• Spośród wielu zmian w Prawie o ruchu drogowym obowiązujących od 21 września część miała na celu jedynie uporządkowanie różnych definicji. Wyszedł bałagan: jedną z bardziej niezrozumiałych kwestii stało się parkowanie na chodniku
  • W praktyce nowe przepisy niczego nie zmieniają: samochodem wolno wjeżdżać na tę część drogi, którą do niedawna przepisy nazywały chodnikiem, na niezmienionych warunkach
  • Brak zmian nie oznacza braku pułapek: jest coraz więcej samochodów osobowych, którymi na chodnik wjeżdżać nie wolno nigdy i nigdzie. Wśród nich jest... wiele aut na prąd
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Kto skończy czytanie nowego Kodeksu drogowego na definicji chodnika i zrozumiał ją dosłownie, ten dał się oszukać. Wynika z niej, że od 21 września chodnik jest zarezerwowany dla pieszych, tylko dla nich.

To jednak tylko część prawdy, czyli... nieprawda. Zgodnie z nowymi przepisami "chodnik" jest bowiem jedynie wirtualną częścią drogi dla pieszych. Droga dla pieszych składa się bowiem m.in. z chodnika, ale też – opcjonalnie – z części, na której można zaparkować samochód.

Na jakich warunkach można wjeżdżać dwoma kołami na drogę dla pieszych?

Przepis mówiący o tym, kiedy i w jaki sposób można wjeżdżać na dawny chodnik (dziś: drogę dla pieszych), jest dość czytelny:

Należy zapamiętać zatem, że na chodnik wjeżdżamy przednią osią (nie tyłem auta!) i jest to dozwolone jedynie w sytuacji, gdy pozostawiamy pieszym minimum 1,5 metra chodnika, obecność naszego auta nie utrudnia ruchu, no i na danym odcinku drogi nie ma zakazu zatrzymywania się i postoju. Zakaz zatrzymywania się na jezdni obowiązuje automatycznie także na chodniku (drodze dla pieszych), chyba że np. tabliczka pod znakiem zakazu mówi, że jest inaczej. Powyższy przepis dotyczy "pojazdu samochodowego" – a więc zarówno auta osobowego, jak i ciężarowego.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Parkowanie na drodze dla pieszych: uwaga na ważne ograniczenie!

Dopuszczalna masa całkowita. Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Dopuszczalna masa całkowita.

Wielu kierowcom umyka jedno zastrzeżenie w przepisie cytowanym wyżej: na dawny chodnik (obecnie: drogę dla pieszych) można wjeżdżać tylko takim samochodem, którego dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie jest wyższa niż 2,5 tony (2500 kg). Jakie dmc ma nasz samochód, przeczytamy na ostatniej stronie dowodu rejestracyjnego. Zdecydowana większość minibusów, furgonów oraz większych SUV-ów (szczególnie z napędem hybrydowym) ma dmc wyższe niż 2500 kg lub jest na granicy tej wartości.

Do grupy aut, które przekraczają ten próg, należy też spora część samochodów z napędem elektrycznym, w których za wysoką masę odpowiada pakiet baterii. Nie chodzi tylko o duże samochody! Przykład: Hyundai Ioniq z dużą baterią i napędem na jedną oś ma dmc 2450 kg, a zatem może wjeżdżać na chodnik. Ten sam model z napędem na cztery koła ma dmc 2560 kg, a zatem nie wolno nim wjechać na żaden chodnik, na żadną drogę dla pieszych! Zastrzeżenie: decyduje wpis w dowodzie rejestracyjnym, który nie zawsze jest zgodny z danymi technicznymi pojazdu.

Wjazd czterema kołami na drogę dla pieszych: tylko samochodem osobowym!

W Kodeksie drogowym zajdziemy też przepis – łamigłówkę:

Z przepisu tego wynika, że na drogę dla pieszych (po staremu: "na chodnik") można wjechać także czterema kołami na warunkach opisanych wyżej (zostawiamy 1,5 metra dla pieszych, brak zakazu zatrzymywania się). Jednak jest to opcja dozwolona tylko w, przypadku gdy nasz pojazd zarejestrowany jest jako samochód osobowy. Jeśli jest zarejestrowany jako ciężarowy (nawet jeśli ma dmc nie większą niż 2500 kg), wjechać nim na chodnik czterema kołami nie wolno, chyba że znaki wskazują inaczej. Dlaczego? Trudno powiedzieć!

Przeczytaj także:

Co jeszcze warto wiedzieć o zatrzymywaniu się i parkowaniu?

  • Nie wolno zatrzymywać się na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania; 
  • Nie wolno zatrzymywać się w tunelu, na moście lub na wiadukcie 
  • Nie wolno zatrzymywać się na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię 
  • Nie wolno zatrzymywać się w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd 
  • Co do zasady należy zatrzymywać się po prawej stronie drogi
  • Zatrzymanie się po lewej stronie drogi (pod prąd) dozwolone jest jedynie na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na drodze dwukierunkowej o małym ruchu. Przepisy nie precyzują, co to znaczy "mały ruch".
  • Nie wolno zatrzymywać się w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości 
  • Nie wolno parkować w strefie zamieszkania poza wyznaczonymi miejscami
  • Nie wolno parkować przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską 
  • Nie wolno parkować w taki sposób, który utrudniłby innym wyjazd z garażu lub z bramy, dostęp do prawidłowo zaparkowanych pojazdów itp.