Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Fiat 125p

Fiat 125p

Ten Duży Fiat jest nowy. Kupcie go, zanim ja zrobię ten błąd. Macie dwa tygodnie
Aktualności

Ten Duży Fiat jest nowy. Kupcie go, zanim ja zrobię ten błąd. Macie dwa tygodnie

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Najładniejsze samochody z okresu PRL-u
Youngtimer

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Polski Fiat 125p 1500 kontra Łada 1500 - motoryzacyjny pojedynek polsko-radziecki
Oldtimer

Polski Fiat 125p 1500 kontra Łada 1500 - motoryzacyjny pojedynek polsko-radziecki

Odwieczni rywale: polski Fiat i radziecka Łada. Ten duet pokazuje wyraźnie, jak z podobnych komponentów można zbudować dwa zupełnie różne auta.

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy
Oldtimer

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S
Oldtimer

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Fiat 125p sanitarka - może i ciasna, ale była!
Youngtimer

Fiat 125p sanitarka - może i ciasna, ale była!

Panie, podkurcz pan trochę te nogi – taką uwagę można było usłyszeć, gdy z jakiegoś powodu, mając ponad 180 cm wzrostu, trafiło się przytomnym do najpopularniejszej karetki w latach 70. i 80. w Polsce – Fiata 125p/FSO 1500.

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek
Youngtimer

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p
Youngtimer

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

W szarym tłumie prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów 125p trafiały się prawdziwe perły, jak 6-drzwiowa limuzyna, coupe z chowanymi reflektorami, wyścigówka z blokiem silnika Ferrari czy przedstawione 50 lat temu szybkie Akropolis, które z punktu widzenia ówczesnych zarobków było droższe niż dziś Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet. Czy pamiętasz jeszcze te legendy PRL?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii
Aktualności

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?
Oldtimer

Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Przez siedem lat Malucha produkowano jednocześnie w Italii i na licencji w Polsce. Czy "licencyjny" oznaczał "gorszy"? Czy Polskiego Fiata 126p w ogóle z zewnątrz da się odróżnić od włoskiego 126?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?
Oldtimer

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL
Aktualności

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ministerstwo oddaje tysiące złotych za Fiaty 126p i 125p
Aktualności

Ministerstwo oddaje tysiące złotych za Fiaty 126p i 125p

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale osoby, które dokonały przedpłaty na Fiata 126p czy 125p (FSO 1500), nadal mogą ubiegać się o rekompensatę. Nie ma daty granicznej na dochodzenie swoich praw, a kwoty co roku są waloryzowane. Dziś można dostać prawie 25 tys. zł.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980
Klasyki

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Do kin w tym roku wszedł film o Edwardzie Gierku – pierwszym sekretarzu KC PZPR, czyli o człowieku, który w latach 1971-1980 rządził Polską. Partyjny dygnitarz zastąpił Władysława Gomułkę – szefa partii w latach 1956-1970, który zmuszony został do ustąpienia po tzw. wypadkach grudniowych 1970 r. Jakimi samochodami w tamtych czasach jeździli Polacy?

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza
Aktualności

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza

W jednym z pierwszych numerów "Auto Świata" sprawdziliśmy, czy warto kupić używanego Fiata 125p. Jak się okazało ponad 20 lat temu, na samochodowych giełdach cieszył się on dużym zainteresowaniem. Klienci wybierali właśnie Fiata 125p zamiast nowocześniejszego Poloneza.

FSO 125p kombi - klasyk, który zmienił historię
Youngtimer

FSO 125p kombi - klasyk, który zmienił historię

Włosi na mocy umowy licencyjnej przekazali polskiej stronie dokumentację modelu Fiata 125 kombi. Sami nigdy go nie produkowali, może dlatego wersje eksportowe – Break i Montana – cieszyły się tak dużą popularnością.

Fiat 125p - ostatni egzemplarz opuścił FSO 30 lat temu
Aktualności

Fiat 125p - ostatni egzemplarz opuścił FSO 30 lat temu

"Duży Fiat", "jamnik", "kanciak" czy "kredens" – tak można nazywać jeden model samochodu znanego z czasów PRL. W czerwcu mija 31 lat od zakończenia produkcji jednego z najpopularniejszych polskich aut. Ostatni egzemplarz FSO 125p zjechał z taśm FSO pod koniec czerwca 1991 r.

Chciał sprzedać drzwi do Fiata 125p. Stracił swoje oszczędności
Aktualności

Chciał sprzedać drzwi do Fiata 125p. Stracił swoje oszczędności

Zaczęło się niewinnie, od wystawienia ogłoszenia sprzedaży drzwi do "dużego Fiata". Niestety, 21-latkowi nie tylko nie udało się sprzedać części i zarobić, a przy okazji stracił swoje całe oszczędności. Oszust zastosował coraz popularniejszą metodę na wyłudzenie danych do konta bankowego.

Był lepszy, bo... był gorszy - Polski Fiat 125p kontra Fiat 125 Special
Youngtimer

Był lepszy, bo... był gorszy - Polski Fiat 125p kontra Fiat 125 Special

Pamiętacie scenę z „Rozmów kontrolowanych”, w której Zambik (Marian Opania) mówi do Molibdena (Krzysztof Kowalewski), że ten jest gorszy od innych śledczych, bo jest zbyt dobry? Podobna logika towarzyszyła wyborowi Fiata 125p jako auta licencyjnego dla warszawskiej FSO. Z perspektywy czasu trudno się z tym jednak nie zgodzić

Najpopularniejsze klasyki na polskich drogach
Aktualności

Najpopularniejsze klasyki na polskich drogach

Jeden z zakładów ubezpieczeniowych sprawdził jakie klasyki najczęściej ubezpieczają Polacy. Okazało się, że w 2020 roku wśród Fiatów 126p i 125p raz Mercedesów wysoko znalazły się też... Volkswageny Golfy i Passaty.

Zapraszamy do ostatniego w Polsce salonu Daewoo
Testy i prezentacje

Zapraszamy do ostatniego w Polsce salonu Daewoo

Tak to nie pomyłka. W tym roku w czeluściach zamkniętej fabryki FSO odnaleziono zamurowany salon w którym stoją fabrycznie nowe auta :) To niestety kiepski żart, ale salon naprawdę jest i naprawdę można zobaczyć w nim niemal unikalne wersje Tico, Nexii czy Espero - unikalne bo bez rdzy. A jeszcze poważniej, w ubiegłym tygodniu ponownie dla zwiedzających otwarto wystawę Klasyki w FSO - czyli bez wątpienia jedno z tych miejsc, które każdy fan samochodów tych starszych jak i tych nowszych powinien zobaczyć. A jest co oglądać bo wystawa to kilkaset egzemplarzy.

FSO 1500 kombi sanitarka - klasyk, który tworzył historię
Youngtimer

FSO 1500 kombi sanitarka - klasyk, który tworzył historię

W 1971 roku, podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich, zaprezentowano Fiata 125p kombi, a rok później – aż 6 różnych jego odmian, w tym też karetkę. Również w 1972 roku z zakładu nr 1 FSO usunięto linię Syreny, powstało więc miejsce na produkcję dwóch dodatkowych odmian 125p – kombi i pikap.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.