To będzie kolejny wspaniały rok, w którym motoryzacja nie okaże się ani jednoznacznie spalinowa, ani całkowicie elektryczna. Jeśli ktoś lubi samochodową różnorodność, to żyje w najlepszych czasach. Serio, nie martw się, zestawienie nowości 2024 r. nie będzie się składać z samych elektryków i z samych SUV-ów.
W 2024 r. pojawią się bowiem nowości w segmentach, które część uważa już za niemodne bądź przebrzmiałe. W 2024 r. zadebiutują więc nieduże coupe, kabriolety, minivany, a nawet minisamochody. Niektóre firmy wręcz wywrócą swoje gamy do góry nogami – jak np. Cupra, która odmieni praktycznie całą ofertę.
Zanim przejdziemy do nowości 32 kluczowych graczy, jedna uwaga: podane w tekście terminy debiutów mogą ulec zmianie.
Galeria zdjęć Abarth 1/32 Źródło: Stellantis
Takiego rozpędu Abarth nie nabrał od lat. W maju 2024 r. firma pokaże drugi zupełnie nowy samochód przeznaczony na europejski rynek w ciągu zaledwie półtora roku: po modelu 500e pojawi się Abarth 600 , czyli pierwszy SUV tej marki w Polsce. Na nasz rynek ów miejski samochód trafi zapewne jesienią.
Alfa Romeo 2/32 Źródło: Stellantis
Mamy to! W Polsce ruszy produkcja Alfy Romeo. Chodzi o model Milano – to pierwszy seryjny miejski SUV w historii tej marki i pierwsza miejska Alfa po 6-letniej przerwie. Światową premierę Alfy Romeo Milano zaplanowano na kwiecień, a na polskim rynku samochód z fabryki w Tychach ma się pojawić jesienią. W gamie znajdzie się m.in. wersja elektryczna.
Audi 3/32 Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Po ubogim w kompletnie nowe modele 2023 r., Audi w 2024 r. ma przedstawić aż trzy wyjątkowo ważne samochody. Najbardziej kluczowym z nich jest trzecia generacja Audi Q5 , której przednia część nadwozia zostanie utrzymana w kompletnie nowym stylu tej marki. Trzecie Audi Q5 będzie najprawdopodobniej dostępne w wersjach spalinowych i hybrydowych, ale raczej nie elektrycznych, ponieważ rolę elektrycznego SUV-a klasy średniej zagra Audi Q6 e-tron , spodziewane w pierwszych miesiącach 2024 r. Audi Q6 e-tron będzie pierwszym modelem tej marki opartym na platformie PPE, którą producent z Ingolstadt zaprojektował wspólnie z Porsche. PPE trafi również nie tylko do drugiej generacji Porsche Macana, ale i do nowego elektrycznego Audi A6 e-tron . Światowa premiera tego modelu jest spodziewana wiosną 2024 r., a nowość będzie oferowana równolegle z obecnym Audi A6 (spalinowym i hybrydowym). Poza tym w 2024 r. można spodziewać się następcy Audi A4 .
BMW 4/32 Źródło: BMW
Po 14 latach przerwy M powróci do gamy kombi klasy wyższej. W 2024 r. pojawi się bowiem trzecie w historii BMW M5 Touring , tym razem oparte na "piątce" ósmej generacji (dla jasności: nowe M5 będzie dostępne również w wersji sedan). Nieco wcześniej, wiosną, zadebiutuje kolejne wcielenie zwykłego BMW serii 5 Touring – bez M w nazwie. W 2024 r. można się też spodziewać zmodernizowanych wersji BMW serii 1 i serii 2 Gran Coupe.
Citroen 5/32 Źródło: Stellantis
Kluczową nowością tej marki będzie drugie wcielenie miejskiego SUV-a C3 Aircross . Samochód zostanie przedstawiony w połowie roku, a do Polski trafi w czwartym kwartale. W tym samym czasie powinny się też pojawić zmodernizowane Citroeny C4 i C4 X , a nieco wcześniej – odświeżony Citroen Berlingo . Oba liftingi przeprowadzono zgodnie z nowym kanonem designu tej firmy, który wprowadził przedstawiony w 2023 r. czwarty Citroen C3. Przeczytaj także: Citroen e-C3. Wreszcie elektryk w korzystnej cenie i z dużym zasięgiem. Widziałem go już w Polsce
Cupra 6/32 Źródło: Seat
2024 r. zmieni w gamie Cupry praktycznie wszystko. Najpierw, w połowie roku na polskim rynku pojawią się zmodernizowane Cupra Leon i Cupra Formentor . Następnie – jesienią – zadebiutuje u nas topowa wersja Cupry Born , czyli odmiana VZ. W końcu w czwartym kwartale czekają nas dwa kompletnie nowe SUV-y: elektryczny Tavascan (464,4 cm długości; topowy wariant VZ rozwija 340 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s) oraz kompaktowy Terramar (ok. 4,5 m długości), który docelowo zastąpi Atecę i ma być dostępny w wersjach spalinowych oraz hybrydowych. Przeczytaj także: Cupra Tavascan. Widziałem ją na żywo. Jest jeszcze lepsza niż brawurowy prototyp
Dacia 7/32 Źródło: Renault Group
Pierwszy raz w historii na polskim rynku w ciągu roku pojawią się aż dwa kompletnie nowe SUV-y Dacii. Pierwszy z nich to Dacia Duster czwartej generacji. Ten mierzący 434 cm długości samochód oparto na nowej platformie (znanej np. z Dacii Jogger, Logan i Sandero), a w gamie znajdzie się m.in. wersja z fabryczną instalacją LPG, zapewniająca nawet... 1300 km zasięgu. Nowa Dacia Duster pojawi się na polskim rynku już w lutym, zaś pod koniec roku należy się spodziewać mierzącego ok. 460 cm długości SUV-a Bigster . Z kolei wiosną do polski trafi zmodernizowany minicrossover Spring . Przeczytaj także: Nowa Dacia Duster. Widziałem ją na żywo. Jest znacznie lepsza niż obecna. Czyżby murowany hit?
DS 8/32 Źródło: Stellantis
W 2024 r. gama DS wzbogaci się o blisko 5-metrowego SUV-a , którego design już w 2020 r. zapowiadał przepiękny studyjny DS Aero Sport Lounge. Samochód ma zostać przedstawiony w trzecim kwartale, więc nie wiadomo, czy na nasz rynek trafi jeszcze w 2024 r., czy może już w 2025 r. Trzeci kwartał to również termin polskiego debiutu elektrycznej wersji kompaktowego modelu DS 4 .
Ferrari 9/32 Źródło: Shutterstock / Tanase Sorin Photographer
W 2024 r. ma się pojawić kolejna generacja coupe Ferrari z V12 , czyli bezpośredni następca modelu 812 Superfast oraz sukcesor takich sław jak Ferrari 250 GT, 275 GT, 512 BB, Testarossa, 550 Maranello czy 599 GTB. Nowość raczej nie będzie wspomagana silnikiem elektrycznym, a jej moc szacowana jest na co najmniej 850 KM. Z czasem pojawią się odmiana spider oraz jeszcze mocniejszy wariant wersji coupe.
Fiat 10/32 Źródło: Stellantis
W drugiej połowie grudnia 2023 r. ruszyły w Polsce zamówienia na produkowanego w Tychach Fiata 600 (miejski SUV), zaś późną wiosną 2024 r. zadebiutuje długo oczekiwana czwarta generacja Fiata Pandy , która pierwszy raz w historii nie ma być minisamochodem, ale miejskim autem, wypełniając tym samym lukę po Punto. Design nowej Pandy zapowiada prototypowy Fiat Centoventi.
Ford 11/32 Źródło: Ford
Najważniejszą nowością tej amerykańskiej marki będzie elektryczny kompaktowy SUV Ford Explorer . Mierzący 446 cm długości model bazuje na platformie dostarczanej przez Volkswagena, a w środkowej konsoli może się znaleźć aż 14,6-calowy ekran. Nowy Ford Explorer pojawi się w Polsce w maju. Z kolei pod koniec roku na rynek ma trafić model, który najprościej można określić jako wersję coupe Forda Explorera. Niewykluczone, że ten samochód będzie się nazywał Ford Capri — tego imienia Ford nie stosował od 1986 r.! Co jeszcze? W styczniu w Polsce zadebiutują nowe generacje Forda Mustanga, Tourneo Courier i Tourneo Custom , a także zmodernizowany Ford Kuga . Wiosną pojawi się kolejny zrestylizowany SUV, czyli odświeżony Ford Puma . Przeczytaj także: Nowy Ford Explorer jest kompaktowym SUV-em. Serio? Widziałem go na żywo
Honda 12/32 Źródło: Honda
Honda wypełniała nowościami mijający rok, więc następne 12 miesięcy będzie raczej spokojne. Jedyna premiera to zmodernizowana Honda HR-V , która trafi na polski rynek w połowie 2024 r.
Hyundai 13/32 Źródło: Hyundai
Hyundai zacznie 2024 r. od dwóch topowych modeli: topowego auta ze sportowej linii N i topowego SUV-a. Od stycznia będzie można bowiem zamawiać elektrycznego Hyundaia Ioniq 5 N , rozwijającego 609 KM, które dzięki funkcji N Grin Boost można zwiększać do 650 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h: jedynie 3,4 s. Kolejną styczniową nowością będzie piąta generacja Hyundaia Santa Fe . Z kolei w połowie roku na polski rynek trafi zmodernizowany Hyundai Tucson . W tym samym czasie należy się spodziewać także liftingu Hyundaia i30 , a w drugiej połowie 2024 r. — restylizacji SUV-a Bayon . Jesienią zaś firma powróci u nas do segmentu minivanów, wprowadzając do Polski mierzącego ok. 525 cm długości Hyundaia Starię . Przeczytaj także: Minivany wracają. I mogą się zemścić na SUV-ach
Jeep 14/32 Źródło: Stellantis
W 2024 r. ruszy produkcja dwóch elektrycznych SUV-ów Jeepa: Recona i modelu, który roboczo nazywa się Wagoneer S. Oba mają być oferowane m.in. w Europie, ale nie wiadomo jeszcze, czy na pewno trafią na polski rynek w 2024 r. Topowa odmiana Jeepa Wagoneera S będzie rozwijać aż 600 KM i przyspieszać od 0 do 100 km/h w ok. 3,5 s.
Kia 15/32 Źródło: Kia
Kluczową nowością tej marki będzie przystępny cenowo miejski elektryczny SUV Kia EV3 . Na polskim rynku samochód pojawi się w czwartym kwartale 2024 r. Z kolei w pierwszym czeka nas debiut zmodernizowanej Kii Sorento , w drugim mocno odświeżonej Kii Picanto , zaś w trzecim — zrestylizowanej Kii EV6 . Przeczytaj także: Spalinowa Kia Picanto jeszcze się nie poddaje. Przyjrzałem się wersji po liftingu
Lamborghini 16/32 Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Co za spiętrzenie: w 2024 r. Lamborghini ma przedstawić aż trzy nowe modele. Po pierwsze: następcę Huracana , który ma otrzymać napęd hybrydowy, składający się prawdopodobnie z turbodoładowanego V8 i jednostek elektrycznych. Po drugie: hybrydowej wersji powinien się doczekać również SUV Lamborghini Urus . Po trzecie: można też liczyć na odmianę roadster hiperauta Lamborghini Revuelto . Przeczytaj także: Widziałem Lamborghini Revuelto. To 1015-konne auto już jest hitem polskiego rynku. Jak to możliwe?
Mazda 17/32 Źródło: Mazda
Już w styczniu ruszą zamówienia na zmodernizowaną Mazdę MX-5 , przedstawioną raptem niecałe trzy miesiące wcześniej podczas salonu samochodowego w Tokio. Ponadto w pierwszym kwartale pojawi się zmodernizowana Mazda2 Hybrid , zaś w pierwszej połowie 2024 r. — topowy SUV tej marki, czyli Mazda CX-80 , dostępna także z trzema rzędami siedzeń.
Mercedes 18/32 Źródło: Mercedes-Benz Group
W drugim kwartale 2024 r. pojawi się elektryczna klasa G, czyli Mercedes EQG . Debiut tego modelu zbiegnie się z liftingiem pozostałych wariantów klasy G . Kwartał wcześniej na naszym rynku zadebiutuje topowy SUV tej marki, czyli Mercedes-Maybach EQS SUV . Na pierwszy kwartał zaplanowano również wprowadzenie na rynek Mercedesa CLE Kabriolet , a samo CLE w drugim kwartale doczeka się topowych wersji AMG , noszącym liczbę 63. W 2024 r. pojawi się również kilka nowych wariantów silnikowych gorącej nowości 2023 r., czyli drugiej generacji Mercedesa-AMG GT .
MG 19/32 Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
MG wróciło do Polski z wielkim hukiem pod sam koniec listopada 2023 r. Na razie można wybierać spośród trzech modeli, ale pod koniec 2024 r. ich liczba wzrośnie do ośmiu! Najbardziej spektakularną nowością będzie planowany na połowę roku elektryczny roadster MG Cyberster , czyli najmocniejszy seryjny samochód w historii tej firmy: jego topowa odmiana rozwija 544 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s. W 2024 r. polska gama MG wzbogaci się także m.in. o miejskie auto, niewielki samochód elektryczny oraz model plasujący się pomiędzy segmentami miejskim i kompaktowym . Przeczytaj także: Brytyjska marka MG debiutuje w Polsce. Nie uwierzysz, ile kosztuje bogato wyposażony SUV
MINI 20/32 Źródło: BMW
Obecnie za design nadwozi MINI odpowiada Tomasz Sycha. Polak nadzorował wygląd m.in. MINI Acemana , nowego miejskiego SUV-a, który uplasuje się poniżej MINI Countrymana. Światowa premiera Acemana przewidziana jest na kwiecień. Wkrótce potem samochód trafi na polski rynek. Przeczytaj także: MINI Concept Aceman: zapowiedź rewolucji w gamie marki. Design nadwozia nadzorował Polak
Mitsubishi 21/32 Źródło: Mitsubishi
Po pewnej przerwie na polski rynek powróci jeden z symboli SUV-ów, czyli Mitsubishi Outlander . Rzecz jasna, będzie to kompletnie nowa, czyli czwarta generacja tego modelu. Auto pojawi się w Polsce w listopadzie.
Nissan 22/32 Źródło: Nissan
Nissana czeka raczej spokojny rok. Jedyną nowością będzie zmodernizowana wersja SUV-a Juke . Za to w 2025 r. można liczyć na kolejne wcielenie Nissana Micry oraz elektrycznego kompaktowego SUV-a.
Omoda 23/32 Źródło: Chery International
W pierwszym kwartale w Polsce zadebiutuje kolejna chińska marka: to Omoda należącą do potężnego koncernu Chery. Pierwszym modelem będzie kompaktowy SUV coupe Omoda 5 , mierzący 440 cm długości. Najpierw pojawi się jego 197-konna spalinowa odmiana z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1,6 l. W drugim kwartale gamę ma uzupełnić wersja elektryczna.
Opel 24/32 Źródło: Stellantis
W 2024 r. Opel przedstawi aż dwa kompletnie nowe SUV-y. Pierwszy zastąpi Crosslanda , drugi Grandlanda , choć dziś jeszcze nie wiadomo, czy samochody przejmą nazwy swoich poprzedników. Następca Opla Grandlanda będzie pierwszym modelem tej marki opartym na architekturze STLA Medium. Tymczasem w drugiej połowie grudnia 2023 r. w Polsce zadebiutowała elektryczna odmiana Opla Astry . Ten 156-konny samochód ma zasięg w cyklu mieszanym WLTP nawet 429 km.
Peugeot 25/32 Źródło: Stellantis
Kluczową nowością Peugeota zostanie trzecia generacja modelu 3008 , który początkowo będzie dostępny w wersjach z napędem elektrycznym o mocy 210, 230 i 320 KM. To pierwszy Peugeot oparty na platformie STLA Medium (francuska firma, podobnie jak Opel, należy do koncernu Stellantis). Nowy Peugeot 3008 może się pojawić w Polsce już wczesną wiosną. Niewykluczone, że w 2024 r. zadebiutuje również kolejne wcielenie nieco większego Peugeota 5008 .
Porsche 26/32 Źródło: Porsche
Pod koniec stycznia w Polsce pojawi się druga generacja Porsche Macana , tym razem wyposażona w napęd elektryczny, a elektryczne Porsche Taycan w pierwszym kwartale zadebiutuje w zmodernizowanej postaci. A to wcale nie koniec elektryfikacji oferty: jesienią 2024 r. poznamy zrestylizowane Porsche 911 , w którego gamie ma się znaleźć m.in. odmiana z napędem hybrydowym. Przeczytaj także: Nowe Porsche Macan jest obiecujące, ale to zapowiedź końca pewnej ery. Widziałem je na żywo
Renault 27/32 Źródło: Renault Group
Na 2024 r. Renault przygotowało aż pięć nowości, z czego dwie w stylu retro: do gamy tej francuskiej marki powrócą bowiem cyfry 4 i 5, ostatni raz widziane w niej odpowiednio w 1992 i 1996 r. Trzecią generację Renault 5 — a dokładniej Renault 5 E-Tech Electric — będzie można zamawiać w Polsce od połowy roku. W gamie tego miejskiego elektryka o długości 392 cm znajdą się dwa akumulatory trakcyjne: 40 lub 52 kWh. Druga wersja ma oferować zasięg 400 km. Nowe Renault 4 będzie za to miejskim elektrycznym SUV-em, a firma zacznie zbierać nań zamówienia pod koniec 2024 r. Już od grudnia 2023 r. można w Polsce zamawiać nową generację Renault Scenica , który teraz jest połączeniem SUV-a z hatchbackiem, ma napęd elektryczny, a jego pełna nazwa brzmi Renault Scenic E-Tech Electric. Przeczytaj także: Renault Scenic nie jest już minivanem, a to wcale nie koniec rewolucji W styczniu 2024 r. pojawi się w Polsce nowy topowy model tej francuskiej marki, czyli Renault Rafale , SUV coupe klasy średniej, będący pochodną Renault Espace'a. W kwietniu zadebiutuje zmodernizowany Renault Captur , a na przełomie kwietnia i maja gamę wzbogaci kolejna nowość — prawdopodobnie SUV coupe większy od Captura i mniejszy niż Arkana oraz Austral. Przeczytaj także: Renault Rafale. Koncern wraca do dużych coupe, ale inaczej, niż myślisz
Seat 28/32 Źródło: Seat
W 2024 r. hiszpańska firma będzie obchodzić 40-lecie Seata Ibizy . Z tej okazji na rynek trafi specjalna jubileuszowa wersja tego modelu, choć na razie nie wiadomo, czy ten samochód pojawi się również w Polsce. Można za to liczyć na dwie inne nowości: zmodernizowanego Seata Leona (początek marca) i specjalną limitowaną odmianę Seata Arony .
Skoda 29/32 Źródło: Skoda
Większość nowości tej marki trafi do Polski w pierwszym kwartale. Właśnie wtedy zacznie się u nas sprzedaż kolejnych generacji Skody Kodiaq (w gamie silniki o mocy od 150 do 204 KM) i Superb oraz zmodernizowanych Skód Kamiq i Scala . Z kolei koniec drugiego kwartału przyniesie nam zrestylizowaną Skodę Octavię . Przeczytaj także: Nowa Skoda Superb. Czesi odrzucają "cancel culture" i stawiają na wolny wybór
Suzuki 30/32 Źródło: Suzuki
Wiosną do Polski zawita nowa generacja Suzuki Swifta , początkowo dostępna z 3-cylindrowym, 1,2-litrowym silnikiem. Samochód będzie można wyposażyć np. w 9-calowy ekran w środkowej konsoli. Przeczytaj także: Nowe Suzuki Swift wkrótce w Polsce. Znamy datę debiutu w salonach
Toyota 31/32 Źródło: Toyota
W 2024 r. Toyota przedstawi zmodernizowane wersje dwóch wielkich hitów. W pierwszym kwartale pojawi się zrestylizowany Yaris , a kwartał później zmodyfikowany Yaris Cross . W trzecim kwartale zadebiutuje zaś topowy SUV tej marki, czyli nowe wcielenie Toyoty Land Cruiser . Kolejną nowością 2024 r. też będzie SUV — mowa o seryjnej odmianie prototypowej Toyoty Urban SUV Concept , czyli miejskim elektryku. Przeczytaj także: Nowa Toyota Land Cruiser 250 już w Polsce. To cud, że takie auta jeszcze trafiają do Europy
Volkswagen 32/32 Źródło: Volkswagen
Jedyną nowością tej marki spoza świata SUV-ów będzie solidnie zmodernizowany VW Golf , który pojawi się w Polsce jesienią. W styczniu poznamy polskie ceny trzeciej generacji VW Tiguana i odtąd będzie można zamawiać ten model. Kolejna styczniowa nowość to zmodernizowany VW T-Cross . W 2024 r. poznamy jeszcze dwa premierowe SUV-y Volkswagena: drugą generację T-Roca oraz Tayrona , który zastąpi Tiguana Allspace. Przeczytaj także: Szokujące zmiany w gamie Volkswagena. Odtajniamy przyszłość kluczowych modeli [TYLKO U NAS]