- Skoda Superb doczekała się czwartej generacji. Czesi uchronili przed cięciami liftbacka, więc tak jak dotychczas można wybierać spośród dwóch rodzajów nadwozia
- Nowego Superba będzie można zamówić zarówno z silnikami benzynowymi (150-265 KM), jak i wysokoprężnymi (150 lub 193 KM), ale z oferty wypadła skrzynia manualna
- W gamie pojawi się też wersja z nowym układem hybrydowym, który zapewnia aż 100 km zasięgu na prądzie. Nowy Superb zawita do polskich salonów w pierwszej połowie 2024 r.
"Co Państwa interesuje? Silnik benzynowy, diesel, a może hybryda z opcją ładowania z gniazdka? My jeszcze mamy wszystko!" – już niedługo sprzedawcy tak będą zachwalać nową Skodę Superb. W czwartej generacji modelu znajdziemy sporo rozwiązań, które zadebiutowały miesiąc temu w nowej Skodzie Kodiaq. Do tego – w przeciwieństwie do bliźniaczego technicznie Volkswagena Passata – czeskie auto zachowało dwa rodzaje nadwozia, więc można wybrać liftbacka zamiast kombi. Będzie hit?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowa Skoda Superb – wymiary i nadwozia
Chociaż ciężko w to uwierzyć, pierwsze egzemplarze flagowego modelu z Czech mają już ponad 20 lat. Skoda Superb zadebiutowała na rynku w 2001 r. i od tego czasu z fabryk wyjechało ponad 1,6 mln Superbów, przy czym za ponad połowę tego wyniku (!) odpowiada oferowana od 2015 r. trzecia generacja modelu. Po ośmiu latach przyszedł czas na nową odsłonę "flagowca".
Pierwotnie Skoda Superb występowała jako klasyczny sedan. W drugiej generacji został on jednak zastąpiony liftbackiem z nietypową funkcją otwierania klapy bagażnika bez tylnej szyby i kombi. W katalogu czwartej odsłony Superba znajdziemy natomiast taki sam zestaw nadwozi jak w schodzącej generacji. Skoda nie byłaby jednak sobą, gdyby przy okazji zmiany pokoleniowej nie dodała kilku centymetrów w różnych miejscach. Nie zmienił się tylko rozstaw osi.
Wymiary nowej Skody Superb:
Wymiary | Skoda Superb Liftback | Skoda Superb Combi |
---|---|---|
Długość [mm] | 4912 (+43) | 4902 (+40) |
Szerokość [mm] | 1849 (-15) | 1849 (-15) |
Wysokość [mm] | 1481 (+12) | 1482 (+5) |
Rozstaw osi [mm] | 2841 | 2841 |
Poj. bagażnika [litry] | 645 (+20) | 690 (+30) |
Rozmiar felg [cale] | 16-19 | 16-19 |
Nowa Skoda Superb – ewolucja na zewnątrz i rewolucja w środku
Nowa Skoda Superb nie przeszła takiej metamorfozy stylistycznej jak Kodiaq – tutaj różnice względem poprzednika są mniejsze. "Flagowiec" ma teraz smuklejszą sylwetkę i trochę więcej zaokrągleń. Znakiem rozpoznawczym czwartej generacji jest front z ośmiokątnym grillem i opcjonalnymi reflektorami Matrix LED ukształtowanymi jak w elektrycznym Enyaqu.
Wzorem Kodiaqa nowy Superb pozbył się błyszczącego chromu – styliści zastąpili go dyskretniejszymi satynowymi dekorami. Linia boczna i tył liftbacka są zbliżone do poprzednika, kombi zaś upodobniło się do nowej generacji Passata. Na żywo nowa Skoda Superb wygląda po prostu na bardziej elegancką, udoskonaloną wersję trzeciej generacji.
Tego samego nie można jednak powiedzieć o kabinie – wnętrze Superba zmieniło się nie do poznania. Archaiczna i surowa deska rozdzielcza z poprzednika ustąpiła miejsca nowocześnie wyrzeźbionemu kokpitowi z żebrowanym panelem, w którym ukryto boczne nawiewy. Z konsoli środkowej zniknął wielki wybierak skrzyni biegów – zamiast niego po prawej stronie kierownicy pojawiła się wygodna manetka, bo każda nowa Skoda Superb jest standardowo wyposażona w automatyczną przekładnię.
Kierowca ma teraz do dyspozycji dwa ekrany (10-calowy za kierownicą i 13-calowy na środku deski rozdzielczej), a także znane z Kodiaqa trzy programowalne pokrętła Smart Dials. To sprytny zabieg, bo można nimi obsługiwać wentylację, system audio, nawigację i tryby jazdy. Z innych gadżetów warto wymienić wentylowane fotele z masażem, pięć portów USB-C, z których cztery mogą naładować nawet laptop i nowe opcje wykończenia, którymi... Superb bije na głowę swojego technicznego bliźniaka.
Nowa Skoda Superb – silniki tylko z automatem
Czwarta generacja Skody Superb nie popiera ruchu "cancelowania" diesli. W Skodzie rządzi wolność wyboru, dlatego pod maską nowego auta możemy znaleźć zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Jest też hybryda plug-in z 25,7-kWh akumulatorem zapewniającym aż 100 km zasięgu z wyłączonym silnikiem spalinowym. Minus? Występuje tylko w wersji kombi. Nowa generacja układu zapewnia funkcję szybkiego ładowania prądem stałym (50 kW), dzięki czemu w 25 minut można zwiększyć poziom naładowania z 10 do 80 proc. Pełne ładowania akumulatora z domowego wallboksa (11 kW) zajmuje 2,5 godz.
Paleta silnikowa nowej Skody Superb:
Wersja | Paliwo | Napęd | Moc | Skrz. bieg. |
---|---|---|---|---|
1.5 TSI mHEV | Benzyna | przedni | 150 KM | aut. 7-bieg. DSG |
2.0 TSI | Benzyna | przedni | 204 KM | aut. 7-bieg. DSG |
2.0 TSI | Benzyna | 4x4 | 265 KM | aut. 7-bieg. DSG |
2.0 TDI | ON | przedni | 150 KM | aut. 7-bieg. DSG |
2.0 TDI | ON | 4x4 | 193 KM | aut. 7-bieg. DSG |
1.5 TSI PHEV | Benz.+prąd | przedni | 204 KM | aut., 6-bieg. DSG |
Niestety, najważniejszego jeszcze nie znamy. Chociaż nowa Skoda Superb ma zadebiutować na rynku już w pierwszym kwartale 2024 r., Czesi nabrali wody w usta w kwestii ceny. Na cennik nowego "flagowca" Skody musimy zaczekać do przyszłego roku.