Auto Świat EV Wiadomości Przyjrzałem się najbardziej szalonemu Renault od 40 lat. Do zera skraca dystans między miejskim hatchem a superautem

Przyjrzałem się najbardziej szalonemu Renault od 40 lat. Do zera skraca dystans między miejskim hatchem a superautem

W osobowej motoryzacji nie ma większego dystansu od tego, który dzieli miejskie samochody i superauta. Niemniej Renault kolejny raz pokazuje, że oba mogą się spotkać w jednym miejscu. To Renault 5 Turbo 3E, które nie ma prawie nic wspólnego z elektryczną "piątką", a dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu na tylne koła bez pośredników trafia... 4800 Nm. Na szczęście w kabinie czuwa Emotional Support Device, czyli przyrząd do wsparcia emocjonalnego.

Renault 5 Turbo 3EKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
  • Renault 5 Turbo wraca po 40 latach przerwy. Biorąc pod uwagę osiągi i wymiary to najmniejsze monstrum na Ziemi
  • Ze zwykłego Renault 5 pozostały jedynie klamki, boczne lusterka i tylne światła. Nawet platforma i silniki są inne
  • Początkowo producent wcale nie zakładał, że ten 540-konny samochód trafi do gamy Renault 5
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

To nie jest zwykły hot hatch. Zwykły hot hatch ma prawie to samo podwozie, nadwozie i wnętrze co jego słabsze odmiany. Tymczasem Renault 5 Turbo 3E jest zupełnie nową konstrukcją, niemającą prawie nic wspólnego z najnowszą generacją Renault 5.

Byłem jednym z trzech polskich dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy obejrzeli to minimonstrum przed światową premierą. Im lepiej je poznawałem, tym bardziej docierało do mnie, na jaką brawurę zdobyło się Renault.

Przeczytaj także: Dlaczego nowe samochody są tak drogie? Stanieją? Spytałem czołowych ekspertów [ANALIZA]

Renault 5 Turbo 3E: żadnego turbo tu nie ma

Renault 5 Turbo (1980-1982)
Renault 5 Turbo (1980-1982)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Renault ma w tym wprawę. Już w połowie lat 70. uznało, że z pierwszej generacji Renault 5 (debiut w 1972 r.) zrobi supersamochód. Zwykła "piątka" miała przedni napęd i silnik z przodu, Renault 5 Turbo z 1980 r. — 160-konne turbodoładowane spalinowe 1.4 umieszczone między kabiną a tylną osią oraz tylny napęd. Karoseria Turbo była aż o 23 cm szersza niż w zwykłej "piątce", a rajdowy zespół Renault 5 Turbo podczas Tour de Corse 1982 pokonał załogę w Ferrari. I właśnie żółto-biało-czarne barwy z Tour de Corse ma nowe Renault 5 Turbo 3E, które przyszło mi obejrzeć pod Paryżem.

Przeczytaj także: To koniec. Toyota wycofuje się w Europie z ważnej i ambitnej decyzji

Renault 5 Turbo 3E jest elektrykiem, więc o żadnym turbo nie może być mowy. Za to producent uważa, że jego najnowsze dzieło oferuje równie przełomowe rozwiązanie dla samochodów elektrycznych co kiedyś turbosprężarka w autach spalinowych (to zresztą Renault jako pierwsze na świecie zbudowało samochód z turbo, i to jeszcze w 1902 r.!).

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3EKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Chodzi o położenie dwóch silników elektrycznych: znajdują się one w piastach tylnych kół, de facto same są kołami. Oczywiście przy takim rozwiązaniu zwiększa się masa nieresorowana i trzeba się sporo napocić przy konstrukcji zawieszenia, ale za to na koła trafia cały możliwy moment obrotowy. A w Renault 5 Turbo 3E wynosi on... 4800 Nm.

Samochód rozwija przy tym 540 KM, waży 1450 kg i przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w niespełna 3,5 s. Akumulator trakcyjny ma 70 kWh, zasięg wynosi ok. 400 km. Nad całością czuwał Philippe Krief, szef konstruktorów koncernu Renault, który w latach 2016-2023 kierował działem R&D Ferrari.

Renault 5 Turbo 3E: szersze o ćwierć metra od "piątki"

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3EKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Renault 5 Turbo 3E ma 3-drzwiowe nadwozie, które przecież nie występuje w gamie zwykłej "piątki". Trzeba było więc je zaprojektować od nowa. Zrobiono to tak radykalnie, że z Renault 5 nie-Turbo zostały tylko klamki, boczne lusterka i tylne światła.

Przeczytaj także: Polska marka motoryzacyjna jest w tym segmencie liderem w Europie. Wyprzedza Mercedesa i Volvo

Renault 5 Turbo 3E ma 408 cm długości, aż 203 cm szerokości i 138 cm wysokości. W porównaniu ze zwykłym Renault 5 jest o 16 cm dłuższe, o 25,6 cm szersze (!) i 11,8 cm niższe. Nawet rozstaw osi jest inny (257 cm w Turbo vs 254 cm), no ale dla Turbo zbudowano kompletnie nową platformę!

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3EKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Zwykłe elektryczne Renault 5 ma silnik z przodu i przedni napęd, Renault 5 Turbo 3E — silniki w tylnych kołach i tylny napęd. Turbo (wzorem dwóch poprzedników) nie ma też tylnych siedzeń.

Skonstruowanie praktycznie od zera kompletnie niszowego samochodu to dziś już praktycznie niespotykany i jednocześnie brawurowy krok ze strony popularnej marki, jaką jest Renault. Jak się dowiedziałem, nowego Turbo wcale nie było w planach.

Renault 5 Turbo 3E: system wsparcia emocjonalnego

Renault 5 Turbo 3E Concept (2022 r.)
Renault 5 Turbo 3E Concept (2022 r.)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Kiedy zatwierdzano do produkcji obecne Renault 5, wcale nie zamierzano uzupełniać jego gamy o Turbo. Nie było takich planów nawet wówczas, gdy kończono prace nad prototypowym Renault 5 Turbo 3E przedstawiony w 2022 r. Dopiero podczas jego debiutu w Paryżu ogłoszono, że auto jednak trafi do produkcji. Co ciekawe, dla designerów studium ta deklaracja była kompletnym zaskoczeniem.

Przeczytaj także: Beijing, Xiaomi, Xpeng. Spytałem Chińczyka, jak wymawiać nazwy chińskich marek aut. Też będziesz zaskoczony

Prototyp z 2022 r. miał urządzenie, które może trafić do gamy akcesoriów nowego modelu. To Emotional Support Device, czyli przyrząd wsparcia emocjonalnego. Jest nim umieszczony obok deski rozdzielczej pluszowy misio.

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3EKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Samochód, który oglądałem, w 95 proc. odpowiada seryjnej wersji Renault 5 Turbo 3E. A raczej manufakturowej, ponieważ powstanie zaledwie 1980 sztuk tego minimonstrum. Zamówienia ruszą w najbliższych tygodniach, klient będzie mógł wybrać numer swojego auta, zaś dostawy zaczną się w pierwszej połowie 2027 r.

Cena Renault 5 Turbo 3E jest jeszcze tajemnicą, ale raczej nie ma co liczyć na dopłaty z programu NaszEAuto.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków