- W kokpicie jest teraz dotykowy panel zamiast pojedynczych guzików – jak w Cayenne
- Choć 2-litrowy Macan przyspiesza 0-100 km/h w 6,2 s, to emocji szukać należy mimo wszystko w 6-cylindrowych wersjach, które przetrwały lifting
- Amortyzatory mają 3 stopnie twardości i nawet w środkowym ustawieniu dobrze tłumią wszelkie grzeszki jezdni
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Brutalna prawda na początek: Porsche pracuje nad nowym Macanem, ale... będzie on tylko elektryczny. Poznamy go pewnie w 2023 roku i wówczas nadal będzie można kupić tego obecnego, spalinowego – technicznie bazującego na Audi Q5 poprzedniej generacji i dziś już po 2. liftingu.
Spostrzegawczy zauważą w odświeżonym SUVie Porsche motyw ryflowania pod grillem, na bocznych listwach i tylnym zderzaku. W środku natomiast miłośnicy wieloguzikowej klawiatury Macana mogą być nieco zawiedzeni pojawieniem się dotykowego panelu na wzór tych z Panamery, Cayenne’a czy 911. Tafla błyszczącego czarnego plastiku może i wygląda szlachetniej (póki jest czysty), ale celowanie w liczne funkcje nie udaje się bez patrzenia. Co więcej, niektóre pola reagują na nawet najmniejszy dotyk (łatwo więc przypadkiem uruchomić nawiew na szybę lub maksymalne chłodzenie), inne z kolei trzeba nacisnąć (ale nie są responsywne).
Z innych, niekoniecznie trafionych „modernizacji”: dźwignia PDK nie ma już bocznej alejki do trybu manualnego (włącza się go z kierownicy), a także skórzanego „fartuszka”. Zniknęły też guziki pozwalające szybko przełączać między poszczególnymi menu.
W kokpicie Macana najbardziej cieszy to, co pozostało bez zmian: klasyczne pokrętła, duży ekran multimediów, konfigurowalny „home screen”, proste analogowe zegary (które w przeciwieństwie do wirtualnych można przyciemnić tak, by w nocy nie raziły). Rozdzielczość wyświetlacza z prawej strony zestawu instrumentów mogłaby już ulec poprawie i z jakiegoś powodu menu w tym miejscu wciąż „nie mówią” po polsku, ale to mało istotne. Ważne, że w Porsche Macanie świetnie się siedzi, dobrze widzi i z przyjemnością dotyka opcjonalnych skórzanych obszyć starannie wykonanej deski rozdzielczej. Analogowy zegarek jest teraz seryjny.
Porsche Macan – nie narzuca się brzmieniem
Dwulitrowa wersja silnikowa jest najchętniej wybierana przez klientów i dodatkowe 20 KM oraz 30 Nm tę pozycję tylko umocnią. Moc 265 KM na papierze może nie podnieca, ale bazowe Porsche Macan porusza się szybciej niż żwawo – 0-100 km/h potrzebuje wg fabryki 6,2 s. Nie narzuca się brzmieniem i pewnie dopiero po zamówieniu sportowego wydechu dźwięk nabiera jakiegoś charakteru – nasz egzemplarz miał jednak tylko sportowe... końcówki. Emocji szukać należy mimo wszystko w 6-cylindrowych wersjach Porsche Macana, które przetrwały lifting.
Wbrew pozorom za tym wzrostem nie stoi miękka hybryda – mimo to po odpuszczeniu gazu skrzynia wrzuca na luz, a silnik pracuje na biegu jałowym. Przekładni PDK nie można zarzucić nic, prędzej – spalaniu. Do 140 km/h Porsche Macan potrzebuje ok. 11 l/100 km, na drodze krajowej 8-9 l, w mieście trudno zejść poniżej 12 – i mówimy tu o „98-ce”, 95 oktanów silnik konsumuje tylko warunkowo. Typowo sportowe Porsche potrafią być oszczędniejsze, ale to raczej nie będzie zbytnio martwić właścicieli.
Porsche Macan – pneumatyka zapewnia komfort, ale też mniej zobowiązujące czucie drogi
Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie nie tylko radzi sobie z obłędnie wyglądającymi 21-calowymi felgami, ale też umożliwia regulację prześwitu – w Sport Plus i na autostradzie Macan automatycznie się obniża, można to też zrobić na postoju, dla łatwiejszego wsiadania czy załadunku bagaży. Natomiast aktywując tryb Offroad, zyskujemy dodatkowe centymetry prześwitu. amortyzatory mają 3 stopnie twardości i nawet w środkowym ustawieniu dobrze tłumią wszelkie grzeszki jezdni. Z pneumatyką Porsche Macan nie daje tak zobowiązującego czucia drogi, jak ze stalowymi sprężynami, o dziwo, więcej „odcina” też w reakcjach układu kierowniczego. Jest to jednak marudzenie na wysokim poziomie.
Porsche Macan – nasza opinia
W kwestii ergonomii jestem orędownikiem starej szkoły i szczególarzem, więc doceniam, że Porsche nie zrobiło w Macanie totalnej rewolucji na nowoczesną modłę – dotykowych przycisków nie pochwalam, ale przynajmniej dużo można załatwić poza ekranem. Macan pozostaje bardzo drogim, relatywnie paliwożernym (jak na swoją moc i wielkość), ale też szalenie przyjemnym w prowadzeniu SUV-em. Nawet z silnikiem VW/Audi oferuje osiągi godne (rodzinnego) Porsche. Mimo wieku stylistycznie też się broni, asystenci nie robią z kierowcy idioty i też klasyczne zegary przypominają, że starsze nie musi znaczyć gorsze.
OCENA: 5
Porsche Macan – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Porsche Macan – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Maksymalna moc | 265 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1800-4500 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgł. 7b |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon | Pirelli PZero |
Rozmiar opon (przód | tył) | 265/40 R 21 | 295/35 R 21 |
Masa własna/ładowność | 1845/665 kg |
Pojemność bagażnika | 488-1503 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 65 l (75 l w opcji) |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2000/75 kg |
Porsche Macan – osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna | 232 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s (6,2 ze Sport Chrono) |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 10,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 243 g/km |
Teoretyczny zasięg | 605 km (700 km w opcji) |
Min. średnica zawracania | 12,0/12,0 m |
Porsche Macan – wyposażenie
Wersja | podstawowa |
6 airbagów | S |
Reflektory LED | S |
Klimatyzacja aut. 3-strefowa | S |
Nawigacja/nagłośnienie Bose | S/5268 zł |
Apple CarPlay | 1330 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa | 2874 zł/S |
Czujniki park. p i t/kamera cofania | S/2288 zł |
Adaptacyjny tempomat | 3832 zł |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków | 2608/1172 zł |
Czujnik martwego pola | 2608 zł |
Fotele podgrzewane/wentylowane | 1863/4044 zł |
Skórzana tapicerka | 16 123 zł |
Elektr. ster. fotele w 18 kier. | 7982 zł |
Pneumatyczne zawieszenie | 11 761 zł |
21-calowe alufelgi | 14 341 zł |
Lakier metalizowany | 4257 zł |
Porsche Macan – ceny i gwarancja
Cena podst. test. wersji silnikowej | 266 000 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 393 758 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |