Logo
WiadomościAktualnościPanika z normami emisji spalin była przedwczesna? Francuzi pokazują, że da się je spełnić z dużym silnikiem

Panika z normami emisji spalin była przedwczesna? Francuzi pokazują, że da się je spełnić z dużym silnikiem

Jeszcze niedawno zarówno producenci, jak i media mówiły o tym, że norma CAFE spowoduje ogromny wzrost cen samochodów, a coraz bardziej rygorystyczne normy emisji zabiją motoryzację. Francuzi jednak pokazują, że normy emisji spalin nie są czymś strasznym. Dowodzą tego w małym Clio, do którego włożyli silnik o pojemności 1.8 litra i wiecie co? Mają jeszcze spory zapas do granicy, którą trzeba spełnić.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Problemy ze zniesieniem norm emisji są takie trudne? Francuzi pokazują, że się da
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Problemy ze zniesieniem norm emisji są takie trudne? Francuzi pokazują, że się da
  • Francuzi udowodnili, że rygorystyczne normy emisji spalin są możliwe do spełnienia, prezentując nowe Clio z silnikiem 1.8 l spełniającym normę CAFE
  • Nowe Renault Clio z hybrydowym napędem emituje 89-92 g/km CO2, co pokazuje, że większe silniki mogą być efektywne i ekologiczne
  • Małe samochody dzięki mniejszej masie i oporom powietrza, mogą spełniać normy emisji i pozostają istotne na rynku europejskim
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Był lament. Przepisy CAFE, obniżające limit emisji CO2 przez silniki spalinowe do 93,6 g/km w końcu zostały złagodzone, bo według branży groziły nam ogromne wzrosty cen samochodów. Unia Europejska się więc zlitowała i odłożyła w czasie spełnienie tych norm. Producenci mają więc jeszcze czas by do tych przepisów się dostosować. Pozostaje jednak pytanie, czy rzeczywiście byłoby tak źle?

Poznaj kontekst z AI

Jakie normy emisji spalin spełnia nowe Renault Clio?
Jaką pojemność ma silnik w nowym Clio?
Czy małe samochody mogą spełniać normy emisji spalin?
Dlaczego panika związana z normami emisji spalin była przedwczesna?

Normy emisji spalin wcale nie rujnują motoryzacji

Pierwszym sygnałem na to, że "panika" związana z CAFE była na wyrost są duże obniżki cen samochodów nowych przez producentów. Producenci mogą nadal spełniać stare normy, a samochody tanieją pod wpływem ostrej konkurencji ze strony Chin. Czy więc byłyby droższe, gdyby CAFE weszło? Nie wiem, choć się domyślam.

Temat cen samochodów chciałbym jednak odłożyć na bok, a skupić się na większym problemie, który był wskazywany, jako koronny argument — spalinowe auta bez wtyczek nie są w stanie spełnić tych norm. W zasadzie nie było powodu, żeby producentom nie wierzyć, bowiem nawet auta hybrydowe HEV szczyciły się emisją CO2 na poziomie ok. 100 g/km, a przecież to są te oszczędne i ekologiczne rozwiązania w motoryzacji.

Renault Clio 6 będzie miało pod maską dużą hybrydę. I ona spełnia bardzo rygorystyczne normy, których producenci się boją
Renault Clio 6 będzie miało pod maską dużą hybrydę. I ona spełnia bardzo rygorystyczne normy, których producenci się bojąMateusz Pokorzyński / Renault

Francuzi pokazują, że normy można spełnić i to bez problemu

Podczas ostatniej premiery Renault Clio jednak zacząłem mocno wątpić w to, że takie normy są niemożliwe do spełnienia. Dlaczego? Bo według danych przedstawionych przez producenta ten samochód bez problemu spełnia te normy i to z nawiązką!

Hybrydowy napęd nowego Clio ma silnik o pojemności 1.8 l, pali mało paliwa i emituje 89 - 92 g/km CO2, co prawdopodobnie wynika z podwyższonej masy własnej samochody spowodowanej lepszym wyposażeniem. Mimo wszystko w obu przypadkach norma 93,6 g/km jest spełniana z zapasem. Ten sam napęd jest używany także w Dacii Bigster i Renault Symbioz. Ten pierwszy według oficjalnych danych emituje 107 g/km, a drugi 105 g/km. I tu nasuwa mi się kilka przemyśleń.

Duży silnik oznacza dużą emisję? No nie do końca

Po pierwsze, kiedyś producenci uważali, że jedynym rozwiązaniem na niższe spalanie i lepsze wyniki emisji jest downsizing. Abstrahując od tego, czy takie silniki są mniej wytrzymałe (doświadczenie kierowców pokazuje, że dobrze zaprojektowane małe silniki wcale nie są gorsze pod względem niezawodności i długowieczności od dużych), przykład Renault, ale także Mazdy pokazuje, że duży silnik wcale nie oznacza dużej emisji dwutlenku węgla, ale też wysokiego spalania. Oczywiście, w Renault tak dobry wynik był możliwy głównie, dzięki zastosowaniu hybrydy, ale dalej mówimy o wolnossącym dużym silniku, jak na tak mały samochód. W dodatku mamy tu niskie spalanie (katalogowo 3,9 l/100 km, inne auta z tym silnikiem pokazują, że to wcale nie jest zmyślony wynik) i wysoką moc.

Hybrydy i małe samochody mają jeszcze wiele do pokazania. One spełniają rygorystyczne normy
Hybrydy i małe samochody mają jeszcze wiele do pokazania. One spełniają rygorystyczne normyŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Europa potrzebuje małych samochodów. To sposób na spełnienie norm emisji spalin

Po drugie to także pokazuje, jak bardzo przedwczesne były zapowiedzi o końcu małych samochodów. Jak widać, niewielkie auto równa się mniejsza emisja m.in. dzięki mniejszej masie własnej i lepszym oporom powietrza. Okazuje się więc, że małe samochody nie są takie złe i Unia Europejska powinna to zauważyć, bowiem głównym powodem rezygnowania z segmentu A i B są wysokie koszty produkcji, przynajmniej tak twierdzą producenci. A Europa, w przeciwieństwie do USA potrzebuje takich samochodów, bo nie mamy tak dużych ulic i miejsc do parkowania.

Okazuje się więc, że Francuzi zrobili coś, co jeszcze niedawno było niemożliwe, a do tego zrobili to sporym silnikiem "w hybrydzie" o wysokiej mocy w małym samochodzie. Renault Clio przez lata był jednym z bestsellerów tej marki i dalej takie ma być, a to sugeruje, że nie będzie to też pojazd drogi. Na razie nie znamy cen, ale dziś konkurencja jest bardzo silna, a tak wysokiej presji cenowej chyba jeszcze nie widzieliśmy. Z tego względu Renault Clio nie tylko spełnia rygorystyczne normy, ale prawdopodobnie nie będzie też wysoko wyceniony. To jak to jest z tymi normami, nie da się?

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium