Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Klasyki

Klasyki

Rajdy samochodowe kobiet w II RP. "Kierowały jedną ręką, a w drugiej trzymały łyżkę z jajkiem" [ZDJĘCIA]
Oldtimer

Rajdy samochodowe kobiet w II RP. "Kierowały jedną ręką, a w drugiej trzymały łyżkę z jajkiem" [ZDJĘCIA]

Fiat Uno kontra Peugeot 205 - te modele uratowały marki przed kłopotami
Youngtimer

Fiat Uno kontra Peugeot 205 - te modele uratowały marki przed kłopotami

Mercedes SLK - kupujemy przyszłego klasyka
Youngtimer

Mercedes SLK - kupujemy przyszłego klasyka

Mały roadster Mercedesa – SLK – jest już historią i można go mieć jedynie jako auto używane. Szczególnie ciekawa wydaje się jego pierwsza generacja.

Polonez Coupe - tajemniczy bohater polskiej motoryzacji
Youngtimer

Polonez Coupe - tajemniczy bohater polskiej motoryzacji

Gdyby Sławomir Borewicz jeździł Polonezem Coupé, z pewnością rozwikłałby jeszcze więcej znacznie trudniejszych kryminalnych łamigłówek. I bez wątpienia złamałby też więcej kobiecych serc...

Volvo P1800 - nie święci garnki lepią
Oldtimer

Volvo P1800 - nie święci garnki lepią

Volvo P1800 ugruntowało wizerunek marki i na zawsze pozostanie autem „Świętego”. Z powstaniem tego modelu łączy się jednak wiele ciekawych historii – zaskakujących jak na Szwedów, choć typowych dla firmy znajdującej się w okresie intensywnego rozwoju.

Pontiac Trans Am KITT - wygadany Pontiac
Youngtimer

Pontiac Trans Am KITT - wygadany Pontiac

Mówi i jeździ sam, ale tym nie zaimponuje już, bo to potrafią również dzisiejsze samochody. Jednak zbudowany na Pontiacu Trans Amie KITT i tak okazuje się lepszy, bo ma do tego uczucia.

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być
Oldtimer

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być

Wartburga 312 nikt nie planował – to auto powstało, żeby przyspieszyć prace nad nowocześniejszym kanciastym modelem 353. W oskarowej "Idzie" Pawła Pawlikowskiego ten egzemplarz zagrał główną samochodową rolę, choć początkowo miał to zrobić inny Wartburg.

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę
Oldtimer

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Z Porsche 356, czyli z pierwszym seryjnym sportowym modelem tej firmy, jest jak z… piękną kobietą – trudno ustalić ile dokładnie ma lat. Oficjalnie 75, bo w 1948 r. auto dostało homologację i dopuszczenie do ruchu. Ale znawcy tematu podkreślają, że model korzeniami sięga okresu tuż przed II wojną światową.

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii
Oldtimer

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

30 czerwca 1983 r. powstała ostatnia Syrena, jeden z najbarwniejszych samochodów PRL, który o mało nie zasilił grona pionierów minivanów i kompaktowych hatchbacków oraz rywali włoskich coupe. Auto, którym regularnie startowano w Rajdzie Monte Carlo. Model, którego bagażnik służył m.in. do wożenia części zamiennych, bo z racji niezbyt wyśrubowanej jakości Syrenę nazywano "królową polskich poboczy". Czy jej silnik naprawdę pochodził ze strażackiej motopompy, a nadwozie wykonano z płyt pilśniowych? Oto dziewięć najciekawszych i najbardziej pikantnych historii o Syrenie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut
Oldtimer

Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut

Prospektowe dane są zawsze optymistyczne, ale papier przyjmie wszystko. Dlatego nadchodzi kolejna już godzina prawdy dla 10 aut. Które z nich okaże się mistrzem oszczędności?

Fiat 131 Supermirafiori — miał być samochodem na kryzys paliwowy
Youngtimer

Fiat 131 Supermirafiori — miał być samochodem na kryzys paliwowy

Następca Fiata 124 miał być samochodem na ciężki czas kryzysu paliwowego z początku lat 70. Udana konstrukcja sprawiła, że auto – już nie jako Fiat – było jeszcze do niedawna produkowane, a w Polsce Fiat 131 Mirafiori ma wierną rzeszę fanów.

Limuzyny z lat 70. - która jest najlepsza?
Oldtimer

Limuzyny z lat 70. - która jest najlepsza?

Pięciocylindrowiec z turbo czy zwykła rzędowa "szóstka"? Napęd na przód czy na tył? Ten pojedynek podzielił kiedyś samochodowy świat. A jaki wynik starcia będzie dziś?

Klasyk, który zmienił historię - FSO Warszawa 223
Oldtimer

Klasyk, który zmienił historię - FSO Warszawa 223

Całe lata Warszawa 223 przez oldtimerową scenę była traktowana po macoszemu i stała w cieniu "garbatej" siostry. Dziś ma coraz większą grupę zwolenników i nie może jej zabraknąć w żadnej kolekcji polskich aut.

Opel Diplomat V8 - niemiecki dyplomata
Oldtimer

Opel Diplomat V8 - niemiecki dyplomata

Po sukcesie Kapitäna Opel stał się odważniejszy. Nowa klasa wyższa została wyposażona również w silnik V8. To jednocześnie najlepszy projekt w amerykańskim stylu. Jakby tego było mało, doszło do tego jeszcze klasyczne coupé o nazwie "Diplomat".

Renault Clio Williams - takich hot hatchy nam brakuje
Youngtimer

Renault Clio Williams - takich hot hatchy nam brakuje

Pomysł na Renault Clio Williams był prosty: małe auto o niskiej masie i mocny, 147-konny silnik. "Setka" w 7,8 sekundy. To musiało się udać.

Fiat 125p sanitarka - może i ciasna, ale była!
Youngtimer

Fiat 125p sanitarka - może i ciasna, ale była!

Panie, podkurcz pan trochę te nogi – taką uwagę można było usłyszeć, gdy z jakiegoś powodu, mając ponad 180 cm wzrostu, trafiło się przytomnym do najpopularniejszej karetki w latach 70. i 80. w Polsce – Fiata 125p/FSO 1500.

Jego szerokość 500E
Youngtimer

Jego szerokość 500E

Mercedes W124 E500 niegdyś uchodził za wersję niemal wulgarną. Szersze nadkola, niższe zawieszenie zdradzały wtajemniczonym, że to najmocniejsza wersja Mercedesa W124. W czasach, kiedy nawet małe auta dumnie prężą muskuły, "pięćsetka" z łatwością może ukryć się w tłumie. To dodaje jej uroku!

Volkswagen Golf I — pokonał wszystkich konkurentów
Youngtimer

Volkswagen Golf I — pokonał wszystkich konkurentów

Przez długie lata Volkswagen przeciwstawiał się produkcji samochodu, którego koncepcja budowy byłaby inna niż Garbusa. Zmiana nastąpiła dopiero wraz z Golfem – i udało się odnieść sukces.

Mercedes Adenauer Cabrio – Cyrankiewicz miał go w garażu
Oldtimer

Mercedes Adenauer Cabrio – Cyrankiewicz miał go w garażu

Model 300 stał się symbolem niemieckiego cudu gospodarczego, co nie przeszkadzało Józefowi Cyrankiewiczowi, wieloletniemu premierowi PRL, mieć taki samochód w swoim garażu. Dla zwykłych obywateli, niezależnie od tego, gdzie mieszkali, takie auto pozostawało w sferze najskrytszych marzeń.

Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię
Oldtimer

Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię

Twarde wytyczne, niezliczone kompromisy, wewnętrzne spory w zespole konstruktorów – narodziny pierwszego powojennego polskiego auta nie były łatwe. Poznajcie historię powstania Syreny 100.

Volvo 242 GT - kanciaste gran turismo ze Szwecji
Oldtimer

Volvo 242 GT - kanciaste gran turismo ze Szwecji

Kanciaste nadwozie Volvo serii 200 nie kojarzy się ze sportowymi osiągami. Zupełnie niesłusznie, bo auta z turbiną były naprawdę "mocnymi zawodnikami", a możliwości wolnossącej odmiany GT o mocy 140 KM zaskoczą niejednego niedowiarka.

Lincoln Continental - duży, wygodny, drogi
Oldtimer

Lincoln Continental - duży, wygodny, drogi

W amerykańskim Lincolnie Continentalu z lat 60. wszystko jest duże: wnętrze, frajda z jazdy, cena i koszty eksploatacji.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.