Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Klasyki

Klasyki

Żuk i Nysa - gwiazdy polskiego transportu
Youngtimer

Żuk i Nysa - gwiazdy polskiego transportu

Cadillac sedan DeVille Diesel - miał jeden z najgorszych silników w historii motoryzacji
Oldtimer

Cadillac sedan DeVille Diesel - miał jeden z najgorszych silników w historii motoryzacji

Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW
Oldtimer

Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW

Dwunastocylindrowe silniki to arystokracja wśród konstrukcji spalinowych. Jednak nad nimi są jeszcze bogowie – motory 16-cylindrowe. Poznajcie tajną historię powstania takiej jednostki w BMW.

Żuk bez wad, ale zbudowany niemal od podstaw
Youngtimer

Żuk bez wad, ale zbudowany niemal od podstaw

Jest szybki, cichy, a biorąc pod uwagę wymiary – także oszczędny. Tak, nie pomyliliśmy się – cały czas mowa o widocznym obok Żuku. Przyznajemy jednak, że z wyjeżdżającym z lubelskiej fabryki dostawczakiem ten pojazd ma niewiele wspólnego.

Jest jak szwajcarski scyzoryk, który nie chce się zestarzeć – oto Volkswagen T4 Multivan
Youngtimer

Jest jak szwajcarski scyzoryk, który nie chce się zestarzeć – oto Volkswagen T4 Multivan

Volkswagen T4 to taki Golf wśród aut użytkowych – po dekadach produkcji tylnonapędowych pojazdów dostawczych w 1990 r. koncern wprowadził na rynek auto, które jak równy z równym mogło wreszcie konkurować z innymi pojazdami wielofunkcyjnymi. Multivan to najbardziej uniwersalna, rodzinna odmiana tego samochodu.

Nieznana historia polskich projektów z FSO
Youngtimer

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Zanim samochód trafi do produkcji, trzeba go dobrze sprawdzić, wypróbować. Czasem jednak, choć z autem wszystko jest w porządku, projekt upada...

Mercedes klasy S (W116): czy da się na nim zarobić?
Oldtimer

Mercedes klasy S (W116): czy da się na nim zarobić?

W jubileuszowym artykule o Mercedesie klasy S W116 przedstawimy mocne i słabe strony modelu, przyjrzymy się jego ofercie silnikowej, a także zbadamy rynek Mercedes klasy S. Oczywiście, nie zabraknie też zestawienia najważniejszych innowacji, dzięki którym Mercedes W116 uznawany jest za auto przełomowe.

Spełniał marzenia o sportowym aucie wielu młodych kierowców. Był konkurentem VW Golfa GTI
Youngtimer

Spełniał marzenia o sportowym aucie wielu młodych kierowców. Był konkurentem VW Golfa GTI

Jeśli ktoś w latach 90. był szczęśliwym posiadaczem Opla Kadetta E w wersji GSi z silnikiem 2.0/150 KM mógł liczyć na zazdrosne spojrzenia innych kierowców i względy pań, które doceniały sportowe walory tego modelu.

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów
Youngtimer

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów

Przedłużane limuzyny kojarzone są zazwyczaj z międzypaństwowymi wizytami, prezydentami i koronowanymi głowami. Cel powstania dłuższych odmian Polskich Fiatów 125p i Polonezów był jednak zupełnie inny.

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?
Youngtimer

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?

Ten tytuł to prowokacja! Samochód jest wart tyle, ile ktoś jest gotów za niego zapłacić – to oczywiste. Tyle tylko, że ceny niektórych aut uchodzących za kultowe osiągnęły poziom totalnego oderwania od tego, co rzeczywiście one w zamian oferują – z wyjątkiem... sentymentu, który dla wielu nabywców wart jest majątek.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię
Youngtimer

Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię

Autosan H9 stał się jednym z symboli uprzemysłowienia Polski w latach 70. Przez długie lata pozostawał podstawowym autobusem międzymiastowym. Dziś, choć w sile wieku, wcale nie wybiera się na emeryturę i nadal można go spotkać „na służbie”.

Lloyd LP 400 kontra Trabant - czy socjalizm zwycięży?
Oldtimer

Lloyd LP 400 kontra Trabant - czy socjalizm zwycięży?

W tym porównaniu trzynaście koni mechanicznych z Bremy mierzy się z dwudziestoma z Zwickau, a my dochodzimy do wniosku, że był taki moment w historii, w którym wschodnia motoryzacja nie odstawała od zachodniej. Czy nasze porównanie wygra Trabant, czy może zachodni Lloyd?

Powrót do przyszłości, czyli kultowy DeLorean w starciu z konkurentami z lat 80.
Youngtimer

Powrót do przyszłości, czyli kultowy DeLorean w starciu z konkurentami z lat 80.

Sportowe coupé wczesnych lat 80. chciały wzlecieć bardzo wysoko. Czy kinowa gwiazda DeLorean jest w stanie wzbić się wyżej od bezpośredniej konkurencji? Porównujemy DeLoreana DMC-12 oraz Renault Alpine A310 V6, Porsche 924, Datsuna 280ZX Targa i Lancię Gammę Coupé 2500.

Volvo 480 - mimo wielu zalet nigdy nie było popularne
Youngtimer

Volvo 480 - mimo wielu zalet nigdy nie było popularne

Choć w chwili prezentacji pod koniec 1985 roku był to najmniejszy samochód w ofercie szwedzkiego koncernu, odegrał kluczową rolę w rozwoju firmy i wytyczył kierunek na następne lata.

Volkswagen T1 Transporter - już wtedy był numerem jeden
Oldtimer

Volkswagen T1 Transporter - już wtedy był numerem jeden

Volkswagen T1 pojawił się na rynku po DKW Schnellaster, a od 1950 roku zostawił całą konkurencję w tyle. Co spowodowało, że auto stało się tak popularne? Prosta budowa? A może sieć serwisowa?

Fiat Cinquecento Sporting - ten samochód z Polski był hitem
Youngtimer

Fiat Cinquecento Sporting - ten samochód z Polski był hitem

Prawie 5 lat po rozpoczęciu produkcji Fiata Cinquecento w ofercie pojawiła się wersja Sporting. I choć pod maską znajdował się zaledwie 55-konny silnik, dzięki lekkiemu nadwoziu auto było dynamiczne i... bardzo pożądane.

Heavy metal - porównanie muscle carów z lat siedemdziesiątych
Oldtimer

Heavy metal - porównanie muscle carów z lat siedemdziesiątych

Będzie bardzo głośno i niebezpiecznie: przetestowaliśmy pięć legend amerykańskiej motoryzacji pochodzących z czasów świetności muscle carów.

Wartburg 353W, Wartburg 1.3 - Made in DDR
Youngtimer

Wartburg 353W, Wartburg 1.3 - Made in DDR

Wartburg kojarzy się z autem wyposażonym w zatruwający środowisko, nieekonomiczny i nietrwały silnik. Aby zniwelować te zarzuty, pod kanciastą karoserię w latach 1988-91 montowano czterosuwowy silnik VW. Jednak ani starszej odmianie Wartburga 353W, ani nowszej Wartburg 1.3 niełatwo stawić czoło innym używanym samochodom. Atutem pozostaje cena: niewiele jest samochodów tak tanich, które zapewniają sporo przestrzeni i nie są zbyt kłopotliwe w eksploatacji.

Zanim powstało BMW M – 50 lat historii BMW Motorsport
Klasyki

Zanim powstało BMW M – 50 lat historii BMW Motorsport

W 1972 roku BMW utworzyło Motorsport GmbH, by budować auta do wyścigów. Ten dział firmy stał się matecznikiem dla modeli M. Na naszych łamach trzej członkowie-założyciele wspominają początki firmy i wyjaśniają, skąd wzięły się legendarne kolory "emki".

Peugeot 205 Turbo 16 - to nie jest zwykły mały samochód
Youngtimer

Peugeot 205 Turbo 16 - to nie jest zwykły mały samochód

Dzięki modelowi 205 Turbo 16 Peugeot zdobył w 1985 i 1986 roku tytuł rajdowego mistrza świata – zarówno w kategorii firm, jak i kierowców. O aucie można powiedzieć wiele, ale z całą pewnością nie jest to zwykły mały samochód.

Renault R4 - klasyk, który wyprzedził Golfa
Oldtimer

Renault R4 - klasyk, który wyprzedził Golfa

Kiedy w 1961 roku zadebiutowało Renault 4, klienci byli bardzo zaskoczeni stylistyką jego karoserii. Jednak dzięki przedniemu napędowi i wyjątkowo praktycznemu nadwoziu auto odniosło rynkowy sukces.

Motoryzacja w przełomowych latach 80.
Youngtimer

Motoryzacja w przełomowych latach 80.

Koniec lat 80. dwudziestego wieku to czas przemian ustrojowych. W tym burzliwym okresie pojawiały się i odchodziły kolejne modele samochodów.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.