• GTS to obecnie najmocniejszy Macan. Pod maską benzyniak 2.9 o mocy 440 KM
  • Wg Porsche GTS z pakietem Sport Chrono „robi setkę” w 4,3 s. Uzyskaliśmy tę wartość na „zimówkach”
  • Sportowy SUV Porsche rozpędza się aż do 272 km/h i spala „tylko” 11,2 l/100 km

Przy okazji drugiego face liftingu Macana z oferty zniknęła odmiana Turbo. Rolę flagowego wersji przejął więc GTS, który odziedziczył po Turbo doładowanego benzyniaka V6 biturbo o mocy 440 KM. W teście sprawdzamy, czy „zastępstwo” to marketingowy zabieg, czy jednak gruntowna zmiana techniczna topowego modelu?

Porsche Macan GTS – dodatkowe 60 KM

Choć Macan jest na rynku od niemal 8 lat i w tym roku doczekał się drugiej modernizacji, to historia wersji GTS jest nieco krótsza. Pojawiła się w tym modelu po raz pierwszy w 2015 roku i wyposażona była do 2018 roku w 3-litrowe V6 o mocy 360 KM (500 Nm) pozwalające rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 5 s (V maks. 256 km/h). Po pierwszym liftingu Macana, który odbył się w 2018 roku, na wersję GTS klienci musieli poczekać ponad rok. Macan GTS produkowany od grudnia 2019 do lipca 2021 roku zasilany był 2,9-litrowym biturbo V6 o mocy 380 KM (520 Nm), które gwarantowało sprint ze startu do „setki” w 4,9 s i prędkość maksymalną 261 km/h. Progres mocy i osiągów między obiema wersjami nie był wówczas zbyt duży, dlatego, gdy Porsche zapowiedziało, że po 2. liftingu moc odmiany GTS wzrośnie o dodatkowe 60 KM, a moment o 30 Nm informacja ta wzbudziła wielki aplauz wśród fanów modelu produkowanego w Lipsku. Przyspieszenie najnowszej odmiany GTS skróciło się aż o 0,6 s i wynosi 4,3 s, a prędkość maksymalna wzrosła o 11 km/h (do 272 km/h). Wszystko pięknie tylko, że parametry najnowszego Macana GTS odpowiadają tym jakie oferowała wersja Turbo dostępna po pierwszym liftingu, a jednocześnie wycofana po drugiej modernizacji.

Porsche Macan GTS – nadal 4,3 s do „setki”

Ponieważ powyższe porównanie parametrów nowej wersji GTS względem poprzedniej Turbo oparliśmy na podstawie danych producenta, postanowiliśmy sami sprawdzić osiągi nowego Macana GTS. Podczas pomiarów najnowszego GTS-a okazało się, że przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,3 s, czasie takim samym jak odmiana Turbo. Co ciekawe taką samą wartość parametru przyspieszenia uzyskaliśmy w obydwu modelach na oponach zimowych Michelin Pilot Alpin 5 SUV, ale przy skrajnie różnych temperaturach (w GTS-ie przy -3 st. Celsjusza, w Turbo przy +11 st. Celsjusza). Powtarzalność uzyskania parametru przyspieszenia w różnych warunkach potwierdza, że w obu samochodach mamy do czynienia z tym samym napędem, ale także świadczy o wysokiej klasie ogumienia, doskonałej pracy silnika, napędu 4x4 oraz systemu kontroli trakcji.

Porsche Macan GTS – rasowe brzmienie

Pomiary przyspieszenia GTS-a wykonywaliśmy oczywiście w trybie Sport Plus wykorzystując funkcję Launch Control. Szybkiemu startowi towarzyszył rasowy dźwięk silnika V6 oraz sportowego wydechu, który w tym trybie aktywuje się automatycznie. Warto wspomnieć, że użytkownicy GTS-a podobnie jak odmiany Turbo, gdy chcą uzyskać maksymalnie dobre osiągi auta, mogą wcisnąć przycisk na kierownicy (znajduje się w środku pokrętła trybów jazdy), który przez 20 s wyostrza działanie większości pokładowych systemów auta począwszy od aktywnego zawieszenia poprzez reakcje dwusprzęgłowej skrzyni PDK, a kończąc na układzie kierowniczym.

Porsche Macan GTS – wyścigowy SUV

Na co dzień, gdyż używamy trybu Normal jazda Macanem GTS jest łagodna i cicha, choć mniej komfortowa niż w przypadku wersji sprzed liftingu. Dzieje się tak, gdyż GTS ma nie tylko mocniejszy napęd, ale seryjnie wyposażony jest teraz w pneumatyczne zawieszenie, w dodatku obniżone (o 10 mm) i usztywnione (o 10 proc. z przodu i o 15 proc. z tyłu). O brutalności auta nie raz przekonali się pasażerowie, gdy podczas spokojnej jazdy miejskiej przyszło nam szybko zmienić pas ruchu lub poza miastem wyprzedzić. Mocniejszy nacisk na pedał gazu skutkował natychmiastową redukcją, połączoną z solidnym szarpnięciem napędu oraz głośnym rykiem silnika i wydechu. Kierowcy, w którego żyłach zamiast krwi płynie benzyna polubi takie zachowanie auta, bardziej wrażliwym pasażerom niekoniecznie się spodoba.

Porsche Macan GTS – duża moc, rozsądne spalanie

Kto będzie rozsądnie operował pedałem gazu nie będzie narzekał na spalanie GTS-a. Trzylitrowe V6 o mocy 440 KM w ruchu miejskim potrzebuje między 11 a 13 l/100 km. Na autostradzie przy przepisowych prędkościach (do 140 km/h) jest w stanie zaspokoić się 12,5 l/100 km benzyny 98 okt., poza miastem przy prędkościach 90/120 km/h odpowiednio – 9,6/10,4 l/100 km. Żeby było jasne, na torze przy wykorzystaniu pełnej mocy silnika GTS bez trudu „łyknie” 20 l/100 km. Za to na pętli pomiarowej w zimowych warunkach testowy pojazd zużył średnio 11,2 l/100 km (wariant Turbo przy + 11 st. Celsjusza – 10,2 l/100 km), tj. o 0,1 l/100 mniej od dolnej granicy zużycia zgodnego z normą WLTP (11,3-11,7 l/100 km).

Porsche Macan GTS – sztywniejsze resorowanie

Sztywne zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy, doskonale podpierające ciało kierowcy sportowy fotel oraz obszyta zamszem twarda kierownica sprawiają, że prowadzący rodzinnego SUV-a Porsche czuje się w nim jak w wyścigówce. Rasowe doznania potęguje jeszcze opcjonalny pakiet GTS Sport (47 360 zł), który oprócz elementów stylistycznych zawiera m.in. pakiet Sport Chrono czy układ wektorowania kół. Kto chce częściej niż kilka razy w roku wykorzystywać Macana GTS na torze, może pomyśleć o zakupie ceramicznych hamulców PCCB (22 620 zł), choć seryjne tarcze pokryte węglikiem wolframu o średnicy p./t.: 390/356 mm są także skuteczne i odporne na rozgrzanie.

Porsche Macan GTS – pełen luksus

Porsche Macan GTS mimo sportowego charakteru jest wysoce funkcjonalnym SUV-em. Wygodnie przewiezie czterech dorosłych pasażerów, choć właścicielom, którzy planują często wozić z tyłu osoby o wzroście powyżej 180 cm, odradzamy zakup okna dachowego ograniczającego przestrzeń nad głową. W Macanie docenimy trzystrefową klimatyzację automatyczną (seryjna), jonizator powietrza (1280 zł), podgrzewaną kierownicą (2420 zł) i fotele w obu rzędach (1860 zł). Kufer o pojemności 458 l może nie jest rekordowy wśród aut tej klasy, ale dzięki podwójnej podłodze, która zapewnia nie tylko przestrzeń na drobiazgi, ale i płaską powierzchnię po złożeniu oparć jest wysoce praktyczny. Fajnie, że przy załadunku ciężkich walizek (trzeba je unieść na wysokość 75 cm) możemy skorzystać z przycisku w bagażniku i o kilka centymetrów obniżyć krawędź załadunku.

Porsche Macan GTS – modnie, ale czy wygodnie?

Przy okazji drugiego liftingu we wnętrzu Macana GTS pojawiło się kilka nowości, nie wszystkie jednak udane. W miejsce analogowych przycisków wokół dźwigni biegów pojawił się dotykowy panel znany z Panamery czy nowej 911-ki. Owszem wygląda świetnie, dopóki nie zostanie opalcowany, ale większym problemem jest obsługa zamieszczonych na nim przycisków, która wymaga od prowadzącego oderwania wzroku od jezdni. Zdarzało nam się kilkukrotnie, że przez przypadek uruchomiliśmy nawiew na szybę. Chwalić będziemy za to intuicyjność obsługi systemu multimedialnego i komputera pokładowego, świetne nagłośnienie auta serwowane przez firmę Baumaster oraz czytelność analogowych zegarów.

Na koniec zostawiliśmy temat, który zwykle nie jest poruszany przez dżentelmenów i... właścicieli aut Porsche, czyli cenie. W tej materii mamy dobrą i złą wiadomość. Zaczniemy od złej – cena GTS po drugim liftingu wzrosła o 50 000 zł i zaczyna się od 426 000 zł. Dobra jest taka, że jest niższa od tej, jaką należało wydać pod koniec zeszłego roku za Macana Turbo (433 000 zł).

Porsche Macan GTS – moim zdaniem

Testując przez lata Porsche utkwiło mi w głowie, że modele ze znaczkiem GTS są sportowe, ale wcale nie najszybsze, ani najdroższe. Tymczasem wyrzucenie z gamy Macana wersji Turbo i zastąpienie jej odmianą GTS przeczy temu twierdzeniu. Dobrze, że przy okazji „zastępstwa” Porsche obniżyło nieco cenę 440-konnej wersji, dzięki czemu klient otrzymuje nadal piekielnie szybkie auto, choć bez prestiżowego znaczka Turbo. Gdyby stać mnie było na zakup topowej wersji Macana, chyba przełknąłbym tę gorzką pigułkę.

Porsche Macan GTS – wyniki testu

WYNIKI TESTU
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s
0-100 km/h 4,3 s
0-130/0-160 km/h 6,7/10,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 1,8 s (aut.)
80-120 km/h 2,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2033/547 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/43 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) 12,0/11,9 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne bd.
                                             gorące  bd.
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 64 dB (A)
Śr. zużycie testowe (98 okt.) 11,2 l/100 km
Zasięg 670 km

Porsche Macan GTS – dane producenta

DANE PRODUCENTA
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2984
Moc silnika (KM/obr./min) 440/5700-6600
Maks. mom. (Nm/obr./min) 550/1900-5600
Skrzynia biegów/napęd PDK 7/4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,3 (ze Sport Chrono)
Prędkość maksymalna (km/h) 272
Średnie spalanie (l/100 km) 11,3-11,7 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 255-265 g/km
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) 488-1503/75
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Alpin 5 SUV
Rozmiar opon test. auta (p | t) 265/45 R 20 | 295/40 R 20

Porsche Macan GTS – wyposażenie

WYPOSAŻENIE
Wersja Turbo
6 airbagów/reflektory LED z PDLS S/S
Trzystrefowa klimatyzacja/skóra S/S
Sportowy wydech S
Pakiet GTS Sport (Sport Chrono, PTV Plus, adaptac. sport. fotele, kierownica GT) 47 358 zł
Sportowe zawieszenie pneumatyczne z PASM S
System nagłośnienia Burmester 21 232 zł
Lakier spec. Crayon/21-calowe felgi 10 859 zł/S

Porsche Macan GTS – ceny/gwarancja

GWARANCJA/CENY
Cena podst. wersji silnikowej 426 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata