Nastał grudzień 2023 r., a wraz z nim, od pierwszego dnia miesiąca w Niemczech zmieniły się zasady, od których uzależniona była wysokość myta. Teraz o taryfie opłat drogowych dla ciężarówek korzystających z niemieckich autostrad i dróg federalnych decyduje również klasa emisji CO2. Rozwiązanie zastosowane przez naszych zachodnich sąsiadów odnosi się do ogólnounijnych regulacji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Emisja CO2 zdecyduje o wysokości opłaty

Wraz z 1 grudnia 2023 r. Niemcy wprowadzili cztery istotne zmiany. Pierwszą jest wspomniana klasa emisji CO2 jako nowa cecha decydująca o taryfie opłat drogowych. Kolejną jest podniesienie narzutu z tytułu emisji CO2, co ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opłat. Ponadto zrezygnowano z kategorii redukcji emisji cząstek stałych (PMK) i jako nową podstawę przydziału do kategorii wagowej wprowadzono maksymalną masę całkowitą (dotychczas była to dopuszczalna masa całkowita DMC).

Kolejne zmiany zostaną wprowadzone już 1 stycznia 2024 r., bo wtedy obowiązek wnoszenia opłaty drogowej obejmie również pojazdy z napędem na gaz ziemny (CNG/LNG). Z opłat, do 31 grudnia 2025 r., pozostają zwolnione pojazdy elektryczne oraz te z silnikami wodorowymi, w tym z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Od 1 stycznia 2026 r. użytkownicy pojazdów bezemisyjnych będą płacili 25 proc. stawki częściowej za koszty związane z infrastrukturą oraz stawki częściowe za koszty związane z obciążeniem hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.

W lipcu 2024 r. obowiązek opłat drogowych obejmie także pojazdy powyżej 3,5 t. Ale tu istotna uwaga — opłaty obejmą zestawy drogowe tylko wtedy, gdy maksymalna masa całkowita ciągnika przekracza 3,5 t.

Nowe opłaty w praktyce

Z pewnością przewoźnicy, a w końcowym efekcie wszyscy, na których nowe opłaty zostaną przerzucone, odczują wzrost stawek. W porównaniu z dotychczasowymi zmiany są znaczące. Przykładowo spełniający normę Euro 6 zestaw o DMC powyżej 18 t w konfiguracji z pięcioma osiami dotychczas wiązał się z opłatą w wysokości 19 centów za km, bez względu na klasę emisji CO2. Teraz w przypadku 1 klasy emisji CO2 stawka wynosi 34,8 centa/km.

Zmiany widoczne są także w najlżejszych pojazdach objętych opłatami. W przypadku kategorii wagowej 7,5 - 11,99 t stara stawka wynosiła 9,8 centa/km, nowa już 17,8 centa, przy czym 8 centów wynika z emisji CO2.

Oczywiście najmniej uzasadnione ekonomicznie jest korzystanie z najstarszych pojazdów, tj. tych spełniających normę Euro 1 lub Euro 0. W tym przypadku stawka dla pojazdów, których masa nie przekracza 11,99 t wzrosła z 19,7 centa do 27,7 centa/km. Gdy mówimy o pojazdach >18 t od pięciu osi, opłata wzrosła z 35,4 centa na 51,6 centa/km.