Auto Świat Klasyki Youngtimer Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię

Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Autosan H9 stał się jednym z symboli uprzemysłowienia Polski w latach 70. Przez długie lata pozostawał podstawowym autobusem międzymiastowym. Dziś, choć w sile wieku, wcale nie wybiera się na emeryturę i nadal można go spotkać „na służbie”.

Autosan H9-20 - klasyk, który tworzył historię
Auto Świat / Adam Mikuła
Autosan H9-20 - klasyk, który tworzył historię
  • Prezentowany autosan stanowi jeden z eksponatów kolekcji Tomasza Graczyka. Więcej informacji na temat innych jego pojazdów znajdziecie na stronie samochodygraczyka.pl
  • Wydaje się, że posiadanie własnego zabytkowego autobusu to „ostatnie stadium kolekcjonerskiej choroby”, ale zastanawiając się nad tym „na chłodno”, nie jest to wcale taki zwariowany pomysł
  • W przypadku pojazdów nietypowych, do których każdy autobus oczywiście należy, radzimy mierzyć siły na zamiary.
  • Ceny części są niskie, zużycie paliwa nieszokujące, ale kwestie np. ewentualnych napraw blacharskich zewnętrznych poszyć autobusu mogą przyprawić o zawrót głowy

Zawsze kiedy wpadają mi w ręce instrukcje obsługi pojazdów z lat 60. czy 70. nie mogę oprzeć się wrażeniu, że zgodne z zaleceniami producenta eksploatowanie samochodu wymagałoby spędzenia przy nim przynajmniej kilku godzin dziennie, a życie kierowcy powinno się właściwie kręcić tylko wokół tego. Nie inaczej jest z legendarnym autosanem H9. Samo prawidłowe przejście procedury przed uruchomieniem silnika powinno zająć nie mniej niż kilkanaście minut – trudno mi sobie wyobrazić, by zaczynający swoją pracę kierowca za każdym razem sprawdzał poziom oleju we wspomaganiu kierownicy, a taki podpunkt znajduje się instrukcja obsługi H9-20 z 1981 roku.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard