Pod lupę wzięliśmy Renault Clio III i IV generacji (obecnie w salonach dostępna jest V). "Dwójki", przez swój wiek i wyeksploatowanie, to już samochody dla wyjątkowo mało wymagających, a "jedynki" to już niemal klasyki. Trudno znaleźć pośród nich zadbane egzemplarze godne polecenia, dlatego skupiamy się na tych nowszych. Obie generacje Clio łączy jedno - atrakcyjne ceny. Ich powodem wcale nie są złe opinie o tym samochodzie, a jedynie znacznie bardziej pożądani konkurenci, z Polo, Fabią i Yarisem na czele. Prosta zasada wolnego rynku mówi, że popyt przekłada się na ceny. Clio nie jest wyjątkiem.
Co na temat tego auta mówią mechanicy? I jak Clio sprawuje się w codziennej eksploatacji? Porozmawialiśmy ze specjalistami i zajrzeliśmy do rozległego archiwum z testami "Auto Świata", by odpowiedzieć na te pytania. Na tej podstawie oceniliśmy dwie generacje używanego Renault Clio.
Renault Clio III
- NA RYNKU: 2005-14
- SILNIKI: 1.2-2.0 65-201 KM
- CENY: OD 5500 zł
Bardzo udany model, który swego czasu pomógł Renault dźwignąć się z kolan. Sęk w tym, że od debiutu Clio III minęło już niemal 20 lat i po wielu egzemplarzach z początku produkcji trochę już to czuć – duże przebiegi, ogólne zmęczenie materiału. Naszym zdaniem warto dołożyć do wersji po liftingu, bo o ile wyglądem może nie powala, o tyle nieco łatwiej będzie o auto mniej zmęczone i nieco nowocześniejsze w środku. Dostępne hatchbacki 3d, 5d oraz kombi (bagażnik: 439-1277 l).
Clio III punktuje prostą konstrukcją, niskimi kosztami eksploatacji i udanymi silnikami benzynowymi – polecamy głównie 1.4 16V oraz doładowane 1.2 TCe (D4Ft; nie ma nic wspólnego z nieudaną konstrukcją stosowaną w Clio IV). Diesle? Często zajechane, na dodatek początkowo obarczone ryzykiem związanym z panewkami. Plus za zabezpieczenie antykorozyjne, choć elementy podwozia (np. sanki, podłogę) warto już dokładnie obejrzeć.
Renault Clio III - dane techniczne
Nadwozie hatchbacki 3d i 5d: wym. 3986/1707/1493 mm, poj. bagaż. 288-1038 l; kombi 5d: wym. 4203/1719/1496 mm, poj. bagaż. 439-1277 l; w obu rozstaw osi 2575 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.2/65, 75 i 79, 1.2 TCe (turbo)/101, 103, 1.4/98, 1.6/88, 112, 128, 2.0/139 (M4R; Nissan), 197 lub 201 KM (R.S.); turbodiesle, R4, 8V, CR: 1.5 dCi/65, 68, 75, 86, 88, 103 i 106 KM.
Renault Clio III - awaryjność
Karoseria
Czasem zaparowują lampy, nie zawsze idealnie działa tylna klamka, porządne zazwyczaj okazuje się za to zabezpieczenie antykorozyjne.
Elektryka
Czasem słońce, czasem deszcz: niektóre auta nie sprawiają problemów, w innych losowe komunikaty i zawieszające się multimedia to norma.
Napęd
Problemy z napędem rozrządu (norma w 1.2 TCe, czasem i w 0.9), usterki skrzyń biegów, wycieki z układu chłodzenia (0.9), sporadyczne przypadki problemów z panewkami (diesel).
Zawieszenie
Luzy w przedniej osi, ryzyko uszkodzenia przewodu hamulcowego (akcja serwisowa).
Renault Clio III - opinia i ocena redakcji
Nadal dość ciekawe auto, choć wiek już robi swoje. Na plus Clio III na pewno trzeba zapisać atrakcyjne ceny zakupu i niskie koszty eksploatacji oraz dość udane silniki benzynowe. Na minus – nie do końca stabilna elektryka, podwozie i tylna klapa mogą rdzewieć.
- Nasza ocena: 3+
Renault Clio IV
- NA RYNKU: 2012-20
- SILNIKI: BENZYNOWE: 0.9-1.6, TURBODIESLE: 1.5
- CENY: OD 17 500 zł
Jedna z ciekawszych propozycji w segmencie B w cenie ok. 20-30 tys. zł. Clio IV wciąż nieźle wygląda, ma dość funkcjonalne pięciodrzwiowe nadwozie, całkiem sensowny bagażnik (300-1146 l), a komu mało, może przecież sięgnąć również po kombi (443-1380 l). W stosunku do poprzednika pojawiły się różne nowoczesne wówczas układy wspomagające, dostępna była też dwusprzęgłowa skrzynia EDC oraz silniki benzynowe w technologii mocnego downsizingu (R3 0.9 TCe). Ale uwaga: pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca za kierownicą bywa raczej średnie. Nie, nie dlatego, że jest ciasno, bo Clio IV to dość przestronne auto, zwłaszcza jeśli chodzi o pierwszy rząd siedzeń.
Problem polega na tym, że wnętrze małego Renault zostało miejscami wykonane z obrzydliwie tanich plastików. I gdy ktoś przesiądzie się np. z Clio III, może przetrzeć oczy ze zdumienia (niestety, ani tarcie oczu, ani szczypanie się w rękę nic nie dadzą...). Cóż, zostaje tylko zacisnąć zęby i się przyzwyczaić, bo trochę szkoda byłoby z tego w sumie udanego auta rezygnować ze względu na tworzywa w kabinie, prawda? Jeśli chodzi o silniki, to tu już raczej dobre wiadomości, choć są i wyjątki. Bo o ile wersje 0.9 TCe i 1.2 16V mimo swoich drobnych bolączek (patrz niżej) możemy uznać za godne uwagi (obie dobrze tolerują LPG), o tyle silnik 1.2 TCe (H5Ft) to wtopa na całej linii – spalanie oleju bywa niekiedy prawie tak wysokie, jak zużycie benzyny, do tego dochodzi „plastelinowy” rozrząd.
Renault i Nissan pracowały nad usprawnieniem tej jednostki i problemy miały już nie występować w egzemplarzach wyprodukowanych po 2016 r., jednak dla własnego bezpieczeństwa warto dokładnie zweryfikować przed zakupem również i młodsze egzemplarze. Nie zawsze idealnie sprawują się skrzynie EDC, radzimy uważać też na diesle, ale głównie na te z dużymi przebiegami i poflotową przeszłością. W skrzyniach ręcznych mogą zacząć hałasować łożyska, nie zawsze trwałością grzeszy sprzęgło. Zawieszenie? Jak to w małym aucie – mało wyszukane, ale tanie w naprawach. Na plus: bardzo poprawne zabezpieczenie antykorozyjne. Pamiętaj: wiele egzemplarzy ma za sobą firmową/flotową przeszłość.
Renault Clio IV - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 4062/1731/1448 mm, poj. bagażnika 300-1146 l; kombi 5d: wym. 4267/1732/1475 mm, poj. bagaż. 443-1380 l; w obu rozstaw osi 2589 mm.
Silniki benzynowe, R3, 12V: 0.9 TCe/76 i 90 KM (również z LPG), R4, 16V: 1.2/65 i 75 (+ LPG), 1.2 TCe/118 i 120, 1.6 turbo (wersja R.S.)/200 i 220 KM; turbodiesle, R4, 8V: 1.5/75, 90 i 110 KM.
| Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
| Układ rozrządu | DOHC | DOHC | OHC |
| Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek |
| Pojemność skokowa (cm3) | 899 | 1149 | 1461 |
| Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 66/90/5250 | 54/75/5500 | 66/90/4000 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 135/2500 | 107/4250 | 220/1750 |
| Prędkość maksymalna (km/h)* | 182 | 167 | 178 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 12,2 | 15,4 | 11,7 |
| Spalanie (l/100 km)** | 5,6/3,9/4,5 | 7,0/4,7/5,5 | 4,1/3,3/3,6 |
| *osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | |||
Renault Clio IV - awaryjność
Karoseria
Czasem zaparowują lampy, nie zawsze idealnie działa tylna klamka, porządne zazwyczaj okazuje się za to zabezpieczenie antykorozyjne.
Elektryka
Czasem słońce, czasem deszcz: niektóre auta nie sprawiają problemów, w innych losowe komunikaty i zawieszające się multimedia to norma.
Napęd
Problemy z napędem rozrządu (norma w 1.2 TCe, czasem i w 0.9), usterki skrzyń biegów, wycieki z układu chłodzenia (0.9), sporadyczne przypadki problemów z panewkami (diesel).
Zawieszenie
Luzy w przedniej osi, ryzyko uszkodzenia przewodu hamulcowego (akcja serwisowa).
Renault Clio IV - opinia i ocena redakcji
Świetna alternatywa dla aut niemieckich i japońskich – Clio IV nieźle wygląda, jest wystarczająco praktyczne i ma interesującą odmianę kombi, a do tego dość atrakcyjne ceny zakupu, nieprzesadnie drogie naprawy i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Jeśli czegoś unikać, to wersji 1.2 TCe z początku produkcji. Ciekawostka to odmiana R.S. – ma silnik 1.6 turbo (Nissan), skrzynię EDC i... bywa uważana za gorszą od poprzedniczki.
- Nasza ocena: 4+