- Na przejściu granicznym z Białorusią uruchomiono nowoczesny skaner RTG dla ciężarówek
- Urządzenie umożliwia szybką i precyzyjną kontrolę bez konieczności rozładunku pojazdów
- Skaner wykrywa m.in. wyroby tytoniowe, narkotyki, broń oraz ukryte schowki w pojazdach
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Zainstalowany skaner umożliwia przeprowadzenie szybszej i precyzyjnej kontroli. Zwiększenie liczby obsługiwanych ciężarówek w krótszym czasie powinno znacząco ograniczyć kolejki o przekroczenia granicy. To dobra wiadomość zarówno dla kierowców, jak i dla firm transportowych. Zwiększy się także bezpieczeństwo graniczne.
Jak przebiega kontrola ciężarówki z wykorzystaniem skanera?
Zaawansowana technologia pozwala na prześwietlanie całych ciężarówek bez konieczności rozładunku, co znacząco przyspiesza i ułatwia proces kontroli. Dzięki temu funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej mogą szybko i skutecznie sprawdzić zawartość pojazdów, identyfikując potencjalnie nielegalne i niebezpieczne transporty.
Pojazd przejeżdża przez specjalne pomieszczenie, w którym umieszczony jest skaner (niczym walizka na lotnisku), a następnie kierowca czeka na wynik kontroli. Jeśli funkcjonariusze nie wykryją nic podejrzanego, może jechać dalej.
Poznaj kontekst z AI
Co wykryje skaner RTG na granicy?
Jak podała Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), skaner jest w stanie wykrywać takie ładunki jak:
- wyroby tytoniowe,
- narkotyki,
- materiały wybuchowe,
- broń palną.
Ponadto urządzenie RTG umożliwia wykrywanie specjalnych schowków i przeróbek konstrukcyjnych w pojazdach służących do przemytu towarów, które są trudne i czasochłonne do wykrycia przy tradycyjnych metodach kontroli.
— Urządzenie rentgenowskie to prawdziwy przełom w dziedzinie kontroli przewożonych towarów oraz bezpieczeństwa na wschodniej granicy kraju. To więcej niż tylko najnowsza technologia — to nasz sposób na zapewnienie jeszcze większej czujności i usprawnienie odprawy na granicy. Skaner jest nie tylko wsparciem technicznym dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, ale też naszym nowym sojusznikiem w walce z przemytem i zagrożeniami na granicy — powiedział Marcin Łoboda, Szef KAS.
Dlaczego przejście graniczne Kukuryki-Kozłowicze?
Drogowe przejście graniczne Kukuryki-Kozłowicze w woj. lubelskim obsługuje wyłącznie towarowy ruch ciężarowy. Jak zaznaczono, każdego dnia przejeżdża tamtędy średnio 1000 ciężarówek. To główny szlak transportowy łączący zachodnią Europę z Białorusią. Nowy skaner RTG wzmacnia strategiczną rolę tego przejścia jako bramy UE na Wschód, usprawniając ruch graniczny i zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że koszt nowego skanera wyniósł 13,5 mln zł. Inwestycja została zrealizowana dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej — niemal 8,8 mln zł pochodziło z Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Sprzętu do Kontroli Celnej (Customs Control Equipment Instrument). Pozostałą kwotę, ponad 4,7 mln zł, pokryto z budżetu państwa.