Auto Świat Wiadomości Aktualności Będzie referendum w sprawie SUV-ów. Nie w Polsce, ale Polaków też prędzej czy później dotknie

Będzie referendum w sprawie SUV-ów. Nie w Polsce, ale Polaków też prędzej czy później dotknie

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Autor Daniel Zwick
Daniel Zwick

Mylą się ci polscy kierowcy, którzy sądzą, że referendum w Paryżu nie dotknie zmotoryzowanych w Krakowie czy Warszawie. W tej chwili tak, choć w nieodległej przyszłości - nie. Tym bardziej że warszawscy radni mają już własny pomysł na SUV-y. Miasta w Niemczech również nie milczą w tej sprawie. Można zatem mówić o ogólnoeuropejskim trendzie. Wróćmy jednak do Paryża, bo to tam odbędzie się referendum w sprawie SUV-ów.

Volvo XC60
Volvo XC60Archiwum / Auto Świat
  • Burmistrzyni Paryża, Anne Hidlgo chce zakazu wjazdu do centrum miasta SUV-ów i w tym celu zapowiedziała przeprowadzenie wśród mieszkańców referendum
  • Stolica Francji nie jest jedynym miastem, w którym planuje się zakaz lub ograniczenie ruchu SUV-ów, bo takie plany mają również niektóre niemieckie miasta, a i w Warszawie radni zaproponowali takie rozwiązanie
  • Przeciwnikami takich obostrzeń są nie tylko właściciele SUV-ów, lecz także koncerny produkujące coraz więcej samochodów tego typu

Kierowcy, którzy chcą jeździć samochodami w miastach, a szczególnie w ich centrach napotykają coraz liczniejsze przeszkody. Mają one ograniczyć nie tylko wjazd starych pojazdów nadmiernie zanieczyszczających powietrze – jak ma to miejsce np. w przypadku Warszawy, która planuje wprowadzenie Strefy Czystego Transportu – lecz także mają przyczynić się do zredukowania liczby aut oraz zmniejszenia ich gabarytów.

Jak podaje welt.de nietypowe rozwiązanie proponuje burmistrzyni Paryża, Anne Hidalgo. Zaproponowała ona niezwykłe referendum, w którym mieszkańcy Paryża zagłosują nad przyszłością kontrowersyjnego (zdaniem niektórych) typu samochodu: SUV-a. Hildago wyznaczyła datę głosowania na 4 lutego. Ma ono pomóc w podjęciu decyzji o "większej lub mniejszej liczbie SUV-ów w Paryżu".

Referendum w sprawie SUV-ów

Tym głosowaniem chcemy położyć kres błędnemu rozwojowi producentów samochodów, którzy zmuszają ludzi do kupowania coraz większych, droższych, bardziej zasobochłonnych i bardziej zanieczyszczających produktów – powiedziała w wystąpieniu na platformie X.

Czyniąc to, Hidalgo uderza w nutę obecnej polityki transportowej w wielu dużych miastach europejskich. Wynika to z celów klimatycznych UE i "Zielonego Ładu" i sprawia, że politycy na wszystkich szczeblach pracują nad "wypchnięciem" samochodów z centrów miast.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Autor Daniel Zwick
Daniel Zwick
Powiązane tematy:SUVRuch drogowyzakaz wjazdu