Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Renault Clio

Renault Clio

Ikona samochodu

Renault Clio to jeden z najpopularniejszych miejskich aut należących do segmentu B. Jego nazwa pochodzi od imienia muzy historii z greckiej mitologii – Klio i jednocześnie był to pierwszy model o nazwie nieliczbowej.

Samochód pojawił się na rynku w 1990 roku zastępując model „5” i bardzo szybko zyskał duża popularność, dzięki czemu stał się jednym z najlepiej sprzedających się francuskich samochodów. Już rok po debiucie, Clio zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku, a drugi raz uczyniło to w 2006 roku. Pudełkowaty design był ówcześnie bardzo nowoczesny, a wnętrze, wbrew pozorom, oferowało sporo miejsca. Clio pomieści co prawda 5 pasażerów, jednak znacznie bardziej komfortowa była podróż w 4 osoby. Wsiadanie ułatwiało 5-drzwiowe nadwozie, choć auto dostępne tez było w wersji 3-drzwiowej. Pojemność bagażnika wynosiła 265 litrów.

Już w 1994 roku przeprowadzono pierwszą modernizację, która polegała na przeprojektowaniu atrapy chłodnicy, lusterek oraz lamp tylnych, a zmiany przewidziano także we wnętrzu – Clio po liftingu było nazywane Phase II.

Phase III pojawiła się bardzo szybko, bo już po kolejnych 2 latach – wtedy zmianie uległ głównie pas przedni oraz wzmocniono płytę podłogową, zwiększono sztywność i bezpieczeństwo nadwozia, a w standardzie pojawiła się poduszka powietrzna dla kierowcy.

Pod maską zagościł jedynie jeden diesel o pojemności 1,9 litra (wolnossący) i mocy 64 KM. Gama jednostek benzynowych natomiast była bardzo szeroka. Najmniejsza jednostka 1.1 generowała zaledwie 49 KM i zniknęła z oferty przy okazji pierwszego liftingu. Większe miały pojemność 1.2, 1.4 oraz 1.8 i rozwijały od 54 do 110 KM. Na szczególną uwagę zasługują 2 wersje – 1.8 16V (we Francji występuje jako 16S), która miała aż 137 KM oraz odpowiedni pakiet stylistyczny, a także inaczej urządzone wnętrze.

Najbardziej pożądanym jest Clio Wiliams – początkowo limitowana do 3800 sztuk,jednak ze względu na bardzo duży popyt, postanowiono zwiększyć produkcję do 5400 sztuk. Z zewnątrz auto wyróżniało się niebieskim lakierem oraz złotymi felgami, a także dodatkowym ospojlerowaniem oraz obniżonym zawieszeniem. Najważniejsze było jednak pod maską. 2-litrowa, 16-zaworowa jednostka o mocy 150 KM tworzyła z małego, niespełna 1-tonowego Clio prawdziwego hot-hatcha. Niezależnie od wersji, moc trafiała na przednią oś, a do wyboru była 3- lub 4-stopniowa przekładnia automatyczna lub 5-biegowy manual.

W 1998 roku pojawiła się II odsłona miejskiego Renault. Z zewnątrz widać nawiązania do poprzednika, jednak kanciaste kształty zostały zaokrąglone, dzięki czemu auto wyglądało bardzo nowocześnie. Wymiarowo również zaszły zmiany – nowe Clio było dłuższe, szersze oraz wyższe. Wersje nadwoziowe pozostały bez zmian – oferowano 3- oraz 5-drzwiowego hatchbacka. Jednak 2 lata później wprowadzono także odmianę sedan, która na wielu rynkach występuje pod nazwą Thalia.

W 2001 roku przeprowadzono gruntowny facelifting, który znacząco zmienił pas przedni oraz tylny, a wnętrze również uległo przeprojektowaniu. Kolejna modernizacja miała miejsce już 2 lata później, jednak tym razem zakres zmian był zdecydowanie mniejszy.

Pojemność jednostek benzynowych, montowanych pod maską Clio wynosi 1.2, 1.4, 1.6 oraz 2 litry. Ich moc waha się od 60 do 169 KM w wersji Sport (zwanej także RS) Większy wybór był także wśród diesli. Początkowo były to 1,9-litrowe jednostki o mocy 64 (wolnossąca) lub 80 KM (z turbo), lecz w późniejszym czasie pojawiły się także nowoczesne silniki 1.5 dCi o mocy 65, 80 lub 110 KM.

Najciekawszą (i najbardziej szaloną) odmianą Clio II generacji był model Clio V6 Renault Sport. Auto pojawiło się w 2001 roku i na pierwszy rzut okaz wyróżniało się zdecydowanie poszerzonymi nadkolami, powiększonym rozstawem kół, 17-calowymi felgami oraz wlotami powietrza tuż za drzwiami. Ospojlerowanie było naprawdę imponujące, lecz jeszcze bardziej ekscytujący był silnik. 3-litrowa jednostka V6 została zamontowana... centralnie. Znajdowała się ona tuż za kierowcą, a więc logiczne jest, że auto było 2-osobowe. Początkowo moc Clio V6 wynosiła 235 KM, jednak wraz z liftingiem, podniesiono ją do 255 KM. Pierwszą „setkę” auto osiągało po 6,4 (235 KM) lub 5,8 sekundy (255KM), a moment obrotowy kierowany był tylko w tym modelu na tylną oś. Auto słynie z tego, iż jest bardzo trudne i wymagające w prowadzeniu.

Mimo iż w 2005 roku pojawiła się III generacja Clio, to auto w lekko zmodernizowanej wersji wciąż jest produkowane na niektóre rynki pod nazwą Clio Campus lub Storia. Kolejna odsłona miejskiego hatchbacka została zbudowana na płycie podłogowej opracowanej wspólnie z Nissanem, przez co Clio dzieliła ją m.in. z Modusem, Micrą czy Note'em. Początkowo auto oferowano klasycznie w wersji 3- oraz 5-drzwiowej, jednak w 2007 roku po raz pierwszy pojawiło się kombi Grandtour.

Clio był samochodem bardzo bezpiecznym, co potwierdza 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Dodatkowo wyróżniał się bezkluczykowym dostępem – zastąpiła go doskonale znana wśród kierowców Renault, karta. Wnętrze było dosyć przestronne, a pojemność bagażnika wynosiła w zależności od wersji od 288 do 439 litrów, dla kombi. W 2009 roku przeprowadzono facelifting, który obejmował przeprojektowanie pasa przedniego, a także polepszenie jakości materiałów wykończeniowych.

Jednostki benzynowe mogły mieć 1.2, 1.4, 1.6 lub 2 litry pojemności i generowały od 65 do 140 KM. 1,5-litrowy diesel dCi generował od 65 do 106 KM. Na uwagę zasługuje Clio przygotowany przez dział Renault Sport (RS). Auto miało pod maską 2-litrowy, wolnossący (!) silnik o mocy 197 KM. Oczywiście oprócz mocnego silnika, do dyspozycji kierowcy było obniżone i utwardzone zawieszenie, wzmocnione hamulce oraz sportowe wnętrze. Moment obrotowy trafiał na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, ale w innych wersjach dostępna była także przekładnia ręczna 5-biegowa oraz 4-stopniowy automat.

W 2012 roku pojawiła się 4. odsłona miejskiego Clio. Po raz pierwszy zrezygnowano z 3-drzwiowego nadwozia, a więc można było wybrać pomiędzy 5-drzwiowym hatchbackiem lub Grandtour. Stylistycznie auto jest zupełnie inne niż poprzednio – i nie chodzi tu wcale o wymiary, mimo iż te uległy powiększeniu. Z przodu dominuje duże logo marki, charakterystyczny element dla wszystkich modeli Renault. Na uwagę zasługuje klamka tylnych drzwi, ukryta w słupku oraz łukowate przetłoczenie na dolnej części drzwi.

Wnętrze zostało zaprojektowane zgodnie z nowym stylem francuskiej marki – zagościł tam nowy system multimedialny z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem, obrotomierz występuje w postaci analogowej, a prędkościomierz – cyfrowej.

W 2016 roku przeprowadzono lifting auto, który przyniósł nowy grill oraz reflektory, a także poszerzył paletę kolorów oraz listę wyposażenia dodatkowego. Pod maską może znajdować się 1,1-litrowy, wolnossący benzyniak o mocy 73 KM, 0,9-litrowa jednostka z turbo generująca 90 KM, silnik 1.2 TCe, który rozwija 118 KM, a także 1,5-litrowy diesel dCi o mocy 75, 90 lub 110 KM. Topowa odmiana R.S. 200 uzyskuje 200 KM z 1,6-litrowego, doładowanego silnika. Mocniejsza jest odmiana RS 220 Trophy (220 KM) oraz R.S. Gordini (230 KM). Przednie koła są napędzane przez 5- lub 6-biegową skrzynię ręczną lub 6-stopniową, automatyczną przekładnię EDC.

Rywalami Renault Clio są m.in. Opel Corsa, Peugeot 208 oraz Volkswagen Polo.

Renault Clio - generacje

Ikona samochodu

Renault Clio I (1990 - 1998)

Renault Clio II (1998&nbsp-&nbsp2012)

Renault Clio II (1998 - 2012)

Renault Clio III (2005&nbsp-&nbsp2014)

Renault Clio III (2005 - 2014)

Renault Clio IV (2012&nbsp-&nbsp)

Renault Clio IV (2012 - )

Renault Clio - powiązane artykuły

Małe, trwałe i za rozsądne pieniądze – 10 najlepszych miejskich aut za 10-20 tys. zł

Małe, trwałe i za rozsądne pieniądze – 10 najlepszych miejskich aut za 10-20 tys. zł

W ostatnim czasie popyt na niedrogie małe auta jest duży. Wytypowaliśmy 10 samochodów segmentu B w cenie od 10 do 20 tys. zł, które w polecanych przez nas wersjach powinny jeździć długo i bez poważnych awarii.

Top 5 modeli Renault ich awarie mogą popsuć nerwy

Top 5 modeli Renault ich awarie mogą popsuć nerwy

Stereotypowe widzenie francuskiej motoryzacji znajduje swoje potwierdzenie w kilku modelach Renault. Postanowiliśmy wybrać te, których najtrudniej jest bronić przed internetowym hejtem – przed Wami top 5 najgorszych naszym zdaniem modeli Renault ostatnich kilkudziesięciu lat!

Miejskie auta w ryzykownych wersjach. Na nie musisz uważać!

Miejskie auta w ryzykownych wersjach. Na nie musisz uważać!

Małe samochody z założenia nie powinny generować dużych kosztów. Niestety, bywa z tym różnie. Oto ryzykowne wersje popularnych modeli za 20-25 tys. zł. Auta te mogą narazić was na duże wydatki!

Niedrogie, proste i dobre - 10 miejskich aut z benzyniakiem

Niedrogie, proste i dobre - 10 miejskich aut z benzyniakiem

Pandemia COVID-19 wpłynęła też na zachowanie klientów szukających aut na rynku wtórnym – w cenie są nieduże samochody z benzyniakiem, tanie w zakupie i utrzymaniu. Oto 10 interesujących modeli za 10-15 tys. zł.

Kosztowna jazda: wysokie spalanie lub awarie – (anty)TOP 10

Kosztowna jazda: wysokie spalanie lub awarie – (anty)TOP 10

Jeśli chcecie jeździć tanio, nie wystarczy ustalenie, który model cieszy się dobrą opinią – niemal każdy ma w gamie silników "czarną owcę". Nie zawsze musi się to wiązać z wysokim spalaniem, często trzeba też zwrócić uwagę na awaryjność.

Pięć tanich aut sportowych, na których nie stracisz

Pięć tanich aut sportowych, na których nie stracisz

Sportowy samochód, który da frajdę z jazdy, wcale nie musi mieć mocy 300 KM i osiągać "setki" w 5 s. Na rynku nie brakuje bowiem lekkich samochodów, których projektanci bardziej od tabunów koni pod maską zadbali o "feeling" prowadzenia rodem z wyścigów i rajdów. Przed Wami kilka propozycji za 15-20 tys. zł, które już nigdy tańsze nie będą!

Trwałe i oszczędne auto do miasta – 10 najlepszych propozycji za 20-25 tys. zł

Trwałe i oszczędne auto do miasta – 10 najlepszych propozycji za 20-25 tys. zł

Popyt na miejskie auta nie słabnie. Wytypowaliśmy 10 ciekawych propozycji, trwałych i oszczędnych, ale tym razem nieco droższych – za 20-25 tys. zł.

Oszczędne i trwałe samochody za 20-30 tys. zł, które warto kupić!

Oszczędne i trwałe samochody za 20-30 tys. zł, które warto kupić!

Mały samochód to małe koszty eksploatacji – nie zawsze tak jest, ale są wersje, na których można polegać. Wybraliśmy 10 aut wartych uwagi za 20-30 tys. zł, które są i trwałe, i oszczędne, i niedrogie w eksploatacji.

Szukamy najlepszego auta do miasta za dwie dychy

Szukamy najlepszego auta do miasta za dwie dychy

Miejski 10-letni samochód używany wcale nie musi być mały, nudny i awaryjny. Spróbują to udowodnić: Honda Jazz, Kia Rio, Mazda 2, Renault Clio i Skoda Fabia. Wszystkie w wersji hatchback i z około 100-konnym benzyniakiem pod maską. Które auto wygra nasze starcie? Nie ma na co czekać – gong i zaczynamy!

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Przed wami 25 wyjątkowo udanych modeli samochodów, które kupicie w cenie do 30 tys. zł. W naszym zestawieniu znalazły się auta z różnych segmentów i lat. Wspólny mianownik? Przede wszystkim – trwałość.

Renault Clio Williams - takich hot hatchy nam brakuje

Renault Clio Williams - takich hot hatchy nam brakuje

Pomysł na Renault Clio Williams był prosty: małe auto o niskiej masie i mocny, 147-konny silnik. "Setka" w 7,8 sekundy. To musiało się udać.

Jak producenci aut mijają się z prawdą? Test pojemności bagażników

Jak producenci aut mijają się z prawdą? Test pojemności bagażników

Niemiecki automobilklub ADAC znów ostrzega, by nie polegać wyłącznie na danych udostępnianych przez producentów samochodów. W wielkim teście pojemności bagażników aut okazało się, że deklarowane wartości mają się nijak do tego, co podczas pomiarów uzyskali eksperci.

Samochody z najgorszym przyspieszeniem do setki – TOP 10

Samochody z najgorszym przyspieszeniem do setki – TOP 10

Sprint od 0 do 100 km/hi to wartość, która budzi ogromne emocje wśród entuzjastów motoryzacji. Oczywiście, im krótszy czas potrzebny do osiągnięcia 100 km/h, tym większa euforia fanów, a dla producenta powody do dumy. Jednak na rynku jest mnóstwo pojazdów, których kierowcy muszą bardzo długo czekać, aż strzałka prędkościomierza dotrze do magicznej liczby "100".

Najgorsze auta w testach na dystansie 100 tys. km!

Najgorsze auta w testach na dystansie 100 tys. km!

Które auta w testach na dystansie 100 tys. km zaliczyły poważne wpadki i uplasowały się na końcu rankingu? Oto najgorsza dziesiątka z ostatnich lat!

20 najchętniej kupowanych samochodów w historii

20 najchętniej kupowanych samochodów w historii

Te samochody pokochali użytkownicy na całym świecie. Oto najchętniej kupowane auta wszech czasów w zestawieniu od 1. do 20. miejsca. Niektóre modele wydają się nieśmiertelne, a jednak ich produkcja została zakończona. Dobrym przykładem jest Volkswagen Garbus. Jego nowoczesne wydanie nie zyskało globalnej popularności.

Najbardziej awaryjne samochody w testach długodystansowych

Najbardziej awaryjne samochody w testach długodystansowych

W testach długodystansowych nietrudno o modele, które na długo zapisały się w naszej pamięci. Oto 15 najbardziej rozczarowujących samochodów, które sprawiły najwięcej problemów w testach magazynu "Auto Bild". Nie zabrakło niespodzianek.

Renault Clio IV (2012-19) – bez problemu kupicie zadbany egzemplarz

Renault Clio IV (2012-19) – bez problemu kupicie zadbany egzemplarz

To dobry czas na zakup Clio IV – ten samochód nadal atrakcyjnie wygląda, często na pokładzie ma wiele nowoczesnych rozwiązań, a cena spadła już do takiego poziomu, że auto jest w zasięgu ręki wielu potencjalnych nabywców.

Renault Clio V6 – tak jeździ najmocniejsza fabryczna wersja

Renault Clio V6 – tak jeździ najmocniejsza fabryczna wersja

Renault Clio V6 z wczesnych lat dwutysięcznych to potężna wersja miejskiego samochodu. O sile tego modelu świadczy zamontowany centralnie silnik o mocy aż 254 KM! Nie było to auto łatwe w prowadzeniu, a zatem przekonajcie się, jak w szczegółach zachowywał się ten model podczas jazdy.

Renault Clio II Sport (2000-01) – znakomite własności jezdne, bardzo dobra dynamika

Renault Clio II Sport (2000-01) – znakomite własności jezdne, bardzo dobra dynamika

Oczywiście, wiemy doskonale, że Renault Clio II Sport produkowano dłużej, niż podaliśmy wyżej, jednak w założonym budżecie mieści się wyłącznie widoczna na zdjęciu wersja z lat 2000-01, czyli tzw. Phase I. Auta z lat 2001-04 (Phase II) i 2004-05 (Phase III) są już znacznie droższe i potrafią kosztować nawet ponad 20 tys. zł.

Fabryczne samochody z instalacją LPG — TOP 10. Sprawdzamy, czy ich zakup nadal ma sens

Fabryczne samochody z instalacją LPG — TOP 10. Sprawdzamy, czy ich zakup nadal ma sens

Zakup nowego auta z instalacją LPG to rozwiązanie dla osób szukających taniego środka transportu. Przyglądamy się ofercie nowych samochodów z gazem i sprawdzamy, czy ich zakup nadal ma sens.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test