Silnik włączony, bieg również, a zatem gaz do dechy i… nic się nie dzieje. Samochód nie wyrywa z impetem i nie powoduje wciskania pleców pasażerów w oparcia foteli. Tak to jest, kiedy kupi się samochód w bazowej wersji silnikowej z małą liczbą koni mechanicznych.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTaka charakterystyka jednostki napędowej nie jest z pewnością powodem do dumy, ale nie jest też powodem do wstydu. Te podstawowe wersje często tak mają, a poza tym w większości przypadków słaba dynamika to domena miejskich aut, w których od czasu do przyspieszenia do 100 km/h, a ważniejsza jest dynamika do 50-60 km/h.
To samochody dla kierowców, którzy autem prawie nigdy nie wyjeżdżają poza miasto. To także wersje dla osób, które spokój podczas prowadzenia pojazdu przedkładają nad emocje.
Pierwsze miejsce nie jest tym razem chwalebne
W naszej galerii zgromadziliśmy 10 samochodów, w przypadku których czas niezbędny do uzyskania 100 km/h trudno nawet nazwać przyspieszeniem. To raczej mozolne nabieranie prędkości. Wybraliśmy nowe pojazdy, które najwolniej osiągają "setkę".
Galeria przedstawia modele w kolejności od najgorszego (czytaj: najbardziej dynamicznego) do najlepszego (czyli najmniej dynamicznego). Zatem dla zwycięzcy mamy złą wiadomość – jeżeli jest na pierwszym miejscu, to oznacza, że 100 km/h uzyskuje w wyjątkowo luzackim tempie.
Galeria zdjęć
Peugeot 208 występuje z benzynowymi silnikami o mocy 75, 100 lub 130 KM oraz jako diesel, który generuje 136 KM. Cennik otwiera się kwotą 79 500 zł
Najmniej dynamicznym silnikiem instalowanym w Peugeocie 208 okazuje się 75-konny benzyniak. Maluch napędzany tą jednostką rozpędza się w zakresie 0-100 km/h po 13,2 s
Fiat Panda oferowana jest na rynku już od 2011 r. W ofercie znajdziemy dwa silniki benzynowe: 1.0 i 1.2. Ten drugi standardowo oferowany jest z instalacją LPG. Auto kosztuje od 66 tys. zł
Silnik 1.2 ma moc 69 KM i choć demonem prędkości nie jest, to w naszym zestawieniu okazał się najszybszy. Setka pojawia się na zegarach po upływie 14,5 s
Toyota Aygo X obecnej generacji w sprzedaży jest od 2022 r. Auto jest połączeniem miejskiej sylwetki, która ma wyglądać na modnego crossovera za sprawą dokładek i lekko podniesionego zawieszenia. Ceny samochodu startują od 68 900 zł
Toyota Aygo dostępna jest z jednym, benzynowym silnikiem 1.0, który generuje 72 KM oraz 93 Nm. Do wyboru jest 5-biegowa, manualna skrzynia lub bezstopniowe CVT. Z automatem auto uzyskuje setkę po 14,8 s, a z manualem 14,9 s
Dacia Duster oferowana jest z kilkoma silnikami (także z dieslem), z czego jeden zasilany jest LPG. Może również mieć napęd na cztery koła. Ceny auta startują od 79 900 zł
To właśnie model z silnikiem zasilanym także gazem ma najgorsze osiągi. Co jednak ciekawe benzyniak wcale nie ma gorszych osiągów na LPG, a właśnie na benzynie. Na tym pierwszym rozpędzanie do 100 km/h trwa 13,8 s, ale jeśli przełączymy na zasilanie benzyną, parametr ten rośnie do 15,1 s
Seat Ibiza 5. generacji w sprzedaży jest od 2017 roku. Samochód występuje tylko z 5-drzwiowym nadwoziem, a silniki (tylko benzynowe) mają moc od 80 KM do 150 KM. Ceny pojazdu startują od 68 900 zł
W najsłabszej wersji Seat Ibiza ma wolnossący silnik 1.0 MPI generujący 80 KM i 93 Nm, a napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni. Przyspieszenie 0-100 km/h – 15,3 s
Skoda Fabia 4. generacji oferowana jest od 2021 r. i występuje jako hatchback. Doo wyboru są cztery benzyniaki o mocy: 80 KM, 95 KM, 110 KM lub 150 KM. Ceny auta zaczynają się od 66 450 zł
Skoda Fabia z silnikiem 1.0 MPI generującym 60 KM i 95 Nm (skrzynia man. 5) jest najmniej dynamiczna. Wskazówka wskaże 100 km/h po 15,5 s
Kia Picanto 3. generacji na rynku jest od 2017 r., ale w 2020 r. samochód doczekał się dwóch modernizacji – w 2020 r. oraz w 2023 r. Auto można mieć z silnikiem 1.0 DPI o mocy 67 KM lub 1.2 DPI/84 KM. Ceny zaczynają się od 60 500 zł
Kia Picanto 1.0 DPI ma moc 67 KM i moment obrotowy o wartości 118 Nm. Z silnikiem współpracuje 5-biegowa, manualna skrzynia, a w zakresie 0-100 km/h pojazd rozpędza się w 15,7 s
Hyundai i10 3. generacji na rynku jest od 2019 r., ale w 2023 r. wprowadzono na rynek wersję po liftingu. Koreański, 5-drzwiowy hatchback występuje z benzyniakami o mocy 67 KM, 84 KM lub 100 KM. Ceny zaczynają się od 67 000 zł
Hyundai i10 w wersji 1.0 MPI ma benzynowy silnik, który generuje 67 KM i 96 Nm. Do wyboru jest wersja z manualną, 5-biegową skrzynią, która setkę uzyskuje po 14,8 s lub z 5-stopniowym automatem, a w tym przypadku 100 km/h osiąga się dopiero po 15,8 s
Mitsubishi Space Star, które oferowane jest od 2013 r., w 2020 r. doczekało się drugiego liftingu. Samochód dostępny jest z jednym 71-konnym benzyniakiem, a ceny startują od 62 990 zł
Mitsubishi Space Star ma pod maską benzyniaka 1.2, który generuje 71 KM oraz 102 Nm. Silnik współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną lub z bezstopniową przekładnią (CVT). W pierwszej konfiguracji setkę uzyskuje się po 14,1 s, a w drugiej dopiero po 15,8 s
Dacia Spring do sprzedaży weszła w 2021 roku i to jedyne w naszym rankingu auto z elektrycznym napędem o mocy 45 KM. W aucie zamontowano akumulator o pojemności 27,4 kWh, a maksymalny zasięg wynosi 305 km. Ceny starują od 101 490 zł za wersję Cargo i od 106 900 zł za osobową odmianę
Dacia Spring to tegoroczny debiutant, który wygrał nasz ranking. Samochód ma elektryczny silnik generujący 45 KM i 125 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 19,1 s