Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"
Wiadomości

FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?
Aktualności

Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy rozpoznasz samochody z epoki PRL po detalach?
Aktualności

Czy rozpoznasz samochody z epoki PRL po detalach?

Auta z PRL przez niektórych uważane są za kultowe konstrukcje. Wielu osobom tak się opatrzyły przez lata, że są w stanie rozpoznać je po zaledwie drobnym fragmencie. Jeśli chcesz się przekonać, czy należysz do grona znawców "klasycznych" samochodów ze słusznie minionej epoki, to w tym quizie możesz sprawdzić swoją wiedzę i wprawne oko.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Tak wygląda nowy Maluch. Jeszcze większe wrażenie robi Polonez. Jest tylko jeden problem
Aktualności

Tak wygląda nowy Maluch. Jeszcze większe wrażenie robi Polonez. Jest tylko jeden problem

Jedni wspominają motoryzację z okresu PRL-u z sentymentem, inni o jej wytworach woleliby zapomnieć. Nadal jednak wywołuje ona emocje i budzi żywiołowe dyskusje w naszym kraju. Kto z nas nie chciałby, żeby powstał nowy Polonez czy Syrena? Wiele razy już próbowano, jednak zawsze kończyło się jak zwykle...

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?
Aktualności

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez
Aktualności

Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez

Podczas gdy w latach 80. kierowcy w Europie Zachodniej, USA i Japonii cieszyli się samochodami wyposażonymi w poduszki powietrzne, komputery pokładowe, a nawet pierwsze systemy nawigacji, w PRL luksusem był prosty samochód bazujący na technologii sprzed trzech dekad. Na wymarzone auto czekało się latami, a efekty ówczesnej motoryzacji często pozostawiały wiele do życzenia. Socjalistyczna Polska zaliczyła w tej dziedzinie kilka spektakularnych porażek – oto sześć najbardziej dotkliwych przykładów.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To już przesada. Samochody z PRL pokonały prawie wszystkich. Dasz radę? Wątpimy
Aktualności

To już przesada. Samochody z PRL pokonały prawie wszystkich. Dasz radę? Wątpimy

Jak dobrze znasz samochody PRL? Polonezy, Polskie Fiaty, Warszawy, Syreny? O tym się dowiesz z naszego quizu. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie bowiem wymagało eksperckiej wiedzy. To jeden z najtrudniejszych quizów w historii.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Te polskie samochody mogły podbić świat. Niespełnione prototypy z FSO
Oldtimer

Te polskie samochody mogły podbić świat. Niespełnione prototypy z FSO

Wzięło nas dzisiaj na wspominki. Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu od początku działalności, czyli od 1951 roku, starała się unowocześnić wytwarzane pojazdy, zdając sobie sprawę z mało nowoczesnych konstrukcji. Dotyczyło to Warszawy produkowanej od listopada 1951 r., Syreny, a później Fiata 125p i Poloneza. W biurach projektowych powstawały bardzo ciekawe prototypy. Przykłady? Warszawa-M20U, opracowana przez włoską firmę Warszawa Ghia i własna propozycja – Warszawa 210.

Polska motoryzacja po PRL. W tym quizie 6/12 to już coś
Aktualności

Polska motoryzacja po PRL. W tym quizie 6/12 to już coś

Czas na quiz dużego kalibru. Wraz z PRL nie skończyła się motoryzacja w Polsce, raczej zaczęła się dla niej nowa epoka, która trwa do dziś. Jak dobrze ją znasz? To będzie wyjątkowo trudnych 12 pytań, jesteśmy bardzo ciekawi, czy komuś uda się zbliżyć do maksymalnej oceny. Wydaje się, że połowa punktów to już porządny wynik.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Bardzo trudny quiz o autach PRL. Chylimy czoła już przy wyniku 5/11
Aktualności

Bardzo trudny quiz o autach PRL. Chylimy czoła już przy wyniku 5/11

W tym quizie niesamowicie trudno będzie odróżnić prawdę od mitu. Nie licz na tak proste pytania, jak "czy Polski Fiat 126p powstawał na licencji Fiata?". Przed tobą 11 zagadek, a jeśli odpowiesz poprawnie chociaż na pięć z nich, to możesz się uważać za eksperta od motoryzacji PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Takie kwoty rekompensat za książeczki PKO już tylko przez miesiąc
Aktualności

Takie kwoty rekompensat za książeczki PKO już tylko przez miesiąc

Ustaliliśmy, że do końca roku obowiązują nowe, jeszcze większe niż dotychczas stawki rekompensat za stare książeczki przedpłat. Kto znajdzie taką w swoim domu, może liczyć na co najmniej 19 tys. zł, a w bardziej optymistycznym przypadku nawet 27 tys. zł. Zegar jednak tyka - obecne stawki zostaną zmienione w styczniu 2025 r.

Dokładnie 57 lat temu ruszyła w FSO produkcja Dużego Fiata. Tego o nim nie wiedzieliście
Aktualności

Dokładnie 57 lat temu ruszyła w FSO produkcja Dużego Fiata. Tego o nim nie wiedzieliście

Polski Fiat 125p zaczynał swoją historię jako narodowa duma, powiew nowoczesności i Zachodu w smętnym PRL-u, później stał się jednym z symboli upadku komunistycznej gospodarki, a w latach 90. był jednym z najtańszych aut, jakie można było w Polsce kupić. Dziś to ceniony i poszukiwany klasyk ze sporym gronem miłośników. Jak do tego doszło, że w komunistycznym kraju udało się uruchomić licencyjną produkcję zachodniego auta i dlaczego trwała ona tak długo?

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki
Wiadomości

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki

Skoro w PRL nie można było normalnie kupić nowego samochodu, to siłą rzeczy rynek używanych też stał na głowie: do tego stopnia, że ceny zgrzebnych Polskich Fiatów 126p trendowały podobnie jak dziś niektórych kolekcjonerskich Ferrari. Stawki dyktowała giełda — i to bynajmniej nie papierów wartościowych — a podczas negocjacji kupujący musiał się strzec wyspecjalizowanych osobników, których można dziś nazwać "podbijaczami". Na dodatek w niemieckiej prasie zaczęły się pojawiać tajemnicze ogłoszenia składające się z dwóch słów: "suche polski"

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o Polonezie?
Aktualności

Ile wiesz o Polonezie?

Czy pamiętasz, kiedy ruszyła produkcja Poloneza? Wiesz, kiedy ją zakończono? Jaki silnik napędzał tę legendę PRL-u? Czy Polonez naprawdę miał wersje coupe i SUV? Sprawdź się w naszym quizie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek
Aktualności

Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek

Choć produkowanych w PRL-owskich fabrykach modeli samochodów nie było zbyt wiele, to i tak trzeba sporej wiedzy, żeby dobrze wypaść w tym quizie. Przekonajmy się, ile naprawdę wiesz o polskiej motoryzacji. Pytamy o klasyki i zapomniane perełki. Zaczynamy?

Jak dużo wiesz o Warszawie?
Aktualności

Jak dużo wiesz o Warszawie?

Dziś bohaterem naszego quizu jest pierwszy samochód osobowy PRL-u, czyli Warszawa. Sprawdź, ile wiesz o tym klasyku.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Pierwsza Warszawa M-20 z FSO odnaleziona i sprowadzona do Polski. Ma 73 lata
Aktualności

Pierwsza Warszawa M-20 z FSO odnaleziona i sprowadzona do Polski. Ma 73 lata

W Muzeum Motoryzacji w Otrębusach pod Warszawą zaprezentowano pierwszą Warszawę M-20, jaka zjechała z taśm montażowych FSO w dniu otwarcia fabryki, czyli 6 listopada 1951 r. Ten konkretny model był od wielu lat poszukiwany – wcześniej przez fabrykę, a potem przez kolekcjonerów.

Warszawa M-20 nr 000001 odnaleziona. Pierwsze powojenne auto z FSO przetrwało w Finlandii
Aktualności

Warszawa M-20 nr 000001 odnaleziona. Pierwsze powojenne auto z FSO przetrwało w Finlandii

Ta wiadomość jest wielką sensacją nie tylko w światku pasjonatów zabytkowej motoryzacji: odnaleziono i sprowadzono do Polski pierwszy egzemplarz Warszawy M-20, która zjechała z taśmy montażowej warszawskiej FSO 73 lata temu – 6 listopada 1951 r. Właśnie wtedy rozpoczęła działalność fabryka samochodów na Żeraniu.

Czy znasz samochody z czasów PRL?
Aktualności

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy.

Auta z PRL-u wcale nie były fajne. Pamiętasz ich wady i usterki? Ten quiz rozwiązuj z ojcem lub dziadkiem
Aktualności

Auta z PRL-u wcale nie były fajne. Pamiętasz ich wady i usterki? Ten quiz rozwiązuj z ojcem lub dziadkiem

Auta z czasów PRL-u stały się modne i poszukiwane, a duże fiaty, maluchy, Polonezy, Warszawy czy nawet Syreny, kosztują majątek. Czy to znaczy, że są doskonałe? Ależ skąd, po prostu mamy do nich sentyment. Dawniej większość ich użytkowników dałaby wiele, żeby zamienić je na jakiekolwiek auto zachodnie, bo jazda PRL-owskimi "wyrobami samochodopodobnymi" była często pasmem awarii i problemów. Potraficie sobie przypomnieć choćby niektóre z nich?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dawna hala FSO na Żeraniu ponownie ożyła. Odwiedziłem nową wystawę w fabryce
Aktualności

Dawna hala FSO na Żeraniu ponownie ożyła. Odwiedziłem nową wystawę w fabryce

Pamięć o Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu nie zanika. Docelowo na wielkim terenie po niej powstanie miasteczko mieszkaniowe, jednak grupa pasjonatów i deweloper zamierzają wspólnie zadbać o historię tego miejsca, w którym nie produkuje się samochodów już od 13 lat.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?
Aktualności

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.