Sukces pojazdów elektrycznych zależy od ich zasięgu. Dlatego producenci gorączkowo poszukują nowych, innowacyjnych pomysłów na zwiększenie efektywności energetycznej i wyciśnięcie z akumulatora dodatkowych kilometrów. Bardzo ważną rolę obok np. aerodynamiki odgrywają tu opony.

Test opon z niskim oporem toczeniaAuto Bild
Jako ogniwo łączące pojazd z drogą są one odpowiedzialne zarówno za bezpieczeństwo, jak również za dużą część zużycia energii przy każdym obrocie koła. Linie opon opracowanych specjalnie do pojazdów elektrycznych, takie jak nowa opona iOn evo koreańskiego producenta Hankook, zapewniają maksymalny zasięg przy pełnych rezerwach bezpieczeństwa.
Czy to zadziała? Z punktu widzenia techniki istnieje konflikt celów między jak najniższym oporem toczenia a optymalną przyczepnością na mokrej nawierzchni. Czy zatem w przyszłości będziemy musieli wybierać między zasięgiem a bezpieczeństwem jazdy?
W naszym prostym formacie testowym "sprawdzamy opony" bierzemy pod lupę i porównujemy oponę iOn evo firmy Hankook z oponą na tzw. pierwsze wyposażenie, o zoptymalizowanym oporze toczenia (Pilot Sport 3), oraz z oponą Pilot Sport 5. Obie konkurentki pochodzą z firmy Michelin.
Test opon do aut elektrycznych — osiągi na suchej nawierzchni
W prowadzeniu opony Michelin Pilot Sport 5 są bezkonkurencyjne, w hamowaniu lekka opona Hankook z łatwością utrzymuje poziom opony sportowej.
Test opon do aut elektrycznych — osiągi na mokrej nawierzchni
Podczas hamowania na mokrej nawierzchni opona iOn evo jest na 1. miejscu; okazuje się, że ma dobrą przyczepność na torze. Rezerwy w zakresie aquaplaningu są jednak tylko przeciętne.
Test opon do aut elektrycznych — środowisko i komfort

Test opon do aut elektrycznychAuto Bild
- Komfort toczenia: nierówności drogi najlepiej wyłapuje opona Michelin Pilot Sport 5, iOn evo jest zaraz za nią, lekko ustępuje im model PS 3.
- Hałas w czasie jazdy: najcichsza w teście jest opona Hankook, umożliwia to technologia tłumienia hałasu "sound absorber".
Test opon do aut elektrycznych — zasięg/mobilność

opór toczeniaŻródło: Auto Świat
Opony Hankook iOn evo dotrzymują obietnic zapisanych na etykiecie, opór toczenia jest o 1,5 kg/t poniżej wartości – też niezłych – opon Michelin. Opony z kiepskim indeksem oporu toczenia (np. D) uzyskują wyniki ok. 9 kg/t. Lepsza opona to o nawet 30 km większy zasięg!
Test opon do aut elektrycznych — wyniki

Żródło: Auto Świat
W przypadku opon stworzonych specjalnie z myślą o autach elektrycznych, takich jak Hankook iOn evo, nie musimy wybierać między bezpieczeństwem i radością z jazdy z jednej strony a zasięgiem oraz wpływem na środowisko z drugiej. Równoważenie zalet między bardzo różnymi (często skrajnymi!) wymaganiami udaje się w przekonujący sposób. Będziemy przyglądać się innym e-oponom, co pokaże, czy i jak inni producenci mogą opanować ten problem.