Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Renault 5

Renault 5

Jeździłem nowym Renault 4. Francuzom znów udało się to, co nam nie wyszło z Polonezem i Syreną
Testy nowych samochodów

Jeździłem nowym Renault 4. Francuzom znów udało się to, co nam nie wyszło z Polonezem i Syreną

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
A290 - elektryczny hot hatch w wydaniu Alpine. Można go już zamawiać
Aktualności

A290 - elektryczny hot hatch w wydaniu Alpine. Można go już zamawiać

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Renault 5 E-Tech już jest. Ma atrakcyjną cenę, fantastyczny wygląd i (za bardzo) nie nadaje się w trasę
Aktualności

Renault 5 E-Tech już jest. Ma atrakcyjną cenę, fantastyczny wygląd i (za bardzo) nie nadaje się w trasę

Renault stworzyło w swojej historii wiele wyjątkowych modeli. Ale to Renault 5, najmniejsze z rodziny, niezmiennie cieszy się mianem kultowego. Nie dziwi zatem fakt, że Francuzi chcąc maksymalnie wykorzystać sławę oryginału, powrócili do pierwowzoru, ale teraz w elektrycznym wydaniu. Pytanie tylko, czy ten "ekologiczny" mieszczuch sprawdzi się także w polskich realiach, gdzie nawet nieduży samochód musi czasami pełnić rolę "auta do wszystkiego"?

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Przyjrzałem się najbardziej szalonemu Renault od 40 lat. Do zera skraca dystans między miejskim hatchem a superautem
Wiadomości

Przyjrzałem się najbardziej szalonemu Renault od 40 lat. Do zera skraca dystans między miejskim hatchem a superautem

W osobowej motoryzacji nie ma większego dystansu od tego, który dzieli miejskie samochody i superauta. Niemniej Renault kolejny raz pokazuje, że oba mogą się spotkać w jednym miejscu. To Renault 5 Turbo 3E, które nie ma prawie nic wspólnego z elektryczną "piątką", a dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu na tylne koła bez pośredników trafia... 4800 Nm. Na szczęście w kabinie czuwa Emotional Support Device, czyli przyrząd do wsparcia emocjonalnego.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"
Wiadomości

FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"

W styczniu 1950 r. ministerialnym zarządzeniem powołano FSO. 75 lat temu nawet rodowici warszawiacy nie wiedzieli, gdzie leży Żerań, a po 24 godzinach nieprzerwanej pracy przy budowie fabryki dostawało się pół litra mleka. Jeszcze w latach 70. zakłady były dumą PRL-u, dekadę później myślano już o ich "zaoraniu", czyli zaprzestaniu produkcji samochodów i rozpoczęciu budowy... maszyn rolniczych. To tam powstawały Warszawy, Syreny, Polskie Fiaty 125p i Polonezy, a potem Daewoo i Chevrolety. FSO mogła też wytwarzać... MG ZS-a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Druga taka sytuacja w historii. Znamy zwycięzcę konkursu na samochód roku
Aktualności

Druga taka sytuacja w historii. Znamy zwycięzcę konkursu na samochód roku

Wiemy już, jaki model został najlepszym samochodem 2025 r. Tym razem wynik jest wyjątkowy, bo dopiero drugi raz w ciągu 61 lat konkursu zdarzyła się sytuacja, by dwa lata z rzędu triumfowała jedna marka. Francuzi mają powody do dumy.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Te 70 samochodów zadebiutuje w Polsce w 2025 r. Sama Toyota pokaże aż pięć nowych SUV-ów
Aktualności

Te 70 samochodów zadebiutuje w Polsce w 2025 r. Sama Toyota pokaże aż pięć nowych SUV-ów

W 2025 r. chińskie marki będą kontynuować ofensywę w Polsce: zadebiutuje u nas co najmniej 11 SUV-ów, a także przeszło 5-metrowy minivan i minisamochód montowany w… Tychach. Europa, Korea i Japonia odpowiedzą dziesiątkami premier, w których nie zabraknie niespodzianek: Audi A6 zostanie zastąpione nowym A7, Honda wróci do nazwy Prelude, a Fiat do segmentu, w którym kiedyś rządził za sprawą Uno i Punto.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Renault 5 wraca do oferty po 28 latach i wygląda fantastycznie. Znamy ceny w Polsce
Wiadomości

Renault 5 wraca do oferty po 28 latach i wygląda fantastycznie. Znamy ceny w Polsce

Nowe Renault 5 E-Tech Electric oficjalnie zadebiutowało w Polsce. Na razie tylko w cenniku, jednak można już składać zamówienia. Auta fizycznie pojawią się w salonach wiosną 2025 r.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Jeden z tych siedmiu modeli zostanie Samochodem Roku 2025
Aktualności

Jeden z tych siedmiu modeli zostanie Samochodem Roku 2025

Poznaliśmy oficjalną listę finalistów do otrzymania europejskiej nagrody Samochód Roku (Car of the Year). 60 jurorów z 23 krajów wybrało siedem spośród 42 nowych modeli samochodów. Zwycięzca zostanie ogłoszony 10 stycznia 2025 r. podczas salonu w Brukseli.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Powraca legendarne Renault 5. Już je widziałem w Polsce
Wiadomości

Powraca legendarne Renault 5. Już je widziałem w Polsce

Nazywa się znajomo, wyglądem również przypomina legendarny model. Tak, to Renault 5. Nowe Renault 5. Chociaż auto zachowało nadwozie typu hatchback — patrząc na przykład Scenica nie było to takie oczywiste — to jest na wskroś nowoczesne i... w 100 proc. elektryczne. Oto nowe Renault 5 E-Tech.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
"Nam na przekraczanie prędkości pozwalało zarządzenie". Tak robiło się niebezpieczne badania drogowe w PRL
Aktualności

"Nam na przekraczanie prędkości pozwalało zarządzenie". Tak robiło się niebezpieczne badania drogowe w PRL

Syrena 110 konstrukcyjnie była nowocześniejsza od Toyoty Corolli, a mimo to nie weszła do produkcji. Taki sam los spotkał udanego Warsa, a Polska, chociaż się o to starała, nie zdołała zakupić licencji na produkcję Renault 5 i Volkswagena Golfa. O tym, jak wyglądała polska motoryzacja w XX wieku, jak PRL chciała na motoryzacyjnym polu walczyć z Zachodem, jak szpiedzy przemysłowi testowali auta na publicznych drogach i dlaczego tak potoczyły się losy naszych producentów samochodów, opowiada nam Zdzisław Podbielski, znany autor książek motoryzacyjnych i dziennikarz motoryzacyjny.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Pojechałem na salon samochodowy w Genewie. Na miejscu myślałem, że pomyliłem adresy [RELACJA]
Aktualności

Pojechałem na salon samochodowy w Genewie. Na miejscu myślałem, że pomyliłem adresy [RELACJA]

Przed pandemią COVID-19 salon w Genewie odbywał się co roku. Tegoroczne targi są pierwszymi od pięciu lat. Wcześniej nocleg w hotelu trzeba było przeważnie rezerwować co najmniej na rok przed salonem, w tym roku wolne miejsca wciąż czekały na gości jeszcze kilka dni przed imprezą. I to powinno wzmóc czujność – podobnie jak skromny wykaz wystawców. Na salon w Genewie pojechałem jednak z nadzieją, że nie będzie tak źle, jak się zapowiadało.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Materiał promocyjny
Widziałem nowe Renault 5. Powrót po 28 latach był możliwy wyłącznie z jednego powodu
Wiadomości

Widziałem nowe Renault 5. Powrót po 28 latach był możliwy wyłącznie z jednego powodu

Nowe Renault 5 powstawało zupełnie inaczej, niż dziś konstruuje się wiele samochodów, a czas też stawał Francuzom okoniem. Mimo to mamy najlepiej wyglądające retroauto w historii tego gatunku. A Renault na jesień 2024 r. szykuje coś jeszcze…

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
99 premier motoryzacyjnych 2024 r. Spokojnie, jest mnóstwo spalinowych aut
Aktualności

99 premier motoryzacyjnych 2024 r. Spokojnie, jest mnóstwo spalinowych aut

Jeśli myślisz "eee, po co to czytać, tu i tak będą same elektryki", to możesz spokojnie kontynuować lekturę, bo 2024 obrodzi także w spalinowe nowości. To w ogóle będzie wyjątkowy i wyjątkowo różnorodny rok: na rynek trafi pierwsza Alfa Romeo z polskiej fabryki, po 28 latach przerwy powróci Renault 5 (ale w nowej odsłonie), a Dacia zaoferuje aż dwa zupełnie nowe SUV-y. Dla wielu 2024 r. przyniesie też mały zmierzch czasów – gamę Porsche 911 uzupełni wersja hybrydowa.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Renault 5 - francuski supersamochód
Youngtimer

Renault 5 - francuski supersamochód

Renault 5 zostało powołane do życia przez profesora ekonomii i ucznia legendy designu Raymonda Loewy’ego. Ze swoją sprytną koncepcją karoserii i plastikowymi zderzakami francuskie auto posłużyło jako wzorzec budowy nowoczesnego, miejskiego samochodu.

Miejskie auta z lat 70-tych - które było najlepsze?
Youngtimer

Miejskie auta z lat 70-tych - które było najlepsze?

W latach 70. powstało szereg nowoczesnych, kompaktowych aut, które traktowane były jako drugi samochód w rodzinie. Nie wszyscy światowi producenci od początku widzieli w tych pojazdach potencjał do zarabiania pieniędzy.

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?
Oldtimer

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?

Na początku 1972 r. Francuzi zaskoczyli fanów motoryzacji modelem Renault 5, który wyglądał atrakcyjnie, wzbudził od razu duże zainteresowanie pań i dość szybko stał się przez wiele lat najlepiej sprzedawanym autem we Francji. Dziś ten kultowy już model obchodzi 50. urodziny.

Klasyczne Renault łatwo przerobisz na elektryka. Firma wprowadzi specjalne zestawy
Wiadomości

Klasyczne Renault łatwo przerobisz na elektryka. Firma wprowadzi specjalne zestawy

Nie tylko nowe Renault mogą być elektryczne. Firma zaoferuje zestawy, dzięki którym zelektryfikować będzie można także kultowe modele Renault 4 i 5, a nawet Twingo pierwszej generacji.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut
Oldtimer

Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut

Mercedes, Golf II i Renault R5 – to brzmi jak nudne lata 80. Ale kto tak myśli, może się mocno zdziwić, gdy tylko zajrzy pod maski naszych samochodów. A jeszcze większe zdziwienie zapanuje, gdy odpalimy silniki.

Legenda hot hatchy powraca! Jest dwa razy mocniejsza niż wtedy, gdy wygrywała z Ferrari
Premiery

Legenda hot hatchy powraca! Jest dwa razy mocniejsza niż wtedy, gdy wygrywała z Ferrari

Choć Renault 5 Turbo było w gruncie rzeczy miejskim autem, to jego silnik znalazł się między siedzeniami a tylną osią i był mocniejszy od serca Ferrari 208 GTB! Po 36 latach "piątka" Turbo powraca w nowej odsłonie i tym razem też "rozwala system".

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Kultowe Renault 5 skończyło 50 lat [Galeria]
Oldtimer

Kultowe Renault 5 skończyło 50 lat [Galeria]

Od początku 2022 r. Renault celebruje 50. rocznicę pojawienia się modelu 5. Auto było bohaterem wielu najważniejszych imprez: Retromobile, Monte Carlo Historique, pojawiło się na Festival of Speed w Goodwood i na Le Mans Classic. W lipcu w fabryce we Flins przygotowano ekspozycję kilkudziesięciu modeli, zaproszono dziennikarzy z całego świata, a kilkanaście modeli "piątek" udostępniono do jazd. Byliśmy tam i jeździliśmy 50-letnimi klasykami.

Słodkie, różowe i elektryczne. Oto Renault 5 w specjalnym wydaniu Diamant
Aktualności

Słodkie, różowe i elektryczne. Oto Renault 5 w specjalnym wydaniu Diamant

Renault we współpracy ze znanym architektem stworzyło R5 Diamant. W ten sposób uczczono 50. rocznicę powstania oryginalnego Renault 5. Inspiracją dla Pierre’a Gonalonsa były sztuki dekoracyjne, a w szczególności luksusowa biżuteria. Mimo to auto bardziej kojarzy nam się z czymś zaprojektowanym do promowania filmu o Barbie, który niedługo pojawi się w kinach.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.