- W kokpicie jest teraz dotykowy panel zamiast pojedynczych guzików – jak w Cayenne
- Choć 2-litrowy Macan przyspiesza 0-100 km/h w 6,2 s, to emocji szukać należy mimo wszystko w 6-cylindrowych wersjach, które przetrwały lifting
- Amortyzatory mają 3 stopnie twardości i nawet w środkowym ustawieniu dobrze tłumią wszelkie grzeszki jezdni
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Porsche Macan – nie narzuca się brzmieniem
- Porsche Macan – pneumatyka zapewnia komfort, ale też mniej zobowiązujące czucie drogi
- Porsche Macan – nasza opinia
- Porsche Macan – wymiary
- Porsche Macan – dane techniczne
- Porsche Macan – osiągi (dane producenta)
- Porsche Macan – wyposażenie
- Porsche Macan – ceny i gwarancja
Brutalna prawda na początek: Porsche pracuje nad nowym Macanem, ale... będzie on tylko elektryczny. Poznamy go pewnie w 2023 roku i wówczas nadal będzie można kupić tego obecnego, spalinowego – technicznie bazującego na Audi Q5 poprzedniej generacji i dziś już po 2. liftingu.
Spostrzegawczy zauważą w odświeżonym SUVie Porsche motyw ryflowania pod grillem, na bocznych listwach i tylnym zderzaku. W środku natomiast miłośnicy wieloguzikowej klawiatury Macana mogą być nieco zawiedzeni pojawieniem się dotykowego panelu na wzór tych z Panamery, Cayenne’a czy 911. Tafla błyszczącego czarnego plastiku może i wygląda szlachetniej (póki jest czysty), ale celowanie w liczne funkcje nie udaje się bez patrzenia. Co więcej, niektóre pola reagują na nawet najmniejszy dotyk (łatwo więc przypadkiem uruchomić nawiew na szybę lub maksymalne chłodzenie), inne z kolei trzeba nacisnąć (ale nie są responsywne).
Przeczytaj też:
- Test Audi Q5 Sportback
- Test Jaguara F-Pace SVR
- Porsche Macan po drugim liftingu – pierwsza jazda w Norwegii
Z innych, niekoniecznie trafionych „modernizacji”: dźwignia PDK nie ma już bocznej alejki do trybu manualnego (włącza się go z kierownicy), a także skórzanego „fartuszka”. Zniknęły też guziki pozwalające szybko przełączać między poszczególnymi menu.
W kokpicie Macana najbardziej cieszy to, co pozostało bez zmian: klasyczne pokrętła, duży ekran multimediów, konfigurowalny „home screen”, proste analogowe zegary (które w przeciwieństwie do wirtualnych można przyciemnić tak, by w nocy nie raziły). Rozdzielczość wyświetlacza z prawej strony zestawu instrumentów mogłaby już ulec poprawie i z jakiegoś powodu menu w tym miejscu wciąż „nie mówią” po polsku, ale to mało istotne. Ważne, że w Porsche Macanie świetnie się siedzi, dobrze widzi i z przyjemnością dotyka opcjonalnych skórzanych obszyć starannie wykonanej deski rozdzielczej. Analogowy zegarek jest teraz seryjny.
Porsche Macan – nie narzuca się brzmieniem
Dwulitrowa wersja silnikowa jest najchętniej wybierana przez klientów i dodatkowe 20 KM oraz 30 Nm tę pozycję tylko umocnią. Moc 265 KM na papierze może nie podnieca, ale bazowe Porsche Macan porusza się szybciej niż żwawo – 0-100 km/h potrzebuje wg fabryki 6,2 s. Nie narzuca się brzmieniem i pewnie dopiero po zamówieniu sportowego wydechu dźwięk nabiera jakiegoś charakteru – nasz egzemplarz miał jednak tylko sportowe... końcówki. Emocji szukać należy mimo wszystko w 6-cylindrowych wersjach Porsche Macana, które przetrwały lifting.
Wbrew pozorom za tym wzrostem nie stoi miękka hybryda – mimo to po odpuszczeniu gazu skrzynia wrzuca na luz, a silnik pracuje na biegu jałowym. Przekładni PDK nie można zarzucić nic, prędzej – spalaniu. Do 140 km/h Porsche Macan potrzebuje ok. 11 l/100 km, na drodze krajowej 8-9 l, w mieście trudno zejść poniżej 12 – i mówimy tu o „98-ce”, 95 oktanów silnik konsumuje tylko warunkowo. Typowo sportowe Porsche potrafią być oszczędniejsze, ale to raczej nie będzie zbytnio martwić właścicieli.
Porsche Macan – pneumatyka zapewnia komfort, ale też mniej zobowiązujące czucie drogi
Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie nie tylko radzi sobie z obłędnie wyglądającymi 21-calowymi felgami, ale też umożliwia regulację prześwitu – w Sport Plus i na autostradzie Macan automatycznie się obniża, można to też zrobić na postoju, dla łatwiejszego wsiadania czy załadunku bagaży. Natomiast aktywując tryb Offroad, zyskujemy dodatkowe centymetry prześwitu. amortyzatory mają 3 stopnie twardości i nawet w środkowym ustawieniu dobrze tłumią wszelkie grzeszki jezdni. Z pneumatyką Porsche Macan nie daje tak zobowiązującego czucia drogi, jak ze stalowymi sprężynami, o dziwo, więcej „odcina” też w reakcjach układu kierowniczego. Jest to jednak marudzenie na wysokim poziomie.
Porsche Macan – nasza opinia
W kwestii ergonomii jestem orędownikiem starej szkoły i szczególarzem, więc doceniam, że Porsche nie zrobiło w Macanie totalnej rewolucji na nowoczesną modłę – dotykowych przycisków nie pochwalam, ale przynajmniej dużo można załatwić poza ekranem. Macan pozostaje bardzo drogim, relatywnie paliwożernym (jak na swoją moc i wielkość), ale też szalenie przyjemnym w prowadzeniu SUV-em. Nawet z silnikiem VW/Audi oferuje osiągi godne (rodzinnego) Porsche. Mimo wieku stylistycznie też się broni, asystenci nie robią z kierowcy idioty i też klasyczne zegary przypominają, że starsze nie musi znaczyć gorsze.
OCENA: 5
Porsche Macan – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Porsche Macan – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Maksymalna moc | 265 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1800-4500 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgł. 7b |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon | Pirelli PZero |
Rozmiar opon (przód | tył) | 265/40 R 21 | 295/35 R 21 |
Masa własna/ładowność | 1845/665 kg |
Pojemność bagażnika | 488-1503 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 65 l (75 l w opcji) |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2000/75 kg |
Porsche Macan – osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna | 232 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s (6,2 ze Sport Chrono) |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 10,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 243 g/km |
Teoretyczny zasięg | 605 km (700 km w opcji) |
Min. średnica zawracania | 12,0/12,0 m |
Porsche Macan – wyposażenie
Wersja | podstawowa |
6 airbagów | S |
Reflektory LED | S |
Klimatyzacja aut. 3-strefowa | S |
Nawigacja/nagłośnienie Bose | S/5268 zł |
Apple CarPlay | 1330 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa | 2874 zł/S |
Czujniki park. p i t/kamera cofania | S/2288 zł |
Adaptacyjny tempomat | 3832 zł |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków | 2608/1172 zł |
Czujnik martwego pola | 2608 zł |
Fotele podgrzewane/wentylowane | 1863/4044 zł |
Skórzana tapicerka | 16 123 zł |
Elektr. ster. fotele w 18 kier. | 7982 zł |
Pneumatyczne zawieszenie | 11 761 zł |
21-calowe alufelgi | 14 341 zł |
Lakier metalizowany | 4257 zł |
Porsche Macan – ceny i gwarancja
Cena podst. test. wersji silnikowej | 266 000 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 393 758 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Galeria zdjęć
Z przodu niełatwo rozpoznać liftingowe zmiany – LED-y do jazdy dziennej powędrowały piętro wyżej.
Szara część zderzaka sięga teraz wyżej niż w poprzedniku i optycznie wydłuża tył. Opcjonalnie może być lakierowana w kolorze nadwozia.
Z opcjonalną pneumatyką Macan bardzo komfortowo pokonuje nierówności.
Dotykowy panel zastąpił klawiaturę z klasycznymi guzikami – wygląda nowocześniej, wygodniej nie jest. Spod ekranu zniknęły guziki szybkiego dostępu. Fajnie, że zachowały się pokrętła. Wykończenie deski naturalną skórą uzupełnia luksusową aurę.
Sart-stop i asystenta pasa ruchu wciąż obsługuje się osobnymi przyciskami – fajnie.
Pneumatyczne zawieszenie automatycznie się opuszcza w trybie Sport Plus i na autostradzie, można to też zrobić na postoju. W ustawieniu Offroad prześwit się zwiększa.
Kierownica jest obecnie taka, jak w 911. Tryb manualny skrzyni biegów włącza się teraz przyciskiem, a nie dźwignią.
Pokrętło do zmiany trybów jazdy to najlepsze rozwiązanie z możliwych dla tej funkcji – przełączać można migiem i bez szukania przełączników.
Stare rozwiązania bywają najlepsze: podświetlenie zegarów regulowane „patykiem” pozwala precyzyjnie je ustawić. Co równie istotne: nie oślepiają w nocy, tak jak wirtualne instrumenty na wyświetlaczach.
Jeśli się nie zamówi pakietu dla palących to gniazdo 12V będzie ukryte pod gumową wkładką na tunelu.
Sportowe końcówki bez sportowego wydechu? To możliwe. Za 3459 zł...
Już bazowe fotele Macana są dobre, a te z 18-kierunkową regulacją świetnie łączą podparcie ciała, trzymanie na boki i komfort na długich trasach.
Przy opcjonalnym szklanym dachu pasażerowie o wzroście od 180 cm będą mieli kłopot, by oprzeć głowę o zagłówek. Miejsca na nogi – dość.
Subwoofer pod podłogą zabiera 30 l, zostaje więc 458 l. Bagażnik jest ustawny, oparcie dzielone 40:20:40.
Pneumatyczne zawieszenie pozwala opuszczać tył podczas załadunku cięższych przedmiotów.
Czterocylindrowy silnik, znany z Audi czy VW, przy okazji liftingu zyskał 20 KM i 30 Nm. Zapewnia zupełnie dobre osiągi, lecz mimo pojemności tylko 2 litrów sporo pali.