• Macan to najpopularniejszy model Porsche. Latem 2021 r. kompaktowego SUV-a poddano już drugiej modernizacji
  • Obecnie najmocniejszą wersją jest wariant GTS o takiej samej mocy jak dotychczasowa wersja Turbo
  • Macan GTS to pełnokrwiste Porsche w praktycznym wydaniu

Tylko w 2021 r. w Polsce zarejestrowano aż 705 nowych Macanów. Oczywiście, większość osób decyduje się na bazowy wariant z czterocylindrową jednostką o pojemności 2 litrów. To taki wabik na nowych klientów, zdecydowanie tańszy od reszty, który pozwala wejść do świata Porsche. OK, ale to jednak Porsche, nie Volkswagen, więc pod maską zdecydowanie bardziej pasuje większy silnik 2.9 V6. Macan z literą "S" to taka wersja optimum. Dla najbardziej wymagających pod koniec 2021 r. w ofercie pojawił się mocniejszy wariant GTS, który ma teraz tyle samo mocy (440 KM), co wycofany flagowy model Turbo.

Porsche Macan GTS – typ "all in one"

Porsche Macan GTS po przesiadce z 911 Carrery GTS nie robi aż takiego wrażenia na kierowcy, jeśli chodzi o doznania w trakcie jazdy, ale pamiętajmy, że to SUV, który łączy wygodę ze sportem, a nie rasowe coupe. Nie siedzisz w nim nisko nad asfaltem, a za głową nie pracuje ci silnik, któremu wtóruje hałaśliwy wydech – to odbiera trochę "funu", ale Macan to i tak genialny pojazd uniwersalny. Nie musisz w nim uważać na każdy próg spowalniający i możesz zabrać ze sobą jeszcze czworo pasażerów i całkiem sporo bagażu. Zawieszenie, choć usztywnione, również bardzo dobrze tłumi nierówności, do środka nie dostają się praktycznie żadne wibracje. Pneumatyka pozwala ponadto regulować wysokość nadwozia – na dziurach możemy zwiększyć prześwit, a podczas szybkiej jazdy na asfalcie – go obniżyć, poprawiając tym samym prowadzenie i zmniejszając opór powietrza.

No dobrze, to Macan GTS, więc nie będę rozpływał się nad komfortem podczas spokojnej jazdy czy bardzo dobrym nagłośnieniem marki Burmester za ponad 24 tys. zł. Wystarczy tylko przekręcić w prawo pokrętło znajdujące się przy kierownicy. W trybie Sport skrzynia momentalnie redukuje bieg lub od razu dwa, a układ wydechowy zaczyna przyjemnie mruczeć i strzelać (w Sport Plus wszystko się jeszcze bardziej wyostrza). Układ kierowniczy daje świetne wyczucie kół, a sportowe zawieszenie udowadnia, że nie zostało tak nazwane przez przypadek. Należy wspomnieć, że w zmodernizowanym Macanie GTS zostało ono dodatkowo usztywnione względem poprzednika – o 10 proc. z przodu i 15 z tyłu. Tym SUV-em aż chce się pojechać krętą drogą, a nie autostradą.

Opcjonalna kierownica GT pochodzi z "911-ki" i została pokryta antypoślizgowym materiałem Race-Tex (odpowiednik Alcantary). Kierowca i pasażer z przodu powinni docenić również sportowe fotele Plus z dużymi "bułami" po bokach, które świetnie trzymają w zakrętach. Posiadają one aż 18-kierunkową regulację elektryczną – zmieniać można dosłownie wszystko.

Porsche Macan GTS – jak wyścigówka

Kompaktowy SUV Porsche nie ma się czego wstydzić również na długiej prostej. Wariant GTS, korzystając z procedury startowej, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, do 160 km/h – w 10,3 s, a do 200 km/h – w 16,9 s. Prędkość maksymalna to 272 km/h. Napęd na 4 koła zapewnia skuteczne przyspieszanie również na śliskiej nawierzchni. Standardowo preferowana jest jednak tylna oś, co zwiększa dynamikę jazdy. Elementem pakietu Sport Chrono są nie tylko tryby jazdy czy stoper na desce rozdzielczej, ale także opcja Sport Response. Wystarczy wcisnąć jeden przycisk, by od razu przez 20 s mieć do dyspozycji najlepsze osiągi samochodu. To opcja wprost z wyścigów, przydatna np. podczas wyprzedzania przy dużej prędkości. Dla kierowców rozważających jazdę po torze oferowane są jeszcze ceramiczne hamulce, ale do zwykłej jazdy standardowe tarcze w zupełności wystarczą.

Dociskany prawie trzylitrowy silnik V6 potrafi swoje spalić, ale podczas normalnej, codziennej jazdy nie jest smokiem. W mieście należy spodziewać się ok. 14 l/100 km. Mieszana trasa, składająca się z drogi ekspresowej i krajowej, dała wynik ok. 10 l (przy silnym wietrze). Mój średni wynik z 380 km to 12 l/100 km, więc jest naprawdę przyzwoicie. Dokładne dane testowe na naszej pętli pomiarowej można znaleźć w osobnym tekście.

Porsche Macan GTS – diabeł tkwi w szczegółach

Model po drugim liftingu otrzymał kosmetyczne modyfikacje stylistyczne. Przeprojektowano np. przedni pas - w GTS-ie jego środkowa część jest czarna, niepolakierowana. Inny jest także tylny dyfuzor. Wyposażeniem standardowym wszystkich wersji są teraz ledowe reflektory PDLS. Poza tym pojawiły się nowe kolory lakierów nadwozia i większe koła (w GTS aż 21-calowe obręcze).

Pora na wnętrze. W najnowszym Macanie konsola środkowa nie jest już przeładowana przyciskami. Teraz to panel z powierzchniami dotykowymi, które je imitują (jak w 911 czy Panamerze) – przy naciśnięciu słychać "klik". Niestety trafienie w odpowiednią funkcję wymaga dłuższego oderwania wzroku od drogi. Z kolei duża powierzchnia pokryta czernią na wysoki połysk ładnie wygląda w folderze, a potem szybko się brudzi i rysuje.

Muszę przyczepić się jeszcze do braku dedykowanego miejsca na smartfon (najlepiej z indukcyjną ładowarką). W sportowej 911 mogę to jeszcze zrozumieć, ale nie w uniwersalnym SUV-ie. Nie ma też funkcji Auto hold, która pozwala zwolnić pedał hamulca, np. podczas postoju na światłach. Pomyślano za to o umieszczeniu po dwa porty USB i USB-C (z przodu i z tyłu) oraz gniazd 12V (w podłokietniku i bagażniku).

Porsche Macan GTS – nie ma na co czekać

Jeśli chcesz mieć nowe spalinowe Porsche Macan, to musisz się pospieszyć, bo jego dni są policzone (model oferowany jest od 2014 r., a kolejnego liftingu już nie będzie). Od dłuższego czasu wiadomo, że następca będzie wyłącznie "elektrykiem", drugim po Taycanie.

Mnie będzie szkoda obecnej generacji Macana. To świetny kompaktowy SUV pomimo upływu lat. Może nie imponuje możliwościami transportowymi w swojej klasie, ale pod kątem osiągów, prowadzenia i luksusowego wykończenia to niekwestionowany top. Szczególnie w wersji GTS jest to prawdziwe Porsche, tylko w praktycznym wydaniu.

Porsche Macan GTS - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./V6/24
Pojemność skokowa 2984 cm3
Moc silnika 440 KM/5700-6600 obr./min
Maks. moment obr. 550 Nm/1900-5600 obr./min
Skrzynia biegów/napęd PDK 7 b./4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,3 s (ze Sport Chrono)
Prędkość maksymalna 272 km/h
Średnie spalanie 11,5 l/100 km (dane producenta)
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4726/1927/1621/2807 mm
Masa własna/ładowność 1960 kg/620 kg
Pojemność bagażnika/zb. paliwa 458-1503 l/75 l
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Okresy międzyprzeglądowe co 30 tys. km lub 2 lata
Cena od 426 000 zł (cena egz. test.: 601 202 zł)