- Wersja Turbo ma nieruchomy spoiler dachowy z podwójnym skrzydłem oraz specjalne osłony progów Sport Design
- Macan Turbo pewnie wgryza się w nawierzchnię i nawet na bardzo szybko pokonywanych zakrętach trudno wytrącić go z równowagi
- Mimo topowej wersji silnikowej za wiele elementów wyposażenia trzeba słono dopłacić, co winduje cenę auta
Macan to jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki, którego sprzedaż przekracza już łączny popyt na kultowe 911 czy mniejsze 719 Cayman i Boxster. Z jednej strony to zasługa stale rosnącej popularności SUV-ów i crossoverów, a z drugiej tego, że ubrany w sportowo-rekreacyjne szaty Macan jest pełnokrwistym Porsche, i w to w najlepszym tego słowa znaczeniu. Auto zadebiutowało pod koniec 2013 r. i po 4 latach przeszło face lifting, który odświeżył wygląd nadwozia (zmieniono m.in. pas przedni, tylne lampy) i wnętrza (deska rozdzielcza, system multimedialny) oraz zmodyfikował ofertę jednostek napędowych. W ubiegłym roku do palety dołączyły nowa wersja GTS i odświeżona topowa Turbo, w której stosowany wcześniej silnik 3.6 V6 zastąpiono mniejszym o pojemności 2,9 l.
Porsche Macan Turbo: moc 440 KM i średnie spalanie tylko 10,2 l/100 km
Nowy silnik biturbo znany jest także z takich modeli, jak Cayenne i Panamera. Mimo mniejszej pojemności osiąga 440 KM mocy, czyli o 40 KM więcej niż poprzednik, i taki sam maksymalny moment obrotowy 550 Nm, choć dostępny w nieco innym zakresie obrotów – między 1800 a 5600 obr./min (w 3.6 przy 1350-4450 obr./min). W wartościach wymiernych zapewnia lepsze o 0,3 s przyspieszenie do „setki” (w 4,3 s z pakietem Sport Chrono) i prędkość maksymalną 270 km/h (+4 km/h), a dodatkowo – znacznie szybsze reakcje na gaz. Każdy ruch prawą stopą przekłada się na lawinowy przyrost prędkości i Macan robi to z onieśmielającą wręcz swobodą przy akompaniamencie soczystego brzemienia wydobywającego się ze sportowego układu wydechowego. I to nawet w standardowych ustawieniach pracy układów jezdnego i napędowego.
Ruch pokrętłem przy kierownicy w kierunku pozycji „Sport” lub „Sport+” zwiększa dawki przyjemności i wyraźnie wodzi na pokuszenie. A gdy chcemy uwolnić maksymalny potencjał auta, wystarczy wcisnąć „środkowy przycisk mocy” – wtedy przez 20 s wszystkie pokładowe systemy przechodzą na najwyższy poziom wydajności i sportowy kompaktowy SUV nabiera cech wyczynowego hot hatcha. Aktywne zawieszenie usztywnia się, zmiany przełożeń 7-stopniowej skrzyni PDK stają się jeszcze szybsze, a doskonale komunikatywny układ kierowniczy zapewnia poczucie pełnej kontroli nad autem. Aż trudno uwierzyć w to, że ma on elektryczne wspomaganie.
Porsche Macan Turbo: pewność i wygodna w każdych warunkach
Macan Turbo pewnie wgryza się w nawierzchnię i nawet na bardzo szybko pokonywanych zakrętach trudno wytrącić go z równowagi. Czasami pojawiająca się lekka podsterowność tylko zachęca do zabawy z pedałem gazu, a – co ważne – interwencje pokładowej elektroniki nie tłumią temperamentu samochodu, tylko błyskawicznie pomagają korygować błędy kierowcy. Można jednak ją wyłączyć lub przytłumić jej działanie i wtedy przy odrobinie wprawy i w manualnym trybie zmiany biegów możliwe jest nawet efektowne „zamiatanie” tyłem. Niesamowite jest przy tym to, jak łatwo Macan daje się okiełznać i jak dużo przyjemności sprawia.
Napęd na 4 koła Porsche Traction Management z aktywnym układem rozdziału momentu Porsche Torque Vectroring Plus, układ hamulcowy z tarczami pokrytymi węglikiem wolframu czy regulowany prześwit (19-23 cm) zapewniają autu uniwersalny charakter i bezpieczne zachowanie na każdej nawierzchni. Owszem, w naszych testach droga hamowania nie wypadła imponująco, ale testowy egzemplarz był jeszcze wyposażony w opony zimowe.
To nam się podoba
Świetne osiągi i niskie spalanie, perfekcyjny układ jezdny, wysoki komfort, precyzja prowadzenia i uniwersalność.
To na się nie podoba
Mimo topowej wersji silnikowej za wiele elementów wyposażenia trzeba słono dopłacić, co winduje i tak wysoką cenę auta.
Naszym zdaniem
Uważam Macana za najlepszego kompaktowego SUV-a. A wersja Turbo tylko mnie w tym utwierdza. Co ważne, wcale nie trzeba nią szaleć, by mieć satysfakcję z jazdy. To Porsche na co dzień potrafi być bardzo grzecznym i ułożonym SUV-em rodzinnym. Faktem jest, że nie sposób oprzeć się urokowi jego mocy.
WYNIKI TESTU | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 4,3 s |
0-130/0-160 km/h | 6,6/10,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,3 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,8 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2063/635 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) | 12,0/11,9 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 40,4 m (opony zimowe) |
gorące | 39,8 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 64 dB (A) |
Śr. zużycie testowe (98 okt.) | 10,2 l/100 km |
Zasięg | 735 km |
DANE PRODUCENTA | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2984 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 440/5700-6600 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 550/1800-5600 |
Skrzynia biegów/napęd | PDK 7/4x4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,3 (ze Sport Chrono) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 270 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 11,5 (wg WLTP) |
Emisja CO2 (g/km)/norma | 262/Euro 6d Temp |
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) | 488-1503/75 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Alpin 5 SUV |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 265/45 R 20 | 295/40 R 20 |
WYPOSAŻENIE | |
Wersja | Turbo |
Reflektory LED | S |
Trzystrefowa klimatyzacja | S |
Adaptacyjne sportowe fotele | S |
Pakiet SportDesign | 11 470 zł |
Zawieszenie pneumatyczne | 7590 zł |
System nagłośnienia Burmester | 18 365 zł |
Lakier met./20-calowe felgi | 4897 zł/S |
GWARANCJA/CENY | |
Cena podst. wersji silnikowej | 428 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego auta | 619 432 zł |
Nowoczesny kokpit z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,9 cala i rozbudowaną konsolą środkową to prawdziwie przyjemne centrum dowodzenia. Jakość i wyposażenie klasy premium
Pokrętło mocy ze środkowym przyciskiem do uwalnia-
nia pełnego potencjału samochodu jest umieszczone
przy kierownicy
Sportowe fotele z 18-kierunkową regulacją
to standard. Dopłaty wymagają jednak ich
ogrzewanie i wentylowanie
Ilość przestrzeni na tylnej kanapie nie rozpieszcza, ale swobodnie zmieszczą się tu dwie dorosłe osoby
Maksymalnie bagażnik pomieści 1503 l. Krawędź załadunku można obniżać