- Alfa Romeo 33 Stradale występuje z dwoma silnikami do wyboru – benzynowym, 3-litrowym V6 o mocy 620 KM lub elektrycznym generującym 750 KM
- Samochód rozpędza się do setki w czasie krótszym niż 3 s, a prędkość maksymalna tej to 333 km/h, natomiast zasięg elektrycznej wersji wynosi 450 km
- Produkcję nowej Alfy Romeo 33 Stradale ograniczono do 33 egzemplarzy, a każdy z nich już został sprzedany i to w kilka tygodni
Projekt 33 sprawił, że w latach 60. dwudziestego wieku Alfa Romeo powróciła do wyścigów. Następstwem tego było wprowadzenie do produkcji Alfy Romeo 33 Stradale, która wywodziła się z odnoszącej sukcesy w sporcie Alfy Romeo Tipo 33.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Alfa Romeo 33 Stradale powstawała w okresie 1967-69 i zbudowano wówczas zaledwie 18 egzemplarzy tego emocjonującego modelu. Teraz po ponad 50 latach do oferty włoskiej marki powraca ten model w nowej postaci, ale nawiązującej do przodka sprzed lat.
Alfa Romeo 33 Stradale – połączenie tradycji i sportowych genów
Alfa Romeo 33 Stradale "fuoriserie" (zbudowana na zamówienie) to dwumiejscowe coupe, w którego genach doszukamy się zarówno nawiązanie do tradycji, jak i sportowe akcenty. Pierwsza cecha to zasługa inspirowania się przez konstruktorów historyczną Alfą Romeo 33 Stradale z 1967 roku.
Za sportowe postrzeganie odpowiada muskularnie ukształtowany przód zwieńczony charakterystyczną atrapą chłodnicy "scudetto". Wykonano ją z włókna węglowego, ale to klient zdecyduje, czy będzie ona miała klasyczne logo, czy w wersji 3D.
Alfa Romeo 33 Stardale – mocno spersonalizowana
Zresztą to nie jedyny przejaw personalizacji samochodu, która ma sprawić, żeby na drodze nie było dwóch identycznych modeli. Nawet numer VIN właściciel może częściowo nadać osobiście.
Patrząc na auto z boku, na pierwszy plan wysuwa się dynamiczna linia zwieńczona od góry unoszonymi drzwiami. W połączeniu z mocnym przeszkleniem nadwozia, które w dużej części wykonano z włókna węglowego, sprawia to, że kierowca ma widok, niczym z kabiny samolotu.
Alfa Romeo 33 Stradale – wnętrze idealnie uzupełnia styl nadwozia
Kabinę samolotu przypomina również wystrój wnętrza wykończonego skórą, alcantarą czy włóknem węglowym. Nie znajdziemy tu zbyt wielu przycisków, a już na kierownicy nie ma ich wcale. Wszystko po to, żeby zminimalizować czynniki rozpraszające kierowcę, a tym samym pozwolić na czyste czerpanie przyjemności z prowadzenia.
Alfa Romeo 33 Stradale ma wnętrze, które dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia – Tributo lub Alfa Corse. W pierwszej stylistyka jest hołdem dla historycznego modelu, a w drugiej wygląd nastawiono na sportowe odczucia. Jednak niezależnie od wybranej odmiany jadąc tym modelem można poczuć się, jak w prawdziwym, wyścigowym samochodzie.
Nie jest to trudne jeżeli weźmie się pod uwagę silniki, jakie przewidziano do Alfy Romeo 33 Stradale. Do wyboru jest 3-litrowe, podwójnie doładowane V6 generujące 620 KM lub elektryczny silnik o mocy 750 KM. W pierwszym przypadku z umieszczoną centralnie, poprzecznie jednostką współpracuje 8-stopniowa automatyczna skrzynia, która dostarcza moment obrotowy do tylnych kół.
Alfa Romeo 33 Stradale – osiągi godne mistrza
Nie brakuje tu również elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Tak uzbrojona Alfa Romeo 33 Stradale rozpędza się do setki krócej niż 3 s, a jej prędkość maksymalna to aż 333 km/h! W przypadku elektrycznej wersji dochodzi jeszcze zasięg około 450 km.
Kierowca ma do wyboru dwa tryby jazdy – Strada (droga) lub Pista (tor). Pierwszy charakteryzuje się płynnym dostarczaniem mocy i delikatną zmianą biegów, a zawieszenie nie jest przesadnie twarde. Wszystko po to, żeby zapewnić, jak najwyższy komfort jazdy.
W ustawieniu Pista Alfa Romeo 33 Starda zmienia się w pogromcę toru wyścigowego. Dostępna jest wówczas pełna moc silnika, pedały pracują z większą czułością, a układ jezdny staje się znacznie sztywniejszy. Po zjechaniu z toru i próbie wjazdu na krawężnik czy do garażu przód auta można podnieść, a tym samym uniknie się uszkodzenia nadwozia.
- Czytaj także: "Zielona" tylko przez kolor. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio wywołała u mnie nostalgię
Alfa Romeo 33 Stradale ma węglowo-ceramiczne hamulce Brembo – 6-tłoczkowe z przodu i 4-tłoczkowe z tyłu. Dzięki nim samochód jadący 100 km/h można zatrzymać już po 33 m. Zaciski mogą mieć kolor czerwony, żółty lub czarny, a ponadto można je spersonalizować i wybrać inną barwę.
- Czytaj także: Nowe Alfy Romeo na stulecie Quadrifoglio. Przetestowałem Giulię i Stelvio o mocy 520 KM
Alfa Romeo 33 Strada właśnie zadebiutowała i już jest niedostępna. Jak to możliwe? Otóż wszystkie 33 sztuki z limitowanej edycji zostały już sprzedane. Cena? Dla prawdziwego fana Alfy Romeo nie gra roli. Pierwsze auta trafią do klientów w grudniu 2024 r.
Alfa Romeo 33 Stradale – nasza opinia
Alfa Romeo 33 Stradale to coś więcej niż limitowany, sportowy model. To samochód pomnik, który jest hołdem dla historycznego modelu o tej samej nazwie. Więcej. To hołd złożony wszystkim rasowym modelom Alfy Romeo oraz dokonaniom firmy w sporcie motorowym. Można żałować, że powstaną tylko 33 egzemplarze tego modelu, ale z drugiej strony czyni to ten pojazd jeszcze bardziej wyjątkowym.