Auto Świat Wiadomości Aktualności Opłaty za niemieckie drogi. Od grudnia weszły nowe stawki uzależnione m.in. od emisji CO2

Opłaty za niemieckie drogi. Od grudnia weszły nowe stawki uzależnione m.in. od emisji CO2

Niemcy znacząco podnieśli stawki myta, czyli opłat dla samochodów ciężarowych korzystających z autostrad i dróg federalnych. Ten wzrost z pewnością odbije się na kieszeniach Polaków, trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której przewoźnicy biorą na siebie to dodatkowe obciążenie.

Przewozy towarów zdrożeją
Przewozy towarów zdrożejąfrantic00 / Shutterstock

Nastał grudzień 2023 r., a wraz z nim, od pierwszego dnia miesiąca w Niemczech zmieniły się zasady, od których uzależniona była wysokość myta. Teraz o taryfie opłat drogowych dla ciężarówek korzystających z niemieckich autostrad i dróg federalnych decyduje również klasa emisji CO2. Rozwiązanie zastosowane przez naszych zachodnich sąsiadów odnosi się do ogólnounijnych regulacji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Emisja CO2 zdecyduje o wysokości opłaty

Wraz z 1 grudnia 2023 r. Niemcy wprowadzili cztery istotne zmiany. Pierwszą jest wspomniana klasa emisji CO2 jako nowa cecha decydująca o taryfie opłat drogowych. Kolejną jest podniesienie narzutu z tytułu emisji CO2, co ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opłat. Ponadto zrezygnowano z kategorii redukcji emisji cząstek stałych (PMK) i jako nową podstawę przydziału do kategorii wagowej wprowadzono maksymalną masę całkowitą (dotychczas była to dopuszczalna masa całkowita DMC).

Kolejne zmiany zostaną wprowadzone już 1 stycznia 2024 r., bo wtedy obowiązek wnoszenia opłaty drogowej obejmie również pojazdy z napędem na gaz ziemny (CNG/LNG). Z opłat, do 31 grudnia 2025 r., pozostają zwolnione pojazdy elektryczne oraz te z silnikami wodorowymi, w tym z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Od 1 stycznia 2026 r. użytkownicy pojazdów bezemisyjnych będą płacili 25 proc. stawki częściowej za koszty związane z infrastrukturą oraz stawki częściowe za koszty związane z obciążeniem hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.

W lipcu 2024 r. obowiązek opłat drogowych obejmie także pojazdy powyżej 3,5 t. Ale tu istotna uwaga — opłaty obejmą zestawy drogowe tylko wtedy, gdy maksymalna masa całkowita ciągnika przekracza 3,5 t.

Nowe opłaty w praktyce

Z pewnością przewoźnicy, a w końcowym efekcie wszyscy, na których nowe opłaty zostaną przerzucone, odczują wzrost stawek. W porównaniu z dotychczasowymi zmiany są znaczące. Przykładowo spełniający normę Euro 6 zestaw o DMC powyżej 18 t w konfiguracji z pięcioma osiami dotychczas wiązał się z opłatą w wysokości 19 centów za km, bez względu na klasę emisji CO2. Teraz w przypadku 1 klasy emisji CO2 stawka wynosi 34,8 centa/km.

Zmiany widoczne są także w najlżejszych pojazdach objętych opłatami. W przypadku kategorii wagowej 7,5 - 11,99 t stara stawka wynosiła 9,8 centa/km, nowa już 17,8 centa, przy czym 8 centów wynika z emisji CO2.

Oczywiście najmniej uzasadnione ekonomicznie jest korzystanie z najstarszych pojazdów, tj. tych spełniających normę Euro 1 lub Euro 0. W tym przypadku stawka dla pojazdów, których masa nie przekracza 11,99 t wzrosła z 19,7 centa do 27,7 centa/km. Gdy mówimy o pojazdach >18 t od pięciu osi, opłata wzrosła z 35,4 centa na 51,6 centa/km.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków