Auto Świat Wiadomości Aktualności Polska z drugim najwyższym wzrostem sprzedaży nowych aut w Europie. Wielki triumf Dacii

Polska z drugim najwyższym wzrostem sprzedaży nowych aut w Europie. Wielki triumf Dacii

Mamy najświeższe dane na temat pierwszych rejestracji samochodów osobowych w Europie. W lipcu 2024 r. tylko jeden kraj wyprzedził Polskę pod względem wzrostu popytu na nowe auta. Mało tego, SUV-y osiągnęły rekordowy udział w rynku. Nie da się tego powiedzieć o elektrykach, które mają gorszy okres. No i nie uwierzysz, na którym miejscu w rankingu bestsellerów znalazł się VW Golf!

Dacia Sandero Stepway (trzecia generacja; od 2020 r.; model roku 2024)
Renault Group
Dacia Sandero Stepway (trzecia generacja; od 2020 r.; model roku 2024)

Na europejskim rynku nowych aut w lipcu 2024 r. panował lekki zastój. Liczba pierwszych rejestracji osobówek zwiększyła się o jedynie 2 proc. (w porównaniu do lipca 2023 r.) i wynosiła 1,03 mln samochodów. W Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł 3 proc., we Włoszech i Hiszpanii po 5 proc., za to w Niemczech i we Francji odnotowano 2-procentowy spadek. W Polsce nie można jednak mówić o zastoju. Mało tego, zostaliśmy lokomotywą europejskiego rynku nowych samochodów!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W lipcu 2024 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych wzrosła u nas aż o 19 proc., wynika z najnowszego raportu renomowanej firmy analitycznej JATO Dynamics obejmującego 28 krajów Europy. Na Starym Kontynencie lepsza okazała się jedynie Portugalia (+27 proc.).

Przeczytaj także: Poznałem plany chińskiego giganta w Polsce na następne półtora roku. Tylko spójrz na te SUV-y

Znakomicie mają się też SUV-y. W zeszłym miesiącu odnotowały najwyższy udział w swojej historii.

Nowe SUV-y: historyczny wynik w Europie

W lipcu 2024 r. SUV-y miały aż 54 proc. udziału w pierwszych rejestracjach samochodów osobowych w Europie. Zdaniem JATO Dynamics to ich najlepszy wynik wszech czasów. Tym samym SUV-y sprzedawały się lepiej niż wszystkie pozostałe osobówki razem wzięte — hatchbacki, kombi, sedany, minivany itd. Mało tego, w pierwszej czwórce najczęściej rejestrowanych nowych samochodów znalazły się aż trzy Sport Utility Vehicles.

Przeczytaj także: Jeździłem chińskim SUV-em Omoda 5 po liftingu. To szok, bo jest jeszcze tańszy niż przed modernizacją

Z drugiej strony liczba pierwszych rejestracji SUV-ów i tak wzrosła zdecydowanie mniej niż wszystkich nowych aut w Polsce (+6 proc. vs +19 proc.).

VW T-Roc: najczęściej rejestrowanych nowy SUV w Europie w lipcu 2024 r.
VW T-Roc: najczęściej rejestrowanych nowy SUV w Europie w lipcu 2024 r.Volkswagen

Największe udziały w lipcowych rejestracjach nowych SUV-ów w Europie miały: Grupa Volkswagena (26 proc.; m.in. Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda i VW), Hyundai-Kia (12 proc.) i koncern Stellantis (11,5 proc.; m.in. Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Jeep, Peugeot i Opel). A jak wygląda ogólny Top 10 bestsellerów?

Najpopularniejsze nowe auta w Europie w lipcu 2024 r.

Najczęściej rejestrowanym nowym osobowym samochodem w Europie w lipcu 2024 r. był... nie, wcale nie VW Golf. Model, który niegdyś całymi latami nie opuszczał pierwszego miejsca, uplasował się... Zresztą sam popatrz na czołową dziesiątkę:

  1. Dacia Sandero: 22 tys. 398 aut
  2. VW T-Roc: 19 tys. 254 aut
  3. Toyota Yaris Cross: 17 tys. 314 aut
  4. Dacia Duster: 15 tys. 884 sztuk
  5. Kia Sportage: 15 tys. 531 sztuk
  6. Toyota Yaris: 15 tys. 237 sztuk
  7. Renault Clio: 15 tys. 157 sztuk
  8. Hyundai Tucson: 14 tys. 391 sztuk
  9. Opel/Vauxhall Corsa: 13 tys. 938 sztuk
  10. VW Golf: 13 tys. 924 sztuk
Dacia Sandero Stepway (trzecia generacja; od 2020 r.; model roku 2024)
Dacia Sandero Stepway (trzecia generacja; od 2020 r.; model roku 2024)Renault Group

W Top 4 mamy aż dwie Dacie (i trzy SUV-y), a w Top 10 — ani jednego samochodu premium. To zaskoczenie, bo już w czołowej piątce najczęściej rejestrowanych marek nowych aut w Europie w lipcu 2024 r. znaleźli się dwaj gracze premium. Top 5 tworzą bowiem kolejno: VW, Toyota, BMW, Skoda i Mercedes.

Niestety, elektryki nie mogą się cieszyć takimi sukcesami.

Auta elektryczne: popyt spada

W lipcu 2024 r. uczucia Europejczyków do elektryków nieco osłabły. Na Starym Kontynencie zarejestrowano bowiem 139,3 tys. nowych samochodów z tym napędem, czyli o 6 proc. mniej niż w lipcu 2023 r. Co gorsza, spadł też udział w rynku: z 14,6 do 13,5 proc.

W czołowej piątce marek z najwyższą liczbą pierwszych rejestracji aut elektrycznych znalazły się kolejno: BMW, Tesla, VW, Volvo i Audi.

Co ciekawe, Tesla już nie jest na czele. Pierwszy raz w historii na szczycie znalazło się BMW. Proszę też zwrócić uwagę, że Top 5 tworzą aż czterej gracze premium.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji