• Wersja Turbo ma nieruchomy spoiler dachowy z podwójnym skrzydłem oraz specjalne osłony progów Sport Design
  • Macan Turbo pewnie wgryza się w nawierzchnię i nawet na bardzo szybko pokonywanych zakrętach trudno wytrącić go z równowagi
  • Mimo topowej wersji silnikowej za wiele elementów wyposażenia trzeba słono dopłacić, co winduje cenę auta

Macan to jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki, którego sprzedaż przekracza już łączny popyt na kultowe 911 czy mniejsze 719 Cayman i Boxster. Z jednej strony to zasługa stale rosnącej popularności SUV-ów i crossoverów, a z drugiej tego, że ubrany w sportowo-rekreacyjne szaty Macan jest pełnokrwistym Porsche, i w to w najlepszym tego słowa znaczeniu. Auto zadebiutowało pod koniec 2013 r. i po 4 latach przeszło face lifting, który odświeżył wygląd nadwozia (zmieniono m.in. pas przedni, tylne lampy) i wnętrza (deska rozdzielcza, system multimedialny) oraz zmodyfikował ofertę jednostek napędowych. W ubiegłym roku do palety dołączyły nowa wersja GTS i odświeżona topowa Turbo, w której stosowany wcześniej silnik 3.6 V6 zastąpiono mniejszym o pojemności 2,9 l.

Porsche Macan Turbo: moc 440 KM i średnie spalanie tylko 10,2 l/100 km

Nowy silnik biturbo znany jest także z takich modeli, jak Cayenne i Panamera. Mimo mniejszej pojemności osiąga 440 KM mocy, czyli o 40 KM więcej niż poprzednik, i taki sam maksymalny moment obrotowy 550 Nm, choć dostępny w nieco innym zakresie obrotów – między 1800 a 5600 obr./min (w 3.6 przy 1350-4450 obr./min). W wartościach wymiernych zapewnia lepsze o 0,3 s przyspieszenie do „setki” (w 4,3 s z pakietem Sport Chrono) i prędkość maksymalną 270 km/h (+4 km/h), a dodatkowo – znacznie szybsze reakcje na gaz. Każdy ruch prawą stopą przekłada się na lawinowy przyrost prędkości i Macan robi to z onieśmielającą wręcz swobodą przy akompaniamencie soczystego brzemienia wydobywającego się ze sportowego układu wydechowego. I to nawet w standardowych ustawieniach pracy układów jezdnego i napędowego.

Ruch pokrętłem przy kierownicy w kierunku pozycji „Sport” lub „Sport+” zwiększa dawki przyjemności i wyraźnie wodzi na pokuszenie. A gdy chcemy uwolnić maksymalny potencjał auta, wystarczy wcisnąć „środkowy przycisk mocy” – wtedy przez 20 s wszystkie pokładowe systemy przechodzą na najwyższy poziom wydajności i sportowy kompaktowy SUV nabiera cech wyczynowego hot hatcha. Aktywne zawieszenie usztywnia się, zmiany przełożeń 7-stopniowej skrzyni PDK stają się jeszcze szybsze, a doskonale komunikatywny układ kierowniczy zapewnia poczucie pełnej kontroli nad autem. Aż trudno uwierzyć w to, że ma on elektryczne wspomaganie.

Porsche Macan Turbo: pewność i wygodna w każdych warunkach

Macan Turbo pewnie wgryza się w nawierzchnię i nawet na bardzo szybko pokonywanych zakrętach trudno wytrącić go z równowagi. Czasami pojawiająca się lekka podsterowność tylko zachęca do zabawy z pedałem gazu, a – co ważne – interwencje pokładowej elektroniki nie tłumią temperamentu samochodu, tylko błyskawicznie pomagają korygować błędy kierowcy. Można jednak ją wyłączyć lub przytłumić jej działanie i wtedy przy odrobinie wprawy i w manualnym trybie zmiany biegów możliwe jest nawet efektowne „zamiatanie” tyłem. Niesamowite jest przy tym to, jak łatwo Macan daje się okiełznać i jak dużo przyjemności sprawia.

Napęd na 4 koła Porsche Traction Management z aktywnym układem rozdziału momentu Porsche Torque Vectroring Plus, układ hamulcowy z tarczami pokrytymi węglikiem wolframu czy regulowany prześwit (19-23 cm) zapewniają autu uniwersalny charakter i bezpieczne zachowanie na każdej nawierzchni. Owszem, w naszych testach droga hamowania nie wypadła imponująco, ale testowy egzemplarz był jeszcze wyposażony w opony zimowe.

{ "uuid": "06a5e67e-58a5-4f80-9524-410ef8e3a9db", "caption": "Porsche Macan Turbo ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/N2Q7MDA_/fa619500fcb05c321348a799eed75d29.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-06-27 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Igor Kohutnicki / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "uuid": "a26525c3-fb33-4472-a94a-599d6dbaca32", "name": "Igor Kohutnicki" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "fa619500fcb05c321348a799eed75d29", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 602, "width": 1208, "bytes": 303881 }, "asyncAdSlot": null } Porsche Macan Turbo  Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Porsche Macan Turbo

To nam się podoba

Świetne osiągi i niskie spalanie, perfekcyjny układ jezdny, wysoki komfort, precyzja prowadzenia i uniwersalność.

To na się nie podoba

Mimo topowej wersji silnikowej za wiele elementów wyposażenia trzeba słono dopłacić, co winduje i tak wysoką cenę auta.

Naszym zdaniem

Uważam Macana za najlepszego kompaktowego SUV-a. A wersja Turbo tylko mnie w tym utwierdza. Co ważne, wcale nie trzeba nią szaleć, by mieć satysfakcję z jazdy. To Porsche na co dzień potrafi być bardzo grzecznym i ułożonym SUV-em rodzinnym. Faktem jest, że nie sposób oprzeć się urokowi jego mocy.

WYNIKI TESTU
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s
0-100 km/h 4,3 s
0-130/0-160 km/h 6,6/10,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,3 s (aut.)
80-120 km/h 2,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2063/635 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) 12,0/11,9 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 40,4 m (opony zimowe)
                                             gorące  39,8 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 64 dB (A)
Śr. zużycie testowe (98 okt.) 10,2 l/100 km
Zasięg 735 km
DANE PRODUCENTA
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2984
Moc silnika (KM/obr./min) 440/5700-6600
Maks. mom. (Nm/obr./min) 550/1800-5600
Skrzynia biegów/napęd PDK 7/4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,3 (ze Sport Chrono)
Prędkość maksymalna (km/h) 270
Średnie spalanie (l/100 km) 11,5 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 262/Euro 6d Temp
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) 488-1503/75
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Alpin 5 SUV
Rozmiar opon test. auta (p | t) 265/45 R 20 | 295/40 R 20
WYPOSAŻENIE
Wersja Turbo
Reflektory LED S
Trzystrefowa klimatyzacja S
Adaptacyjne sportowe fotele S
Pakiet SportDesign 11 470 zł
Zawieszenie pneumatyczne 7590 zł
System nagłośnienia Burmester 18 365 zł
Lakier met./20-calowe felgi 4897 zł/S
GWARANCJA/CENY
Cena podst. wersji silnikowej 428 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 619 432 zł