Nasz pierwszy tegoroczny wielki test opon letnich wciąż jeszcze trwa, ale już teraz możemy się z wami podzielić pierwszymi wnioskami – rundę eliminacyjną i większość prób mamy już za sobą. Wiemy więc już, których, spośród 50 modeli opon, jakie w tym roku pozyskaliśmy do testów, na pewno nie możemy polecić, a które mają szansę na wygraną.
Test opon letnich 2023. Tym razem sprawdzamy opony w rozmiarze 225/45 R 18Auto Bild
Prezentujemy wyniki rundy kwalifikacyjnej wielkiego testu opon 2023
Już wiemy, których opon na pewno nie warto kupować – to te, które nie radzą sobie w próbach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni
Zwycięzców wybierzemy spośród 20 modeli, które najlepiej poradziły sobie z hamowaniem na suchej i mokrej nawierzchni
W tym roku prezentujemy test opon w rozmiarze 225/45 R 18 – kiedyś byłby to rozmiar do poważnych aut sportowych, teraz na takich oponach jeździ wiele aktualnych modeli kompaktowych, m.in. Audi A3, BMW serii 1 oraz 2, Volkswagen Golf, Seat Leon, Toyota Corolla, Renault Megane. Pełne wyniki testu opublikujemy niebawem, teraz jednak możemy przynajmniej uchylić rąbka tajemnicy. Poza tym na naszych stronach znajdziecie też wyniki testów z lat ubiegłych, a wiele spośród przetestowanych wcześniej modeli wciąż znajduje się w aktualnej ofercie.
Test opon letnich 2023: sprawdziliśmy aż 50 modeli opon
Do testu pozyskaliśmy 50 modeli opon letnich – kupowaliśmy je anonimowo, tak samo, jak opony kupują normalni klienci. Wszystko po to, żeby wykluczyć jakiekolwiek próby manipulacji wynikami testu, czy podejrzenia, że do porównania zostały wzięte specjalnie wyselekcjonowane lub wręcz spreparowane opony.
Jak zwykle, pierwszy etap naszych testów stanowią próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni – opony, które sobie z tym nie poradzą, nie mają szans na zwycięstwo, nie ma więc sensu poddawać ich kolejnym próbom.
Opony, które w rundzie eliminacyjnej wypadły najlepiej, trafiają do dalszych testów: sprawdzamy m.in. ich odporność na aquaplaning, wpływ na prowadzenie, ale też trwałość i opory toczenia.
Test opon letnich 2023: jakość wciąż zależy od ceny, ale są wyjątki
To, co wciąż rzuca się w oczy, to związek między ceną opon a wynikami danego modelu w próbach hamowania. Te droższe z reguły wypadają lepiej. To nie przypadek, bo choć wszystkie opony wyglądają podobnie, to w niektórych tkwi najwyraźniej więcej "know-how" niż w innych. Do tego dochodzi kwestia jakości użytych materiałów – a jakość kosztuje.
Od tej reguły zdarzają się jednak wyjątki – np. chińskie opony Linglong, które mimo niskiej ceny wypadły tak dobrze, że zasłużyły sobie na obecność w finale. Inne niespodzianki: bardzo przeciętne wyniki opon Vredestein i Firestone, a wyniki opony marki Semperit (budżetowa marka należąca do grupy Continental) należały do najsłabszych w rundzie kwalifikacyjnej.
Test opon letnich 2023: wyniki rundy eliminacyjnej
W tabeli znajdują się wszystkie drogi hamowania z rundy eliminacyjnej. 20 najlepszych opon trafia do finału, niebawem dowiecie się, jakie zajęły miejsca po zaliczeniu kompletu prób i testów.
Model opon
Droga hamowania na mokrym z 80 km/h
Droga hamowania na suchym ze 100 km/h
Suma dróg hamoiwania
Hankook Ventus S1 evo³ (K127)
24,8
33,3
58,1
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
25,4
33,2
58,6
Pirelli P Zero PZ4
24,9
34
58,9
Yokohama Advan Sport V107
25,4
33,5
58,9
Continental PremiumContact 7
25,3
33,7
59,0
Michelin Pilot Sport 5
26
34,1
60,1
Linglong Sport Master
25,8
34,4
60,2
Falken Azenis FK520
27,0
33,7
60,7
Maxxis Victra Sport 5 VS5
26,7
34,1
60,8
Toyo Proxes Sport 2
26,9
34,1
61
Sava Intensa UHP 2
27,4
34,3
61,7
Kumho Ecsta PS71
26,6
35,1
61,7
Dunlop Sport Maxx RT 2
27
34,8
61,8
Nexen N´Fera Sport
27,2
34,6
61,8
GT Radial SportActive 2
27,3
35,9
63,2
Bridgestone Turanza 6
27,6
35,7
63,3
Uniroyal RainSport 5
26,5
37,3
63,8
Fulda SportControl 2
29
34,9
63,9
Giti GitiSport S2
28,1
35,8
63,9
Kleber Dynaxer UHP
28
35,9
63,9
Te opony nie dostały się do finału
Model opon
Droga hamowania na mokrym z 80 km/h
Droga hamowania na suchym ze 100 km/h
Suma dróg hamowania
Ceat SportDrive
28,3
35,9
64,2
Federal Evoluzion ST-1
29
35,5
64,5
Avon ZV7
28
36,9
64,9
Cooper Zeon CS8
27,7
37,2
64,9
Lassa Driveways Sport
29,3
35,7
65
Laufenn S Fit EQ+
29,6
35,5
65,1
Sumitomo HTR Z5
28,9
36,2
65,1
Gripmax SuperGrip Pro Sport
30
35,4
65,4
Vredestein Ultrac Vorti +
29,5
36,1
65,62
Apollo Aspire 4G
29,8
36,5
66,3
Firestone Roadhawk
30,9
36
66,9
Infinity Ecomax
30,4
36,9
67,3
Sportiva Super Z+
31,4
35,9
67,3
Barum Bravuris 5HM
29,5
38,2
67,7
Matador MP47 Hectorra 3
31,1
36,6
67,7
Radar Tyres Dimax R8+
30,6
37,2
67,8
Viking ProTech NewGen
31,3
37,6
68,9
Riken Ultra High Performance
33,1
36,2
69,3
Platin RP420 Summer
31,5
37,9
69,4
Orium Ultra High Performance
33,3
36,6
69,9
Tych opon nie możemy polecić
Spośród 20 najlepszych opon w testach hamowania wybierzemy tegorocznych zwycięzców. Modele, które nie dostały się do tej elitarnej grupy, mogą być polecone najwyżej warunkowo. Poniżej prezentujemy jednak zestawienie opon, których nie polecamy nawet warunkowo – to modele, które bardzo wyraźnie wydłużyły drogi hamowania aut testowych, nawet jeśli mają inne zalety, to nam to nie wystarczy.
Model opon
Droga hamowania na mokrym z 80 km/h
Droga hamowania na suchym ze 100 km/h
Suma dróg hamowania
Semperit Speed-Life 3
31,3
39,1
70,4
Tomason Sportrace
31,8
38,6
70,4
Imperial EcoSport 2
31,7
38,8
70,5
Zeetex HP6000 eco
33,4
37,8
71,2
Rotalla Setula S-Race RU01
33
38,2
71,2
Minerva F205
33
38,3
71,3
Tracmax X Privilo TX3
33,6
38,7
72,3
Tristar SportPower 2
33,1
39,2
72,3
Triangle Sportex TH201
39,7
40,3
80
Zeta Alventi
40,3
39,9
80,2
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.