Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Renault 5

Renault 5

Ikona samochodu

Renault 5 to jeden z najpopularniejszych i najbardziej legendarnych modeli francuskiego producenta. Auto zadebiutowało w 1972 roku i miało być następcą równie udanego modelu 4. Niestety projektant auta – Michel Boue nie doczekał premiery owocu swojej pracy – zmarł przed premierą R5. Pod względem konstrukcyjnym

Renault 5 był powiązany z modelem 4, lecz w przeciwieństwie do niego miał przede wszystkim samonośne nadwozie. W późniejszym czasie wystający z deski rozdzielczej drążek zmiany biegów przeniesiono między przednie fotele Początkowo oferowano R5 jako 3-drzwiowego hatchbacka; wersja 5-drzwiowa pojawiła się dopiero w 1979 roku. Charakterystycznymi elementami była mocno ścięta tylna klapa oraz zintegrowane tylne światła w słupku C.

Renault 5 tak bardzo chwyciła, że niedługo po wprowadzeniu pojazdu do sprzedaży, aż 60% sprzedanych aut Renault stanowiła właśnie 5-ka. Wnętrze auta było jak na jego rozmiary bardzo przestronne. Początkowo do napędu służył 0,8-litrowy silnik z R4 generujący 36 KM oraz 1-litrowa jednostka o mocy 44 KM. Dopiero od II połowy lat 70. do oferty weszły silniki 1.3 42/55/64 KM oraz 1.4 59/60 KM. 55-konne 1.3 oraz 59-konne 1.4 występowały z automatyczną skrzynią biegów.

Pierwszą sportową wersją (1976 r.) był R5 Alpine (Gordini) – 1.4-litrowy benzyniak rozwijał 93 KM. Po 6 latach do silnika zamontowano turbosprężarkę Garrett T3, dzięki czemu moc jednostki wzrosła do 112 KM. Najmocniejszą odmianą było Renault 5 Turbo 1 ( z silnikiem zamontowanym centralnie i napędzającym tylne koła), które rozwijało z 1,4-litrowej jednostki aż 160 KM, a rajdowe odmiany, w zależności od klasy startu – 180, 210 a nawet… 350 KM.

W 1983 roku pojawiła się II generacja Renault 5, zwana także Superfive. Pojazd, mimo iż bryłowo zachował swój kształt, różnił się diametralnie od poprzednika. Począwszy od podwozia, zawieszenia, zamocowania silnika, przez nadwozia aż po jednostki napędowe. R5 dalej występowało jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, ale karoseria zyskała bardziej modne, zaokrąglone kształty. Wymiary uległy zwiększeniu, podobnie jak przeszklenie, natomiast współczynnik oporu powietrza zmniejszył się (z 0,37 na 0,35). Dodatkowo belgijska firma EBS w 1989 roku rozpoczęła produkcję otwartej wersji cabrio – w sumie powstało 1400 takich egzemplarzy.

W 1987 roku przeprowadzono drobny facelifting – zmianie uległa atrapa chłodnicy. W ofercie silnikowej pierwszy raz zagościł silnik wysokoprężny – była nim 54-konna jednostka 1.6. Wśród benzyniaków wybór był nieco większy – silniki miały pojemność 1, 1.1, 1.4 oraz 1.7 litra i generowały kolejno 42, 49, 60/68/72 oraz 94 KM. Topowa odmiana GT Turbo rozwijała z uturbionego silnika 1.4 115 KM, a od 1987 roku – 120 KM. Pojazd oprócz mocniejszym silnikiem wyróżniał się także większymi felgami, obniżonym i utwardzonym zawieszeniem, a także dodatkowymi zderzakami i nakładkami progowymi.

W 1990 roku na rynku pojawił się następca legendarnej 5-ki – Clio. Produkcja R5 została przeniesiona, a w ofercie pozostał 1 silnik benzynowy (60-konne 1.4) oraz diesel. Ostatecznie produkcję zakończono w 1996 roku a liczbę wyprodukowanych egzemplarzy szacuje się na 5,5 mln.

Renault 5 - generacje

Ikona samochodu

Renault 5

Ikona samochodu

Renault 5 I (1972 - 1985)

Renault 5 - powiązane artykuły

Renault 5 - francuski supersamochód

Renault 5 - francuski supersamochód

Renault 5 zostało powołane do życia przez profesora ekonomii i ucznia legendy designu Raymonda Loewy’ego. Ze swoją sprytną koncepcją karoserii i plastikowymi zderzakami francuskie auto posłużyło jako wzorzec budowy nowoczesnego, miejskiego samochodu.
Miejskie auta z lat 70-tych - które było najlepsze?

Miejskie auta z lat 70-tych - które było najlepsze?

W latach 70. powstało szereg nowoczesnych, kompaktowych aut, które traktowane były jako drugi samochód w rodzinie. Nie wszyscy światowi producenci od początku widzieli w tych pojazdach potencjał do zarabiania pieniędzy.
Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?

Na początku 1972 r. Francuzi zaskoczyli fanów motoryzacji modelem Renault 5, który wyglądał atrakcyjnie, wzbudził od razu duże zainteresowanie pań i dość szybko stał się przez wiele lat najlepiej sprzedawanym autem we Francji. Dziś ten kultowy już model obchodzi 50. urodziny.
"Nam na przekraczanie prędkości pozwalało zarządzenie". Tak robiło się niebezpieczne badania drogowe w PRL

"Nam na przekraczanie prędkości pozwalało zarządzenie". Tak robiło się niebezpieczne badania drogowe w PRL

Syrena 110 konstrukcyjnie była nowocześniejsza od Toyoty Corolli, a mimo to nie weszła do produkcji. Taki sam los spotkał udanego Warsa, a Polska, chociaż się o to starała, nie zdołała zakupić licencji na produkcję Renault 5 i Volkswagena Golfa. O tym, jak wyglądała polska motoryzacja w XX wieku, jak PRL chciała na motoryzacyjnym polu walczyć z Zachodem, jak szpiedzy przemysłowi testowali auta na publicznych drogach i dlaczego tak potoczyły się losy naszych producentów samochodów, opowiada nam Zdzisław Podbielski, znany autor książek motoryzacyjnych i dziennikarz motoryzacyjny.
Klasyczne Renault łatwo przerobisz na elektryka. Firma wprowadzi specjalne zestawy

Klasyczne Renault łatwo przerobisz na elektryka. Firma wprowadzi specjalne zestawy

Nie tylko nowe Renault mogą być elektryczne. Firma zaoferuje zestawy, dzięki którym zelektryfikować będzie można także kultowe modele Renault 4 i 5, a nawet Twingo pierwszej generacji.
Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut

Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut

Mercedes, Golf II i Renault R5 – to brzmi jak nudne lata 80. Ale kto tak myśli, może się mocno zdziwić, gdy tylko zajrzy pod maski naszych samochodów. A jeszcze większe zdziwienie zapanuje, gdy odpalimy silniki.
Legenda hot hatchy powraca! Jest dwa razy mocniejsza niż wtedy, gdy wygrywała z Ferrari

Legenda hot hatchy powraca! Jest dwa razy mocniejsza niż wtedy, gdy wygrywała z Ferrari

Choć Renault 5 Turbo było w gruncie rzeczy miejskim autem, to jego silnik znalazł się między siedzeniami a tylną osią i był mocniejszy od serca Ferrari 208 GTB! Po 36 latach "piątka" Turbo powraca w nowej odsłonie i tym razem też "rozwala system".
Kultowe Renault 5 skończyło 50 lat [Galeria]

Kultowe Renault 5 skończyło 50 lat [Galeria]

Od początku 2022 r. Renault celebruje 50. rocznicę pojawienia się modelu 5. Auto było bohaterem wielu najważniejszych imprez: Retromobile, Monte Carlo Historique, pojawiło się na Festival of Speed w Goodwood i na Le Mans Classic. W lipcu w fabryce we Flins przygotowano ekspozycję kilkudziesięciu modeli, zaproszono dziennikarzy z całego świata, a kilkanaście modeli "piątek" udostępniono do jazd. Byliśmy tam i jeździliśmy 50-letnimi klasykami.
Słodkie, różowe i elektryczne. Oto Renault 5 w specjalnym wydaniu Diamant

Słodkie, różowe i elektryczne. Oto Renault 5 w specjalnym wydaniu Diamant

Renault we współpracy ze znanym architektem stworzyło R5 Diamant. W ten sposób uczczono 50. rocznicę powstania oryginalnego Renault 5. Inspiracją dla Pierre’a Gonalonsa były sztuki dekoracyjne, a w szczególności luksusowa biżuteria. Mimo to auto bardziej kojarzy nam się z czymś zaprojektowanym do promowania filmu o Barbie, który niedługo pojawi się w kinach.
Renault 5 Turbo 3 – cudowna interpretacja

Renault 5 Turbo 3 – cudowna interpretacja

Grupa francuskich petrolheadów mieszkających w Los Angeles stworzyła współczesną interpretację rajdowej ikony lat 80. i przedstawiła model L.A. Turbo 3 nawiązujący formą i charakterem do kultowego Renault 5 Turbo. Chętni mogą już ustawiać się w kolejce.
Renault 5 powraca! Francuska rewolucja na nowo

Renault 5 powraca! Francuska rewolucja na nowo

Nowy prezes Renault, Luca de Meo już raz wskrzeszał prawdziwą motoryzacyjną legendę, czyli Fiata 500. Teraz bierze się za jedną z ikon Francji. Wraz z nową strategią koncernu debiutuje elektryczne Renault 5, za którego projekt odpowiada były główny stylista Peugeota. Ale nowa "piątka" to nie wszystko, co Renault pokaże w ciągu kilku najbliższych lat.
Renault 5 Turbo - z archiwum Auto Świata

Renault 5 Turbo - z archiwum Auto Świata

Renault 5 Turbo w wersji z silnikiem 160 KM przedstawiliśmy w „Auto Świecie" w sierpniu 2006 roku. Auto już od 22 lat nie było produkowane, ale jego legenda żyła – to na „piątce" turbo w latach 80. zwyciężali najsłynniejsi kierowcy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Renault 5 Turbo startował także nasz zawodnik Błażej Krupa.
Ranault 5 Turbo ma 30 lat

Ranault 5 Turbo ma 30 lat

W maju 1980 roku pierwsze seryjne Renault 5 Turbo opuściło hale działu sportu w Dieppe. Wkrótce stało się jednym z faworytów na rajdowych szlakach.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech