Jeszcze kilka lat temu przed tym problemem stawali głównie właściciele SUV-ów, i to tych większych, czy też majestatycznych limuzyn. To właśnie te pojazdy z racji swoich wymiarów, a co za tym idzie również masy, często nie mogły legalnie wjeżdżać na chodniki. W tym przypadku bowiem ograniczeniem są przepisy Kodeksu drogowego.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Zgodnie z art. 47 PRD możliwe jest "zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego", o ile dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie przekracza 2,5 t. Przepisy stanowią również, że nawet wtedy nie można zatrzymywać się lub parkować, jeśli na danym odcinku obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju, chodnik ma mniej niż 1,5 m szerokości, utrudniamy ruch pieszych lub pozostawiając w ten sposób nasze auto, tamujemy ruch pojazdów na jezdni.

Jeżeli na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju, bądź jest jasno wskazane, że ten zakaz nie dotyczy chodnika, a sama droga dla pieszych ma przynajmniej 1,5 m szerokości i nasz pojazd nie utrudnia pieszym ruchu, możemy wjechać na chodnik wszystkimi czterema kołami. Przepisy precyzują, że "inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na drodze dla pieszych tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi".

Kwestia legalności parkowania na chodniku jest szczególnie istotna w przypadku aut elektrycznych. Ciężkie akumulatory sprawiają, że nawet względnie nieduże samochody mogą mieć zbyt dużą dopuszczalną masę całkowitą. Informacje o DMC konkretnego pojazdu można znaleźć m.in. w dowodzie rejestracyjnym w rubryce F.2.

Przykładem auta, którym nie możemy legalnie wjechać na chodnik, jest Renault Megane E-Tech. Jego DMC wynosi 2545 kg. Taką samą wartość ma także najlżejsze BMW i4. Z ciekawą sytuacją mamy do czynienia m.in. w przypadku Volvo C40 Recharge. Najprostsza wersja tego modelu (Single Motor) umożliwia parkowanie na chodniku, bo DMC tego auta producent określił na 2460 kg. Wybierając odmianę Twin Motor złamiemy już przepisy, bo jej DMC sięga 2620 kg.