Auto Świat Wiadomości Aktualności Te modele warto serwisować w ASO. Przy sprzedaży możesz dostać za nie więcej

Te modele warto serwisować w ASO. Przy sprzedaży możesz dostać za nie więcej

Czy warto nadal jeździć do ASO, kiedy wygaśnie gwarancja? Czy dzięki temu możesz sprzedać swój samochód za wyższą kwotę? Odpowiedź daje najnowszy raport, wskazując jednocześnie, w przypadku których modeli jest to najbardziej opłacalne.

Serwis samochodowy - zdjęcie ilustracyjne
Standret / Shutterstock
Serwis samochodowy - zdjęcie ilustracyjne

Ten dylemat trapi wielu właścicieli aut, których gwarancja właśnie wygasła: czy nadal serwisować i naprawiać samochód w autoryzowanej stacji obsługi? Z jednej strony ASO są przeważnie droższe, z drugiej ładnie to wygląda w "papierach" podczas sprzedaży samochodu. No właśnie, czy za używane auto z pełną historią serwisową w ASO można uzyskać wyższą kwotę? A może to tylko kolejny mit? Najnowszy raport daje na to pytanie jednoznaczną odpowiedź.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Raport został przygotowany przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS) i AutoDNA na podstawie cen ofertowych na polskich portalach ogłoszeniowych. Dane zbierano podczas trzech pierwszych kwartałów 2023 r., biorąc pod uwagę wyłącznie samochody znajdujące się w Polsce, a nie "do sprowadzenia" z zagranicy. Pominięto pojazdy w wieku powyżej 13 lat.

Przeczytaj także: Zarejestrowano w Polsce więcej nowych Porsche niż Fiatów. Sensacji jest dużo więcej

Do zestawienia wybrano najpopularniejsze modele, zarówno pod względem liczby rejestracji, jak i ofert. Jakie są wnioski?

Czy serwis w ASO wpływa na cenę używanego auta? Wyniki raportu ZDS i AutoDNA

W ciągu ostatnich czterech lat ceny nowych samochodów wyraźnie wzrosły. Z tego powodu część osób, które do tej pory kupowały wyłącznie fabrycznie nowe auta, poważnie rozważają zakup używanego, ale młodego, w bardzo dobrym stanie i z niskim przebiegiem. Nie bez znaczenia jest też udokumentowana pełna historia przeglądów i napraw w autoryzowanej stacji obsługi. Jakie przełożenie na ceny ma ostatni aspekt?

Przeczytaj także: Mamy 30 dni na obowiązkową wizytę w urzędzie. Nowe przepisy po cichu weszły w życie

Z raportu ZDS i AutoDNA wynika, że ceny ofertowe używanych aut serwisowanych wyłącznie w ASO są średnio o 10 proc. wyższe niż porównywalnych modeli, które naprawiano także w niezależnych warsztatach. Co ciekawe, ten odsetek jest wyższy dla samochodów premium. A jak to wygląda w przypadku konkretnych modeli?

Do rankingu wybraliśmy auta z dwóch roczników: 2015 i 2019. Autorzy raportu deklarują jednocześnie, że "badanie nie rozróżniało wersji wyposażeniowych czy silnikowych, które również mogły mieć istotny wpływ na ceny ofertowe".

Oto osiem modeli z 2019 r. z pełną historią w ASO, których ceny ofertowe były o przeszło 10 proc. wyższe niż egzemplarzy, które nie mogły się pochwalić taką serwisową przeszłością:

  1. Renault Master: 31,8 proc.
  2. VW Polo: 21,3 proc.
  3. Ford Fiesta: 20,2 proc.
  4. Fiat Ducato: 14,4 proc.
  5. Ford Kuga: 14,1 proc.
  6. Citroen Berlingo: 12,2 proc.
  7. Renault Clio: 11,1 proc.
  8. Hyundai Tucson: 10,1 proc.

Jeszcze raz pragniemy zaznaczyć za autorami raportu, że "ceny prezentowane w badaniu są cenami ofertowymi. Należy pamiętać, że nie są one równoznaczne z cenami transakcyjnymi, na których ostateczną wysokość wpływają m.in. negocjacje kontrahentów".

Przeczytaj także: To nie będzie zwykła stacja. Ceny paliw też nie będą zwyczajne

A tak wyglądają modele z rocznika 2015, których ceny były wyższe o 10 proc. niż aut serwisowanych również poza ASO:

  1. Hyundai i20: 24,2 proc.
  2. Toyota RAV4: 21,2 proc.
  3. Fiat Ducato: 18,6 proc.
  4. Citroen Berlingo: 16,7 proc.
  5. Nissan Qashqai: 15,5 proc.
  6. Skoda Superb: 14,2 proc.
  7. Renault Clio: 12,2 proc.
  8. Hyundai Tucson: 11,6 proc.
  9. Toyota Yaris: 10,6 proc.

Na koniec spójrzmy, jak wyglądają różnice w cenach w przypadku innych szczególnie popularnych na rynku wtórnym modeli.

Czy używane auta z pełną historią ASO są droższe?

Pierwszy odsetek pokazuje, o ile auta z rocznika 2015 serwisowane wyłącznie w ASO były droższe, druga liczba dotyczy samochodów z rocznika 2019.

  • Dacia Duster: 7,6 proc./6,1 proc.
  • Ford Mondeo: 3,5 proc./6,2 proc.
  • Kia Sportage: 6,9 proc./6,8 proc.
  • Toyota Yaris: 10,6 proc./9,3 proc.
  • Toyota Corolla: 1,1 proc./5,3 proc.
  • VW Golf: 6,4 proc./1,6 proc.
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków