Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

Ile wiesz o Syrenie? Sprawdź swoją wiedzę o legendzie PRL-u
Aktualności

Ile wiesz o Syrenie? Sprawdź swoją wiedzę o legendzie PRL-u

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu debiutował 6-drzwiowy Polski Fiat 125p cabrio. Oto pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO
Aktualności

50 lat temu debiutował 6-drzwiowy Polski Fiat 125p cabrio. Oto pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?
Aktualności

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Za miesiąc koniec ery w Tychach. Ten model wielkością produkcji prawie trzykrotnie przebił FSO Poloneza
Aktualności

Za miesiąc koniec ery w Tychach. Ten model wielkością produkcji prawie trzykrotnie przebił FSO Poloneza

W ostatnich dniach czerwca 2024 r. w Tychach zakończy się produkcja samochodu, który już teraz jest legendą — dowiedział się "Auto Świat". To efekt starannie przemyślanej strategii.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek
Aktualności

50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek

Co z tego, że jedno z pięknych coupe FSO rozwijało zaledwie 35 KM? I tak ma dziś status niemal mitycznego obiektu. Co z tego, że innemu spod futurystycznej karoserii wystawało zawieszenie? Ważne, że w ogóle było — powstało przecież w PRL, jednym z najbardziej niesprzyjających miejsc na Ziemi dla tego typu samochodów. Na tle garbatych Warszaw i kapeluszowatych Polskich Fiatów 125p te maszyny wyglądały jak piękne anomalie. Czy znasz te sześć modeli?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o samochodach z PRL-u? 14 pytań o motoryzacji z minionej epoki
Aktualności

Ile wiesz o samochodach z PRL-u? 14 pytań o motoryzacji z minionej epoki

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna
Aktualności

Ile wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Nawet jeśli jesteś hardkorowym fanem Poloneza, nie masz gwarancji, że w tym quizie odpowiesz poprawnie na przynajmniej połowę pytań. To najtrudniejszy quiz o tej legendzie PRL, jaki kiedykolwiek przygotowaliśmy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno
Aktualności

Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno

To będzie nasz najłatwiejszy quiz o samochodach PRL... ale tylko na samym początku. Z każdym kolejnym pytaniem będzie coraz trudniej, a od szóstego zaczną się prawdziwe schody. Dasz radę przebić barierę 5/11?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?
Aktualności

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo
Aktualności

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Nie spodziewaj się, że w tym quizie pokażemy zdjęcie Poloneza, po czym zapytamy, czy to Polonez, Syrena, Warszawa lub Maluch. Pytania będą dużo, dużo trudniejsze — do tego stopnia, że już wynik 6/11 świadczy o eksperckiej wiedzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u
Aktualności

To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u

W PRL-u o dużym Fiacie czy Polonezie marzyli nie tylko zwykli kierowcy, ale także wielu rajdowców. Czy poznasz po detalach słynne wyczynowe modele z FSO? To nie takie proste, jak się z pozoru wydaje...

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach
Youngtimer

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u
Aktualności

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?
Aktualności

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
FSO wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10
Aktualności

FSO wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10

Z początkiem stycznia 2024 r. na polskich stacjach podstawową benzyną stała się E10. To paliwo z większą domieszką biododatków, do 10 proc. Wielu kierowców zastanawiało się lub nadal zastanawia, czy może tankować tę benzynę do swoich aut. Dla ułatwienia powstała nawet specjalna strona rządowa e10.klimat.gov.pl. Co ciekawe, informacje na ten temat podała też Fabryka Samochodów Osobowych.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 47 lat temu
Wiadomości

Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 47 lat temu

To nie są samochody, z których na fali elektromobilności wyrzucono wczoraj silniki spalinowe i wstawiono elektryczne, żeby zdobyć fejm niezwykłym restomodem. One naprawdę pochodzą z XX w. Spodziewałbyś się, że modele, które tak często widujesz na stacjach paliw miały także wersje na prąd? Słyszałeś o elektrycznym Polskim Fiacie 125p?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Poznaj najdłuższe seryjne auta w historii. Wśród nich Polski Fiat, którego możesz nie znać
Aktualności

Poznaj najdłuższe seryjne auta w historii. Wśród nich Polski Fiat, którego możesz nie znać

Te samochody są dłuższe niż styczniowe noce. To rekordziści wszech czasów. Na dodatek nie ma tu ani jednego unikatu zbudowanego przez pasjonata marzącego o wpisie w Księdze Rekordów Guinnessa — każde z tych aut było lub jest seryjnie produkowane. Masz więc szanse zobaczyć je na własne oczy, choć końca raczej nie dojrzysz. Obiecuję, że ten tekst nie będzie ci się... dłużył. Bo jedyne dłużyzny, jakie w nim znajdziesz, to te nadwoziowe.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?
Aktualności

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

Jak dobrze znasz samochody epoki PRL? Ten quiz pokaże, kto jest prawdziwym ekspertem. Zresztą nawet on będzie mieć problem ze wskazaniem poprawnych odpowiedzi na większość pytań. Nie wierzysz?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?
Aktualności

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?

Może jeździł nim twój tata? Może uczyłeś się na nim do egzaminu na prawo jazdy? Polski Fiat 125p to jedna z legend PRL-u. Przekonaj się, ile naprawdę o nim wiesz.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta
Aktualności

Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Te samochody jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było oglądać na polskich drogach. Dzisiaj spotkanie ich graniczy z cudem. Pamiętasz, jakie auto powstało jako następca Dużego Fiata? Kojarzysz, jak nazywano wtedy stacje benzynowe? Trzeba być ekspertem, żeby zdobyć choć 13/15 punktów.

Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan
Aktualności

Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan

Teren dawnej Fabryki Samochodów Osobowych przy ul. Jagiellońskiej 88 znów może przyciągnąć fanów motoryzacji. To dlatego, że w drugim kwartale 2024 r. w budynku lakierni FSO zostanie uruchomiona wystawa samochodów zabytkowych. Deweloper obiecuje, że na ekspozycji znajdą się nie tylko ikony, takie jak Warszawa, Syrena, Polonez czy Fiat 125p.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.