Auto Świat Klasyki Oldtimer Polski Fiat 125p 1500 kontra Łada 1500 - motoryzacyjny pojedynek polsko-radziecki

Polski Fiat 125p 1500 kontra Łada 1500 - motoryzacyjny pojedynek polsko-radziecki

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski

Odwieczni rywale: polski Fiat i radziecka Łada. Ten duet pokazuje wyraźnie, jak z podobnych komponentów można zbudować dwa zupełnie różne auta.

Polski Fiat 125p 1500 kontra Łada 1500 - tak podobne, a jednak tak różneŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • W 1965 roku w ZSRR produkowano 200 tys. aut osobowych rocznie. Dzięki umowie z Fiatem w 1972 r. było to już 1,2 mln. Dla porównania: w FSO w 1965 roku wytworzono 27,5 tys. samochodów, a w 1972 – 94,5 tys
  • Uruchomienie produkcji Polskiego Fiata 125p kosztowało 2,76 mld zł i 32,5 mln dol.
  • Produkcja Łady 1500/WAZ-a 2103 zakończyła się w 1984 roku

Vittorio Valletta to jednak miał głowę do interesów. Nie wchodząc w przedwojenne (ani tym bardziej wojenne) szczegóły jego życiorysu, od 1946 roku Valetta pełnił funkcję głównego szefa Fiata. Po włoskim boomie gospodarczym przełomu lat 50. i 60. XX wieku sprytny menedżer szybko zdał sobie sprawę z tego, że krajowy rynek zbytu nie zapewni firmie z Turynu bezpiecznej przyszłości. Trzeba było postawić na ekspansję i eksport.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Redaktor Naczelny AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji