Pod lupę wzięliśmy Renault Clio III i IV generacji (obecnie w salonach dostępna jest V). "Dwójki", przez swój wiek i wyeksploatowanie, to już samochody dla wyjątkowo mało wymagających, a "jedynki" to już niemal klasyki. Trudno znaleźć pośród nich zadbane egzemplarze godne polecenia, dlatego skupiamy się na tych nowszych. Obie generacje Clio łączy jedno - atrakcyjne ceny. Ich powodem wcale nie są złe opinie o tym samochodzie, a jedynie znacznie bardziej pożądani konkurenci, z Polo, Fabią i Yarisem na czele. Prosta zasada wolnego rynku mówi, że popyt przekłada się na ceny. Clio nie jest wyjątkiem.
Co na temat tego auta mówią mechanicy? I jak Clio sprawuje się w codziennej eksploatacji? Porozmawialiśmy ze specjalistami i zajrzeliśmy do rozległego archiwum z testami "Auto Świata", by odpowiedzieć na te pytania. Na tej podstawie oceniliśmy dwie generacje używanego Renault Clio.
Renault Clio III
Renault Clio (III)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2005-14
- SILNIKI: 1.2-2.0 65-201 KM
- CENY: OD 5500 zł
Bardzo udany model, który swego czasu pomógł Renault dźwignąć się z kolan. Sęk w tym, że od debiutu Clio III minęło już niemal 20 lat i po wielu egzemplarzach z początku produkcji trochę już to czuć – duże przebiegi, ogólne zmęczenie materiału. Naszym zdaniem warto dołożyć do wersji po liftingu, bo o ile wyglądem może nie powala, o tyle nieco łatwiej będzie o auto mniej zmęczone i nieco nowocześniejsze w środku. Dostępne hatchbacki 3d, 5d oraz kombi (bagażnik: 439-1277 l).
Clio III punktuje prostą konstrukcją, niskimi kosztami eksploatacji i udanymi silnikami benzynowymi – polecamy głównie 1.4 16V oraz doładowane 1.2 TCe (D4Ft; nie ma nic wspólnego z nieudaną konstrukcją stosowaną w Clio IV). Diesle? Często zajechane, na dodatek początkowo obarczone ryzykiem związanym z panewkami. Plus za zabezpieczenie antykorozyjne, choć elementy podwozia (np. sanki, podłogę) warto już dokładnie obejrzeć.
Jak na auto sprzed niemal 20 lat Clio III może pochwalić się niezłymi materiałami. Uwaga na drobne usterki elektrykiŹródło: Auto Świat
Renault Clio III - dane techniczne
Nadwozie hatchbacki 3d i 5d: wym. 3986/1707/1493 mm, poj. bagaż. 288-1038 l; kombi 5d: wym. 4203/1719/1496 mm, poj. bagaż. 439-1277 l; w obu rozstaw osi 2575 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.2/65, 75 i 79, 1.2 TCe (turbo)/101, 103, 1.4/98, 1.6/88, 112, 128, 2.0/139 (M4R; Nissan), 197 lub 201 KM (R.S.); turbodiesle, R4, 8V, CR: 1.5 dCi/65, 68, 75, 86, 88, 103 i 106 KM.
Renault Clio III - awaryjność
Karoseria
Czasem zaparowują lampy, nie zawsze idealnie działa tylna klamka, porządne zazwyczaj okazuje się za to zabezpieczenie antykorozyjne.
Elektryka
Czasem słońce, czasem deszcz: niektóre auta nie sprawiają problemów, w innych losowe komunikaty i zawieszające się multimedia to norma.
Napęd
Problemy z napędem rozrządu (norma w 1.2 TCe, czasem i w 0.9), usterki skrzyń biegów, wycieki z układu chłodzenia (0.9), sporadyczne przypadki problemów z panewkami (diesel).
Zawieszenie
Luzy w przedniej osi, ryzyko uszkodzenia przewodu hamulcowego (akcja serwisowa).
Renault Clio III - opinia i ocena redakcji
Nadal dość ciekawe auto, choć wiek już robi swoje. Na plus Clio III na pewno trzeba zapisać atrakcyjne ceny zakupu i niskie koszty eksploatacji oraz dość udane silniki benzynowe. Na minus – nie do końca stabilna elektryka, podwozie i tylna klapa mogą rdzewieć.
Renault Clio IV
Renault Clio (IV)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2012-20
- SILNIKI: BENZYNOWE: 0.9-1.6, TURBODIESLE: 1.5
- CENY: OD 17 500 zł
Jedna z ciekawszych propozycji w segmencie B w cenie ok. 20-30 tys. zł. Clio IV wciąż nieźle wygląda, ma dość funkcjonalne pięciodrzwiowe nadwozie, całkiem sensowny bagażnik (300-1146 l), a komu mało, może przecież sięgnąć również po kombi (443-1380 l). W stosunku do poprzednika pojawiły się różne nowoczesne wówczas układy wspomagające, dostępna była też dwusprzęgłowa skrzynia EDC oraz silniki benzynowe w technologii mocnego downsizingu (R3 0.9 TCe). Ale uwaga: pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca za kierownicą bywa raczej średnie. Nie, nie dlatego, że jest ciasno, bo Clio IV to dość przestronne auto, zwłaszcza jeśli chodzi o pierwszy rząd siedzeń.
Problem polega na tym, że wnętrze małego Renault zostało miejscami wykonane z obrzydliwie tanich plastików. I gdy ktoś przesiądzie się np. z Clio III, może przetrzeć oczy ze zdumienia (niestety, ani tarcie oczu, ani szczypanie się w rękę nic nie dadzą...). Cóż, zostaje tylko zacisnąć zęby i się przyzwyczaić, bo trochę szkoda byłoby z tego w sumie udanego auta rezygnować ze względu na tworzywa w kabinie, prawda? Jeśli chodzi o silniki, to tu już raczej dobre wiadomości, choć są i wyjątki. Bo o ile wersje 0.9 TCe i 1.2 16V mimo swoich drobnych bolączek (patrz niżej) możemy uznać za godne uwagi (obie dobrze tolerują LPG), o tyle silnik 1.2 TCe (H5Ft) to wtopa na całej linii – spalanie oleju bywa niekiedy prawie tak wysokie, jak zużycie benzyny, do tego dochodzi „plastelinowy” rozrząd.
Renault i Nissan pracowały nad usprawnieniem tej jednostki i problemy miały już nie występować w egzemplarzach wyprodukowanych po 2016 r., jednak dla własnego bezpieczeństwa warto dokładnie zweryfikować przed zakupem również i młodsze egzemplarze. Nie zawsze idealnie sprawują się skrzynie EDC, radzimy uważać też na diesle, ale głównie na te z dużymi przebiegami i poflotową przeszłością. W skrzyniach ręcznych mogą zacząć hałasować łożyska, nie zawsze trwałością grzeszy sprzęgło. Zawieszenie? Jak to w małym aucie – mało wyszukane, ale tanie w naprawach. Na plus: bardzo poprawne zabezpieczenie antykorozyjne. Pamiętaj: wiele egzemplarzy ma za sobą firmową/flotową przeszłość.
Ani to ładne, ani wybitnie ergonomiczne: kokpit częściowo wykonano z paskudnych plastików, a i obsługa nie powalaŹródło: Auto Świat
Renault Clio IV - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 4062/1731/1448 mm, poj. bagażnika 300-1146 l; kombi 5d: wym. 4267/1732/1475 mm, poj. bagaż. 443-1380 l; w obu rozstaw osi 2589 mm.
Silniki benzynowe, R3, 12V: 0.9 TCe/76 i 90 KM (również z LPG), R4, 16V: 1.2/65 i 75 (+ LPG), 1.2 TCe/118 i 120, 1.6 turbo (wersja R.S.)/200 i 220 KM; turbodiesle, R4, 8V: 1.5/75, 90 i 110 KM.
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | OHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 899 | 1149 | 1461 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 66/90/5250 | 54/75/5500 | 66/90/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 135/2500 | 107/4250 | 220/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 182 | 167 | 178 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 12,2 | 15,4 | 11,7 |
Spalanie (l/100 km)** | 5,6/3,9/4,5 | 7,0/4,7/5,5 | 4,1/3,3/3,6 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Renault Clio IV - awaryjność
Karoseria
Czasem zaparowują lampy, nie zawsze idealnie działa tylna klamka, porządne zazwyczaj okazuje się za to zabezpieczenie antykorozyjne.
Elektryka
Czasem słońce, czasem deszcz: niektóre auta nie sprawiają problemów, w innych losowe komunikaty i zawieszające się multimedia to norma.
Napęd
Problemy z napędem rozrządu (norma w 1.2 TCe, czasem i w 0.9), usterki skrzyń biegów, wycieki z układu chłodzenia (0.9), sporadyczne przypadki problemów z panewkami (diesel).
Zawieszenie
Luzy w przedniej osi, ryzyko uszkodzenia przewodu hamulcowego (akcja serwisowa).
Renault Clio IV - opinia i ocena redakcji
Świetna alternatywa dla aut niemieckich i japońskich – Clio IV nieźle wygląda, jest wystarczająco praktyczne i ma interesującą odmianę kombi, a do tego dość atrakcyjne ceny zakupu, nieprzesadnie drogie naprawy i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Jeśli czegoś unikać, to wersji 1.2 TCe z początku produkcji. Ciekawostka to odmiana R.S. – ma silnik 1.6 turbo (Nissan), skrzynię EDC i... bywa uważana za gorszą od poprzedniczki.