Debiutujące w 1985 r. pierwsze wcielenie BMW M5 praktycznie nie dawało po sobie poznać, że należy do najmocniejszych sedanów na świecie. Od zwykłego BMW serii 5 z serii E28 różniło się głównie większymi obręczami kół, mniejszym prześwitem i dwoma emblematami M. Takie podejście to jednak przeszłość. Dziś samochód musi na prawo i lewo manifestować swoją moc. 400-konne Audi RS 3 jest w tym naprawdę dobre. A teraz stało się jeszcze lepsze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Przedstawiona w 2021 r. trzecia generacja Audi RS 3 została właśnie pokazana w zmodernizowanej formie. Zmiany są wymowne.
Przeczytaj także: Trudny quiz o autach z Polski po PRL-u. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?
Audi RS 3: co się zmieniło?
Modernizację Audi RS 3 można określić mianem "ziarnko do ziarnka". Poszczególne zmiany nie należą do gigantycznych, ale razem wzięte sprawiają, że samochód wygląda jeszcze bardziej jaskrawo niż przed liftingiem.
Przeczytaj także: Jeździłem najnowszym SUV-em Volvo. 5,3 s do 100 km/h w zaskakującej cenie i ergonomiczne niespodzianki
Zmodernizowane kompaktowe Audi RS 3 nadal będzie dostępne jako hatchback i sedan. Obie wersje nadwoziowe na tle poprzedników wyróżniają się przede wszystkim:
- szerszym grillem;
- nowym przednim splitterem, który — podobnie jak grill — optycznie poszerza samochód;
- innymi obramowaniami bocznych wlotów powietrza w przednim zderzaku;
- nowymi światłami do jazdy dziennej, których diody (po 24 na każdą "lampę") układają się w wyścigową szachownicę. Co ciekawe, w menu kierowca może wybrać jeden z trzech różnych wzorów dziennych świateł;
- większym tylnym dyfuzorem;
- innym obramowaniem końcówek wydechu, przez co wydają się one jeszcze większe;
- nowym układem LED-ów w tylnych światłach
Zarówno grill, jak i dyfuzor są czarne, ale może być to czerń matowa bądź błyszcząca. Zmodernizowane Audi RS 3 jest również oferowane z pakietem stylistycznym zawierającym karbonowe akcenty nadwozia. Standardowo w aucie montuje się 19-calowe obręcze kół.
Wewnątrz mamy m.in. nową kierownicę, spłaszczoną zarówno u dołu, jak i u góry. Ekran zestawu wskaźników ma 12,3 cala przekątnej, centralny wyświetlacz jest z kolei 10,1-calowy. Przednie kubełkowe fotele to opcja. A silnik?
Audi RS 3: silnik, moc, 0-100 km/h
Zmodernizowane Audi RS 3 jest napędzane 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 400 KM. Ta 5-cylindrowa jednostka rozwija 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego i potrafi przyspieszyć samochód od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Wydaje się, że z czasem pojawi się jeszcze mocniejsza odmiana tego kompaktowego auta.
O ile pierwsze wcielenie Audi A3 pojawiło się w 1996 r., o tyle jego wersja z logo RS zadebiutowała dopiero 15 lat później — w 2011 r. — bazując już na drugiej generacji tego modelu. Pierwsze Audi RS 3 rozwijało 340 KM.
Następne wcielenie Audi RS 3 (2015-2020) miało już 367 KM, a lifting z 2017 r. zwiększył moc do 400 KM. Łącznie od 2011 r. wyprodukowano prawie 80 tys. sztuk wszystkich generacji Audi RS 3, z czego najwięcej przypada na obecne wcielenie.