Auto Świat Wiadomości Premiery Renault Scenic nie jest już minivanem, a to wcale nie koniec rewolucji

Renault Scenic nie jest już minivanem, a to wcale nie koniec rewolucji

Tym jednym ruchem Renault definitywnie zrywa z samochodami, które przez ostatnie 27 lat były jego filarem i ostoją: kompaktowymi minivanami. Piąta generacja Renault Scenica jest już SUV-em i nawet jego najsłabsza odmiana ma więcej koni niż najmocniejszy dotąd Scenic w historii. Bo Renault wcieliło jeszcze jedną radykalną decyzję…

Nowe Renault ScenicRenault
  • Piąta generacja Renault Scenica jest o ponad 6 cm dłuższa, ale aż o przeszło 8 cm niższa od poprzednika. I ma jeszcze większy bagażnik.
  • Dźwięki, które nowy Renault Scenic wydaje na zewnątrz i w środku skomponowano wspólnie z jedną z największych legend muzyki
  • Pierwszy raz od 20 lat Renault Scenic będzie niedostępny w przedłużonej wersji Grand
  • Znamy datę debiutu nowego Renaulta Scenica na polskim rynku

Renault rezygnuje z minivana, ale nie z jego nazwy. Słowo "Scenic" jest zbyt rozpoznawalne, aby się z nim ot tak rozstać. Zwłaszcza że Renault postarało się o dobre usprawiedliwienie, dlaczego to imię trafiło na SUV-a.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Bo Scenic to wiadomo, legenda. Symbol kompaktowego minivana i model, dzięki któremu dwie dekady temu ten typ samochodu stał się tak pożądany jak teraz SUV-y. Dziś wydaje się to niesłychane, ale w sukces Renaulta Scenica I (1996-2003) nie bardzo wierzył nawet sam producent. Świadczyła o tym dobitnie premiera auta, która odbyła się dopiero ostatniego dnia prasowego salonu w Genewie 1996 – jakby mimochodem i z przykrego obowiązku.

Przez lata Renault słynęło z minivanów, ale moda na tego typu samochody zaczęła się kończyć wraz z początkiem boomu na SUV-y. MPV zaczęły albo znikać z oferty francuskiej firmy (w 2013 r. Renault Captur I zastąpił Modusa), albo przypominać SUV-y (poprzednie generacje Renault Espace i Scenica), albo się w nie bezceremonialnie zmieniać (najnowsze wcielenie Espace przedstawione w marcu 2023 r.). Teraz SUV-em został Scenic.

Nowy Renault Scenic: teraz jest SUV-em

Renault tłumaczy, że pomimo radykalnej zmiany formatu, DNA Scenica i tak zostało zachowane, ponieważ to nadal jest "prekursorskie i rodzinne auto". Nawet nazwa nadal pasuje – Scenic to skrót od Safety Concept Embodied in a New Innovative Car (Idea Bezpieczeństwa Ucieleśniona w Nowym Innowacyjnym Samochodzie; po polsku ten skrót brzmiałby Ibunis). Wszystko się zgadza.

Renault Scenic pozostaje kompaktem, ale zmiana w SUV-a odbiła się na wymiarach. W porównaniu z poprzednikiem nowy Scenic jest o 6,3 cm dłuższy, o 0,2 cm węższy i aż o 8,2 cm niższy (czyli ma 447 cm długości, 186,4 cm szerokości i 157,1 cm wysokości). Większe są także rozstaw osi (o 5,1 cm; teraz: 278,5 cm) i bagażnik (jego bazowa pojemność wynosi 545 l zamiast 506 l). W nowym Renault Scenicu można go powiększyć do maksymalnych 1670 l, a same schowki we wnętrzu mają łącznie 38,7 l. Wśród nich znalazła się np. 4-litrowa skrytka w desce rozdzielczej i 3,4-litrowa pod centralnym podłokietnikiem.

Co ciekawe, tym razem Renault Scenic nie będzie dostępny w przedłużonej wersji Grand. To pierwszy taki przypadek od 2004 r.

Nowy Renault Scenic: wnętrze i wyposażenie

Nowy Renault Scenic w pewnym sensie wyprzedza swoje czasy. Za dwa lata francuska marka chce się pozbyć skóry z wnętrz swoich modeli, a nowy Scenic już jej nie ma. Na dodatek samochód można wyposażyć w tak pomysłowe rozwiązania, jak:

  • oświetlenie wnętrza, które co pół godziny automatycznie dostosowuje barwę do dobowego biologicznego cyklu człowieka. W dzień LED-y w desce rozdzielczej i bocznych drzwiach świecą zimniejszym światłem. Im bliżej nocy, tym staje się ono cieplejsze;
  • okno dachowe Solarbay, które składa się z kilku osobno rozjaśnianych lub przyciemnianych segmentów. W ten sposób rozwiązano odwieczny problem okien panoramicznych, które zabierały miejsce nad głową. Dzięki przyciemniającemu się szkłu tekstylna roleta jest niepotrzebna, co daje podróżnym Renaulta Scenica o 3 cm wyższe wnętrze;
  • dźwięk powitalny, skomponowany przez Renault, instytut Ircam i jedną z największych legend muzyki, czyli Jean-Michel Jarre’a. Ten wybitny kompozytor – znany m.in. z hitów Oxygene 4, Magnetic Fields 2 i Oxygene 8 – współtworzył także dźwięk, którym do prędkości 30 km/h Renault Scenic uraczy przechodniów.

Jak to, a co z brzmieniem silnika spalinowego? Ano właśnie...

Nowy Renault Scenic: silniki, moc, 0-100 km/h, zasięg

Jean-Michel Jarre musiał skomponować dźwięk, bo nowy Renault Scenic zwyczajnie nie może wydobywać z siebie spalinowego brzmienia, ponieważ – i tu właśnie pojawia się druga przełomowa zmiana – jest samochodem elektrycznym. Zresztą jego pełna nazwa to Renault Scenic E-Tech Electric.

Dla jasności: nowy Renault Scenic nie będzie mieć elektrycznej wersji, stanowiącej tło dla spalinowych odmian. Scenic będzie dostępny wyłącznie jako elektryk. Początkowo w jego gamie znajdą się dwie odmiany: 170— i 220-konna. Oto ich podstawowe dane:

  • 170 KM: maksymalny moment obrotowy: 280 Nm; akumulator 60 kWh; przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s; zasięg: ponad 420 km;
  • 220 KM: maksymalny moment obrotowy: 300 Nm; akumulator 87 kWh; przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s; zasięg: ponad 620 km

Co ciekawe, nawet z największą "baterią" Renault Scenic E-Tech Electric pozostaje relatywnie lekki, ważąc 1842 kg. Mało tego, już najsłabsza wersja rozwija o 7 KM więcej niż najmocniejsza spalinowa odmiana w historii Scenica.

I bardzo ważna wiadomość: ani do produkcji akumulatorów trakcyjnych, ani do wytwarzania silnika nie są potrzebne newralgiczne metale ziem rzadkich. Poza tym silnik ma uzwojony wirnik, co daje wyższą sprawność niż tradycyjne magnesy stałe. A jeśli do nawigacji Google Maps wpisze się trasę do ładowarki, to temperatura akumulatorów będzie automatycznie zmieniana tak, aby na miejscu osiągnęła najbardziej optymalny poziom z punktu widzenia efektywności ładowania.

Nowy Renault Scenic: kiedy w Polsce

Renault Scenic piątej generacji zadebiutuje na polskim rynku wiosną 2024 r. Firma nie będzie przy tym oferować równocześnie spalinowego poprzednika – jako swoistego backup’u dla nieprzekonanych do elektryków. Produkcja tego modelu skończyła się bowiem już w lipcu 2022 r., a jego wersji Grand – w kwietniu 2023 r.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków