Auto Świat EV Testy Nowe Porsche Macan jest obiecujące, ale to zapowiedź końca pewnej ery

Nowe Porsche Macan jest obiecujące, ale to zapowiedź końca pewnej ery

Rewolucja w Porsche dzieje się na naszych oczach. Macan, jakiego znamy, powoli odchodzi, a w jego miejsce pojawi się zupełnie nowa generacja, która już nie będzie wybrzmiewać z wydechów. To ostateczne pożegnanie silnika spalinowego w najmniejszym SUV-ie. Jednak to nie koniec Porsche, jakiego znamy, bo jak zwykle inżynierowie ze Stuttgartu odrobili pracę domową.

2024 Porsche Macan
Zobacz galerię (20)
Porsche
2024 Porsche Macan
  • Porsche przeprowadza rewolucję w swojej gamie. Nowy Macan będzie elektryczny, już go widzieliśmy
  • Elektryczny układ napędowy oferuje moc systemową dochodzącą do 450 kW (ok. 612 KM)
  • W aucie zmieniło się wszystko, bo to zupełnie nowa konstrukcja na platformie przeznaczonej do samochodów elektrycznych
  • Choć za kierownicą jeszcze nie jeździliśmy, to już zostaliśmy przewiezieni. Ten samochód spodoba się nawet "petrolheadom"

Kiedy Porsche zdecydowało się na wprowadzenie do produkcji Cayenne, musiało mierzyć się z wielką krytyką, bo legendarna firma produkująca sportowe samochody nagle wzięła się za rodzinnego SUV-a. Jednak to, co fanom się nie spodobało, polubili klienci, którzy szturmem wkroczyli do salonów Porsche. Ten zabieg uratował przed gilotyną całą markę.

Teraz znów dochodzi do rewolucyjnych zmian w gamie tego producenta, które znów raczej nie spotkają się z aprobatą większości fanów, bo zabierany jest im silnik spalinowy. Chodzi konkretnie o Macana. Cel jednak znów jest taki sam: 911 ma zostać uratowane i tworzone z silnikiem spalinowym najdłużej, jak tylko się da.

Nowe Porsche Macan — już go widzieliśmy i jeździliśmy

Porsche już w większości opracowało nowego elektrycznego Macana, które jest na tyle zaawansowaną konstrukcją, że mieliśmy okazję go zobaczyć, choć jeszcze w kamuflażu. Mogliśmy się także nim przejechać na fotelu pasażera.

Sylwetka samochodu stała się bardziej garbata, chociaż na zdjęciach wydaje się bardziej coupé, niż jest w rzeczywistości. Można powiedzieć, że jest to taka hybryda zwykłego SUV-a z SUV-em coupé. Przednie światła przybrały kształt typowy dla innych nowych modeli Porsche i są mocno prostokątne, a raczej w formie trapezów prostokątnych z zaokrąglonymi rogami. Do tego jest trochę przetłoczeń na masce, jak i na boku auta.

Największą niewiadomą na razie stanowi tył, który w prototypach miał kilka rodzajów zderzaków i zakryte tylne lampy. Trudno więc ocenić, jaką formę będą one miały, ale najbardziej prawdopodobna jest listwa LED ciągnąca się przez całą szerokość auta.

2024 Porsche Macan
2024 Porsche MacanPorsche

Nowe Porsche Macan — elektryczna nowinka

Pod tą karoserią jest za to nowy, elektryczny układ napędowy zbudowany w architekturze 800-woltowej. Na obu osiach samochodu zastosowano silniki elektryczne, które razem dają napęd na cztery koła, jednak nie są to jednostki, które znamy z Taycana. Inżynierowie postanowili w nich poprawić chłodzenie, zmaksymalizować uzwojenie stojanów i zmodyfikować ułożenie magnesów. W ten sposób moc systemowa nowego Macana może wynosić nawet ok. 450 kW (ok. 612 KM) i ponad 1000 Nm momentu obrotowego. W zależności od wersji na tylnej osi zamontowane mogą być różne silniki elektryczne, natomiast z przodu zawsze znajduje się ten sam.

Cały układ napędowy jest spięty z dwustopniową przekładnią, co umożliwiło Porsche zmniejszenie jej rozmiarów. Podobnie jest zresztą w Taycanie. Producent chwali się również, że poszczególne elementy układu napędowego zostały tak rozłożone, że rozkład mas na obie osie jest niemal idealny – wynosi 48 do 52 proc.

Topowy model będzie miał dodatkowo elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego. W zależności do warunków na drodze dostosowuje ona parametry, by poprawiać stabilność i przyczepność, co zwiększa bezpieczeństwo i oczywiście sprawia, że zakręty można połykać z wyższą prędkością. Tylny silnik posiada też blokadę parkowania, zapobiegająca stoczeniu się auta ze wzniesienia.

2024 Porsche Macan
2024 Porsche MacanPorsche

Nowe Porsche Macan — nowe półprzewodniki

W zależności od wybranego trybu jazdy i sytuacji na drodze moment napędowy Macana jest rozdzielany w pełni zmiennie pomiędzy przednią i tylną oś. W stabilnych warunkach jazdy pochodzi w całości z jednostki napędowej z tyłu. W takiej sytuacji przód pracuje pasywnie, ale w razie potrzeby może natychmiast ponownie dostarczyć moment napędowy. Natychmiastowa reakcja przedniego silnika jest możliwa, dzięki zastosowaniu falownika z półprzewodnikami z węglika krzemu. W znacznym stopniu zmniejszają one opóźnienie podczas rozdziału mocy.

Samochód podczas jazdy może oczywiście odzyskiwać energię za pomocą rekuperacji. Producent informuje, że przełączenie hamowania z odzyskiwania energii (moc hamowania za pomocą rekuperacji wynosi do 240 kW) na tradycyjny układ hamulcowy jest niewyczuwalne dla kierowcy i daje dokładnie to samo wrażenie, jak podczas hamowania w tradycyjnym samochodzie. Podobnie jest, gdy włączone jest aktywne odzyskiwanie energii. Wówczas jego siła jest podobna do hamowania silnikiem w aucie z jednostką spalinową.

Odzyskiwanie energii jednak nie jest obowiązkowe. Wtedy system wyłącza jednostki napędowe lub przy wyższych prędkościach przełącza w tryb kontroli zerowego momentu obrotowego. Spowalnia to rozpraszanie energii kinetycznej, a pojazd toczy się tak daleko, jak to możliwe, bez udziału energii.

Porsche Macan
Porsche MacanPorsche

Nowe Porsche Macan — jeden akumulator może się dzielić na dwa

Wszystkie wersje Macana posiadają w podwoziu akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności około 100 kWh, którego chroni lekka osłona podwozia z włókna szklanego. Później jest płyta chłodząca zintegrowana z obudową akumulatora, gdzie zamontowano dwanaście modułów, każdy z 15 ogniwami pryzmatycznymi połączonymi szeregowo.

Stosunek mieszania niklu, kobaltu i manganu wynosi 8:1:1. Dzięki takiej chemii ogniw akumulator osiąga około 30 proc. wyższą gęstość energii niż poprzednia generacja baterii, a dodatkowo zredukowano udział kobaltu o około 60 proc. Niemiecki producent pomyślał też o możliwości naprawy uszkodzonego akumulatora. Każdy moduł jest demontowalny, dlatego akumulator nie musi być wymieniany w całości, a może być naprawiany.

Jeśli chodzi z kolei o możliwości ładowania akumulatora, to technologia 800 V umożliwia ładowanie z mocą do 270 kW. Dzięki temu uzupełnienie energii z 10 do 80 proc. zajmie mniej niż 22 min. Jeśli stacja ładowania działa w technologii 400 V, Macan wykorzystuje nową technologię "ładowania bankowego". W ten sposób akumulator 800 V jest dzielony na dwa akumulatory, każdy o napięciu znamionowym 400 V, które można ładować równolegle na jednej 400-woltowej stacji ładowania z mocą do 150 kW. W razie potrzeby stany naładowania dwóch połówek akumulatora są najpierw wyrównywane, zanim zostaną naładowane razem.

Porsche udało się też spakować trzy komponenty elektroniczne w jedną całość. Moduł zasilający (IPB) łączy w sobie trzy elementy: pokładową ładowarkę AC, grzałkę wysokiego napięcia i przetwornicę DC/DC. Inżynierowie mogli go umieścić pod tylną kanapą, zwalniając miejsce na przedni bagażnik. W momencie wprowadzenia na rynek Macana pokładowa ładowarka prądu przemiennego będzie miała moc 11 kW.

Porsche Macan
Porsche MacanPorsche

Nowe Porsche Macan — nowe zawieszenie i skrętna tylna oś

Po raz pierwszy Porsche Macan dostanie system skrętu tylnych kół. Przy prędkościach do około 80 km/h tylne koła będą skręcać w kierunku przeciwnym do przednich, przy maksymalnym kącie skrętu tylnej osi do pięciu stopni podczas parkowania. Zmniejsza to promień skrętu o około jeden metr. Z kolei przy prędkościach powyżej 80 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku co oś przednia. To zwiększa stabilność jazdy, na przykład podczas zmiany pasa ruchu na autostradzie i poprawia trakcję w zakrętach. W Macanie tylne koła ustawione są szerzej niż przednie, by poprawić przyczepność i sportowy potencjał. Maksymalny rozmiar to 22 cale.

Wspomaganie kierownicy ma wzmacniać ważne dla kierowcy informacje dotyczące układu kierowniczego, takie jak charakterystyka nawierzchni drogi i przyczepność opon. Niweluje też uciążliwe wibracje i nierówności przenoszone na kierownicę. Jeśli będzie tak samo jak w Taycanie, można się spodziewać świetnego prowadzenia.

Nowy Macan będzie mógł być wyposażony w zawieszenie pneumatyczne z elektroniczną kontrolą amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management). System reaguje na stan drogi, ale także na prędkość, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, naciśnięcie pedału przyspieszenia, ruch kierownicą i ustawienie wysokości jazdy samochodu.

Zawieszenie dostosowuje się do nawierzchni i może być sterowane od komfortowego po bardzo sportowe. Odczucia mają być jeszcze lepsze niż wcześniej, bo są tutaj zastosowane amortyzatory dwuzaworowe, umożliwiające jeszcze większe zróżnicowanie siły tłumienia w poszczególnych trybach.

Porsche Macan
Porsche MacanPorsche

Nowe Porsche Macan — w środku po staremu

We wnętrzu auta, podobnie jak w innych modelach, kierowca będzie miał wirtualne zegary o przekątnej 12,6 cala oraz dwa dodatkowe. Jeden będzie umieszczony centralnie i odpowiadał za multimedia, a kolejny będzie przeznaczony dla pasażera (opcja). Ich rozdzielczość będzie wynosić 10,9 cala, a monitor dla pasażera nie będzie widoczny z perspektywy kierowcy. To dlatego, że pasażer w trakcie jazdy będzie mógł oglądać m.in. filmy, co mogłoby rozpraszać kierowcę.

Ciekawostką jest też wyświetlacz head-up, który odpowiada rozmiarowi 87 cali. Wyświetla wirtualne informacje, które dla kierowcy są widoczne, jakby znajdowały się do 10 m przed autem. To jeden z największych wyświetlaczy na rynku.

Można powiedzieć, że całe wnętrze jest unowocześnioną wersją tego, co już znamy. To połączenie rozwiązań znanych w Taycanie i nowej Panamerze z klasycznym wnętrzem starego Macana. Jest przytulnie i komfortowo. Auto jest standardowo wyposażone w oświetlenie ambientowe z oświetleniem komunikacyjnym. W przedniej części wnętrza znajduje się pasek świetlny z 56 diodami LED biegnącymi w poprzek deski rozdzielczej od jednego panelu drzwi do drugiego. Informuje on o stanie pojazdu jak m.in. proces ładowania.

Porsche Macan wnętrze
Porsche Macan wnętrzePorsche

Nowe Porsche Macan — system na miarę naszych czasów

Porsche stworzyło też nową generację systemu operacyjnego, w którym można instalować dodatkowe aplikacje, takie jak: Spotify, Amazon Music, YouTube, ale także gry. Aktualizacje systemu będą zapewnione aż przez 10 lat. Auto będzie mogło również zaplanować drogę z określeniem punktów ładowania na trasie. Przy tym również automatycznie będzie przygotowywał temperaturę akumulatora do ładowania.

Nowe Porsche Macan będzie miało oficjalną premierę w 2024 r., ale jeszcze przez jakiś czas dostępna będzie także poprzednia generacja spalinowego Macana. Następca zapowiada się bardzo dobrze, a na krótkich trasach mogliśmy zobaczyć jego możliwości na torze wyścigowym, jak i offroadowym. Auto umożliwi pokonywanie dość trudnych warunków, choć raczej na drogach twardych. Co ciekawe, może także brodzić w wodzie.

Na torze również wykazało się rewelacyjnymi osiągami, dużą możliwością kontroli i przewidywalności. Tak przynajmniej wyglądało to z perspektywy pasażera. Można być pewnym, że nowy Macan będzie prawdziwym Porsche. Na prawdziwe wrażenia z jazdy musimy jednak jeszcze trochę poczekać.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji