Opony o niskim oporze toczenia to produkty dla kierowców, którzy chcą oszczędzać paliwo. Natomiast w przypadku aut elektrycznych sprawiają, że zużycie energii elektrycznej będzie niższa. Ale powstaje pytanie, czy opony o niskim oporze toczenia są równie topowe w kwestii bezpieczeństwa jazdy. Sprawdziliśmy to dla was w naszym teście.
Zredukowanie oporu toczenia o 1 kg/t wydłuża zasięg do 4 proc.
Na początku XX wieku elektryki były popularne, ale nie rozwijano tego napędu, gdyż ciężkie samochody stanowiły zbyt duże wyzwanie właśnie dla opon
Ze względu na moc i masę elektryki stawiają oponom szczególne wymagania
Sukces pojazdów elektrycznych zależy od ich zasięgu. Dlatego producenci gorączkowo poszukują nowych, innowacyjnych pomysłów na zwiększenie efektywności energetycznej i wyciśnięcie z akumulatora dodatkowych kilometrów. Bardzo ważną rolę obok np. aerodynamiki odgrywają tu opony.
Foto: Auto Bild
Test opon z niskim oporem toczenia
Jako ogniwo łączące pojazd z drogą są one odpowiedzialne zarówno za bezpieczeństwo, jak również za dużą część zużycia energii przy każdym obrocie koła. Linie opon opracowanych specjalnie do pojazdów elektrycznych, takie jak nowa opona iOn evo koreańskiego producenta Hankook, zapewniają maksymalny zasięg przy pełnych rezerwach bezpieczeństwa.
Czy to zadziała? Z punktu widzenia techniki istnieje konflikt celów między jak najniższym oporem toczenia a optymalną przyczepnością na mokrej nawierzchni. Czy zatem w przyszłości będziemy musieli wybierać między zasięgiem a bezpieczeństwem jazdy?
W naszym prostym formacie testowym "sprawdzamy opony" bierzemy pod lupę i porównujemy oponę iOn evo firmy Hankook z oponą na tzw. pierwsze wyposażenie, o zoptymalizowanym oporze toczenia (Pilot Sport 3), oraz z oponą Pilot Sport 5. Obie konkurentki pochodzą z firmy Michelin.
Test opon do aut elektrycznych — osiągi na suchej nawierzchni
W prowadzeniu opony Michelin Pilot Sport 5 są bezkonkurencyjne, w hamowaniu lekka opona Hankook z łatwością utrzymuje poziom opony sportowej.
Test opon do aut elektrycznych — osiągi na mokrej nawierzchni
Podczas hamowania na mokrej nawierzchni opona iOn evo jest na 1. miejscu; okazuje się, że ma dobrą przyczepność na torze. Rezerwy w zakresie aquaplaningu są jednak tylko przeciętne.
Test opon do aut elektrycznych — środowisko i komfort
Foto: Auto Bild
Test opon do aut elektrycznych
Komfort toczenia: nierówności drogi najlepiej wyłapuje opona Michelin Pilot Sport 5, iOn evo jest zaraz za nią, lekko ustępuje im model PS 3.
Hałas w czasie jazdy: najcichsza w teście jest opona Hankook, umożliwia to technologia tłumienia hałasu "sound absorber".
Test opon do aut elektrycznych — zasięg/mobilność
Foto: Auto Świat
opór toczenia
Opony Hankook iOn evo dotrzymują obietnic zapisanych na etykiecie, opór toczenia jest o 1,5 kg/t poniżej wartości – też niezłych – opon Michelin. Opony z kiepskim indeksem oporu toczenia (np. D) uzyskują wyniki ok. 9 kg/t. Lepsza opona to o nawet 30 km większy zasięg!
Test opon do aut elektrycznych — wyniki
Foto: Auto Świat
W przypadku opon stworzonych specjalnie z myślą o autach elektrycznych, takich jak Hankook iOn evo, nie musimy wybierać między bezpieczeństwem i radością z jazdy z jednej strony a zasięgiem oraz wpływem na środowisko z drugiej. Równoważenie zalet między bardzo różnymi (często skrajnymi!) wymaganiami udaje się w przekonujący sposób. Będziemy przyglądać się innym e-oponom, co pokaże, czy i jak inni producenci mogą opanować ten problem.