- W 2024 r. do sprzedaży trafi Dacia Duster trzeciej generacji. Przy zachowaniu atrakcyjnej ceny auto może okazać się rynkowym hitem
- Projektanci zachowali sprawdzoną stylistykę Dustera, ale nadali jej nowoczesny charakter i wprowadzili szereg pożądanych rozwiązań
- Wnętrze nowego Dustera jest przestronne, uwagę przykuwają także funkcjonalne udogodnienia oraz nowość w postaci systemu YouClip
Co do tego, że Duster dał Dacii nowe życie, nie ma żadnych wątpliwości. Gdy ten wszechstronny model debiutował w 2010 r., kusił klientów bardzo atrakcyjną ceną i zdobywał serca użytkowników swoimi możliwościami. O tym, że był to udany model, świadczy, chociażby fakt, że dopiero po siedmiu latach produkcji Dacia zdecydowała się na wprowadzenie odnowionego Dustera. Ten również okazał się hitem, bo na jego następcę ponownie przyszło nam czekać siedem lat. Ale ten czas wreszcie nadszedł i oto jest Dacia Duster trzeciej generacji.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Nowa Dacia Duster — nowoczesna jak nigdy dotąd
To, co cieszy, to kontynuacja sprawdzonej już stylistyki Dustera. Oczywiście, gdy porównamy najnowszy model z jego protoplastą, od razu zauważymy kolosalne zmiany. Ale nawet przelotnie spoglądając na trzecią generację, nie mamy żadnych wątpliwości co do tego, że mamy do czynienia z Dusterem, tyle że dużo nowocześniejszym. Projektanci zwracają uwagę, że dzięki zabiegom stylistycznym najnowszy SUV Dacii ma wyglądać na solidną i wytrzymałą konstrukcję.
Na zweryfikowanie tych zapewnień trzeba poczekać do kwietnia 2024 r., bo wtedy mają odbyć się pierwsze jazdy rumuńską nowością (przyjmowanie zamówień ruszy w lutym przyszłego roku, a odbiór pierwszych egzemplarzy zaplanowano na maj). Ale już teraz warto podkreślić nowoczesność designu, który pomimo połączenia ostrych linii z prostymi bryłami wygląda lekko, co w przypadku SUV-ów nie jest wcale takie oczywiste. Pionowo zarysowany przód współgra z wyrazistymi osłonami nadkoli z fazowanymi krawędziami i szeroką pokrywą bagażnika. Outdoorowy charakter nowego Dustera podkreśla pas ochronny w postaci dolnych bocznych listew okalających nadwozie i wizualnie łączących się z osłonami nadkoli oraz zderzakami.
Nowa Dacia Duster z elementami, które po uszkodzeniu wyglądają jak nowe
Tym ostatnim elementom warto poświęcić nieco więcej miejsca. Przy okazji prezentacji nowego Dustera dowiedzieliśmy się, że przednie i tylne osłony są barwione w masie i celowo zrezygnowano z wersji lakierowanych. Dzięki temu osłony nie tracą fabrycznego koloru nawet wtedy, gdy są zadrapane lub porysowane, a dodatkowo korzystnie wpływa to na środowisko. Tworzywo wykorzystywane m.in. w bocznych osłonach krawędzi nadwozia, osłonach nadkoli oraz osłonach podwozia zawierają do 20 proc. materiałów pochodzących z recyklingu i mają w swoim składzie białe drobiny, które tworzą zamierzony i faktycznie ciekawy wizualnie efekt groszkowania.
Szereg akcentów odnoszących się do zabiegów stylistycznych widocznych na zewnątrz, w tym również tych charakterystycznych dla marki, przeniesiono także do wnętrza. Przykładem są np. motywy w kształcie litery Y — na zewnątrz, w postaci świetlnej sygnatury, którą zauważymy na kloszach przednich i tylnych świateł. W kabinie znajdziemy je na płatach drzwi, w obrębie podłokietników, a także na nawiewach powietrza.
W kabinie nowego Dustera, podobnie zresztą jak dotychczas, dominuje swoista prostota, co ma swoje niezaprzeczalne zalety. Raczej nikt nie będzie miał problemu przy obsłudze wszystkich funkcji, bo zarówno deska rozdzielcza, jak i konsola centralna są czytelne i łatwo zorientować się, co do czego służy.
Nowa Dacia Duster przestronniejsza niż dotychczas
O ile jednak większość wrażeń dotyczących obsługi ma znaczenie wyłącznie dla kierowcy, o tyle wszyscy pasażerowie docenią przestronność, która jest krokiem w przód w stosunku do poprzedników. Cudów nie ma co oczekiwać, w końcu mamy do czynienia z autem o długości 4343 mm (rozstaw osi 2657 mm), ale faktycznie miejsca z przodu i na nogi w przypadku pasażerów siedzących z tyłu jest naprawdę dużo. To m.in. efekt oparcia nowego Dustera na platformie CMF-B. Gorzej wygląda to, gdy mówimy o szerokości na tylnej kanapie. Tu o wygodzie mogą mówić jedynie dwie dorosłe osoby. Na plus warto odnotować natomiast zwiększoną o 6 proc. przestronność bagażnika, który w wersji z napędem na przednią oś zmieści teraz do 472 l.
Pewien dysonans można odczuć, gdy nowoczesne wnętrze skonfrontujemy z tapicerką siedzeń i dużą ilością tworzyw sztucznych w kabinie. Częściowym usprawiedliwieniem może być chęć utrzymania jak najniższej ceny pomimo wprowadzenia wielu nowoczesnych rozwiązań, a także możliwość łatwego czyszczenia kabiny. Przedstawiciele Dacii zwrócili uwagę, że chociażby tkaninę pokrywającą siedzenia można w łatwy sposób wyczyścić, co ma znaczenie dla osób wybierających się Dusterem w teren.
Nowa Dacia Duster z trybami do jazdy w terenie
Wbrew pozorom zjazd nową Dacią z ubitych szlaków wcale nie jest przejawem szaleństwa. Chociaż nie będzie wersji z reduktorem, to oprócz napędu na przednią oś nowa Dacia Duster oferowana będzie również z napędem 4x4 Terrain Control oferującym pięć trybów jazdy (Auto, Śnieg, Błoto/piach, Off-road i Eco). Pokonywanie bezdroży ułatwia dość duży prześwit i duże kąty natarcia/zejścia (odpowiednio 217 mm i 31 stopni z przodu/36 stopni z tyłu dla wersji 4x4).
Udogodnieniem podczas terenowej jazdy jest także nowy system All Road Info. Ten, za pośrednictwem centralnego ekranu o przekątnej 10,1 cala, wyświetla informacje pomocne w trakcie pokonywania bezdroży. Kierowca może monitorować kąty bocznych przechyłów auta, kąty pochyłów pozwalające ocenić nachylenie stoków podczas jazdy w górę lub w dół, a także rozdział mocy na przednią i tylną oś (wersja 4x4).
Ponadto kierujący może liczyć na szereg udogodnień, m.in. automatyczne włączanie świateł mijania we wszystkich wersjach wyposażeniowych, automatyczne przełączanie świateł mijania i drogowych jako standard w Extreme i Journey, a także tempomat w standardzie zaczynając od linii Expression. Ale już nawet podstawowa Essential ma m.in. klimatyzację i czujniki parkowania z tyłu.
Nowa Dacia Duster — nowy wymiar funkcjonalności dzięki YouClip
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest YouClip, czyli prosty, ale praktyczny system mocowania szeregu akcesoriów. W zależności od wersji nowy Duster wyposażony jest w cztery (wersja Essential) lub sześć fabrycznych punktów mocowania YouClip — po jednym na desce rozdzielczej, bocznej ścianie konsoli centralnej od strony pasażera i tylnej stronie konsoli centralnej, dwa w bagażniku i jeden na wewnętrznej stronie klapy bagażnika.
Na tych specjalnych klipsach można zamocować uchwyt na smartfona z wbudowaną ładowarką indukcyjną czy np. system "3 w 1", czyli uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośną lampkę. Oferta akcesoriów obejmuje także specjalny uchwyt na tablet, który można umieścić na akcesoryjnym punkcie YouClip mocowanym do zagłówka.
Nowa Dacia Duster — hybrydowy napęd, imponująca zasięgiem wersja z LPG
Chociaż do rynkowego debiutu zostało jeszcze trochę czasu i cały czas trwają prace homologacyjne, wiadomo już, że pod maskę nowej Dacii Duster trafi m.in. układ napędowy Hybrid 140, znanym już z Dacii Jogger. W jego skład wchodzi silnik benzynowy 1.6 o mocy 94 KM, dwie jednostki elektryczne (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowana przekładnia automatyczna.
Drugą opcją będzie debiutujący w całej gamie Dacii napęd TCe 130. To połączenie 3-cylindrowego turbodoładowanego silnika benzynowego 1.2 z systemem miękkiej hybrydy (48 V). Już wiadomo, że ten będzie dostępny z 6-biegową przekładnią manualną w wersjach 4x2 i 4x4.
- Przeczytaj także: Nowe Porsche Panamera ma jeszcze V8, następca będzie elektryczny
Oprócz tego na rynek wjedzie również Duster ECO-G 100 zasilany gazem LPG. Jego niewątpliwym atutem, oczywiście oprócz mniejszej emisji w CO2 w porównaniu ze spalinowymi odpowiednikami, jest imponujący zasięg. Dzięki dwóm zbiornikom — 50 l benzyny i 50 l pojemności użytecznej zbiornika LPG — Dacia Duster z instalacją gazową może na jednym tankowaniu pokonać ponad 1,3 tys. km (zgodnie z normą WLTP).
Wszystkie szczegóły techniczne dotyczące Dacii Duster trzeciej generacji poznamy zapewne dopiero na początku 2024 r. Publikacja cen rumuńskiej nowości zapowiadana jest na luty przyszłego roku. Jedno jest pewne. Warto poczekać, chociaż patrząc na to, co oferuje najnowszy Duster, raczej nie ma co liczyć na cud w postaci ekstremalnie niskiej ceny. Chociaż kto wie, w końcu niedługo święta.