Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Klasyki

Klasyki

Od aut z XIX w. przez jedyne w Polsce zabytkowe Bugatti po najnowsze Lamborghini: kilkaset klasyków na Zamku Topacz
Youngtimer

Od aut z XIX w. przez jedyne w Polsce zabytkowe Bugatti po najnowsze Lamborghini: kilkaset klasyków na Zamku Topacz

Mercedes 770 trafił w ręce komunistów. No i się zaczęło
Oldtimer

Mercedes 770 trafił w ręce komunistów. No i się zaczęło

Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin
Youngtimer

Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin

Polonezy służyły najpierw w milicji, później policji, w sumie ponad 30 lat. Przeżyły nie tylko zmianę nazwy formacji, ale także zmianę ustrojową państwa. Sam zmieniał się jednak niewiele. O ile na początku swojej kariery policyjne Polonezy mogły robić wrażenie na przestępcach, o tyle w czasach tzw. Pruszkowa i Wołomina były już obiektem żartów.

Robimy przegląd paragonów. Ile paliwa tak naprawdę zużywają klasyczne auta?
Oldtimer

Robimy przegląd paragonów. Ile paliwa tak naprawdę zużywają klasyczne auta?

Czy Mercedes W126 naprawdę zużywa tyle paliwa, ile kilka nowych egzemplarzy S-klasy? A co z 7.5-litrowymi silnikami V8 w amerykańskich klasykach - czy wymagają od swoich właścicieli posiadania prywatnej cysterny? Skonfrontowaliśmy obiegowe opinie z rzeczywistością. Sprawdziliśmy, ile kosztuje wizyta na stacji benzynowej, gdy jest się właścicielem young- i oldtimera.

Porsche 911 RS 2.7 -RS, czyli Rennsport
Oldtimer

Porsche 911 RS 2.7 -RS, czyli Rennsport

Mniej wody, więcej kofeiny – najprostszy sposób na budzące mózg ristretto. W 1972 roku Porsche stworzyło skoncentrowaną wersję Porsche 911. Dziś zadajemy pytanie: czy ta ożywiająca formuła działa także po 50 latach?

Historia polskiej motoryzacji - pojazdy i silniki z Mielca
Oldtimer

Historia polskiej motoryzacji - pojazdy i silniki z Mielca

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) w Mielcu specjalizowała się w produkcji samolotów, a jej tradycje w tej branży sięgały czasów przed II wojną światową.

Dyane - propozycja dla Polski
Oldtimer

Dyane - propozycja dla Polski

Niewiele zabrakło, a zamiast Polskiego Fiata 126p byłby produkowany Citroën Dyane 6p, gdzie ostatnia litera – tak jak w licencyjnych Fiatach – oznaczałaby: "polski".

Mercedes 500 SE kontra Lexus LS 400, czyli Japonia kontra Niemcy
Youngtimer

Mercedes 500 SE kontra Lexus LS 400, czyli Japonia kontra Niemcy

Wizerunek marki premium nie bierze się z tego, że pewnego pięknego dnia prezes firmy ogłasza: od dziś będziemy premium! Na to potrzeba lat wytężonej pracy. Mercedes z pewnością jest marką premium. A Lexus?

Dalecy krewni, czyli porównanie Citroënów Visa i Axel
Youngtimer

Dalecy krewni, czyli porównanie Citroënów Visa i Axel

Na początku lat 70. Citroën zaprojektował małe auto, które miało uzupełnić gamę o nowocześniejszy od 2 CV samochód. Po przejęciu firmy przez Peugeota do produkcji trafiła jednak bazująca na 104 Visa. Pierwotny projekt zadebiutował znacznie później – jako tani model o nazwie Axel. W Polsce konstrukcja ta była lepiej znana jako rumuński Oltcit Club.

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy,  jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?
Youngtimer

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy, jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?

Polonez to duże i wygodne auto, tyle że określenie "dynamiczny" jakoś do niego nie pasuje. Pozory mogą jednak czasem mylić. Oto historia polonezów, jakiej nie znacie.

Jedyny taki Mercedes. Mówiono o nim "Baby Benz", a do jego powstania doprowadziły gospodynie domowe
Youngtimer

Jedyny taki Mercedes. Mówiono o nim "Baby Benz", a do jego powstania doprowadziły gospodynie domowe

Początkowo zarząd Mercedesa nie mógł się oswoić z myślą, że w ofercie pojawiłoby się "takie auto". Jednak szybko okazało się, że Mercedes 190 przeniósł firmę w inny wymiar i na zapoczątkował nową linię stylistyczną luksusowej marki.

Porsche 959 – supersamochód, który wyprzedził swoją epokę
Oldtimer

Porsche 959 – supersamochód, który wyprzedził swoją epokę

Kiedy model 959 pojawił się na rynku, zaszokował wszystkich, nawet wytrawnych znawców sportowych samochodów. Porsche 959 było najszybszym i najdroższym autem produkowanym seryjnie. Inżynierowie z Zuffenhausen z silnika 2,8 litra uzyskali moc 450 KM, co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną 317 km/h i przyspieszenie do "setki" poniżej 4 sekund! Oto historia auta, które pod koniec lat 80. wyprzedziło swoją epokę, a dziś jest poszukiwanym klasykiem, wartym ponad milion euro.

Ford Mustang Mach 1 kontra Dodge Challenger R/T Convertible - klasyki z Ameryki
Oldtimer

Ford Mustang Mach 1 kontra Dodge Challenger R/T Convertible - klasyki z Ameryki

Challenger Chryslera załatwiłby Forda Mustanga, gdyby tylko zadebiutował nieco wcześniej. Niestety, gdy się pojawił, era mocnych aut właśnie się kończyła.

Dlaczego 30 lat temu z elektryków nic nie wyszło? Czy teraz będzie podobnie?
Klasyki

Dlaczego 30 lat temu z elektryków nic nie wyszło? Czy teraz będzie podobnie?

Motywem przewodnim międzynarodowego salonu samochodowego (IAA) we Frankfurcie w 1991 r. była ochrona środowiska – na stanowiskach większości liczących się firm pojawiły się ekologiczne auta. Pytanie tylko dlaczego ta zielona fala tak szybko się skończyła, nie pozostawiając za sobą konkretnych rozwiązań? Czy przy obecnych zawirowaniach w kwestii surowców ten scenariusz się powtórzy?

Mercedes 190 E 2.5-16 - Baby-Benz dojrzał dzięki 16V
Youngtimer

Mercedes 190 E 2.5-16 - Baby-Benz dojrzał dzięki 16V

To właśnie za sprawą 16-zaworowego silnika Mercedes 190 wydoroślał. Kierowcy innych aut o sportowym charakterze wreszcie poczuli respekt przed modelem ze Stuttgartu.

Zwycięstwa uskrzydliły Lancię - ale czy Delta jest najlepsza?
Youngtimer

Zwycięstwa uskrzydliły Lancię - ale czy Delta jest najlepsza?

Na początku lat 90. kilku producentów kompaktowych aut przekroczyło granicę 200 koni pod maską. Zarówno wtedy. jak i dziś auta te robią piorunujące wrażenie, dlatego postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się trzem przedstawicielom gatunku: Lancii Delcie Integrale Evo II, Volkswagenowi Golfowi Limited oraz Fordowi Escortowi RS Cosworth.

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię
Youngtimer

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię

Pick Up – ta wersja Polskiego Fiata 125p jest obecnie najcenniejsza kolekcjonersko z tych produkowanych wielkoseryjnie. Dlatego coraz więcej egzemplarzy tego auta wraca do nas z zagranicy.

Samochody rodem z NRD. Kiedyś były marzeniem wielu kierowców
Youngtimer

Samochody rodem z NRD. Kiedyś były marzeniem wielu kierowców

Przyglądamy się motoryzacyjnemu dziedzictwu NRD. Trabant i Wartburg są najbardziej znanymi modelami i stały się kultowymi klasykami. Jednak z fabryk wschodnich Niemiec wyjeżdżało znacznie więcej pojazdów.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Volkswagen Polo Eko, czyli gdzie ten postęp?
Youngtimer

Volkswagen Polo Eko, czyli gdzie ten postęp?

Ekologiczny Volkswagen Polo już 30 lat temu zużywał średnio niewiele ponad 3 l/100 km. Dziś podróżowanie nim wiąże się jednak z pewnym ryzykiem.

Renault 5 - francuski supersamochód
Youngtimer

Renault 5 - francuski supersamochód

Renault 5 zostało powołane do życia przez profesora ekonomii i ucznia legendy designu Raymonda Loewy’ego. Ze swoją sprytną koncepcją karoserii i plastikowymi zderzakami francuskie auto posłużyło jako wzorzec budowy nowoczesnego, miejskiego samochodu.

Bez technologii, kadr i sprzętu. Jakim cudem Polacy stworzyli samochód, który na lata stał się przebojem, eksportowym hitem?
Oldtimer

Bez technologii, kadr i sprzętu. Jakim cudem Polacy stworzyli samochód, który na lata stał się przebojem, eksportowym hitem?

Polacy to zdolny naród i udowodnili to już niejednokrotnie. Jednak w tym przypadku przeszli samych siebie: bez odpowiednich technologii oraz zaplecza kadrowego i sprzętowego stworzyli samochód, który stał się przebojem eksportowym na ponad trzy dekady. Poznajcie niezwykłą historię Nysy N59.

Wyrafinowany styl dla każdego. Historia Simki 1300/1500
Oldtimer

Wyrafinowany styl dla każdego. Historia Simki 1300/1500

Swoim modelem 1300 Simca wprowadziła prawdziwy wyrafinowany styl w dość zachowawczej klasie średniej. Wycieczka dwoma modelami 1301 Special pokazuje, że ich urok nie ogranicza się tylko do optyki.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.