Na europejskim rynku nowych aut w lipcu 2024 r. panował lekki zastój. Liczba pierwszych rejestracji osobówek zwiększyła się o jedynie 2 proc. (w porównaniu do lipca 2023 r.) i wynosiła 1,03 mln samochodów. W Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł 3 proc., we Włoszech i Hiszpanii po 5 proc., za to w Niemczech i we Francji odnotowano 2-procentowy spadek. W Polsce nie można jednak mówić o zastoju. Mało tego, zostaliśmy lokomotywą europejskiego rynku nowych samochodów!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW lipcu 2024 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych wzrosła u nas aż o 19 proc., wynika z najnowszego raportu renomowanej firmy analitycznej JATO Dynamics obejmującego 28 krajów Europy. Na Starym Kontynencie lepsza okazała się jedynie Portugalia (+27 proc.).
Przeczytaj także: Poznałem plany chińskiego giganta w Polsce na następne półtora roku. Tylko spójrz na te SUV-y
Znakomicie mają się też SUV-y. W zeszłym miesiącu odnotowały najwyższy udział w swojej historii.
Nowe SUV-y: historyczny wynik w Europie
W lipcu 2024 r. SUV-y miały aż 54 proc. udziału w pierwszych rejestracjach samochodów osobowych w Europie. Zdaniem JATO Dynamics to ich najlepszy wynik wszech czasów. Tym samym SUV-y sprzedawały się lepiej niż wszystkie pozostałe osobówki razem wzięte — hatchbacki, kombi, sedany, minivany itd. Mało tego, w pierwszej czwórce najczęściej rejestrowanych nowych samochodów znalazły się aż trzy Sport Utility Vehicles.
Przeczytaj także: Jeździłem chińskim SUV-em Omoda 5 po liftingu. To szok, bo jest jeszcze tańszy niż przed modernizacją
Z drugiej strony liczba pierwszych rejestracji SUV-ów i tak wzrosła zdecydowanie mniej niż wszystkich nowych aut w Polsce (+6 proc. vs +19 proc.).
Największe udziały w lipcowych rejestracjach nowych SUV-ów w Europie miały: Grupa Volkswagena (26 proc.; m.in. Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda i VW), Hyundai-Kia (12 proc.) i koncern Stellantis (11,5 proc.; m.in. Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Jeep, Peugeot i Opel). A jak wygląda ogólny Top 10 bestsellerów?
Najpopularniejsze nowe auta w Europie w lipcu 2024 r.
Najczęściej rejestrowanym nowym osobowym samochodem w Europie w lipcu 2024 r. był... nie, wcale nie VW Golf. Model, który niegdyś całymi latami nie opuszczał pierwszego miejsca, uplasował się... Zresztą sam popatrz na czołową dziesiątkę:
- Dacia Sandero: 22 tys. 398 aut
- VW T-Roc: 19 tys. 254 aut
- Toyota Yaris Cross: 17 tys. 314 aut
- Dacia Duster: 15 tys. 884 sztuk
- Kia Sportage: 15 tys. 531 sztuk
- Toyota Yaris: 15 tys. 237 sztuk
- Renault Clio: 15 tys. 157 sztuk
- Hyundai Tucson: 14 tys. 391 sztuk
- Opel/Vauxhall Corsa: 13 tys. 938 sztuk
- VW Golf: 13 tys. 924 sztuk
W Top 4 mamy aż dwie Dacie (i trzy SUV-y), a w Top 10 — ani jednego samochodu premium. To zaskoczenie, bo już w czołowej piątce najczęściej rejestrowanych marek nowych aut w Europie w lipcu 2024 r. znaleźli się dwaj gracze premium. Top 5 tworzą bowiem kolejno: VW, Toyota, BMW, Skoda i Mercedes.
Niestety, elektryki nie mogą się cieszyć takimi sukcesami.
Auta elektryczne: popyt spada
W lipcu 2024 r. uczucia Europejczyków do elektryków nieco osłabły. Na Starym Kontynencie zarejestrowano bowiem 139,3 tys. nowych samochodów z tym napędem, czyli o 6 proc. mniej niż w lipcu 2023 r. Co gorsza, spadł też udział w rynku: z 14,6 do 13,5 proc.
W czołowej piątce marek z najwyższą liczbą pierwszych rejestracji aut elektrycznych znalazły się kolejno: BMW, Tesla, VW, Volvo i Audi.
Co ciekawe, Tesla już nie jest na czele. Pierwszy raz w historii na szczycie znalazło się BMW. Proszę też zwrócić uwagę, że Top 5 tworzą aż czterej gracze premium.