• Prezentujemy wyniki rundy kwalifikacyjnej wielkiego testu opon 2023
  • Już wiemy, których opon na pewno nie warto kupować – to te, które nie radzą sobie w próbach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni
  • Zwycięzców wybierzemy spośród 20 modeli, które najlepiej poradziły sobie z hamowaniem na suchej i mokrej nawierzchni

W tym roku prezentujemy test opon w rozmiarze 225/45 R 18 – kiedyś byłby to rozmiar do poważnych aut sportowych, teraz na takich oponach jeździ wiele aktualnych modeli kompaktowych, m.in. Audi A3, BMW serii 1 oraz 2, Volkswagen Golf, Seat Leon, Toyota Corolla, Renault Megane. Pełne wyniki testu opublikujemy niebawem, teraz jednak możemy przynajmniej uchylić rąbka tajemnicy. Poza tym na naszych stronach znajdziecie też wyniki testów z lat ubiegłych, a wiele spośród przetestowanych wcześniej modeli wciąż znajduje się w aktualnej ofercie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Test opon letnich 2023: sprawdziliśmy aż 50 modeli opon

Do testu pozyskaliśmy 50 modeli opon letnich – kupowaliśmy je anonimowo, tak samo, jak opony kupują normalni klienci. Wszystko po to, żeby wykluczyć jakiekolwiek próby manipulacji wynikami testu, czy podejrzenia, że do porównania zostały wzięte specjalnie wyselekcjonowane lub wręcz spreparowane opony.

Jak zwykle, pierwszy etap naszych testów stanowią próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni – opony, które sobie z tym nie poradzą, nie mają szans na zwycięstwo, nie ma więc sensu poddawać ich kolejnym próbom.

Opony, które w rundzie eliminacyjnej wypadły najlepiej, trafiają do dalszych testów: sprawdzamy m.in. ich odporność na aquaplaning, wpływ na prowadzenie, ale też trwałość i opory toczenia.

Test opon letnich 2023: jakość wciąż zależy od ceny, ale są wyjątki

To, co wciąż rzuca się w oczy, to związek między ceną opon a wynikami danego modelu w próbach hamowania. Te droższe z reguły wypadają lepiej. To nie przypadek, bo choć wszystkie opony wyglądają podobnie, to w niektórych tkwi najwyraźniej więcej "know-how" niż w innych. Do tego dochodzi kwestia jakości użytych materiałów – a jakość kosztuje.

Od tej reguły zdarzają się jednak wyjątki – np. chińskie opony Linglong, które mimo niskiej ceny wypadły tak dobrze, że zasłużyły sobie na obecność w finale. Inne niespodzianki: bardzo przeciętne wyniki opon Vredestein i Firestone, a wyniki opony marki Semperit (budżetowa marka należąca do grupy Continental) należały do najsłabszych w rundzie kwalifikacyjnej.

Test opon letnich 2023: wyniki rundy eliminacyjnej

W tabeli znajdują się wszystkie drogi hamowania z rundy eliminacyjnej. 20 najlepszych opon trafia do finału, niebawem dowiecie się, jakie zajęły miejsca po zaliczeniu kompletu prób i testów.

Model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h Droga hamowania na suchym ze 100 km/h Suma dróg hamoiwania
Hankook Ventus S1 evo³ (K127) 24,8 33,3 58,1
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 25,4 33,2 58,6
Pirelli P Zero PZ4 24,9 34 58,9
Yokohama Advan Sport V107 25,4 33,5 58,9
Continental PremiumContact 7 25,3 33,7 59,0
Michelin Pilot Sport 5 26 34,1 60,1
Linglong Sport Master 25,8 34,4 60,2
Falken Azenis FK520 27,0 33,7 60,7
Maxxis Victra Sport 5 VS5 26,7 34,1 60,8
Toyo Proxes Sport 2 26,9 34,1 61
Sava Intensa UHP 2 27,4 34,3 61,7
Kumho Ecsta PS71 26,6 35,1 61,7
Dunlop Sport Maxx RT 2 27 34,8 61,8
Nexen N´Fera Sport 27,2 34,6 61,8
GT Radial SportActive 2 27,3 35,9 63,2
Bridgestone Turanza 6 27,6 35,7 63,3
Uniroyal RainSport 5 26,5 37,3 63,8
Fulda SportControl 2 29 34,9 63,9
Giti GitiSport S2 28,1 35,8 63,9
Kleber Dynaxer UHP 28 35,9 63,9
Te opony nie dostały się do finału
Model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h Droga hamowania na suchym ze 100 km/h Suma dróg hamowania
Ceat SportDrive 28,3 35,9 64,2
Federal Evoluzion ST-1 29 35,5 64,5
Avon ZV7 28 36,9 64,9
Cooper Zeon CS8 27,7 37,2 64,9
Lassa Driveways Sport 29,3 35,7 65
Laufenn S Fit EQ+ 29,6 35,5 65,1
Sumitomo HTR Z5 28,9 36,2 65,1
Gripmax SuperGrip Pro Sport 30 35,4 65,4
Vredestein Ultrac Vorti + 29,5 36,1 65,62
Apollo Aspire 4G 29,8 36,5 66,3
Firestone Roadhawk 30,9 36 66,9
Infinity Ecomax 30,4 36,9 67,3
Sportiva Super Z+ 31,4 35,9 67,3
Barum Bravuris 5HM 29,5 38,2 67,7
Matador MP47 Hectorra 3 31,1 36,6 67,7
Radar Tyres Dimax R8+ 30,6 37,2 67,8
Viking ProTech NewGen 31,3 37,6 68,9
Riken Ultra High Performance 33,1 36,2 69,3
Platin RP420 Summer 31,5 37,9 69,4
Orium Ultra High Performance 33,3 36,6 69,9

Tych opon nie możemy polecić

Spośród 20 najlepszych opon w testach hamowania wybierzemy tegorocznych zwycięzców. Modele, które nie dostały się do tej elitarnej grupy, mogą być polecone najwyżej warunkowo. Poniżej prezentujemy jednak zestawienie opon, których nie polecamy nawet warunkowo – to modele, które bardzo wyraźnie wydłużyły drogi hamowania aut testowych, nawet jeśli mają inne zalety, to nam to nie wystarczy.

Model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h Droga hamowania na suchym ze 100 km/h Suma dróg hamowania
Semperit Speed-Life 3 31,3 39,1 70,4
Tomason Sportrace 31,8 38,6 70,4
Imperial EcoSport 2 31,7 38,8 70,5
Zeetex HP6000 eco 33,4 37,8 71,2
Rotalla Setula S-Race RU01 33 38,2 71,2
Minerva F205 33 38,3 71,3
Tracmax X Privilo TX3 33,6 38,7 72,3
Tristar SportPower 2 33,1 39,2 72,3
Triangle Sportex TH201 39,7 40,3 80
Zeta Alventi 40,3 39,9 80,2