- Wielkim wygranym ostatnich 20 lat jest Dacia
- W tegorocznym Top 10 znalazły się zaledwie trzy modele z czołowej dziesiątki w 2005 r.
- VW ma aż trzy razy więcej aut w Top 10 niż 20 lat temu. Co z tego, skoro zainteresowanie Golfem jest ponad 2,5 raza mniejsze
Jest źle. Bo jak inaczej określić następującą sytuację na rynku nowych samochodów w Europie? W pierwszej połowie 2005 r. auto klasy średniej prestiżowej marki odnotowało więcej pierwszych rejestracji niż miejski pojazd budżetowej marki w tym samym okresie 2025 r. Przy czym ten miejski budżetowy pojazd w 2025 r. został numerem 1, a prestiżowe auto w tym rankingu 20 lat temu zajęło "dopiero" 10. miejsce!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWbrew pozorom Top 10 najpopularniejszych nowych samochodów w Europie zmienił się nie do poznania. Oto osiem największych sensacji.
Przeczytaj także: Najpierw euforia i sukces, potem nagły upadek i finał w Ukrainie. 30 lat temu FSO związała się z Daewoo
Jak się zmieniły gusta motoryzacyjne?
Przez wiele, wiele lat lider był tylko jeden. VW Golf praktycznie rok w rok okazywał się najchętniej kupowanym nowym autem w Europie. Ta jedna z niewielu stałych w motoryzacji Starego Kontynentu niedawno się jednak zmieniła.
Przeczytaj także: Czy Unia powinna upomnieć Mazdę? Sprawdziłem, ile paliwa zużywa SUV z największym dieslem na rynku
Analityk Felipe Munoz z Car Industry Analysis zestawił pierwsze dziesiątki najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych w Europie w pięciu pierwszych półroczach: 2005, 2010, 2015, 2020 i 2025 r. Wyłowiłem z nich osiem sensacji:
- Lidera z 2005 r. 20 lat później w ogóle nie ma w Top 10 — podobnie jak auta, które w 2005 r. było numerem 3 w Europie;
- W Top 10 za pierwszą połowę 2025 r. uchowały się zaledwie trzy modele z Top 10 sprzed 20 lat: to Renault Clio (wówczas 2., obecnie 5. generacji), VW Golf (wtedy V, dziś VIII) oraz miejski Peugeot (wówczas 206, teraz 208);
- W 2005 r. 1. i 2. miejsce zajęły modele niemieckich marek. W 2025 r. dwie czołowe lokaty należą do produktów tego samego francuskiego koncernu;
- W 2025 r. w Top 10 znalazły się aż dwie Dacie — tymczasem w czołowych dziesiątkach za pierwsze półrocza 2005, 2010, 2015 i 2020 r. nie ma ani jednego modelu tej marki;
- W 2005 r. VW miał tylko jedno auto w Top 10, w 2025 r. — już trzy. Co z tego, skoro Golf nie jest już numerem 1, przez 20 lat zainteresowanie nim spadło przeszło 2,5-krotnie, a popyt na Golfa w 2005 r. był jedynie o 41,5 tys. sztuk niższy niż na wszystkie VW z Top 10 razem wzięte w pierwszej połowie 2025 r.
- W pierwszym półroczu 2005 r. i 2010 r. w europejskim Top 10 nie było ani jednego SUV-a. W 2025 r. zajęły one aż połowę miejsc czołowej dziesiątki
- W 2005 r. w Top 10 znalazł się jeden model klasy średniej, i to do tego premium, w 2020 r. i 2025 r. nie ma już żadnego auta tego segmentu — nawet marki popularnej. I wreszcie...
- W pierwszej połowie 2005 r. samochód klasy średniej prestiżowej marki odnotował więcej pierwszych rejestracji niż miejskie auto budżetowej marki w tym samym okresie 2025 r. Przy czym to miejskie budżetowe auto było w 2025 r. numerem 1 w Europie, a prestiżowy samochód w tym rankingu 20 lat temu zajął "dopiero" 10. miejsce!
Spójrzmy zatem, jak wyglądają zestawienia za pierwsze połowy 2005, 2010, 2015, 2020 i 2025 r.
Jakie były najpopularniejsze nowe auta w Europie w I poł. 2005, 2010, 2015 i 2020 r.?
Z danych opublikowanych przez Felipe Munoza z Car Industry Analysis wynika, że pierwsza dziesiątka najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych w Europie w okresie styczeń-czerwiec 2005 r. wyglądała następująco:
- Opel Astra: 275,8 tys. sztuk
- VW Golf: 266,3 tys. sztuk
- Ford Focus: 247,9 tys. sztuk
- Peugeot 206: 241,5 tys. sztuk
- Peugeot 307: 210,1 tys. sztuk
- Renault Megane: 202,9 tys. sztuk
- Ford Fiesta: 180,6 tys. sztuk
- Renault Clio: 171,1 tys. sztuk
- Opel Corsa: 165 tys. sztuk
- Audi A4: 145,4 tys. sztuk
VW Golf przegrał nieznacznie, ale później już nie oddał nikomu pierwszej pozycji. Tak wyglądało Top 3 w pierwszej połowie 2010 r.:
- VW Golf: 274,5 tys. sztuk
- Ford Fiesta: 240,3 tys. sztuk
- Renault Clio: 195 tys. sztuk
A tak w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r.:
- VW Golf: 274,9 tys. sztuk
- Ford Fiesta: 174 tys. sztuk
- Renault Clio: 166 tys. sztuk
Podium w pierwszej połowie 2020 r. w Europie wyglądało z kolei tak:
- VW Golf: 119,2 tys. sztuk
- Renault Clio: 118,5 tys. sztuk
- Peugeot 208: 84,7 tys. sztuk
A jak było w 2025 r.? Proszę się mocno trzymać.
Przeczytaj także: Te auta są hitami nr 1 w największej liczbie państw. Top zdominowały marki, które Polacy kochają
Jakie są najpopularniejsze nowe auta w Europie w I poł. 2025 r.?
Oto Top 10 najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych w Europie w pierwszym półroczu 2025 r.:
- Dacia Sandero: 128,8 tys. sztuk
- Renault Clio: 122,5 tys. sztuk
- Peugeot 208: 109,1 tys. sztuk
- VW T-Roc: 106,1 tys. sztuk
- VW Golf 104,2 tys. sztuk
- VW Tiguan: 97,5 tys. sztuk
- Dacia Duster: 97,2 tys. sztuk
- Peugeot 2008: 96,4 tys. sztuk
- Citroen C3: 95,9 tys. sztuk
- Toyota Yaris Cross: 95,5 tys. sztuk