Logo

Polski Fiat 125p 1500 kontra Łada 1500 - motoryzacyjny pojedynek polsko-radziecki

Piotr Burchard
Piotr Burchard
  • W 1965 roku w ZSRR produkowano 200 tys. aut osobowych rocznie. Dzięki umowie z Fiatem w 1972 r. było to już 1,2 mln. Dla porównania: w FSO w 1965 roku wytworzono 27,5 tys. samochodów, a w 1972 – 94,5 tys
  • Uruchomienie produkcji Polskiego Fiata 125p kosztowało 2,76 mld zł i 32,5 mln dol.
  • Produkcja Łady 1500/WAZ-a 2103 zakończyła się w 1984 roku
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Vittorio Valletta to jednak miał głowę do interesów. Nie wchodząc w przedwojenne (ani tym bardziej wojenne) szczegóły jego życiorysu, od 1946 roku Valetta pełnił funkcję głównego szefa Fiata. Po włoskim boomie gospodarczym przełomu lat 50. i 60. XX wieku sprytny menedżer szybko zdał sobie sprawę z tego, że krajowy rynek zbytu nie zapewni firmie z Turynu bezpiecznej przyszłości. Trzeba było postawić na ekspansję i eksport.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu