Auto Świat Testy Sprawdziłem, ile paliwa zużywa SUV z największym dieslem na rynku. Mazda CX-60 dostarczyła mi sporo emocji

Sprawdziłem, ile paliwa zużywa SUV z największym dieslem na rynku. Mazda CX-60 dostarczyła mi sporo emocji

Jakby nie patrzeć, Mazda CX-60 nie jest małym SUV-em: ma 474,5 cm długości, 189 cm szerokości i 168,8 cm wysokości. Na dodatek do jej gamy trafiła wersja z największym silnikiem Diesla na polskim rynku: 3,3-litrowym i 6-cylindrowym. 254-konne auto waży blisko dwie tony i ma 4x4. To ile musi zużywać paliwa? Czy Unia Europejska powinna już szykować pisemne upomnienie? Sprawdziłem to w trzech najczęściej występujących na co dzień sytuacjach.

Mazda CX-60
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Mazda CX-60
  • Mazda CX-60 z 3,3-litrowym dieslem ma tylko 58-litrowy zbiornik paliwa. Czy to nie za mało?
  • Aby się przekonać, ile paliwa zużywa ten japoński SUV, pokonałem m.in. 94 km drogą ekspresową i przez 45 minut jeździłem po centrum miasta w godzinach szczytu
  • Auto było użyczone przez importera, a po teście zostało zwrócone

Mamy 2025 r., coraz ostrzejsze normy emisji, powszechne przestawianie motoryzacji na elektromobilność i przymusowy odwrót od dużych silników spalinowych. W takim razie co tu robi Mazda CX-60 z 3,3-litrowym dieslem? A może ten SUV jak najbardziej jest na miejscu, bo paradoksalnie zużywa naprawdę niewiele paliwa?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Polska rajem luksusowych aut. Nowe Ferrari rejestruje się u nas średnio co cztery dni, choć kosztuje minimum 1,28 mln zł

Jakie auto ma największego diesla na rynku?

Mazda CX-60
Mazda CX-60Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Mazda CX-60 jest dostępna w Polsce m.in. w wersji z silnikiem Diesla. Ta 3,3-litrowa 6-cylindrowa rzędowa jednostka występuje w dwóch wariantach mocy: 200 i 254 KM. Drugi z nich ma 4x4 i przy 1500 obr./min rozwija maksymalne 550 Nm. To największy silnik Diesla wśród aut osobowych dostępnych teraz w Polsce.

Przeczytaj także: Sprawdziłem, czy Peugeot 508 PSE dorównuje BMW jakością i wyrafinowaniem. I czy z 360 KM to w ogóle materiał na oszczędne auto

I pewnie pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to "ile to musi zużywać paliwa?". Czy taka potężna — jak na 2025 r. — jednostka dzięki swojej dieslowskiej naturze okaże się jednak nadspodziewanie oszczędna? A może nawet dieslowska natura nie pomoże, jeśli ma się całe 3283 cm sześc., a wyposażony w nią SUV waży 1874 kg?

No i czy jego 58-litrowy zbiornik paliwa to przy takiej pojemności nie za mało? Czy przez niego zasięg Mazdy CX-60 nie będzie przypadkiem przypominał zasięgu samochodów elektrycznych?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, ruszyłem w trzy zupełnie różne trasy.

Ile paliwa zużywa Mazda CX-60 z dieslem 3.3?

Mazda CX-60
Mazda CX-60Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Mazdę CX-60 wystawiłem na dwa ekstrema i coś pomiędzy. Japoński SUV przeszedł ze mną trzy próby zużycia paliwa:

  1. blisko 100 km jazdy drogą ekspresową;
  2. 45 minut jazdy po centrum miasta w popołudniowych godzinach szczytu;
  3. 25 km jazdy po Południowej Obwodnicy Warszawy i drodze wojewódzkiej (też w godzinach szczytu)

Mając do wyboru trzy tryby jazdy (Normal, Sport i Off-Road), za każdym razem decydowałem się na pierwszy z nich.

Przeczytaj także: Koniec się zbliża. Ford Focus na pożegnanie ma niższe ceny. Ta wersja jest najlepsza

Zacząłem od próby nr 3 — w czwartkowym popołudniowym szczycie komunikacyjnym. 25 km dość tłoczną Południową Obwodnicą Warszawy i równie mocno uczęszczaną drogą wojewódzką skończyło się wynikiem... 3,1 l/100 km.

3,3 l, 254 KM, 4x4, 474,5 cm, 1874 kg i 3,1 l/100 km? Rewelacja! To co w takim razie będzie na drodze ekspresowej?

Najpierw jednak zatankowałem 58-litrowy zbiornik do pełna. I nie byłem zachwycony.

Jaki jest zasięg Mazdy CX-60 z dieslem?

Mazda CX-60
Mazda CX-60Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Tylko tyle? Wprawdzie po wypełnieniu zbiornika komputer nie wyświetlił mi 400 km zasięgu, ale po cichu spodziewałem się czegoś więcej niż 730 km. A potem się zaczęło.

Przeczytaj także: Dla tych marek aut to było wyjątkowo ciężkie półrocze. Największy przegrany miał to "zaplanowane", jednemu ze zwycięzców pomógł SUV z Polski

Z pełnym zbiornikiem wyruszyłem Mazdą CX-60 w 198-kilometrową trasę, której 94 km biegły drogą ekspresową S8. Zanim jednak do niej dotarłem, trochę jechałem inną ekspresówką, trochę autostradą i trochę drogą krajową. Już po pokonaniu 61 km zasięg wzrósł o 70 km, do 800 km. Komputer po prostu zaczął go przekalkulowywać, uwzględniając malejące zużycie paliwa.

Mazda CX-60
Mazda CX-60Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Po 90 km jazdy pojawiło się już 820 km zasięgu. Na "mecie" wyświetliło 840 km. Tak jest: pomimo pokonania 198 km zasięg wzrósł o całe 110 km. Z kolei 94 km nieprzerwanej jazdy drogą ekspresową S8 w sobotnie popołudnie zakończyło się średnią 4,4 l/100 km. Znakomicie!

No to zostało jeszcze miasto.

Poniedziałkowe godziny popołudniowego szczytu w mieście nie są sprzymierzeńcem oszczędnej jazdy. O natężeniu ruchu świadczy dystans, jaki udało mi się pokonać przez 45 minut: całe 16 km. Mimo to duża Mazda z wielkim dieslem znów nie zawiodła. Średnie zużycia paliwa wyniosło tylko 6,6 l/100 km. Jak widać, największy diesel na polskim rynku potrafi być bardzo ekonomiczny.

Japoński SUV istotnie dał mi sporo emocji — ale wyłącznie pozytywnych. Unia Europejska nie ma po co pisać upomnienia.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji