Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Moskwicz

Moskwicz

Moskwicz

Moskwicz to rosyjska (a kiedyś radziecka) marka samochodów osobowych. Zakłady wywodzą się z powstałych w 1930 roku Moskowskij Awtosborocznyj Zawod No. 1 im. KIM (Moskiewskie Zakłady Montażu Samochodów nr 1 im. Komunistycznej Międzynarodówki Młodzieży), które początkowo były filia zakładów GAZ. Do 1939 roku zakłady produkowały modele Forda A i AA, oraz odpowiadające im GAZ-y. Wtedy też, zakłady zostały przemianowane na Moskowskij Awtomobilnyj Zawod im. KIM i przed wojną wyprodukowano jedynie mała serię modelu 10 ze względu na nieprzychylne zdanie Stalina. W 1944 roku postanowiono wznowić produkcję aut w Moskwie i rok później powstała MZMA (Moskiewskie Zakłady Samochodów Małolitrażowych). 2 lata później powstał model 400-420 który był kopią przedwojennego Opla Kadetta.

W 1965 roku Moskwicz skonstruował ośmiocylindrowy silnik o pojemności 1500 cm³ i mocy 200 KM, który osiągał obroty rzędu 10 500 obr/min. Zamontowano go w modelu G5 stworzonego, by zaspokoić radzieckie ambicje w F1. Zastosowano w nim po raz pierwszy hamulce tarczowe na wszystkich kołach, a nadwozie wykonano z włókna szklanego. Niestety, zbyt małe dofinansowanie ze strony rządu ZSRR spowodowało zatrzymanie prac.

W 1992 roku przedsiębiorstwo przybrało nazwę Moskwicz. Przestarzała konstrukcja samochodów i brak nowych modeli spowodowały powolny upadek firmy. W lutym 1996 zatrzymano produkcję na rok, a po 10 latach ogłoszono bankructwo zakładów.

Jakiś czas później, część powierzchni produkcyjnych Mokswicza została wydzierżawiona przedsiębiorstwu OAO Avtoframos, które uruchomiło w hali starej fabryki montownię samochodów Renault, gdzie produkowano Dacię Logan.

Moskwicz - modele

Ikona samochodu

Moskwicz Aleko

Moskwicz - powiązane artykuły

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!

Nowy Moskwicz już w produkcji, a Izera wciąż w planach...

Nowy Moskwicz już w produkcji, a Izera wciąż w planach...

Moskwicz przetrwał ZSRR, ale nie poradził sobie na wolnym rynku. Upadek firmy w 2001 r. wykorzystali m.in. Chińczycy, którzy odkupili maszyny z dawnej fabryki. Po latach wracają, by ożywić już niemal zapomnianą markę. W rekordowym tempie sześciu miesięcy wybrano projekty aut i przygotowano dawną fabrykę Renault do montażu nowego Moskwicza. Pierwsze egzemplarze już zjechały z linii montażowej.

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

W czasach PRL-u Trabanty, Wartburgi, Skody, Dacie i Wołgi były powszechnych widokiem. Czy rozpoznasz je po jednym ujęciu? Przekonaj się!

Wiemy, co będzie produkowane w zakładach przejętych przez Rosję od Renault

Wiemy, co będzie produkowane w zakładach przejętych przez Rosję od Renault

Reaktywacja Moskwicza przebiega w Rosji w rekordowym tempie. W przejętych od Renault nowoczesnych zakładach pokazano projekty nowych samochodów, których montaż rozpocznie się w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Do końca roku Moskwicz planuje wytworzyć 600 egzemplarzy. Nietrudno zgadnąć, kto został technologicznym partnerem Rosjan.

Moskwicz 403 - prymitywny i źle zmontowany. Ale miał też zalety

Moskwicz 403 - prymitywny i źle zmontowany. Ale miał też zalety

Prymitywna konstrukcja i jakość wykonania są dzisiaj tematem żartów, ale ponad pół wieku temu na parszywych drogach Związku Radzieckiego – kraju, w którym zimy nie rozpieszczały kierowców – były strzałem w dziesiątkę.

Moskwicz może powrócić. Co to za auta i jak ich sukcesy zmieniły się w porażkę?

Moskwicz może powrócić. Co to za auta i jak ich sukcesy zmieniły się w porażkę?

Był pierwszym samochodem dla ludu w historii ZSRR. Z czasem został też eksportowym hitem, ale lata 90. nie były mu już tak przychylne. Przypominamy dzieje Moskwicza, który po przeszło dwóch dekadach może wrócić na rynek.

Dacia Logan i Duster jako nowe Łady, a może Moskwicze? Nawet rosyjskie media wątpią

Dacia Logan i Duster jako nowe Łady, a może Moskwicze? Nawet rosyjskie media wątpią

Rosja przekonuje, że mimo zachodnich sankcji powróci na rynek z nowoczesnymi autami. Stąd niebywale ambitne plany nie tylko wobec przejętych zakładów Renault w Moskwie, ale także Łady i jej nowych modeli. Po lakonicznym komunikacie Grupy Renault Rosjanie zdradzili kolejne szczegóły porozumienia z koncernem z Francji.

Moskwicz Aleko 2141 1.5 – z archiwum Auto Świata

Moskwicz Aleko 2141 1.5 – z archiwum Auto Świata

Samochody produkcji radzieckiej były w Polsce w latach 90. dość popularne. Powody? Te same, co w przypadku Dużego Fiata czy Poloneza: prosta konstrukcja, tania eksploatacja, łatwość naprawy, dość duża wytrzymałość na złej jakości drogach. Moskwicz 2141 nie był u nas tak popularny, jak Łada, Samara, terenowa Niva czy Tavria, pojawiał się jednak na giełdach sprowadzany indywidualnie – wersje eksportowe miały nazwę Aleko.

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Dla jednych obiekty żartów, dla innych piękne samochody. Jedno jest natomiast pewne – samochody z czasów PRL-u produkowane w krajach socjalistycznych zawsze były pożądanym obiektem. To nic, że awaryjne i topornie wykonane – ważne, że w ogóle były. Dziś znowu są cenione, ale już jako klasyki. A czy są ładne? To oczywiście rzecz gustu.

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie… Szukamy zmodyfikowanego Moskwicza 412

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie… Szukamy zmodyfikowanego Moskwicza 412

Szukamy zmodyfikowanego Moskwicza 412, którego w latach 70. stworzył Józef Nazaruk – dwukrotny Mistrz Polski Strefy Centralnej w rajdach samochodowych.

Renault reaktywuje Moskwicza

Renault reaktywuje Moskwicza

Renault zamierza wskrzesić słynną rosyjską markę samochodową – Moskwicz.

MotoClassic 2015: klasyki w zamku Topacz (galeria)

MotoClassic 2015: klasyki w zamku Topacz (galeria)

Piąta edycja MotoClassic Wrocław zgromadziła ok. 250 klasycznych pojazdów. Zamek Topacz pod Wrocławiem już od 5 lat jest miejscem spotkań miłośników klasycznych pojazdów. Odbywa się tam impreza pod nazwą MotoClassic Wrocław.

Benzyniakom też nie brak zalet. Niezawodne 2-litrówki z lat 90. XX w.

Benzyniakom też nie brak zalet. Niezawodne 2-litrówki z lat 90. XX w.

Proste dwulitrówki sprzed lat są dopracowane, dzięki czemu nawet dziś stanowią ciekawą propozycję. Wielu kierowców, gdy myśli o oszczędzaniu, bierze pod uwagę tylko koszty zakupu paliwa. Wtedy na myśl w pierwszej kolejności przychodzą silniki wysokoprężne. To prawda, że nawet stare, proste ropniaki zapewnią mniejsze wydatki pod dystrybutorem niż nowoczesne benzyniaki. Tyle że znalezienie diesla z lat 90. XX wieku w świetnej kondycji jest znacznie trudniejsze niż w przypadku benzyniaka.

Czy pamiętacie Zaporożca?

Czy pamiętacie Zaporożca?

To był wyjątkowy samochód, który w byłym Związku Radzieckim pełnił rolę samochodu dla rodziny. Oczywiście, nie dla każdego. To partia wskazywała kto mógł być jego odbiorcą. Przecież samochody były towarem deficytowym dla prywatnych kierowców. Obecnie gdziekolwiek pojawi się Zaporożec, natychmiast kradnie całe show konkurentom. Na 13-calowych kółkach spoczywa całkiem pokaźna karoseria, a widoczne z tyłu skrzela zdradzają, gdzie bije serce tego samochodu.

Amerykańskie krążowniki i Peugeot za 260 tys.

Amerykańskie krążowniki i Peugeot za 260 tys.

Czy wiecie, że jest taki kraj na świecie, w którym na ulicach można spotkać ponad 60 tys. starych amerykańskich samochodów. To prawdziwe żywe muzeum oldtimerów. Najstarsze auta pochodzą nawet z lat trzydziestych.

Motosentyment - historie Waszych samochodów

Motosentyment - historie Waszych samochodów

Pamiętasz pierwszego Malucha, którym woził cię tata? Golfa którego kupił sobie sąsiad za pieniądze zarobione na saksach w Niemczech? Dodge'a Vipera, widzianego na wczasach w Juracie w 1994 r.? Doskonale! Chcemy poznać te historie!

Bułgaria inwestuje w motoryzację

Bułgaria inwestuje w motoryzację

Ten kraj nigdy nie należał do potentatów w produkcji samochodów. Jednak w przeszłości z mniejszym lub większym powodzeniem produkowano tu samochody kilku marek, z których największa furorę robiły radzieckie Moskwicze.

Samochody z demoludów

Samochody z demoludów

Samochody z krajów socjalistycznych - kiedyś pożądane i trudne do zdobycia, dziś zapomniane, często wyśmiewane, budzą zainteresowanie tylko kolekcjonerów. Jak wyglądały, jakie miały osiągi? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w książce inżyniera Zdzisława Podbielskiego „Samochody osobowe krajów socjalistycznych".

Opel ma 150 lat – najważniejsze modele

Opel ma 150 lat – najważniejsze modele

Historia jednego z największych eueopejskich producentów samochodów rozpoczęła się w Rüsselsheim w 1862 roku. Dzisiaj Opel ma zakłady w sześciu krajach i zatrudnia 40 tys. pracowników

Automobile zjechały do Bielska - Białej

Automobile zjechały do Bielska - Białej

„Panie Boże dzięki ci za wymyślenie samochodu” - takimi słowy jeden z właścicieli zgromadzonych automobili wydobył kwintesencję swojej pasji.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test