- Z oferty zniknęła wersja Turbo. Macan GTS stał się flagową wersją
- Po drugim liftingu zmieniono wygląd i zwiększono moc we wszystkich silnikach
- Macan teraz lepiej reaguje na polecenia kierowcy i mniej się wychyla na łukach
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Premiera nowego Macana zapowiadana była na 2021 rok. Tymczasem w połowie roku zamiast nowego modelu z elektrycznym napędem (premiera przesunięta na 2023 rok) Porsche prezentuje Macana po kolejnej modernizacji. Wprowadzony do sprzedaży w 2014 roku model już raz w 2018 roku został poddany gruntownej modernizacji. Tegoroczny lifting był konieczny, by w oczekiwaniu na nowego Macana uatrakcyjnić aktualną odsłonę i podtrzymać jej dobrą sprzedaż.
Przy okazji drugiej modernizacji postanowiono, że Macan ma być mocniejszy, ostrzejszy i jeszcze bardziej sportowy. Realizacja tych celów przyniosła podniesienie mocy we wszystkich trzech wersjach: bazowym Macanie o 20 KM, pośrednim wariancie S o 26 KM i GTS-ie aż o 60 KM. Tak duża zwyżka mocy w ostatnim z wymienionych wariantów spowodowana była wycofaniem z oferty flagowej wersji Turbo (440 KM). Jej funkcję przejęła teraz odmiana GTS dysponująca identyczną mocą. Hasło „ostrzejszy” zrealizowano w poliftingowym modelu na dwa sposoby. Po pierwsze, zmieniając wygląd zewnętrzny auta. Przeprojektowano przód pojazdu (w GTS-ie dominuje kolor czarny), standardem wszystkich wersji stały się Reflektory LED z PDLS i lusterka wsteczne zarezerwowane dotychczas dla pakietu Sport Design. Po liftingu pojawiło się aż 7 nowych wzorów felg aluminiowych (std. 19-calowe, w opcji nawet 21-calowe) i 3 nowe kolory nadwozia (Papaya Metallic, Gentian Blue Metallic i Python Green).
Porsche Macan po liftingu – zmiany nie tylko na zewnątrz
We wnętrzu pojawiła się znana z Panamery i 911-ki kierownica, a klasyczne przyciski na konsoli środkowej zastąpiono panelem dotykowym, z którego wystaje krótszy lewarek biegów. Tylko dla topowego modelu zarezerwowano pakiet GTS Sport, który ma regulowane w 18-kierunkach sportowe fotele, panele karbonowe, tapicerkę Rex-Tex z elementami skórzanymi czy kontrastowe szwy i napis GTS w kolorze Python Green.
Mniej widoczne, za to wyostrzające wrażenia z jazdy Macanem, zmiany dokonano w podwoziu. We wszystkich wersjach zmodyfikowano układ kierowniczy, który szybciej reaguje na polecenia kierowcy i daje więcej informacji zwrotnych z kół. Lepsze prowadzenie i wyższy komfort jazdy zapewniają także adaptacyjne amortyzatory, który są seryjnie w Macanie S i GTS (w bazowym opcja).
Porsche Macan po liftingu – lepszy feedback
Zmiany w sposobie prowadzenia poliftingowego modelu odczują najbardziej użytkownicy wariantu GTS, który seryjnie wyposażony jest teraz w pneumatyczne zawieszenie, w dodatku obniżone (o 10 mm) i usztywnione (o 10 proc. z przodu i o 15 proc. z tyłu). Twardsze podwozie wraz ze zmienionym układem kierowniczym sprawiają, że SUV Porsche z wysoko położonym środkiem ciężkości prowadzi się jak rasowa wyścigówka. Sportowe wrażenia z jazdy potęguje dodatkowo w tym modelu opcjonalny pakiet GTS Sport, który oprócz wymienionych wcześniej elementów stylistycznych zawiera 21-calowe felgi ze specjalnymi oponami, pakiet Sport Chrono czy układ wektorowania kół.
Porsche Macan po liftingu – moim zdaniem
Czy lifting Macana uważam za udany? Raczej tak, zmiany w wyglądzie są wyraźne, wnętrze jest nowocześniejsze bez ujmy w obsłudze, a silniki są mocniejsze. Nie do końca podoba mi się, że GTS przejął rolę odmiany Turbo. Reakcje napędu i podwozia są zbyt brutalne, cena także urosła.
Porsche Macan GTS po liftingu – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,3 s (Sport Chrono) |
Prędkość maksymalna | 272 km/h |
Spalanie średnie | 11,3-11,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 255-265 g/km |
Teoretyczny zasięg | 660 km |
Porsche Macan GTS po liftingu – dane fabryczne
t.benz. V6/24 | |
Pojemność skokowa | 2894 cm3 |
Moc maksymalna | 440 KM/5700 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 550/1900-5600 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7 (PDK) |
Pojemność bagażnika | 458-1503 l |
Masa własna/ładowność | 1960/620 kg |
DMC/masa przyczepy z ham. | 2580/2400 kg |
Poj. zb. paliwa | 75 l |
Wym. (dł./szer./wys.); rozstaw osi | 4697/1882/1661; 2807 mm |
Cena wersji GTS | od 417 000 zł |
Zmodernizowane podwozie topowej wersji GTS
(10 mm niższe, sztywniejsze sprężyny, większe stabilizatory) reaguje teraz bardziej bezpośrednio, a nadwozie mniej się wychyla.
Zawieszenie pneumatyczne wraz z adaptacyjnymi amortyzatorami jest seryjne tylko w GTS-ie.
Wycofano z oferty wersję Turbo, ale jego silnik 440 KM trafił pod maskę modelu GTS.
Wraz ze wzrostem mocy cena modelu GTS urosła. Koszt zakupu 440-konnego Macana zaczyna się od 417 000 zł.
Macan po liftingu dostępny jestz dwoma silnikami: 4-cylindrowym 2.0 i 2.9 V6 (moce od 265 do 440 KM).
Standardem wszystkich wersji stały się reflektory LED z PDLS.
Po drugim liftingu przeprojektowano przód pojazdu (w GTS-ie dominuje kolor czarny).
Ulepszone materiały, nowe pakiety wyposażenia oraz kierownica pochodząca z modelu 911.
Inny jest także lewarek biegów oraz dotykowy panel przycisków na konsoli środkowej. Obsługa nie ucierpiała.
Zmian dokonano także w górnej części deski rozdzielczej.
Bazowy Macan ma seryjnie napęd 4x4 i dwusprzęgłową skrzynię PDK. Zawieszenie pneumatyczne i regulowane amortyzatory wymagają dopłaty. Cena od 266 000 zł.
W podstawowym Macanie zewnętrzne wloty powietrza w przednim zderzaku są zaślepione.
Bazowy Macan (265 KM) ma zmodernizowany 4-cylindrowy doładowany silnik (większa moment o 20 KM/30 Nm). Osiągi: 0-100 km/h w 6,2 s, V maks. 232 km/h.
Pośredni wariant S (380 KM) ma 6-cylindrowe biturbo z większą o 26 KM mocą i wyższym o 40 Nm momentem.
Seryjnie wyposażony jest w stalowe zawieszenie (pneumatyczne w opcji) oraz adaptacyjne amortyzatory. 0-100 km/h w 4,6 s (Sport Chrono), V maks. 259 km/h. Cena od: 340 000 zł
Porsche Macan odpowiada za 60 proc. sprzedaży nowych modeli Porsche .Na malowniczych drogach Lofoten u płn.-zach. wybrzeży Norwegii, testowaliśmy zmodernizowanego Macana w trzech dostępnych wersjach: bazowej 265 KM, mocniejszej S 380 KM i flagowej GTS 440 KM.