Sprawdź swoją wiedzę także w naszych innych quizach
Rozpocznij quiz
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: FSO Wars
FSO Wars po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1986 r. Tym samym warszawskiej fabryce udało się wyprzedzić Skodę z modelem Favorit. O ile Skoda rozpoczęła produkcję, to w przypadku Warsa skończyło się tylko na jakże obiecujących prototypach oznaczonych Wars 1.3S. W planach były silniki: 1,1 l, 1,3 l i 1,6 l.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: GAZ 21 Wołga
GAZ 21 Wołga, czyli samochód z ZSRR przede wszystkim dla partyjnych elit. Wykorzystywany przez urzędników wysokiego szczebla (niekiedy także przez taksówkarzy). Pod maską motor 2,5 l o mocy od 65 do 85 KM. Na eksport do krajów zachodnich trafiały zaś Wołgi z silnikami wysokoprężnymi zagranicznych marek.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Syrena Sport
Prawdziwa legenda. Syrena Sport (nadwozie z tworzyw sztucznych) powstała w latach 60. Zbudowano tylko 1 egzemplarz (korzystając m.in. z komponentów stosowanych w Syrenach i Warszawach), który następnie zniszczono (uznano ją za zbyt awangardową w ówczesnej smutnej rzeczywistości PRL). Po latach udało się jednak stworzyć replikę.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Skoda 1101
Skoda 1101 to model, który pojawił się na polskich drogach na przełomie lat 40. i 50. Potocznie nazywana Tudor występowała w różnych wersjach nadwoziowych (sedan, kombi, furgon czy sanitarka). Po raz pierwszy zaprezentowano ją rok po zakończeniu wojny i produkowano przez kilka lat. Pod maską benzynowa jednostka 1,1 l (1089 cm3) o mocy 32 KM.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Wartburg 312
Dzieło z NRD. Wartburg 312 powstał w zakładach w Eisenach, które przed wojną należały do BMW. To auto znakomicie oddaje realia tamtych czasów. Nadwozie pochodzi z poprzednika (311), a rama z zawieszeniem już ze słynnego 353. Z taśm fabryki zjechało łącznie niemal 36 tys. sztuk. Bogatsze wersje De Luxe można poznać po dwubarwnym malowaniu. Zależnie od wersji, do wyboru były silniki o mocy od 37 KM do 45 KM.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Mikrus
Mikrus, czyli dzieło entuzjastów z zakładów WSK w Mielcu i Rzeszowie. Oficjalną premierę święcił 22 lipca 1957 r. Sprzedaż modelu nazwanego MR-300 rozpoczęła się dopiero rok później. Samochód wyceniono na 35 tys. zł (za Warszawę trzeba było wówczas zapłacić 120 tys. zł). Pod maską dwusuwowy silnik 0,3 l o mocy ok. 14,5 KM.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Wartburg 353
Wartburg 353 w turystycznej kombinacji, czyli praktyczne kombi Tourist z NRD. Samochód w wersji eksportowej znany był pod nazwami Knight czy President. Pod maską dwusuwowe 1.0 o mocy 45 KM. W mocniejszych wersjach było o całe 5 KM więcej. Pod charakterystycznym nadwoziem rama, co skutkowało wysoko umieszczonym środkiem ciężkości i niezbyt przyjemnym prowadzeniem (mocne przechylanie w zakrętach).
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Warszawa M20
Warszawa M20. Oto, co produkowaliśmy od 1951 r. zamiast licencyjnego Fiata 1100. Oczywiście na przeszkodzie stanęła wielka polityka (w ZSRR kontakty Polski z zachodnim krajem nie były mile widziane). Licencję otrzymaliśmy za darmo, ale za oprzyrządowanie trzeba było słono płacić. W pierwszym roku powstało zaledwie 75 sztuk. Produkcja na dobre rozkręciła się dopiero w 1954 r. Na zdjęciu egzemplarz z 1953 r. (charakterystyczny grill przetrwał do 1957).
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Moskwicz 408
Moskwicz 408, czyli auto droższe od Warszawy. Wyceniono je na 124 tys. zł w połowie lat 60. Auto sprowadzano do Polski z ZSRR. Pod maską silnik 1,35 l o mocy 50 KM. Napęd na tylne koła. Auto oferowano nie tylko w obozie socjalistycznym. Trafiało także na "zgniły Zachód", gdzie znano je pod nazwami Carat, Elite czy Scaldia.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Beskid
FSM Beskid 106. Oto jeden z projektów, który rozbudził ogromne nadzieje. W projekcie założono, by wykorzystać możliwie jak najwięcej elementów z Fiata 126p. Światło dzienne ujrzał w 1983 r. W powstałych prototypach wykorzystano silniki 0,6 l oraz 0,7 l o mocy odpowiednio 27,6 KM oraz 29,5 KM. Niestety, wraz z rozpoczęciem prac nad wdrożeniem do produkcji Fiata Cinquecento projekt zarzucono.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Syrena 110
Plany były ambitne. Syrena 110 miała bowiem trafić do produkcji w 1968 r. Niestety auto z samonośnym nadwoziem pozostało tylko kolejnym niespełnionym marzeniem. Powstało kilkanaście prototypów 3-drzwiowego hatchbacka. Niektóre z nich wciąż można spotkać.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Dacia 1300
W latach 70. za Dacię 1300 trzeba było zapłacić 170 tys. zł. W tej samej cenie teoretycznie dostępny był Polski Fiat 125p. Oba modele łączyło jedno – dość niska jakość. Dzieliło za to wszystko inne. Dacia 1300 to bowiem licencyjne Renault 12. Pod maską 1,3 l. Zależnie od wersji wykrzesano z silnika od 54 KM do 61 KM.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Skoda 105
Do wyboru trzy wersje Skody 105: S, L i GL. Ta ostatnia to Grand de Luxe, czyli najbogatsza odmiana. Bez względu jednak na wyposażenie, konstrukcja była ta sama – przestarzała. Silnik z tyłu, a bagażnik z przodu. Stąd w warunkach zimowych dociążano przód, by poprawić prowadzenie. Niemniej pod względem jakości Skoda górowała nad socjalistycznymi rywalami.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Fiat 127
W latach 70. montowano w Polsce m.in. Fiata 127p. Były to głównie egzemplarze z niewielką tylną klapą (ale nie liftback). Sprzedawano je za tzw. dewizy, czyli zwykle dolary amerykańskie. Próżno było liczyć na zakup za złotówki. Auto ceniono za dość skromne zużycie paliwa (średnio 5,7 l na 100 km) i niezłe osiągi jak na moc zaledwie 47 KM. Według jednej z legend ostatnie sztuki, jakie zmontowano w FSM, z pozostałych części trafiły do wybranych pracowników, czyli kadry kierowniczej fabryki.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Zastava 1100
Oto kolejne auto, które montowano w FSO. To nic innego jak jugosłowiańska Zastava 1100 (wytwarzana w Kragujevacu), czyli jeden z najbardziej zaawansowanych konstrukcyjnie samochodów w obozie tzw. "demoludów". To nic innego jak kolejny produkt licencyjny Fiata (bazę stanowił model 128). Niestety do obecnych czasów nie dotrwało zbyt wiele egzemplarzy. Prawdziwym wrogiem okazała się korozja.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Łada 1500
Oto jedno z najsłynniejszych aut zza wschodniej granicy. Łada 1500, czyli radziecki WAZ 2103. Wyróżniała się lepszym silnikiem od naszego "dużego Fiata”, który wytrzymywał większe przebiegi i zapewniał lepsze osiągi. Pozycja za kierownicą była powodem do żartów – najlepiej miał kierowca z bardzo długimi rękami i dość krótkimi nogami.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: ZAZ-968A
Przystosowany do paliwa niskiej jakości i niemal niezniszczalny. Oto dzieło Zaporoskiej Fabryki Samochodów – ZAZ-968M, który żartobliwie określano sportową wersją radzieckiego czołgu T-34. Słynął szczególnie ze spalinowego układu ogrzewania wnętrza oraz czterocylindrowego widlastego silnika.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Moskwicz Aleko
Schyłek socjalistycznej gospodarki. Przed upadkiem ZSRR Moskwicz opracował nowoczesny przednionapędowy model 2141, sprzedawany także pod nazwą Aleko. W Polsce chętnie porównywany do Poloneza. Pierwowzorem była Simca 1307. Pod maską radzieckie silniki 1,6 l, 1,7 l oraz 1,8 l. Na eksport trafiały zaś wersję z motorem zapożyczonym od Forda (diesel 1,7 l).
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Zaz Tavria
Samochód trafił do produkcji już pod koniec czasów ZSRR, choć prace nad nim trwały już od lat 70. Pod maską benzynowy silnik o mocy 51 KM. Konstrukcję udało się nawet z czasem zmodernizować, za czasów Daewoo oferując pod nazwą Tavria Nova. Powstały także wersje kombi, liftback czy pickup. Najczęściej jednak spotykano na drogach wersję 3-drzwiową. Według rosyjskich źródeł inspiracją dla konstruktorów modelu był Ford Fiesta.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Łada Samara
Przełomowy model w historii Łady. Zyskał bowiem przedni napęd i bardzo nowoczesną karoserię w porównaniu ze starszymi konstrukcjami. Na eksport trafiał jako Łada Samara. Na wschodzie model oferowano jako VAZ Sputnik. Nie zabrakło specjalnych edycji jak np. fińska Baltic, francuskich odmian z silnikiem diesla czy milicyjnych z motorem Wankla.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Trabant P50
Oto pierwszy "satelita", czyli Trabant P50. W Polsce kojarzony przede wszystkim z nowocześniejszym i młodszym modelem 601 nazywanym m.in. "zemstą Honeckera". Już w pierwszym modelu nie żałowano tworzywa sztucznego. Pożałowano za to na silniku. Początkowo oferowano jedynie wersję o mocy 18 KM. Z czasem moc zwiększono do 23 KM (Trabant 600). Swoją historię Trabant zakończył na sporej modernizacji, w której zyskał silnik od Volkswagena Polo.
Co to za model?
Poprawna odpowiedź: Skoda Favorit
Oto ostatni model opracowany przez Skodę w socjalistycznych czasach. Prace rozpoczęto bowiem na początku lat 80. Stworzono dwie wersje – hatchback Favorit oraz kombi Forman. Z czasem pod rządami Volkswagena auta modernizowano, tworząc tym samym kolejne nowości z rodziny Skoda Felicia. Pierwotnie pod maską można było znaleźć tylko jeden silnik, czyli benzynowy 1,3 l o mocy od 54 KM do 68 KM.