- Droga ekspresowa S17 łączy na razie Warszawę z Lublinem, ale ma dojechać aż do granicy z Ukrainą. Wschodnich i południowych odcinków jednak wciąż brakuje
- GDDKiA ogłosiła przetarg na projektowanie i budowę 12-kilometrowego odcinka północno-wschodniego obejścia Zamościa.
- Nowy odcinek drogi będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe infrastruktury.
- Budowa S17 od Piaski Wschód do granicy z Ukrainą podzielona jest na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Docelowo trasa S17 będzie miała około 320 km długości
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Droga S17 - co się dzieje na wschodzie i południu Polski?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projektowanie i budowę brakującego fragmentu północno-wschodniego obejścia Zamościa. Odcinek o długości 12 km połączy węzły Zamość Sitaniec i Zamość Wschód. Wyłonienie wykonawcy planowane jest na przyszły rok, a podpisanie umowy na drugą połowę 2026 r.
Przeczytaj także: Będzie nowy odcinek autostrady A2. Wojewoda już wydał zgodę na jego budowę
Ogłoszenie o przetargu zostało przesłane 28 listopada do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a w przyszłym tygodniu pojawi się na platformie zakupowej. Nowa trasa ma kluczowe znaczenie dla domknięcia trasy S17, łączącej Warszawę z granicą ukraińską.
Ile pasów będzie miała droga S17 między Lublinem a Zamościem?
Nowy odcinek drogi rozpocznie się za planowanym węzłem Zamość Sitaniec, który powstanie w ramach budowy odcinka S17 prowadzącego z Izbicy. Przebieg trasy przewiduje m.in. budowę węzła Zamość Północ w okolicach Łapiguzu, przecięcie linii kolejowej między Szopinkiem a Reformą oraz zakończenie w pobliżu Jarosławca, gdzie połączy się z budowanym węzłem Zamość Wschód.
Droga będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie, drogi lokalne, oświetlenie, przejścia dla zwierząt, odwodnienie oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Poznaj kontekst z AI
Co się dzieje na budowie drogi S17? Jaki jest postęp prac?
Budowa drogi ekspresowej S17 od węzła Piaski Wschód do granicy z Ukrainą w Hrebennem została podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Na sześciu z nich trwają już prace budowlane, a ich zaawansowanie zależy od terminu podpisania umów oraz uzyskania decyzji ZRID. W wakacje rozpoczęto budowę odcinków Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które łącznie mają blisko 30 km.
Obecnie trwa oczekiwanie na decyzje ZRID dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik (16,3 km), Krasnystaw – Izbica (18,8 km) i Izbica – Zamość Sitaniec (9,9 km). Odcinek Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, na który właśnie ogłoszono przetarg, domknie trasę S17 od Warszawy do Zamościa i dalej do granicy z Ukrainą.
Dlaczego droga S17 jest tak ważna? Spójrzcie tylko na mapę
S17 to kluczowa arteria komunikacyjna, łącząca centrum Polski z granicą ukraińską. Obecnie trasa prowadzi z Warszawy do Lublina, a w przyszłości połączy także Zamość z przejściem granicznym w Hrebennem. Droga ułatwi również dojazd do Lwowa.
Kierowcy mogą korzystać już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód do węzła Piaski Wschód oraz z obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Docelowo S17, od skrzyżowania z S8 pod Warszawą, będzie miała długość około 320 km, wliczając wspólny przebieg z S12. Ostatni fragment trasy w okolicy Hrebennego, prowadzący do przyszłego terminala granicznego, jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.