- Tylny spoiler dachowy był w Williamsie wyposażeniem dodatkowym
- Już sama nazwa powoduje, że jesteśmy podekscytowani. Jazda Renault Clio Williams dodatkowo wzmaga to uczucie
- Renault Clio Williams było oferowane wyłącznie z 3-drzwiowym nadwoziem
Renault Sport wprowadziło Clio Williams w 1993 r. Model miał być autem homologowanym do grupy A rajdowych mistrzostw Francji. Żeby do tego doszło, należało zbudować co najmniej 2,5 tys. samochodów. Francuzi wprowadzili na rynek 3,8 tys. egzemplarzy z numerowaną tabliczką na desce rozdzielczej.
Prospekt informował wtedy: W rzeczywistości pakiet mocy Renault Clio Williams ma więcej niż 16 zaworów – jest super 16 zaworami. Ale nie dla wszystkich. To raczej coś dla Ciebie. Dla kogoś, kto chce mieć limitowaną edycję. Clio Williams podążyło śladami poprzedników, takich jak R8 Gordini lub R5 GT Turbo.
Po szybkiej wyprzedaży pierwszej transzy Williamsa Clio Renault zaskoczyło i zaproponowało kolejne 1,6 tys. sztuk tak zwanej fazy I – łącznie powstało ich 5417. Następnie pojawiły się fazy II i III, które optycznie bazują na poliftingowym Clio I. Do lipca 1995 r. w sumie powstało 12,1 tys. sztuk. Z tej liczby 311 samochodów trafiło na niemiecki rynek.
Renault Clio Williams — plusy i minusy
Jako nowe auto Williams był wykorzystywany w wyścigach i obecnie może być trudno znaleźć egzemplarz w dobrym stanie technicznym. Wystarczy sprawdzić szpary pomiędzy poszczególnymi elementami blacharskimi, żeby stwierdzić powypadkową przeszłość pojazdu. Zarysowana farba po wewnętrznej stronie przednich nadkoli oznacza, że montowano większe koła oraz obniżano zawieszenie.
Rdza występuje na tylnych nadkolach, klapie kufra i na zbiorniku paliwa. Jeżeli na progu brakuje listwy z logo Williamsa, oznacza to, że te elementy wymieniano, a auto polakierowano na nowo. Silnik i przekładnia są uważane za trwałe i przebiegi przekraczające 200 tys. km nie dyskwalifikują pojazdu. Powszechne słabości to: zniszczony welur, powolne działanie otwierania szyb czy kiepski jakościowo tuning. Zdarzają się też pęknięcia głowicy cylindrów.
Renault Clio Williams — części zamienne
Podzespoły typowe dla Clio można zdobyć, ale z elementami specyficznymi dla Williamsa będzie trudniej. Złote naklejki "Williams" i emblematy "2.0" występują jako reprodukcja. Jeśli chodzi o technikę czy elementy wykończenia wnętrza, dobrze zaopatrzeni są angielscy fani (www.williamsclio.co.uk). Nadwozie Williamsa jest takie, jak w Clio 16V. Pomaga to w poszukiwaniu blach.
Renault Clio Williams — sytuacja rynkowa
Wybór jest niewielki, różnice w wyposażeniu również. ABS i elektrycznie regulowane lusterka nie występowały w tym aucie. Szyberdach jest dostępny tylko w przypadku późnych modeli, które pomalowano jaśniejszym lakierem Metallicton 432 Monaco Blue. Specjalny model Swiss Champion ma zmieniacz CD w bagażniku.
Renault Clio Williams — naszym zdaniem
Kto niekoniecznie musi mieć Williamsa, powinien pomyśleć o Clio 16V. To auto też ma wybrzuszenie na masce oraz poszerzone nadkola, nadaje się na youngtimera. I co ważne – jest znacznie tańsze od Williamsa. Musicie jednak znaleźć naprawdę ładny egzemplarz i... szybko go kupić. Czy wybrać Fazę I, II, czy może III? W zasadzie nie ma to znaczenia, ponieważ samochody tylko minimalnie różnią się między sobą.
Już sama nazwa powoduje, że jesteśmy podekscytowani. Jazda dodatkowo wzmaga to uczucie.
Clio Williams było oferowane wyłącznie z 3-drzwiowym nadwoziem. Podczas jazdy najbardziej docenia się prowadzenie na krętych odcinkach dróg.
Kierowca Clio Williams ma przed sobą czytelne wskaźniki z niebieskim tłem.
Niebieskie tło zegarów nawiązuje do koloru nadwozia samochodu. Obrotomierz w latach 90. występował rzadko, tu jest seryjny.
Gałka dźwigni 5-biegowej skrzyni nawiązuje kolorystyką do lakieru nadwozia.
Niemal 150 KM pozwalało na rozpędzenie Clio Williams do 100 km/h w 7,8 s.
Tylny spoiler dachowy był w Williamsie wyposażeniem dodatkowym.
Welurowa tapicerka, pasy bezpieczeństwa w kolorze karoserii.
Rura wydechowa pochodzi z firmy Devil. Jest elementem tuningu. Można ją znaleźć w katalogu z akcesoriami do Renault Super-Clio.
Marzeniem każdego właściciela tego modelu są górskie serpentyny.