Auto Świat Klasyki Youngtimer Dalecy krewni, czyli porównanie Citroënów Visa i Axel

Dalecy krewni, czyli porównanie Citroënów Visa i Axel

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Na początku lat 70. Citroën zaprojektował małe auto, które miało uzupełnić gamę o nowocześniejszy od 2 CV samochód. Po przejęciu firmy przez Peugeota do produkcji trafiła jednak bazująca na 104 Visa. Pierwotny projekt zadebiutował znacznie później – jako tani model o nazwie Axel. W Polsce konstrukcja ta była lepiej znana jako rumuński Oltcit Club.

Porównanie Visa kontra AxelAuto Świat Classic
  • Ostatni skonstruowany w całości przez Citroëna samochód był produkowany wyłącznie w Rumunii
  • W 1988 r. francuska firma wycofała się ze współpracy z rumuńskim zakładem
  • Oltcit Club pod nazwą Oltena był produkowany aż do 1996 r.

Trzeba przyznać, że z wyglądu oba auta są do siebie trochę podobne – jak bracia bliźniacy, którzy zaraz po urodzeniu zostali rozdzieleni. Nic dziwnego, że niektórzy mieli z Citroënami Visą i Axlem problem. Południoworumuński producent Oltcit zdecydował się wejść z licencyjnie wytwarzanym autem na rynki Europy zachodniej – napisał w 1984 r. dziennikarz jednego z niemieckich magazynów motoryzacyjnych. Pod nazwą Citroën Alex modele Oltcita mają robić furorę na Zachodzie. Bazą auta jest Citroën Visa – trzy zdania i trzy błędy. Choć samochód rzeczywiście pochodzi z Rumunii, nie była to licencja. Auto nie nazywa się też Alex tylko Axel, no i z modelem Visa też nie ma zbyt wiele wspólnego. O tym, że Axel jest właściwie ostatnim prawdziwym Citroënem (bo Visę zbudowano na Peugeocie 104), zarówno przed lat jak i dziś wie niewiele osób. Nadszedł więc najwyższy czas, by oba pojazdy ze sobą porównać!

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard