- Macan to najlepiej sprzedający się model w Polsce
- bazowy silnik 2.0 o mocy 245 KM pochodzi z koncernu Volkswagena
- dopracowane podwozie i napęd 4x4 sprawiają, że Macan jeździ po zakrętach jak przyklejony
- Porsche Macan – jest dwa razy tańszy od „911-ki”
- Porsche Macan – nowe multimedia na pokładzie
- Porsche Macan – moim zdaniem
- Porsche Macan – to nam się podoba
- Porsche Macan – to nam się nie podoba
- Porsche Macan – wyniki testu
- Porsche Macan – dane producenta
- Porsche Macan – wyposażenie
- Porsche Macan - gwarancja/ceny
Kto by się spodziewał, że produkowany od 2014 roku niewielki SUV Porsche stanie się takim hitem? Od debiutu do połowy 2018 roku Macan znalazł aż 350 tys. nabywców. Co ciekawe, aż 100 tys. z nich przypadło na Chiny, ale i na krajowym rynku auto cieszy się dużą popularnością. W 2018 roku było najczęściej kupowanym modelem Porsche (655 nabywców), podczas gdy kultową „911-ką” zainteresowało się w tym czasie niespełna 180 osób.
Porsche Macan – jest dwa razy tańszy od „911-ki”
Do rynkowego sukcesu Macana bez wątpienia przyczyniła się moda na SUV-y, ale nie tylko. Obok Caymana i Boxstera było to jedno z tańszych Porsche. Cena aktualnie oferowanego modelu zaczyna się od 248 800 zł i jest o ponad połowę niższa niż w przypadku „911-ki”. Tyle że dla klientów Porsche cena nie była decydująca. Macan cieszył się tak dużym zainteresowaniem, bo był po prostu udanym samochodem. Jego popularność mógł jeszcze zwiększyć jesienny face lifting. Co się zmieniło, sprawdzamy, testując bazowego, 245-konnego benzyniaka z napędem na obie osie i dwusprzęgłową skrzynią PDK.
Pierwszym znakiem rozpoznawczym jest przykuwający uwagę lakier Miami Blue – dotychczas niedostępny w Macanie. Poliftingowy SUV Porsche jest seryjnie wyposażony w LED-y, przy czym testowy egzemplarz miał zamontowane znakomite opcjonalne adaptacyjne światła diodowe. Zmieniło się także tylne oświetlenie, pojawił się trzyczęściowy, trójwymiarowy pas świetlny LED (w naszym aucie opcjonalnie przyciemniony).
Porsche Macan – nowe multimedia na pokładzie
We wnętrzu dostępna jest teraz poręczna sportowa kierownica GT z „911-ki”, która wraz z opcjonalnym pakietem Sport Chrono ma wygodne w użyciu pokrętło wyboru trybów jazdy i przycisk chwilowego doładowania silnika. Nowe multimedia (z topowym 11-calowym ekranem) oferują więcej funkcji (m.in. sterowanie głosowe, nawigację z informacją o rzeczywistym natężeniu ruchu, większą funkcjonalność online). Ich obsługa nie jest problematyczna, aczkolwiek dziwi nas to, że w aucie za ponad 250 000 zł trzeba dopłacać za radio cyfrowe czy interfejs Apple CarPlay. Ci, którzy często wykorzystują klimatyzację, ucieszą się z nowej funkcji jonizacji powietrza – oczywiście, jeśli ją zamówią za dopłatą!
Mimo drobnej korekty ustawień podwozia nie wyczuliśmy zmian w prowadzeniu – było i jest nadal na najwyższym poziomie. Fanów autonomicznej jazdy ucieszy zapewne asystent jazdy w korku Traffic Jam Assist, który sprawia, że Macan do 60 km/h sam skręca i hamuje.
Porsche Macan – moim zdaniem
Zmiany wprowadzone przy okazji liftingu nie poprawiły znacząco osiągów ani prowadzenia, ale dostosowały Macana do aktualnych standardów, co zapewne przyczyni się do mocnienia sprzedaży.
Porsche Macan – to nam się podoba
- Wzorowe prowadzenie,
- świetne materiały,
- skuteczne hamulce,
- dobra dynamika,
- szybki „automat”,
- nowoczesne multimedia.
Porsche Macan – to nam się nie podoba
- Ze względu na szyberdach ograniczona ilość miejsca z tyłu nad głową,
- wysoka cena,
- duże zużycie paliwa,
- 2 lata gwarancji.
Porsche Macan – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s |
0-100 km/h | 6,3 s |
0-130/0-160 km/h | 10,5/16,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,8 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1891/619 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/11,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 33,8 m (opony letnie) |
gorące | 33,4 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 11,1 l/100 km |
Zasięg | 670 km |
Porsche Macan – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 245/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 370/1600 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 6,5/227 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 11/249 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | dwusprzęgłowa 7b./4x4 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Latitude Sport 3 |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 265/40 | 295/35 R 21 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 500-1500/75 |
Porsche Macan – wyposażenie
Wersja | Macan |
6 airbag./LED-y/asys. zjazdu | S/S/S |
Klimatyzacja 3-stref./jonizator | S/1278 zł |
Syst. multimedialny/nawigacja | S/S |
Sport Chrono/utrzym. pasa | 5083/5216 zł |
Zawiesz. pneum. plus PASM | 11 761,00 zł |
Lakier Miami Blue/koła 21 c. | 10 589/21 260 zł |
Porsche Macan - gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 248 800 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena testowanego auta | 427 167 zł |
Galeria zdjęć
Jak przystało na samochód ze znaczkiem Porsche Macan może posłużyć za wzorzec właściwości jezdnych wśród niedużych SUV-ów.
Poliftingowe wnętrze rozpoznamy po kierownicy GT, znanej z „911-ki”, i po 11-calowym ekranie multimediów PCM.
Analogowy stoper to element pakiet Sport Chrono.
Pneumatyczne zawieszenie (opcja) zapewnia nie tylko wyższy komfort, lecz także lepsze prowadzenie. Nowością jest asystent jazdy w korku.
Sport Chrono zawiera analogowy i cyfrowy stoper oraz nowy przełącznik na kierownicy. Oprócz trybów jazdy pokrętło zawiera przycisk boostera.
Wygodnie i dobrze trzymający fotel kierowcy.
Z tyłu komfort podnosi 3-strefowa klima, ale szyberdach zabiera miejsce nad głową.
Trzy tryby pracy podwozia: Comfort, Sport, Sport Plus.
Kierowca może dezaktywować asystenta pasa ruchu lub uruchomić jonizację powietrza (nowość).
Całkiem pojemny 500-litrowy kufer. Bagaże trzeba jednak dźwigać na wysokość 77 cm.
Po liftingu w ofercie pojawił się lakier Miami Blue oraz trzyczęściowy, trójwymiarowy pas świetlny LED (w naszym aucie opcjonalnie przyciemniony).