Oczywiście, klasyk to pojęcie bardzo szerokie, ale trzeba pamiętać, że miano auta klasycznego nie dotyczy tylko aut wpisanych do rejestru zabytków i wyposażonych w żółte tablice. Zwyczajowo przyjmuje się, że należą do nich również pojazdy mające co najmniej 25 lat (w UE jest to 30 lat), których produkcja się już zakończyła. I takie kryteria przyjęła firma Compensa, która przyjrzała się jakie klasyki najcześciej ubezpieczali w 2020 roku Polacy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie klasyki najczęściej pojawiają się na polskich drogach?
Eksperci ubezpieczyciela przeanalizowali ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 roku przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów. W większości mowa o autach kierowców zrzeszonych we współpracujących z Compensą klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) oraz Klubie Pojazdów Zabytkowych.
Jednak biorąc pod uwagę samo kryterium przekroczenia granicy 25 lat okazuje się, że najpopularniejszymi „klasykami” w 2020 roku były... Volkswageny. Czy chodzi w tym przypadku o prawdziwe klasyki? Raczej nie, bo wśród aut w zestawieniu Compensy dominują Golfy II i III generacji oraz leciwe Passaty. Równie popularne okazują się Audi 80, BMW serii 3 oraz Ople Astra i Vectra. W tym ostanim przypadku wartość kolekcjonerska też wydaje się mocno dyskusyjna.
Przeczytaj też:
Jednak, żeby oddzielić klasyki od po prostu starych aut, które kończą swój żywot w biedniejszych rejonach kraju, eksperci Compensy podzielili zestawienie na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29 lat, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat. I tak powstała lista najpopularniejszych aut w poszczególnych kategoriach wiekowych, którą prezentujemy poniżej.
Samochody w przedziale 30-39 lat
Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest Fiat 126p, czyli popularny „maluch”. Co ciekawe w tym przedziale znalazło się także dużo Golfów, Audi „80-ek” i BMW „trójek”. Tu sporą popularnością cieszą się też: Mercedes 190, Polonez i Suzuki Samurai.
Samochody w przedziale 40-49 lat
Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125p, czyli tzw. „duży Fiat”. Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsca zajmują też Volkswagen Garbus i Chevrolet Corvette.
Samochody minimum 50-letnie
Wśród najstarszych aut królują: VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele, takie jak: Ford Taurus, Chevrolety Impala czy Camaro oraz Cadillaki Fleetwood i Deville.