdów
  • Z polskiej oferty znikną trzy modele Mazdy. W przypadku modelu MX-5 sytuacja ma się poprawić pod koniec br.
  • Polska ma być jedynym krajem, w którym możliwość wyświetlania slajdów lub jej brak decyduje o być albo nie być dla poszczególnych modeli aut

Chociaż 1 kwietnia niezmiennie kojarzymy z prima aprilisem, czyli obchodzonym w wielu krajach na świecie dniem żartów, to 1 kwietnia 2023 r. do śmiechu nie będzie przynajmniej polskiemu przedstawicielstwu Mazdy. Wszystko za sprawą przepisów, które mają wtedy zacząć obowiązywać. Konkretnie chodzi o przepisy dotyczące nowych rozwiązań dla radioodbiorników w samochodach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Mazdy znikają ze względu na brak radioodbiornika zgodnego z przepisami

Przy okazji prezentacji swojego nowego, najmocniejszego diesla 3.3 w Maździe CX-60, Mazda przyznała, że już wkrótce Polacy jako jedyni w Europie nie kupią Mazdy 2, Mazdy 6 ani Mazdy MX-5. Dostępność "dwójki" ograniczona jest do 50 szt., MX-5 do 100 szt., a najwięcej, bo aż 1,5 tys. szt., zarezerwowano Mazdy 6 - to samochody pochodzące z produkcji, która zakończyła się w lutym br. Problem w tym, że żaden z nich nie może... wyświetlać slajdów, a taki będzie wymóg w samochodach wyprodukowanych po 1 kwietnia br.

Kluczem do wyjaśnienia zagadki jest rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 4 listopada 2020 r., które zmienia rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych transmisji radiofonicznych.

Odbiorniki DAB+ muszą wyświetlać treści multimedialne, w szczególności slajdy

W myśl nowych przepisów definicja odbiornika multimedialnego otrzymuje brzmienie (pkt. 3 w załączniku do rozporządzenia): "Odbiornik multimedialny – odbiornik radiofonii DAB+ służący do odbioru cyfrowych transmisji radio- fonicznych, wyposażony w kolorowy wyświetlacz o rozdzielczości co najmniej 320 x 240 pikseli i rozdzielczości koloru co najmniej 8 bitów wykorzystywany do wyświetlania treści multimedialnych, w szczególności slajdów".

Do tego dochodzi jeszcze pkt 6 ppkt 2 lit. b, który brzmi: "odbiór komunikatów DL Plus zgodnie z ETSI TS 102 980 V2.1.1:2017-01 [8] i pokazu slajdów przynajm- niej w trybie normalnym i profilu prostym transmisji MOT zgodnie z ETSI TS 101 499 V3.1.1:2015-01 [2] z możliwością włączenia i wyłączenia pokazu slajdów przez użytkownika pojazdu".

Skierowaliśmy pytania w tej sprawie do Cyfryzacji KPRM. Być może urzędnicy wyjaśnią, jaki cel przyświecał wprowadzeniu przepisów, które mają obowiązywać jedynie w Polsce i to w odniesieniu do samochodów, które wciąż będzie można swobodnie kupować na innych europejskich rynkach. Wiadomo natomiast, że za pod koniec roku do oferty Mazdy powinien powrócić model MX-5, bo wtedy powinna pojawić się aktualizacja multimediów, po której będzie istniała możliwość wyświetlania slajdów.