Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Skoda 120

Skoda 120

Ikona samochodu

Škoda 120 była jednym z najpopularniejszych modeli marki z Mlady Boleslav, który można było spotkać na polskich drogach za PRL-u. Auto pojawiło się w 1978 roku, i miała być następcą dla modelu 100/110. 120-tka należała do rodziny „742”, w której jeden model występował pod różnymi nazwami z racji zamontowanego silnika oraz wyposażenia.

Głównymi założeniami Škody były wtedy silnik z tyłu, napęd na tylne koła, a większość kluczowych podzespołów umieszczono także z tyłu. Jedynie chłodnicę postanowiono zamontować z przodu, co zaowocowało długimi przewodami oraz koniecznością napełnienia układu ogromną ilością płynu (ponad 10 litrów!), który łatwo i chętnie uciekał. Dodatkowo takie rozwiązanie powodowało, iż Škoda prowadziła się niepewnie i była piekielnie podsterowna. Dlatego niektórzy wkładali do przedniego bagażnika ciężkie przedmioty, celem wyrównoważenia.

Co ciekawe, klapa przedniego bagażnika otwierała się do boku. Był jeszcze drugi bagażnik, do którego dostęp był przez uchylenie tylnej kanapy. W 1983 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nowy pas przedni, inne tylne lampy oraz nowocześniejsze wnętrze. Zastosowano m.in. nowe reflektory, jednak okrągłe światła zostały wyparte już 2 lata wcześniej na rzecz prostokątnych.

Do napędu Škody 120 służył benzynowy, 4-cylindrowy silnik OHV o pojemności 1.2 litra, generujący 50 lub 55 KM. Do wyboru, w zależności od wyposażenia, była 4- lub 5-biegowa skrzynia manualna. Z uwagi na kiepskie zaplecze finansowe Škody, 120-tka była montowana aż do 1990 roku, kiedy to cała rodzina „742” ustąpiła miejsca Škodzie Favorit.

Skoda 120 - generacje

Ikona samochodu

Skoda 120 (1978 - 1987)

Skoda 120 - powiązane artykuły

Skoda 120L to czeski klasyk nie dla każdego

Skoda 120L to czeski klasyk nie dla każdego

Skoda 120L to czterodrzwiowa limuzyna, dzięki czemu to bardzo praktyczne auto, jednak trzeba wiedzieć, że ten model wymaga również wprawnej ręki w prowadzeniu. Wszystko przez nietypową konstrukcję układu napędowego.
Ile wiesz o motoryzacji z lat 80. i 90.? Sprawdź swoją wiedzę o Fiatach, Żukach i Trabantach

Ile wiesz o motoryzacji z lat 80. i 90.? Sprawdź swoją wiedzę o Fiatach, Żukach i Trabantach

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.
Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?
Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?
Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.